{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.224 visninger | Oprettet:

Ingen respekt {{forumTopicSubject}}

Jeg har et kæmpe problem, når jeg rider.
Min hest har ingen respekt for mig, når jeg rider. Hun vil bestemme alt selv, altså hvornår vi skal skifte tempo og hvornår vi skal dreje. Jeg aner ikke hvordan, jeg skal få noget respekt. Jeg har ingen muligheder for undervisning, så hvis der er nogen der har nogle råd så skriv dem endelig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen respekt
  • #1   24. nov 2015 jord arbejde gerne horsemanship
    gå med den stop pludseligt og forlang den skal stoppe bag dig når du siger det.. bed den om at bakke ved at du røre den på bringen.. altså sæt dig grundigt i respekt fra jorden af først det hjælper som regl også når du sidder på ryggen


  • #2   24. nov 2015 mange tak;)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   24. nov 2015 korrekt grundridning. Se på hvordan DU rider hesten, problemet ligger 99% af gangene ved rytteren

    hesten kan hverken bestemme, drille eller andet menneskeligt.


  • #4   24. nov 2015 så jeg ridder hende forkert?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   24. nov 2015 højst sandsynligt.



  • #6   24. nov 2015 okay tak. Det vidste jeg ikke!;)

  • #8   24. nov 2015 okay mange tak.

  • #9   24. nov 2015 Det handler ikke om respekt. Det lyder bare til at der ikke er nogen klar kommunikation smiley Jeg ville få nogen til at kigge på min ridning så de måske kan se hvad der er galt, og så bruge god tid på at indlære klare og tydelige signaler (stop, drej mm.) igen

  • #10   24. nov 2015 okay. Tak

  • #12   24. nov 2015 okay.

  • #14   24. nov 2015 Heste forsår ikke meningen med at "have respekt" eller "blive sat på plads" Det er noget vi mennesker har tildelt dem. Heste kan ikke gøre noget for at drille eller irritere mennesker, da heste slet ikke tænker på den måde smiley
    Der er mange som siger at hesten gør det for at være træls eller et eller andet, men det handler for det meste om dårlig kommunikation smiley
    Så lad være med at se det som om at hesten ikke har respekt for dig, se det som om at den ikke forsår hvad du vil.
    Læs evt. noget om hestens adfærd og hvordan den lærer bedst. Lav noget jordarbejde som der også bliver skrevet.
    Held og lykke smiley


  • #15   24. nov 2015 Mange tak. Der er så mange ting, som jeg slet ikke vidste;)

  • #16   24. nov 2015 Hvis du vil sende en video, kan jeg guide dig - send evt en pb smiley

  • #17   24. nov 2015 Fedt. Det vil jeg gerne gøre næste gang jeg lige skal ud og ride.

  • #18   24. nov 2015 Super - vil med glæde hjælpe smiley

  • #19   24. nov 2015 Mange tak;)

  • #20   24. nov 2015 Nu håber jeg ikke jeg "overtager" dit emne.. Men har læst kommentarene igennem, og det undre mig at flere skriver at hesten ikke ved hvad det vil sige at have respekt.
    Jeg vil da sige at hvis man ser på heste i flok så har alle hestene da respekt for førehoppen og ligeledes hele vejen ned gennem rangordenen.
    Jeg håber nogle af jer der mener at hesten ikke kender til respekt vil argumentere for det? Måske jeg også kan blive klogere smiley


  • #21   24. nov 2015 Der er helt sikkert også tale om respekt, som Kris & Pigen siger heste har da bestemte pladser i en flok og har respekt for føre hesten osv.
    Og en hest opdager da hurtigt hvis rytteren ikke er helt sikker nok på sig selv, mange heste vil da opføre sig anderledes med en nybegynder der ikke har evnen til at stoppe den fra at gøre ting end de vil med en øvet rytter. Man har da tit set rideskole ponyer som med nogen af de mindre erfarne ryttere altid stiller sig ind på midten hvor de med de øvede ryttere går pænt. Det kan selvfølgelig også være fordi de ikke forstår hindandens signaler men man kan ikke udelukke at det kan være fordi hesten ikke har respekt for en, selvfølgelig ikke på samme måde som når mennesker ikke har respekt for hindanden men på samme måde som når de er i en flok, hvor man kan se at dem lavest i hierarkiet ikke får samme respekt fra de andre som dem der er højere i hierarkiet og føre hesten. Men klart en god ide at få hjælp til at bedømme hvad problemet er i den her situation smiley


  • #22   24. nov 2015 okay tak?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   24. nov 2015 kris: jeg tror ikke på respekt mellem hest og menneske, men der imod opdragelse, og læring.

    noget andet er hest - hest forhold, det er samme art, kommunikere ens, og har deres rang. man må ikke sammenligne hest - hest forhold og mennesker - hest forhold.


  • #25   24. nov 2015 Vi har dsv. ikke penge til det??:D

  • #26   24. nov 2015 AMT: Er enig med dig langt hen af vejen.. Man skal ikke sammenligne vores forhold til hesten med det de har blandt andre heste.
    Dog syntes jeg respekt bør være der.. Både fra hestens side OG fra vores.

    Når du siger opdragelse så tænker jeg jo også at respekt er den del af dette..?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   24. nov 2015 kris: jeg er af den overbevisning at hesten gør hvad den lærer, hvad der er den naturligt, og hvad vi beder den om.

    syntes ikke respekt passer ind, for jeg ser det som noget ud over hvad hesten er i stand til smiley


  • #28   24. nov 2015 AMT: Men hvis hesten ikke respektere dig så ønsker den vel heller ikke at gøre hvad du beder den om?

