{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

Stoppe først med succes eller når man har bestemt det... {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.

Jeg har nu kun to gange tilbage af træningen i ridehuset og en gang i skoven før Tindur sin pause.. Han var fænomenal i fredags men forfærdelig i mandags... Nu går jeg pludselig og bliver lidt bekymret for at vi ender vores træning dårlig... Ville I så først stoppe efter en succesfuld træning eller ville I bare stoppe når I havde fastsat det?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stoppe først med succes eller når man har bestemt det...
  • #1   25. nov 2015 Jeg ville slutte af med en succes.. For når du så skal i gang igen, så ved du i havde en god tur sidst..
    Og i den tid man har pause er det også federe at gå med følelsen af at det gik godt, og NU kan han virkelig få pause, fremfor den ærgelse det giver at have haft en dårlig sidste træning..

    Om det så bare er 5 min én træning mere der gør man slutter på toppen, så ville jeg gøre det.. smiley


  • #3   25. nov 2015 Jeg ville også sørge for at slutte med en succes. Det gælder altid for mig, også selvom hesten ikke skal have pause.
    Hele træningen behøver ikke være perfekt, men slut med noget du ved i kan sammen smiley


  • #4   25. nov 2015 Jeg ville også stoppe, når det gik godt, så man glæder sig til at komme i gang igen! smiley

  • #6   25. nov 2015
    Slutter med succes :o) Derfor kan jeg sagtens slutte efter 15 min, hvis det er noget svært eller bare fordi jeg synes hesten har gjort det godt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   25. nov 2015 Jeg slutter ALTID af med succes, det er for mig det der giver mest succes i sidste ende smiley

  • #8   25. nov 2015 Jeg slutter altid også af med en succes. Selvom træningen har været forfærdelig, finder jeg altid en måde at slutte succesfuldt. Det kan være alt fra en god galop, strækøvelser eller bare gå side om side. For mig er det også en slags succes at min pony gerne vil være hos mig smiley det er ikke sundt for hverken dig eller hesten at slutte dårligt, så har man mindre lyst næste gang smiley

  • #9   25. nov 2015 Jeg slutter altid af med succes:-)

  • #10   25. nov 2015 Succes smiley

  • #11   25. nov 2015 Ja jeg rider også indtil succes men nu tænkte jeg mere på mit succes kriterie hvor træningen var enten fantastisk eller rigtig god og ikke bare okay eller dårlig fordi 50-80% ikke gik så godt... Beklager at jeg ikke fik omformuleret mig godt nok... smiley
    Ville I stoppe træningen hvis den kun var 50-20% succesfuld?

    Mvh TT


  • #12   25. nov 2015
    Hvis jeg har en dag hvor tingene ikke fungere, så laver jeg noget jeg ved vi kan også stopper jeg for den dag - så slutter man stadigvæk med succes.

    Hvis jeg/hesten har en dårlig dag/træning og det bare går af møg til, så hjælper det ikke og blive ved med at ride i halve og hele timer til man får styr på det, som ikke duer - det bliver højest sandsynligt bare værre.


  • #13   25. nov 2015 Du læser vidst ikke hvad jeg skriver smiley jeg stopper altid med succes... Men svært at have succes når hesten hopper rundt og ikke engang formår at ride en runde i ridehuset... Så stopper jeg jo ikke før han klarer det uden at smide sig rundt og løbe smiley så er det dagens succes når vi har klaret det nogle runder på hver volte smiley

    Mvh TT


  • #14   25. nov 2015
    Igen; så havde jeg fundet noget jeg ved hesten kan. Istedet for at blive ved og ved med at terpe rundt i det samme. Så om det man slutter af med er en parade, et trick e.l - bare et eller andet hesten kan.

    Så havde jeg fundet noget andet, så man ikke forlangte at den SKULLE 4 rundter i ridehuset uden og flippe, hvis den ikke en gang kunne gå en.


  • #15   25. nov 2015 Så ville han hurtigt lære at "skabe" sig betyder fri...så den går ikke.. Han er for kvik der... smiley

    Mvh TT


  • #16   25. nov 2015
    Hvorfor så oprette emnet hvis du har svaret? ;o)

    Fønix har dage hvor han er spasser til galop anspring, mildt sagt. Andre dage er det fantastisk og han er sååå god. De dage det er dårligt, der skal jeg ikke terpe og forlange 20 anspring men nøjes med et og kun i trav. Der er ingen grund til at hakke rundt i noget der kun gør os begge hidsige.

    Det lære ham ikke, at han må lade være med at springe an eller gøre det forkert. For han kan sagtens andre dage. Nogle ting duer bare bedre på nogle dage end andre :o).

    Fleur kan også være spasser til schenkelvigninger, men så hjælper det ikke at forlange 10 før jeg synes det har været godt nok. 1 også er det fint.


