{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

Tilridning - efter opsidning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg står med en hoppe jeg har haft i hænderne tilbage fra April.
Jeg er nu så langt at jeg er påbegyndt tanken om tilridning og har trænet hende med sadel i longe mm.
Vi er stille og roligt gået frem til opsidning.
Pt foregår det på følgende måde;

Går rundt på en 20m volte
Stopper ved træner
Står langsomt op (hun står roligt og reagere kun ved at kigge lidt med ørene fremme)
Roser hende og hopper ned
Forfra

Dette går i grunden rigtig godt og hun står efterhånden i 3-4 minutter og nyder at blive nusset, men så springer bomben og det er her jeg har behov for jeres råd og gode erfaring.

Efter opsidning er hun rolig, jeg sidder og nusser og roser hende, hvorefter hun "springer i luften" --> Hun springer frem og stegler samt bukker, og faldt sidstegang bagover til siden..
Da jeg hverken er interesseret i at hun bliver skadet (mentalt og fysisk) og heller ikke jeg selv, vil jeg ikke fortsætte uden lidt råd fra jer smiley

- Jeg har underviser, men grundet at hun står standby og jeg ikke har brugt andre før, er hun ikke på banen.

Håber i vil og kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning - efter opsidning.
  • #1   30. nov 2015 Noget den synes er ubehageligt.

  • #2   30. nov 2015 Nu slynger jeg bare lige tanker ud i form af spørgsmål...

    Er hesten tryg ved at ting kommer ind og ud af dens synsvinkler generelt?
    Er alt hestens udstyr tilpasset? - især sadlen?
    Er hesten tjekket af dyrlæge? - kiropraktor?
    Hvor gammel er hesten? Måske den vokser lige nu?
    Er hesten generelt "vinterskør" eller er den bare eksplosiv generelt?
    Hvilke tegn viser hesten inden den "springer i luften"? - er den urolig/utålmodig/skraber/vil ikke stå stille?
    Har hesten lært at stå død skammel? Hvordan stiger du op?

    ... Det er lige nogle af mine umiddelbare tanker. Du behøver ikke svare mig - men det er de ting jeg ville følge op på, hvis jeg stod med sådan en hest smiley


  • #5   30. nov 2015 Smæk en dummy-dukke på hende! Den ryger ingen steder.
    Og så kan hun ikke mærke "frygten" af at du måske venter på hun eksploderer.
    Blev vi nød til at gøre på min, og den har gjort underværker smiley


  • #7   30. nov 2015 Sid op og rid i skoven med dens foldvenner, det er et hit her

  • #10   30. nov 2015 Har i trænet at ligge deroppe, og trække lidt rundt imens du ligger der?

    Hvis i har styr på det og hun tager det pænt, så op og sidde (overkroppen skal ligge langs halsen i første omgang) og når hun så har vænnet sig til det, så sæt dig ordentlig op. Ikke noget med at stå stille i flere minutter, altid tænk fremad. Vil man ikke skridte jamen så er det hurtigt ned igen, ikke sidde deroppe og stå stille for længe af gangen. Der skal ske noget.

    Min erfaring siger at når hestene mentalt er klar til tilridning, så går det hurtigt og nemt fremad, uden nykker. Ingen af de heste jeg har haft og andre heste jeg har tilredet har lavet nykker under tilridning.

    Har i longetræning på plads, samt kommandoerne til gangarterne? Det er en stor hjælp, så rytteren blot skal være deroppe, og styre hesten via kommandoerne (signalerne indlæres stille og roligt ved hjælp af kommando)

    Min Capone havde brug for et par ekstra måneder før han var helt klar mentalt. Også selvom han var 4. Han var urolig når man satte foden i bøjlen. Af andre årsager blev tilridningen udsat et par måneder, og derefter var han en helt anden hest, han var pludselig helt rolig når man steg op.


  • #11   30. nov 2015


  • #12   30. nov 2015 Lad vær at rid på tur som nogle foreslår det lyder i mine øre meget farligt så gerne hesten reagerer som den gør.

    Selvom den virker rolig nogle gange kan den godt være ræd for rytteren.
    Hvad sker der vis du hænger på den og får en til a trække den rundt. Er den rolig der eller flipper den så også?


  • #14   30. nov 2015 Tusinde tak for nogle gode svar!

