{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Så frustreret! Øv! {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har et problem, med min ellers fantastiske pony.
Jeg har ejet ham i 6 år, og vi har et utroligt godt samarbejde. Jeg har trænet ham rigtig meget fra jorden, for at opnå respekt og tillid, da han til tider kan være ret dominant.

Han er også super sød - på banen. Jeg kan ride ham i cordeo og han lytter bare til selv de mindste signaler.

Men når vi så er i naturen går det galt.
De fleste dage er han rimelig sød. Frisk - men sød. På de gode dage kan jeg ride med helt løse tøjler og slappe af, men de fleste gabge skal jeg have lidt fat i ham for at han bliver hos mig.
Jeg kan godt holde ham, men hans fokus er alle andre steder end på mig, og hvis han fik lov ville han galloppere hele vejen.

Engang imellem skår det så helt klik for ham! Så tripper han (trav/galop på stedet) hele vejen, og jeg skal have sindssygt stramme tøjler for at kunne holde ham + han bliver bange for ALT, og han er normalt ikke bange for noget. Desuden så gør han aldrig andet end højst at hoppe til siden, men de dage hvor det siger klik for ham, så reagerer han ved at stikke af. De dage er jeg nødt til at vende om, da jeg bliver utryg.

Det samme kan ske på banen (sige klik) fx, hvis de andre heste bliver lukket ind fra fold, og han vil med ind. Så går han rigtig fint og lige pludselig går han amok, bukker og stikker af.

I dag havde jeg en rigtig ubehagelig oplevelse på tur. Han startede med at være rigtig sød, og jeg havde lange tøjler. Pludselig begyndte han at blive træls, forstået på den måde at jeg skulle have meget fat i ham for at holde ham, samt han trippede. Jeg bedte derfor de andre om at vi drejede til venstre, således at vi var hjemme om 5 min.
Så bukkede han, og så stejlede han. Jeg nåede lige at tænkte "det er fandme løgn", så stejlede han igen - denne gang så højt at han nær var væltet bagover. Og så stak han af. Han stoppede efter 50 m ca, hvor jeg så valgte at hoppe af og trække. Efter 5 minutter træk (hvor jeg dårligt nok kunne holde ham) vendte han hovedet, låste i halsen og løb af helvedes til så jeg ikke kunne holde ham!! han løb en runde og kom tilbage til de andre heste, og jeg fik ham fanget igen. Da vi kom hjem igen red jeg på banen, for at afslutte med noget godt - og han var selvfølgelig from som et lam.

Jeg er utrolig glad for min hest, og jeg vil ikke undvære ham, men for helvede hvor bliver jeg ked af det og bange for ham når det siger "klik" for ham.

Jeg ved godt at han ikke gør som han gør, for at være ond. Han gjorde det, fordi han ville løbe, og så blev han selv frustreret fordi han ikke fik lov.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal takle problemet. Hvis jeg selv læste dette indlæg ville jeg med det samme mene at der var en fejl et sted i grundridningen - men han er jo så sød, velopdragen og velredet normalt - lige indtil det slår klik for ham.
Og respekten er der også masser af - indtil det slår klik for ham.

Åhhh HG - har i ikke nogle råd til at træne dette? Jeg har prøvet på så mange forskellige måder, og nu opgiver jeg snart.

Jeg elsker min hest overalt på jorden, men jeg kan sgu ikke lide det, når det slår klik for ham smiley

Hvis jeg kunne gå tilbage i tiden, havde jeg nok ikke købt ham, og så valgt en rolig fjordbolle istedet. Men jeg kan sgu ikke undvære ham, og normalt er han jo jordens dejligste og mest velredne hest smiley

Hvordan kan jeg træne dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så frustreret! Øv!
  • #1   4. feb 2016 Ville måske bruge en masse tid på at træne fra jorden i naturen..
    Og lad være med at gå længere væk, end du kan være hjemme på kort tid.. Og så sæt dig i respekt overfor ham. Hvis du ved han ofte er dominant skal du måske gå lidt hårdere til ham.. Siger ikke du skal flå ham i tøjlerne, eller sådan noget.. Men hvis du siger han skal stoppe, så skal han sq stoppe, og ikke først efter 5 min..

