{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Gode råd? {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen.. Jeg har en vallak, som er rimelig hård i munden, jeg har et helt normalt trensebid på ham, har prøvet med et 3 ringsbid og træning, men kan simpelhent ikke få ham gjort blød i munden, han savler og skummer sindsygt, fordi han er så hård og bare ved frem af. Mit spørgsmål er så nu, er der nogen af jer der har nogen gode råd? er godt træt i armene nu, så er der nogen med gode tips til mig så skriv dem gerne? :DDD Tager i mod alle med åbne arme!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd?
  • #1   1. dec 2015 Hvis det er så slemt at du bliver træt i armene af at ride den, så ville jeg sige at du skal gå MANGE skridt tilbage..
    Lær den at stoppe når du beder om det fra skridt! 3 skridt frem og parade - 3 skridt frem og parade osv. Og lav paraden mere og mere for ben og sæde..
    Så 3-4 trin i trav og parade osv..
    Det handler om at hesten skal forstå at dine signaler betyder stop - og når du får det implementeret i din træning så får du også en gladere hest der ved hvad der forlanges af den smiley


  • #2   2. dec 2015 Undervisning. Arme hest da, hvis hesten løber afsted med dig, så det ned og start helt forfra fra jorden og få indlært signalerne. Og ville hvis du sidder og har hevet den så hård i munden sige helt væk med bid. Hesten skal ikke rides i munden. Og ja lyder nemmere end det er, ved det godt, for er hesten fejl tilredet fra start. Og du så åbenbart er fortsat og ja bare prøvet endnu hårdere bid. Så igen en taber og det er hesten.

    Når den har været redet så hårdt og hevet så meget i munden, vil jeg anbefale både kiropraktor fys ostepath da den helt sikkert er både låst og spændt i hele kroppen.

    Ros for du spørg til råds, ærgeligt du ikke, i din omgangs kreds har folk der kan støtte og give gode råd og hjælp.
    Håber i får det løst, og du i fremtiden, for en helt anden rideform og glad hest, som ikke rides på tøjlerne.


  • #3   2. dec 2015 Nu er det sådan at jeg fik hesten, d 4 juli og havde utrolig meget at arbejde med, jeg startede forfra med det hele, trænede alt op igen, og det blev meget meget bedre, jeg red ham til sidst uden bid for følte det var meget bedre.. Så flyttede vi gård her for 1 måned eller 2 siden, så var det som om at han tabte det hele igen, desværre. Tro mig folk i min omgangskreds støtter mig og hjælper mig.

  • #4   2. dec 2015 Vil ikke ligge et hårder bid i munden, da jeg udfra hvad du beskriver at din hest er meget følsom i munden og bider sig på / rykker i tøjlen fordi han siger: " av av, lad være med at pille mig i munden."
    Det jeg vil gøre var at ride med helt alm bid for laaaaaaange tøjler og bruge bene til at stoppe og bækkenet til at dreje.
    Så spøger du sikkert hvordan du kan få den i holdning? Det vil komme af sig selv gennem længere tid når hesten rent faktisk selv kan bære det i ryggen og røven. For når dig og hesten kæmper i ridningen som det er nu spænder hesten og kan dermed hverken bygge er bruge rygmusklerne.
    Jeg vil give andre ret den er redet forkert og vil måske vælge at få noget undervisning af en der rent faktisk ville kunne hjælpe dig i gemmen problemerne i stedet for at lave et hurtigt midlertidigt fix.


  • #5   2. dec 2015 Nej spørg ikke om hvordan jeg så får den i holdning, det eneste jeg spørg om er hvordan jeg får den gjort bløder i munden igen? Da han blev blød efter at have startet forfra. Jeg kan kun give jer ret i at han er redet forkert, som jeg kan se har han og været hos man forskellige ejer og rideskole, og været meget stævnehest. Da jeg så fik ham, var han ustyrlig og meget forvirret hvad der ang signaler, altså han forstod ikke ret meget. Men jeg begynder forfra, tak for de man råd smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   2. dec 2015 Du skal starte forfra - og huske at kigge på din egen tøjleføring.

    hesten er hård i munden fordi at du har gjort den hård i munden, ved at ride for meget på tøjlen.

    overvej om hesten er stresset, og måske har brug for en pause til at falde til det nye sted, og benyt så den pause til at træne hesten fra jorden, så den lærer at slappe af. smiley

    når du begynder at ride igen, så øv en masse overgange, parader, volter, buer, og endnu flere overgange og temposkift - udelukkende for sædet og ben, med minimal tøjlekontakt (evt. en bidløs trense, hvis du føler dig sikker ved at bruge det.)

    når så hesten har lært at slappe af og reagere på dit ben og sæde, så kan du putte bruge bid igen, der burde den kunne styres uden den vilde tøjlekontakt, og være blevet blød i munden.

    Når man putter et hårde/skarpere/stærkere bid i munden på hesten, så reagere den bedre og hurtigere, til sidst vender den sig til den ubehag den får når du river i tøjlen, og sådan vil det fortsætte. Derfor skal man altid, virkelig altid, se på sin egen ridning inden man hopper ud i vildere udstyr og hjælpemidler smiley


  • #7   2. dec 2015 Flytte stress. Min gamle hest brugte over et år på at falde til da jeg købte ham. Ikke alle heste tager flytninger nemt. Og heller ikke sikkert han er lige så glad, for det nye sted han er endt. Men måske den skal bruge en måned måske tre måneder på omstilling. Inden han er tilbage inden flytning. Hesten har ikke vires forståelse af hvordor den pludselig er blevet flyttet. Og nogle heste tager dette meget tungt.

    Og hvis du selv har fået det løst før, ved du jo hvad du skal gøre. Syntes det gir rigtig god mening, at du skriver han er, som da du fik ham. Nu du har flyttet ham et nyt sted, og brudt alle hans rutiner og tryghed. Så falder han tilbage. Du måske ude og sammen med ham 2-3 timer om dagen. De sidste 21-22 timer er hesten på egne ben.


Kommentér på:
Gode råd?

Annonce