{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.349 visninger | Oprettet:

Urolig hest på staldgangen {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg har her for lidt over en uge siden købt ny hest, han er faldet super godt til, bortset når det handler om at stå stille og slappe af på staldgangen smiley

Han har før hen lidt af separationsangst, så ved dette kan være det der er dukket lidt op.

Mit spørgsmål er hvordan jeg får ham til at slappe af igen og føle sig tryk, håber i har nogle fif smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urolig hest på staldgangen
  • #1   30. nov 2015 Havde lidt samme problem med min. Han ville heller ikke stå stille og gik meget rundt. Begyndte at lægge noget hø han kunne gumle i og har sidenhen stille og roligt taget det fra ham igen. Og han er faktisk helt rolig og tryg nu. Behøves ikke stå og æde. smiley


  • #2   30. nov 2015 Ved ikke om du sætter den fast i to kæder på staldgangen, men hvis du gør det, så vil jeg foreslå, at du blot sætter en træksnor i hesten, som du selv holder ved. Giv den foder på staldgangen og lav ingenting udover at kæle og hygge.
    Dernæst træk ture op ad staldgangen, hvor du beder den om at stoppe op flere gange undervejs. Bak også nogle skridt og husk at rose rigtig meget.
    Hvis den viser interesse for de andre heste, så lad den stå og kigge på hver enkelt hest. Undlad at de snuser til hinanden. Det kan "køre den lidt op".
    Når den så småt har set og undersøgt og faldet lidt til ro, så lad "ståpauserne" blive længere, hvor du fortsat roser.
    Under ståpauserne kan du så begynde at strigle lidt, løfte ben, osv. uden at sætte den fast. Når den kan slappe af med det, hvor du fortsat varierer mellem de små opgaver du giver den og striglepauserne, så kan du begynde at sætte den fast i den ene side og dernæst den anden side.
    Når den er blevet tryg ved at stå bundet, hvor du hele tiden er hos den, så kan du øve i at gå lidt væk.
    Dernæst kan du så øve med at sætte en anden hest på staldgangen samtidig med din. Den anden hest skal så trækkes lidt væk og komme tilbage igen og stå stille. Øg afstanden hver gang. Træk ikke længere væk, end at din hest ikke når at spænde op. Ros begge heste meget og husk at indlægge nussepauser. Træk vejret dybt af og til og pust langsomt ud. Det påvirker din hest til at falde til ro.
    Husk at rose og hvis du ikke er modstander af godbidder, så er det faktisk en god idé at lade den tygge på noget (foder/hø/gulerødder), for en hest som spiser, får afledt opmærksomheden fra angsten. En god ting vil også være klikkertræning, men det kræver også godbidder.
    Husk at øve, når der er ro i stalden. Ikke mens der bliver trukket heste ud og ind, for så kan den ikke koncentrere sig om det, du træner.
    Dette her skal øves over tid. Det kommer ikke bare på en uge.
    Så held og lykke med træningen smiley


  • #3   30. nov 2015 Super gode trænings metoder! Og er glad for at du gider uddybe smiley

    Det er i hvertfald en masse ting jeg vil føre ind i vores træning! smiley


  • #5   30. nov 2015 Min gør det samme men KUN når hun er alene i stalden hun går bare fra side til side og kalder og kommer af med en masse afføring... Hun løber ud til de andre hvis chancen byder det hun har været værre og stået og stejlet... Jeg "ignorerede" det i en forsvarlig stand og nu hun viste lidt afslappethed fik hun godbid og ros til skyerne det er ikke helt væk men blevet bedre!;-)

  • #6   30. nov 2015 Min 2 års gjorde det samme. Jeg fik min veninde til at stå foran hende og hver gang hun flyttede sig, så fik hun hende til at bakke. der gik 5 minutter. Så stod hun stille som om hun aldrig havde lavet andet. Men man skal være konsekvent og få hesten til at bakke hver gang ?

  • #7   30. nov 2015 Er meget enig med de andre! Tror i de fleste tilfælde, at det bare handler om at hesten vænner sig til det, og at man gør det til et hyggeligt sted at være smiley


  • #8   30. nov 2015 Det vil jeg helt sikkert gøre smiley han står altid med en spand hø, men ingen interesse har det

  • #9   30. nov 2015 Min gør det samme. Jeg tilbyder hende først wrap (som regel vil hun spise det og falde til ro), men hvis hun ikke tager imod det fjerner jeg wrappen. Jeg har et træktov på hende som ligger rundt om halsen, så jeg beder kan guide/styrer hende, hvis hun skulle blive mere urolig. Det er vigtigt at du tager tid til at din hest kan falde ned, jeg sadler ikke op for hun er tilpas afslappet. smiley Plus har altid godbidder i lommen, så så snart hun står stille og slapper bare det mindste af, får hun en godbid, så det at stå på gangen og være rolig bliver en god ting, husk også at snakke til din hest, det hjælper mere end man tror smiley

  • #10   30. nov 2015 Har heller ikke redet ham siden han kom hjem, for ønsker ikke han skal forveksle ridning/opsadling med stressethed smiley

Kommentér på:
Urolig hest på staldgangen

Annonce