    Enten det, ellers ville jeg bare lade være med at ride tur på ham, da det tydeligvis er en stresfaktor for jer begge..


  • #2   4. feb 2016 Jeg har trænet utrolig meget i naturen - både fra ryg og fra jord. Og de fleste gange er han frisk men okay sød. Forstået på den måde at han gerne vil løbe, men han gør det ikle uden at få lov, og når jeg beder ham stoppe, så stopper han. Men lige pludselig slår det bare klik, og så kan jeg intet stille op

  • #3   4. feb 2016 Hvad med at prøve en hesteadfærdsterapeut (ja, eller hvad de forskellige nu hedder) for at få andre øjne på sagen? Har du prøvet det? smiley

    (og som et lille PS, kunne ikke lade være med at lægge mærke til, at du siger han kunne være dominerende, men det er han skam ikke, hestene kan ikke dominere os smiley )


  • #4   4. feb 2016 Fünke - jeg ved godt at han ikke "dominerer" mig, det var bare en kort beskrivelse af at han nogle gange "glemmer" at jeg også er der, hvis han lige opdager noget der er mere spændende.

  • #5   4. feb 2016 Malene - okay, ja det er lidt træls ord som jo godt kan blive misforstået smiley Jeg ville nok personligt få hjælp af en træner eller en adfærdsterapeut, når du siger at det pludselig slår klik for ham. Det er ikke rart at stå med alene hvis ikke man har nogen værktøjer til at kunne løse/arbejde med det

  • #6   4. feb 2016 Min gamle pony var også sådan.
    Jeg fik hjælp af min ridelære og hun sagde være gang jeg kunne mærke det begyndte og slå klik for den skulle jeg bare tag en dyb indåndning for hvis jeg gik i panik kunne hesten mærke det og så vel den gå dobbelt så meget i panik.
    Og det hjalp virkelig.

    Jeg fik undersøgt den for alt om der var noget der signeret den men det var der ikke.
    Jeg red i skoven være dag indtil den lærde og opfører sig ordenlig.
    Men du må selfløelig ikke være bange for den.
    idag rider en pige på 7 år rundt i skoven på den.

    Vil bare lige fortælle min historie hvis den kunne hjælpe lidt. (-;


  • #7   4. feb 2016 Nej, det er nemlig overhovedet ikke rart, at stå i sådan en situation, hvor man er totalt magtesløs smiley
    Jeg har selv tænk på en adfærdsbehandler mange gange, men det er også øv at få en ud, hvis problemet ikke opstår. Det er jo sjældent at det for alvor slår klik, så jeg aner ikke hvordan det skal trænes smiley


  • #8   4. feb 2016 Hej Alberte, tak for din historie.
    Når min pony begynder at være "træls" slapper jeg af så meget som muligt, og laver nogle koncentrationsøvelser med ham - snakker med ham, sætter farten ned, laver nogle parader, og kan på den måde holde det nede, selvom han er "træls", men når det siger klik, så er der absolut intet jeg kan stille op. Han "glemmer"simpelthen at jeg sidder på ham


  • #9   4. feb 2016
    Hvis han kun gør det ind imellem havde jeg lagt et stærkt bid på, så adfærden kan stoppes når hesten gør det. I og med hesten er trænet fint og reagere fint normalt.


  • #10   4. feb 2016 Krikken

    Det første år jeg havde ham red jeg med bid. Han er utrolig følsom, så alt andet end muffebid var for kraftigt for ham. I naturen red jeg med 3-rings, med tøjlen i den almindelige tøjle, og havde en tøjle i nederste ring med som sikkerhed. (Den var sat fat forest på sadlen med en sikkerhedskarabin, sp jeg ikke behøvede røre den). Men når det sagde klik kunne end ikke den holde ham. Nu rider jeg med hackamore-kapsun. Igen rider jeg med kapsun tøjlen primært, når han så bliver træls skal jeg bruge hackamore tøjlen for at holde ham, men heller ikke den kan holde ham når det for alvor siger klik


  • #11   4. feb 2016
    Lige tre rings bid finder jeg ikke særligt effektivt, det drejer bare rundt også forsvinder stangeffekten. Bryder mig bedre om pelham eller kimblewick.