  • #17   25. nov 2015 Igen læser du ikke hvad jeg skriver... Jeg spørger ind til hvad I ville gøre i forhold til jeres succes kriterier.
    Lad os sige at du har en perfekt træning = 90- 100% af hvad du har trænet har været perfekt.
    Eller en god træning = 70-80% har været perfekt.
    En okay træning 40-60% har været perfekt.
    En ikke så god træning 20-40%
    En dårlig træning er under 20%..
    Hvad ville du have accepteret som okay som sidste træning?? smiley

    Mvh TT


  • #18   25. nov 2015
    Tindur, jeg ville slet ikke definere det i procenter. Hvis man stiller det sådan op kan man jo hurtigt få en dårlig træning - og derfor vil jeg slet ikke fokusere sådan på det og dele det op i procenter.


  • #19   25. nov 2015 Jeg ville ikke holde sidste træning, hvis min generelle holdning til den sidste træning var under "en okay træning". Allerhelst ville jeg stoppe enten på en god træning eller en perfekt træning, men hvis jeg virkelig syntes, at min hest skulle have pause, så ville jeg godtage en okay træning også.

  • #20   26. nov 2015 Krikken - det kommer jo helt an på hvad man forlanger af sin hest smiley jeg har primært rigtig gode træninger, nogle fantastiske og sjældent dårlige smiley

    Madsen - okay smiley ja en okay træning er da også okay smiley

    Mvh TT


  • #22   26. nov 2015 Lad os nu antage, at vi har en af de her fantastiske dage, hvor hest og rytter tydeligvis befinder sig på hver sin planet. Dem kender vi vidst alle sammen.
    Rytteren vil gerne træne - hesten synes afgjort ikke om ideen og er slet ikke motivieret.

    Det kan for mit vedkommende være en dag hvor det blæser.
    Her er succes altså ikke det samme som en solskinsdag hvor alting spiller. Her er succes altså hvor hesten er den dag. Min hest bryder sig på ingen måde om blæsevejr.
    Han er virkelig virkelig bange og kan være meget svær at få til noget som helst fornuftigt. Sådan en dag sættes kravene efter hesten. Det vil sige at succes kan være at hesten tager en godbid roligt fra min hånd og ikke springer rundt hele tiden.
    Rider vi kan succees være at gå 2 skridt frem. Jeg er helt seriøs. Succes sættes efter hestens formåen. Ikke hver hvad jeg definerer som succes. For det kan jo ikke nytte noget, at jeg vil lave paiffe hvis ikke engang hesten kan skridte (overdrivelse fremmer forståelsen.

    Derfor kan man ikke sætte en endelig defintion for succes.
    Naturligvis stopper jeg ikke en træning med en hest der står på 2 ben og er ved at vælte bagover med mig. Men jeg stopper ALTID på toppen.
    Alt andet er destruktivt for samarbejdet med hesten.


  • #23   26. nov 2015
    Men hvorfor så oprette emnet?

    Vil ikke definere det som dig. Ser det ikke på samme måde.
    " Han var fænomenal i fredags men forfærdelig i mandags... Nu går jeg pludselig og bliver lidt bekymret for at vi ender vores træning dårlig.. "

    Eftersom jeg ville have sluttet mandag med en god ting og ikke have set på at resten måske ikke var fantastisk ( hvor du ville definere det i procenter og mene det var dårligt, fordi 80% af træningen var dårlig ).


  • #24   26. nov 2015 Krikken - mandagens træning stoppet med succes... Efter det Tindur kunne formå den dag. Men det er jo ikke ensbetydende med at træningen var god. For mig er træningen god når hesten bruger sig godt og samarbejder. Hvor meget af træningen han gør dette er hvad jeg måler træningen efter.

    Lock - hvorfor det er vigtigt at vi stopper godt eller hvad?

    Mvh TT


  • #27   26. nov 2015 Dårlig træning er jo rytterens ansvar.

    Hvis det hele tiden går I "fisk", så er det typisk fordi du ber om noget hesten, ikke forstår. Så må man gå et skridt tilbage og så prøve der.

    Nogen gange er det jo rytterens spændinger og forventninger om ulykker, der giver en spændt og ukoncentreret hest.
    Så start altid med at kigge på dig selv, træk vejret dybt ned I maven og sænk skulderne - slap af. Det hjælper de fleste gange.

    Når jeg kommer I ridehuset, har jeg I reglen en plan for hvad vi skal lave, men der er dage hvor vi ender med bare at skridte rundt, til hesten er afslappet, så blev det stadig en succes.

    Jeg har en 4 års, som er ganske kvik, og for hende betyder succes oplevelserne rigtigt meget. Det betyder også at jeg som rytter bliver udfordret en del, for at gører vores træning spændene for os begge smiley

    Men jeg ville altid stoppe med succes, om det er op til en pause eller bare til dagen efter.


