{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
558 visninger | Oprettet:

Skarpere bid - finere signaler {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg rider nu med et tredelt bid med baucher-ophæng, et bid som er ret blødt.
Min hest reagerer fint på det og stoppes hovedsageligt på stemme og sæde.
Jeg vil dog gerne kunne ride med endnu finere signaler, og selvom meget af det (klart nok) sker i træningen, overvejer jeg om et lidt skarpere bid måske også ville være en idé. Jeg har også mistanke til, at hestens mund er lille - og de lidt blødere bid, som jeg plejer at bruge fylder alligevel noget i munden.
Jeg er ret glad for baucher-ophæng, da jeg synes, det giver en god stabilitet.
Hvad er jeres tanker/erfaringer? Og eventuelle bid-anbefalinger?


Kommentarer på:  Skarpere bid - finere signaler
  • #1   8. feb 2016 Et 3 delt er jo også nemt et mere "uroligt" bid.

    Jeg er blevet meget glad for Myler bid, da du ligger meget roligt i hestens mund. Jeg bruger D-rings modelen.
    Ved ikke om det fåes med Baucher ophæng.


  • #2   8. feb 2016 Ville også sige myler

  • #3   8. feb 2016 Jeg har et mylerbid, med baucherophæng og tungefrihed.
    Det er meget mere roligt i munden på min, end et alm tredelt trensebid og han går mere roligt og stabilt med hovedet. smiley


  • #4   8. feb 2016 Et tredelt bid er det, der ligger mest uroligt i hestens mund. Hvis du vil have mere ro på, skal du vælge et udelt bid. Jeg kan varmt anbefale Topreiter Stange.

  • #5   8. feb 2016 Du indvirker også meget præcist med et Mylerbid, det siderne reagerer uafhængigt af hinanden.
    Jeg kan kun sige at jeg er positivt overrasket over Myler.

    PS jeg opfatter ikke Mylerbidet som skarpt.


  • #6   8. feb 2016 Tak for jeres svar! Vil se på et myler med baucher-ophæng.
    Jeg har ikke tænkt på, at et tredelt kan være mere uroligt, men det giver god mening. smiley


  • #7   9. feb 2016 Et mylerbid er et skarpt bid.
    Uanset hvad der siges er det jo logik at jo større flade trykket bliver fordelt på, jo blidere indvirkning. Så hvis jeg var hest, ville jeg også passe på med at få alt for meget uro fortil med sådan et bid i munden. Det er altså ikke nødvendigvis fordi hesten er bedre tilpas at den bliver mere rolig fortil...
    At der så er mange heste som har pladsproblemer i munden, er så en anden sag. Men det stiller altså store krav til rytterens formåen at ride med sådan et bid, og det skal bruges med omtanke, nøjagtigt ligesom et kandar!


  • #8   9. feb 2016 Gitte
    Tak for dit svar.
    Det er dælme ikke nemt at finde ud ad, hvilket bid der er det bedste. Jeg har søgt en del rundt - og kan se, at der er for og i mod mylerbid (her tænker jeg særligt på tungefrihedsbid). Sådan er det nok med det meste udstyr. Tricket må vel være at finde netop dét bid, der passer til den enkelte hest - men det er lidt af en jungle.
    Da jeg i sin tid skiftede fra et muffebid til et med baucher-ophæng oplevede jeg, at der var en kort tilvænningsperiode, hvor hesten ikke var fuldstændig overbevist, men da hun havde vænnet sig til det, gik hun væsentligt bedre på det, men det virker stadig til, at bidet generer hende en smule - og derfor tænker jeg, at det måske fylder for meget i munden på hende og at det tredelte ikke nødvendigvis er det bedste for hende. Hun er let styrbar på tøjlen, stopper og drejer osv på meget fine signaler, men når jeg samler tøjlen bare lidt op har hun tendens til at udvise modstand på det og 'gå i mod', (ikke meget, men stadig nok til, at det undrer mig) hvorfor jeg tænker, at trykket måske ikke falder optimalt i munden på hende. Her oplever jeg altså, at accepten af bidet falder, når jeg samler tøjlen, til trods for, at hun stadig har ret stor tøjlefrihed. For god ordens skyld, skal det lige siges, at hun er passet med tandlæge, bidet passer (hun er målt) og jeg rider uden næsebånd og med en blød og let tøjlekontakt.


Kommentér på:
Skarpere bid - finere signaler

Annonce