    Der udover, så fås de to også i udelt, som mange heste foretrækker.

    Red på en vældig venlig, til tider doven fjordhest der kunne stoppes promte for sæde eller stemme på tur - også i galop. Men lige pludselig skred den bare uden videre og smed skulderen, der var et stærkt bid nødvendigt, eftersom det var svært at træne noget når hesten nu ellers var super fin.


  • #12   4. feb 2016 Jeg tror også det er sagen med min pony.
    Han har dog ikke haft bid i munden i 5 år, og jeg vil helst undgå det


  • #13   4. feb 2016
    Det kan jeg sagtens forstå :o) En af de lange hackamore kunne afprøves, men den er virkelig stærk, så ville jeg næsten hellere ligge bid på.


  • #14   4. feb 2016 Ja, jeg vil for alt i verden også undgå de stærke hackamores smiley især fordi han er så følsom som han er.
    Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke at der er noget der kan stoppe ham, når det først siger klik. Om jeg så havde en motorsav i munden på den, tror jeg ikke det havde gjort nogen forskel desværre


  • #15   4. feb 2016
    Ham jeg red på fik en mund af mursten og hals af sten. Jeg tog i et desperat forsøg, hvor han stak af på dyrskue pladsen på Fyn og styrtede ud imod vejen der ikke er langt væk, fat helt oppe ved biddet for at dreje hovedet rundt på ham. Han reagerede først efter meget lang tid og jeg tog så hans balance, så han skvattede og mig med.

    Men med tre rings biddet, blev han til at styre, så kunne jeg nå og stoppe ham inden han nåede og skride helt :o).


  • #16   4. feb 2016 Jeg vil egentlig hellere undgå at det siger klik, end jeg vil genvinde kontrollen, når det først siger klik. Og rent personligt synes jeg ikke at det skal være nødvendigt med noget der er stærkere end en hackamore, når han er så følsom og sød normalt smiley

  • #17   4. feb 2016
    Det synes jeg heller ikke, men for at vi kunne ride tur i fred og ro var det. Eftersom hesten jo var super sød og flink, let og styre og stoppe og også i galop. Det var ikke til at vide om det var i nummer 1 eller 10 galop han smuttede, det skete bare pludseligt.

    Men med det stærke bid kunne jeg få ham "fanget" inden det sagde klik og han blev hård og stak af.

    Da jeg havde min pony med på jagt lagde jeg også et stærkt bid på, hun er super flinke ellers og stikker ikke af. Men 30 heste omkring hende, i galop - det er bare flok og flugtinstinkt der vil noget som man ikke lige kan træne hjemme fra.
    Det viste sig også og være en god idé - for pony blev hidsig ;o).

    Jeg vil langt hellere ligge noget stærkt på, end holde fast i nogle principper. Hellere det så man kan få en god tur - som man måske ellers skal undvære helt.


  • #18   4. feb 2016 Min nye hest gør det samme. Det resulterede i at hun tabte min på tur for to uger siden.
    Jeg vil ride mange små ture og og ned af vejen og lære hende at det kan betale sig at blive ved mig. Jeg vil ride så små ture at hun ikke får mulighed for at blive stresset og dermed har mulighed for at slå klik.


  • #19   4. feb 2016 Ihhh det er bare så svært! Fordi de fleste gange kan jeg jo ride med helt lange tøjler og bare slappe af og nyde turen, men så engang imellen går det galt.

    Jeg vil så gerne have af-installeret det oppe i hovedet på ham, der får han til at slå fra smiley

    Der er intet i verden som jeg elsker højere end at ride en hyggelig afslappet tur med lange tøjler

    Men der er heller intet i verden som jeg hader mere, end at sidde på en tikkende bombe, og have en evig tovtrækning og magtkamp smiley

    Jeg vil bare have at han slapper af, som jeg jo ved at han kan smiley jeg vil ikke sidde med stramme tøjler, ej heller vil jeg ride afsted uden at vide om jeg skal have en hyggelig tur på en rolig hest, eller om jeg skal ud på en hest der tripper og trækker hele vejen


  • #20   4. feb 2016 Og det er muligvis rigtigt, at hvis jeg smed et stærkere bid på, at jeg så kunne holde ham - men jeg vil sgu ikke sidde og have fat i et stærkt bid for at være sikker på at han bliver hos mig. Så er det ikke sjovt. Det er ikke det jeg vil.