  • #29   24. nov 2015 Jeg synes godt man kan tale om respekt som følge af tillid. Men ellers er jeg meget forsigtig med at bruge ordet respekt. Vi indgår ikke i noget hierarki med hestene og vi er ikke på nogen måde en førerhoppe eller kan opføre os som en anden hest på folden. Hesten har ikke hjerne til at ræsonnere på samme måde som os, og ofte bunder de problemer hvor folk snakker om at "hesten ikke har respekt" blandt andet i fejl i kommunikationen, at der ikke har været korrekt indlæring og tydelige signaler, eller at rytteren simpelthen ikke forstår hestens adfærd smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   24. nov 2015 kris: jeg mener ikke at respekt og "du skal" hænger sammen..

    hesten danner tillid til mig som træner, fordi at jeg behandler den godt, men kan ikke få ordet respekt ind.

    vælger hesten at løbe mig ned, gå ind i mig, kaste mig af mm. så er det ikke fordi at den mangler respekt, men fordi at den er dårlig trænet/opdraget og derfor ikke ved bedre smiley

    jeg har respekt for hesten, både fordi jeg ved at den kan slå mig ihjel med et spark, men også fordi jeg gør mig for at udfylde dens behov bedst muligt, samtidig med at mit eget behov bliver dækketm


  • #31   24. nov 2015 De ting du beskriver kan jo skyldes mange ting.. Men at hesten bevidst går ind i dig, skubber til dig, eller konsekvent går for langt foran dig når du trækker med den tyder i min verden på at hesten ikke respektere dig.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   24. nov 2015 kris: der er vi ikke enige.

    jeg ser det som mangel på ordentlig træning.


  • #33   24. nov 2015 Ja men er det ikke lidt det samme? For hvis hesten gør disse ting som jo ikke er ønsket og som selvfølgelig kan rettes op på med træning. Hvad ændres så i hestens opfatelse?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   24. nov 2015 Nej det mener jeg ikke.

    heste er ikke i stand til at gøre ting ud over det befalede, og dens instinkter.

    at den gør foran, skubber osv har intet med respekt at gøre..

    der er stor forskel på træning og respekt.


  • #35   24. nov 2015 Men alligevel.. Hvis hesten skubber til dig, eller går langt foran dig når du trækker med den, og du så træner den til at lade være med det. Så må der jo også opstå en form for respekt fra hestens side.. Hvis den ikke respektere dig så ville den jo aldrig gøre de ting du beder den om..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   24. nov 2015 kris: næh, så opstår der bare en ny indlæring.

    heste behager jo også de ryttere som tæsker dem.


  • #37   24. nov 2015 Så det er en indlærring når hesten fx går foran en når man trækker den? Eller bare hesten "normale adfærd"?
    Lige i dette specifikke tilfælde tænker jeg på hvordan hestene går i flok.. Der er jo ingen der går foran førehoppen.. Men det er jo ikke tillært, men derimod respekt for ens overordnede..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   24. nov 2015 Du kan ikke sammenligne Hvordan heste er i flok også hvordan den er med mennesker. sådan er det med alle dyr.

    jeg mener det er dårlig opdragelse at hesten går foran - fordi den bare går, uden at vide hvor den skal gå.


  • #39   24. nov 2015 Horsemanship:)


  • #40   24. nov 2015 Men Kris sådan kan du slet ikke opfatte det! smiley Vi er ikke nogen førerhoppe. Jeg synes nu også der er forskel på at mene, at hesten ikke går ind i dig fordi den har fået respekt for dig, eller fordi den har lært det. Men jeg synes det er et svært emne, for det kommer så meget an på hvordan man opfatter "respekt". Man kan jo sige at hesten respekterer dine grænser fordi den har lært det... er bare generelt lidt tilbageholdende med al den respekt-snak fordi det netop ofte kommer til at være med en undertone af at vi skal være "førerhoppen" mm.

  • #41   24. nov 2015 Læste lige Emilies kommentar og det er lige præcis det, der er problemet ved at snakke sådan om "respekt" - vi er IKKE nogen førerhoppe og hesten ser IKKE på os som en anden hest i hierarkiet på folden smiley

  • #42   24. nov 2015 Fünke: Tror bestemt også der er stor forskel på hvordan vi opfatter ordet respekt. For mig så skal min hest respektere mig og mine grænse ligeså vel som jeg skal respekter dens.

  • #43   24. nov 2015 Fünke: Ved vi reelt hvordan hesten ser os? Er der lavet undersøgelser omkring dette eller er det bare din opfattelse?
    Jeg mener at have læst engang at hesten ser os som et rovdyr, men acceptere os som "venner" og dermed respektere vores holdninger og føjer os i vores befalinger.


  • #44   24. nov 2015 Ja, men det ændrer stadig ikke på at vi ikke indgår i noget hierarki med hesten, ergo er vi ingen førerhoppe eller kan sammenligne OS med de andre heste på folden og DERES mønster smiley

  • #45   24. nov 2015 Nej, men det viser da at hesten respektere os..

  • #46   25. nov 2015 Tror desværre kun undervisning vil kunne hjælpe dig, så du kan få din grundridning på plads.
    Hvis det er fordi du ikke har råd, så må du jo spare op eller ønske dig penge i julegave til undervisning. Er sikker på du kan finde en billig privat underviser der kan hjælpe dig.


Kommentér på:
Ingen respekt

Annonce