    Sidder pt med en eksamensopgave og svare derfor først nu.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Svar til F&F:
    Alt udstyr er tjekket og tilpasset, både dyrlæge, kiro og tandlægen har også været et smut forbi og kigge efter smiley så intet der!
    Hun er 5 nu, og vokser så vidt jeg ved ikke mere? Hun er pt 167 stg - lipizzaner!
    Hun er ikke mere skør om vinteren end hun var i sommers, og det er første år jeg har sammen med hende, så har ikke set hende i "vinter aktion" før smiley

    KIG!! --> som svar til mange af jer har jeg en hjælper" som har en anden hoppe med ude på banen som bliver trukket rundt som en "tryghed"
    Når jeg sidder op og vælger at vi vil gå frem af, kan man drive og give så mange tegn lyde (som hun ved jordarbejde og i longe reagere på) men hun forbliver stående og springer så i luften ved den første chance hun får.
    Har trænet op og ned sidning siden sommerferien, og hun står perfekt ved siden af skamlen og jeg kan også stige op direkte fra jord alene uden problemer.
    Selvom der er hjælper på springer hun frem, så det for hjælper er svært at holde hende nede.

    Dukken er for mig ikke en mulighed, da jeg ved tidligere tilridning så den dårlige side af dukken som kostede hesten en grim skade der i dag gør at hun kun går som hygge/selvskabs hest.


    Alt i alt vil jeg sige at grundarbejdet og jordarbejde er 100% på plads, og der er styr på hestens ve og vel også inden for udstyr. Det er simpelthen bare blevet et problem at det er så snart man ber hende gå frem. Det kan være, som nogen af jer skriver at hun gør det fordi hun når at kede sig... så vil i morgen prøve at gå lidt hurtigere frem også skriver jeg en update smiley


  • #16   1. dec 2015 Har du prøvet at lade din hjælper trække hesten rundt mens du sidder på den, så det ikke er dig som sætter den igang? Eller opføre den sig lige sådan? smiley

  • #17   1. dec 2015 Synes stadig det lyder til hesten er bange/utryg ved rytter.

    Jeg ville gå skridtet tilbage hænge på den med en på jorden der kan trække den rundt. Reagerer den på samme måde er der ingen tvivl den er ræd

    Træn læg og træk rundt sårn til den er helt tryg først der helt op og på samme måde få en til a holde og trække hesten. I starten er det nok hesten bar drejer rundt om sig selv på den måde er den nemmere for personen på jorden at holde
    Jeg har tilredet mange heste som har været ræd og kan kun sige pas på og ha en erfaren person til a hjælpe dig ellers kan det hurtigt gå galt og jo flere gange sårn en hest taber din rytter jo svære og længere tid går der før den blir tryg.

    Blir opgaven for stor så send den en måned i ridning.


  • #19   1. dec 2015 har haft det præcis samme problem som dig, jeg trænede en "nød stop" ind, dvs. at når jeg prikkede ham på skulderen fik han en godbid, trænet ind fra jorden først, så hvor jeg bare sad på ham og senere når han skulle gå fremad, når jeg så kunne mærke eksplosionen var på vej prikkede jeg han på skulderen og han vendte med det samme hovedet om for at få sin godbid og stoppede sit anfald.
    pisse effektivt


  • #20   1. dec 2015 Hej TS
    Jeg har også en unghest og det er en unghest der er blevet tjekket af dyrlægen mm. og udstyr er også ok. Den har været i ridning og det er gået fint. Men nu er den "gået i frø" og tager sig nogle ordentlige ture. Den er virkelig blevet teenager.

    Der er intet galt, blot stejler den og ter sig og har et iltert temperament. Vi har taget en erfaren hest med ud, men altså, den er gået i frø. Regner med at det er en fase.

    Vores hest skaber sig, "spasser ud" og rejser sig på bagbenene og laver løjer. Det er bare fordi den er ved at "vågne op". Den er efter Crelido og har været redet en del og også løssprunget.

    Tror det er en fase.


  • #21   1. dec 2015 I stedet for at trække lige frem så prøv at dreje hesten rundt om sig selv smiley Det har virket for mig. smiley

  • #22   1. dec 2015 Selvom den virker rigtig kan den godt være ræd har pt selv sårn en. Den kan trave roligt rundt i longen og ligepludselig panikker den uden grund og 30 sek efter igen er den rolig igen og traver stille videre.

    Sådanne heste er ofte bagsky og blir derved ræd enten fordi den får øje på rytteren eller fordi den hale rammer bene eller andre ting de normalt ikk er ræd ved.

    Men det jo svært a vide når vi ikk har set hesten. At træne nødstop som der blir foreslået er nok slet ingen dårlig ide


  • #23   1. dec 2015 I stedet for at bede om frem, så bed hesten bakke.
    Jeg bakker altid unghestene første gang jeg er oppe og beder om bevægelse. Ofte bliver hestene lidt overraskede over vægtfordelingen, når de skal bevæge sig med rytter, og så bliver det altså mindre voldsomt hvis de bakker fremfor at gå frem.



Kommentér på:
Tilridning - efter opsidning.

Annonce