    Jeg vil ride afslappet hyggeligt med lange tøjler, uden at frygte at det pludselig slår klik for ham


  • #21   4. feb 2016
    Med et stærkt bid, går pointen også af hvis du konstant sidder og holder hesten tilbage :o)

    Biddet skal først bruges, når der er brug for det. Som en hver anden optømning. Men grundet stangeffekten, er der bare et større ubehag for hesten i at gå imod det.

    Hvis det ikke fx kun er i galop hesten smutter, men kan gøre det i alle gangarter. Så havde jeg haft "semi" lange tøjler - dvs. løs kontakt, men ikke helt lange tøjler. Så er tøjlen ikke så lang at man skal til at samle den op først, men lang nok til at man kan nå og reagere.


  • #22   4. feb 2016 Jeg galoperer aldrig på tur, da jeg ved at det trigger hans udbrud.

    Når han begynder at være træls så kan jeg ikke ride med semi-lange tøjler - heller ikke på hackamore, eller 3-ringsbid (da jeg red med bid) - så er det totalt stramme tøjler, for at undgå at han stikker af. Og det er ikke afslappet skridt, det er trippen hele vejen, og det synes jeg ikke er sjovt. Jeg kan ikke tage 1 gang i tøjlen, fordi ligeså snart jeg giver efter på tøjlen, så løber han af helvedes til


  • #23   4. feb 2016 Så du siger, at du ikke galoperer på tur, og at han både går i vejret og bukker, samt løber, er det rigtig forstået?

    Laver du mange tempovekslinger, og får han lov til at bruge nogle kræfter ude også? Eller er det helst bare ture i roligt tempo for løs tøjle?



  • #24   4. feb 2016 Jeg rider afsted for at ride afslappet med lange tøjler, skridt og trav i roligt tempo.

    Nogle gange kan jeg ride med løse tøjler og han hører bare super godt efter.
    Det er på intet tidspunkt nødvendigt at tage i tøjlen.

    Andre gange tripper han hele vejen og jeg skal have fat i ham for at han ikke løber. Jeg kan godt holde ham, men hvis jeg slipper tøjlen så løber han.

    En gang imellem slår det helt klik, og han både bukker, stejler og stikker af, og så kan jeg IKKE holde ham.


  • #25   4. feb 2016 Når han tripper, hvad sker der så, hvis du løsner ham fortil? Slår han i trav/galop eller øger han blot farten, men holder gangarten? Og øger han fortsat, hvis du sætter dig dybt i sadlen, uden ubevidst at spænde op eller drive på?

    Undskyld spørgsmålene, men jeg prøver blot at pejle mig ind på jer smiley





  • #26   4. feb 2016 Hvis jeg løsner fortil så sætter han i fuld galop, og så kan jeg ikke stoppe ham igen

  • #27   4. feb 2016
    Jeg tænker, at hvis du holder tilbage konstant når hesten er i det humør; så lære den ikke noget, i og med den så er vant til at pres = konstant stopsignal og når den så slippes = ikke stop signal længere og smut.

    Så hvis den er i det humør, ville jeg havde korte tøjler og lave overgange - ikke kræve den står stille i flere minutter men bare overgange til parade, skridt, trav alt efter hvad den kan kapere. Man kan evt. kombinere positivt og negativ forstærkning ved også at give en godbid.
    Men det vigtige er så at hesten mærker at der bliver givet efter/løsnet når den stopper - så rosen er der, istedet for man hele tiden holder igen.

    Men det kan være svært, i og med man skal være god til det med timing og turde løsne det, det kræver for at belønne.


  • #28   4. feb 2016 Så han spænder op, du tager selv ekstra godt fat og spænder op, og hvis du så prøver at løsne ham, så eksploderer han?