  • #28   26. nov 2015 Lock - det er bare således jeg er indrettet.. At jeg ubevidst (som blev meget bevidst da jeg skulle uddybe emnet så Maria forstod hvad jeg mente) måler, deler tingene op smiley Jeg begyndte at træne Tindur så han var klar til tilridningen sidst i Juli 2013. Han har siden da blevet trænet tre gange ugentligt non stop (han havde dog nogle dage i maj) så han fortjener nu en pause som er vel fortjent. Det har været min plan hele tiden at han skulle stå et par måneder her nu. Jeg glæder mig rigtig meget til at starte stille og roligt op igen til februar. Vi starter jo med muskel genoptræning og så er der er jo en måned i kun skridt hvor jeg skal nørkle temposkift osv. Indtil vi går i gang med trav og så galop igen smiley

    Karin - vi har for det meste rigtig gode træninger smiley det ved alle der læser mine status opdateringer. Her skriver jeg nemlig altid om der har været en god træning osv smiley så emnet er ikke oprettet fordi vi har en dårlig periode e.l. Bare for at høre hvordan I ville lægge vægt på succesen af den sidste træning. smiley jeg havde en enkelt dårlig træning her nu og ville så høre hvordan I ville gøre det hvis den sidste dag også var ret dårlig.

    Jeg er nemlig en der sætter store krav til mig selv og det går meget på mig (både positivt og negativt) hvordan vores træning går smiley det påvirker mit humør smiley

    Mvh TT


  • #29   26. nov 2015 Kommer an på så meget. Jeg har tit givet pause hvor sidste tur ikk har været god men det har så os været en dårlig tur fordi hesten simpelhen har været træt i kroppen og hoved at den ikk længere har ku magte mere ridning eller vokset så meget at den har været generet og øm i kroppen. Men vis ingen af de to ting spiller ind så ville jeg også slutte med succes.

  • #31   26. nov 2015 Lock - jeg kommer aldrig til at ride min hest 5-6 gange om ugen så ser ingen grund til at skulle træne ham mere i de få perioder hvor jeg har tid... Har ikke travlt med at han skal kunne tingene. For mig er det vigtigste at vi er glade og har et godt samarbejde smiley og jeg er ikke glad hvis han tonser rundt og stresser op fordi han er bange. Og så er jo han heller ikke glad. Det er sådanne træninger der ikke er gode i mine øjne selv om jeg får afsluttet med succes smiley joda.. Nogle træninger skulle jeg da ønske at han var lidt mere tunet ind på mig, men det er jo også min skyld da kommunikationen er to vejs og måske jeg har været stresset og er stivere i kroppen og spænder mere. Men det bliver som regel en god træning alligevel. smiley

    Mvh TT


  • #33   26. nov 2015 Lock - du ved også godt at ingen heste er ens og jeg har en dreng der er meget nervøs og lydfølsom. Vi kan træne rigtig godt hvor han bruger ryggen og træder godt ind under sig og er dejlig blød. Så kommer der en kørende ind på stenene ved siden af ridehuset og Tindur "eksploderer"... Så skal han falde ned igen før vi kan finde tilbage igen.. Nogle gange lykkedes det, andre gange stopper vi når han ikke hopper til siden ved porten mere.. Ift træningen så har jeg også et liv ved siden af Tindur. Jeg kan ikke bruge all min tid på at træne ham da jeg har arbejde og ikke mindst mine børn der også har krav på min tid. Så træning mere end 3 gange ugentligt kommer ikke til at ske.
    Ift det mentale så har Tindur blevet trænet i "farlige" ting og lyde der hjemme. Han kan pakkes ind i plastik, have blafrende poser og piske omkring sig. Paraply, samt gå over og under presseninger og lege "borte væk" og gå på palle. Intet af dette har været det store problem at få ham til at acceptere. Men han er så følsom overfor pludselige ukendte lyde og lyde når vi ikke er på trygge steder at han "eksploderer"
    Hvis du har en mirakel kur mod dette ville jeg blive lykkelig... Jeg håber at denne pause måske kan få ham lidt roligere.. Men hvis ikke så er det jo som det er smiley

    Mvh TT


  • #34   26. nov 2015
    Well - så ser vi også tingene forskelligt :o) Jeg vælger ikke at fokusere på noget, hvis det ikke gik godt. Dvs. jeg ser det ikke som dig som en helhed men vælger at smide resten væk og kigge på det gode.

    Det er muligt jeg i dag havde noget makværk med galoppen med Fleur i 20 minutter, men ey - det lykkedes til sidst også sluttede vi. Men derfor var træningen stadigvæk god, selvom vi var uenige om noget - det endte godt, lykkedes til sidst også stop - selvom vi har makket rundt.

    Ser ingen grund til at fokusere på det dårlige og holde fast i det.


  • #36   27. nov 2015 Vel vi har lige haft en fantastisk træning i aften smiley så træningen i ridehuset er over for i år og på søndag bliver den sidste skovtur... smiley
    Ja det handler om at finde det der fungerer for ens hest. Og 90% af tiden har vi nogle gode træninger og stille og rolig fremgang smiley det bliver spændende at se resultatet af pausen om det var en god eller dårlig ide smiley
    Et lille billede af os efter dagens hårde arbejde smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #37   28. nov 2015 Super dejligt TT! smiley

Kommentér på:
Stoppe først med succes eller når man har bestemt det...

Annonce