    Hvad gør han, hvis du beder ham om at øge skridtlængden når han tripper, evt. mens du langsomt slipper kontakten i den ene side? Samler han så selv den side op, skyder han ud den vej eller går han mod den tilbageblivende hånd?

    Jeg er stor fan af konsekvens, men også af sikkerhed. Du skriver at han bare løber, uden hensyn til dig, og det er et no-go. Men for hver gang du holder ham tilbage, mens hans ben stadig er i gang under ham, så opbygger du energi.
    Tænk evt. på hesten som en sodavandsflaske smiley Jo mere bevægelse der er under den, jo mere tryk kommer der på, og hvor kan det slippe ud henne? I dit tilfælde lader det til at energien går enten op, i form af stejlen, bagud i form af bukken eller frem i form af tempoøgning. Ingen af delene er optimale, men hvad kunne ellers være en måde at anvende energien på?

    Mit bedste bud er at du bør prøve at stole mere på hesten, slippe den delvis fortil, øge din grundlæggende fart, bare her i starten, og arbejde roen ind via temposkift for sæde, fremfor via arme og skuldre.
    Pt. danner der sig mere og mere negativ energi for hver gang, der ikke bliver brugt fornuftig, og det gavner som du selv er inde på hverken dig eller ham.


  • #29   4. feb 2016 Hvis jeg sp meget som tænker på at røre ham med benet, så ser han det som en invitation til at løbe. Det samme hvis jeg løsner tøjlen.
    Jeg har prøvet at have godbidder med, og øve parader, hvor parade udløste = eftergiven på tøjlen og godbid. Og så blev han god til paraderne, men lige så snart jeg sætter ham i skridt igen, så er problemet der igen


  • #30   4. feb 2016 Kan han bakke, eller reagerer han opadgående på det?

  • #31   4. feb 2016
    Min er skide god til at trippe, passe, underhals osv. efter galoppen - mener alt er en opfordring til at galopere og at det mindste kontakt til tøjlen = hovedet op.

    Meeeeen havde en ordentlig portion tålmodighed den anden dag, hvor jeg faktisk fik hende ned i et ok afslappet tempo og hun strakte sig selv og selv tog kontakt.

    Hun er møg god til parader når vi træner det og hun er overgearet, men afslapningen i resten af kroppen kommer først med tålmodighed.

    Og den tålmodighed kan først komme hvis jeg er rolig selv og helt kølig og ikke bliver frustreret over hendes hidsighed.

    Ved ikke om det er til at genkende; men jeg tænker at det handler om ikke at se begrænsninger, men se muligheder istedet, se positivt på tingene istedet for kun og se på det der ikke duer også tålmodighed og selv forholde sig roligt.


  • #32   4. feb 2016 Hvis du aldrig galoperer på tur, kunne det så evt. tænkes at hesten simpelthen har behov for en god lang galoptur ude i naturen? Måske du kunne prøve at sætte en meget rutineret rytter op på ham, der tør lade ham løbe igennem, og så se hvordan han så er?

  • #33   5. feb 2016 hvad med at prøve med en glidetøjle. den kan du have løs så ikke den generer, og hvis han så løber kan du få ham stoppet. det brugte jeg til nala da hun gjorde det samme. jeg var også virkelig bange for at ride ud da hun også ligepludselig skred med mig. Jeg synes det var en god løsning da glidetøjlen jo som sagt kan sidde så han går afslappet. jeg havde den som en form for ekstra håndbremse. det gjorde at jeg følte mig tryg. og det var faktisk kun de første par gange jeg var nød til at bruge den, indtil hun fandt ud af at det ikke nyttede noget.

  • #34   5. feb 2016 Lade ham galopere er udelukket - han ville blive så glad at det ville foregå med 80 km/t og der ville ryge et par buk ind, samt han ville ikke stoppe før han faldt om af udmattelse.

    Glidetøjle kunne være en mulighed, men jeg vil egentlig hellere lære ham ikke at skride fra mig, end ueg vil lære at kunne bremse han når han gør der


  • #35   5. feb 2016 Jeg kan godt forstå du gerne vil lære ham ikke at stikke af i stedet for stærkere bid eller glidetøjle eller andet....men men men.....hvordan vil du gøre det....der findes jo ikke en pille han lige kan tage smiley
    Det er jo også en lærdom/erfaring at når han stikker af så har du noget at stoppe ham med...så kan han lære at det er NO/GO og når han så har lært det så kan du igen skifte over til det normale smiley

    Det er jo livsfarligt med en hest der stikker af og på inden måde lytter til sin rytter og så er man altså nød til indimellem at sætte sig igennem og sige at det vil man simpelthen ikke finde sig i smiley


  • #36   5. feb 2016 Ja når det siger klik for ham, er det nok nødvendigt med stærkt bid/glidetøjle.

    Men hvad så på hans øv-dage, hvor jeg godt kan holde ham, men hvor han stresser op, og løber når jeg slipper tøjlen? Hvordan træner jeg ham til at slappe af, og ikke trippe, stresse osv? Fordi nogle gange kan jeg jo ride med 1 hånd og helt løse tøjler smiley og nogle gange er han helt oppe at køre, så det er nødvendigt med stramme tøjler smiley det er jo det jeg vil have trænet væk


  • #37   5. feb 2016
    Ja, en glidetøjle kunne også være et bud :o)

    Jeg ville på de dage hesten tænder af, træne stop - men det kræver man har modet til at slippe hesten det 1-2 sekund det kræver for at den bliver belønnet via. den negative forstærkning + evt. godbid.


  • #38   6. feb 2016 Det tror jeg godt jeg kunne Krikken smiley
    Tror du at det på sigt vil resultere i, at jeg kan ride med løse tøjler, selvom han er oppe at køre, eller endnu bedre - helt undgå at han har dage, hvor han er oppe og køre?


  • #39   6. feb 2016
    Muligvis, det er ikke til at sige. Jeg ville i hvert fald give det et forsøg.


  • #40   6. feb 2016 Du kan jo også vælge at de dage hvor du kan mærke han har sine ticks at da undlader du at lave den slags som tænder ham smiley
    Vi har jo også dage hvor vi er mere påvirkelige end andre eller hvor vi hellere vil ride dressur end skovtur etc....så måske du blot skal lære at lytte til hvad den fortæller dig og så agere på det smiley


  • #41   6. feb 2016 Mette K
    Det er ikke bestemte ting som hidser ham op, det er bare bestemte dage smiley

    Men måske jeg bare skulle lade være at ride ud, når han har en øv-dag?


  • #42   6. feb 2016 ja det er præcis det jeg mener...hvis du kan mærke han har en øv dag så lav noget helt andet smiley

  • #43   13. feb 2016 Jeg red på en hoppe som havde lidt samme problem. Det lyder muligvis sindssyg, men vi red også et sted hvor der var indhegning omkring heden hvor vi red. Engang fik jeg nok af at holde igen, og i stedet for at prøve at holde igen drev jeg frem. Ja, det forgik i meget hurtigt tempo, ja hun løb til hun blev meget forpustet. Da hun så ville stoppe drev jeg endnu mere. Jeg drev hende simpelthen til hun var HELT færdig. Det var sidste gang hun havde sådan et flip, og nægtede at stoppe(ikke at hun blev til en engel, men det blev bedre). Kunne være at du skulle prøve det? Eller sætte en rytter op som tør? En fordel ville jo nok være hvis området var hegnet ind smiley

  • #44   13. feb 2016 Estelle -
    Det gjorde jeg engang han tændte af på naboens indhegnede mark smiley men han blev så glad at han ikke kun løb, men også bukkede, og det er dælme svært at sidde fast i vilde buk og hop, når det foregår i så højt tempo smiley


  • #45   14. feb 2016 Kender du måske en som kan blive på, en ridelærer, eller en som tit er i stalden? smiley

  • #46   14. feb 2016 Hmmm ja, jeg kan måske godt komme i tanke om nogen - men jeg ville få så dårlig samvittighed hvis de alligevel skulle dratte af smiley

    Og så kan jeg ikke se hvorfor det skulle hjælpe. Jeg er bange for, at hvis han får lov 1 gang, så prøver han hver gang


Kommentér på:
Så frustreret! Øv!

Annonce