{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.679 visninger | Oprettet:

god tegn når hesten gaber? {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, er det gode tegn når hesten gaber, efter træning?

Jeg er igang med uge 3 af genoptræningen af min hoppe, vi er nu på 30 minutters skridt. I dag havde jeg meget fokus, på at sænke tempoet og komme mere på bagparten og gå. Hun var super strid de første 10 minutter, smed hovedet op og ryggen ned, fik dog bevaret den lette eftergivende hånd og så gav det pludselig pote. De sidste 20 minutter var hun ganske okay at være på. Da vi kommer tilbage på staldgangen, tager jeg hovedtøjet af og hun klør sig som hun plejer og så gaber hun, dette har hun aldrig i de 10 år jeg har redet hende, gjort efter træningen.

Derfor er jeg også lidt nysgerrig på om det kan være fordi hun har brugt musklerne gennem kroppen rigtigt, eller hvad det kan betyde?!


Kommentarer på:  god tegn når hesten gaber?
  • #1   9. feb 2016 Jeg oplever ofte at når mennesker slipper muskulær spænding vil mange begynde og gabe - mon ikke det samme gør sig gældende for heste smiley

  • #3   9. feb 2016 Jeg har fået at høre at de gaber når de har været spændt i kæben.. Feks pga stramt næsebånd eller spændinger i hovedet..

    Mvh TT


  • #4   9. feb 2016 Når heste gaber fx under en massage, kranio-sakral terapi, kiropraktik osv., så er det kun gode tegn. Heste gaber idet spændingerne slipper kroppen.
    Gabe, smaske, skide, rumle i maven mm. er alle afslapningsresponser, som styres af den 10. kranienerve, og er derfor gode reaktioner under brug af diverse behandlingsmetoder.

    Her til aften stod jeg og rettede diafragmaer (tværgående fibre) med kranio-sakral terapi på min egen plag, og der blev gabt til den store guldmedalje.

    Der er nogen, som mener, at gaberi under træning er fordi "hesten tænker over opgaven", hvorvidt dette er korrekt kan jeg ikke sige, men jeg tager aldrig reaktioner som smaske og gabe som noget dårligt.
    Reaktioner som at skide tværtimod kan godt være dårlig. Hesten kan nemlig også stressskide, så dette vil jeg betegne som en "god reaktion" under behandlinger. Skider hesten konstant i træningen, så er det ofte et stresstegn.

    Derfor vil jeg helt klart tro, at din hest har sluppet nogle spændinger i kæberegionen efter træningen (:


  • #5   9. feb 2016 Natural Horse Games: Du har fuldstændig ret i det du skriver, men nogle heste "skider" også når ryggen bliver brugt rigtigt så tarmene bliver aktiveret under ridning. smiley

    - Blot til information.


  • #6   9. feb 2016 Altså min unghest har været faldet og pådraget sig en skade i bækkenet men han gabte helt vildt efter faldet men det forsvandt da han startede på smertestillende så jeg tænker at der kan være flere årsager? Det var ihvertfald tydeligt at min gabte pga smerter. smiley

  • #7   9. feb 2016 Tror også det kommer an på hvilken sitution man nu hver og især står i. smiley

  • #8   9. feb 2016 Jeg gik engang adfærdstræning med min tidligere hest Malou, nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad hun hedder men hun er vidst rimelig kendt, Mie eller Mia mener jeg hun hedder smiley
    Hun forklarede mig at hesten skulle sætte sig i respekt for mig, og den skulle forstå at den ikke ejede banen bare fordi den var løs. Jeg havde halvdelen af banen og hesten den anden halvdel, den forstod det ikke i starten og jeg måtte drive hende rundt indtil hun fattede det, og så begyndte hun også at gabe, så jeg har fået forklaret at gabe også kan forståes som at hesten respekterer eller forstår signalerne smiley


  • #9   9. feb 2016 må holde øje med om hun bliver ved med det. hvis hun bliver ved, fordi jeg nu får hende på bagparten og skridte, går jeg ud fra det er et godt tegn.

  • #10   10. feb 2016 Gab og smask er begge utroligt svære at tolke - som Lisa og lossanna siger kan de gabe af mange årsager. Og begge dele kan hesten gøre fordi den slipper spænding (mental eller fysisk) - men begge dele kan de desværre også gøre når de er meget spændte eller ængstelige.

    Jeg gaber selv når jeg er så nervøs at jeg er tæt på og "bryde sammen" (til eksamen, da jeg skulle fremlægge foran 120 mennesker osv.) Her gaber min krop (vælger lige at sige "min krop" fordi det er en kropslig reaktion - en forsvarsmekanisme, som jeg ikke selv kontrollerer) at gabe. Det beroliger mit system at gabe.

    Så jo man kan sagtens "stress-gabe", jeg ser det også hos heste.

    ... Men i den situation TS beskriver lyder det nu bare som om at hesten er lidt træt og evt har sluppet nogle spændinger (mental / fysisk). Bare så du ikke tror at jeg mener din hest har været stresset og derfor gaber :b


  • #11   10. feb 2016 Min gabte hver gang jeg tog trensen af, på et tidspunkt og jeg undrede mig. Det viste sig hun havde ondt i tænderne, for hun var ved at skifte. Efter tandlægen rev de løse tænder ud og ømheden gik væk, så stoppede gaberiet smiley men hvis den har gjort en gang er den nok bare træt smiley

  • #12   10. feb 2016 hun har lige fået tjekket tænder og der er intet.


  • #13   10. feb 2016 Min hest gaber altid inden hun får trense på smiley

  • #14   10. feb 2016 Min hest gaber, når hun slapper af. Første gang jeg spændte hende for vogn, var jeg skide nervøs, og det smittede helt vildt af på hende. Da jeg så endelig var færdig med at spænde for, og begyndte at gå, slappede jeg selv af, fordi jeg opdagede, at der ikke skete noget. Det samme gjorde min pony - og så begyndte hun at gabe :b

    profilbillede
  • #15   10. feb 2016 #2

    Hunde der gaber eller slikker sig om munden er ikke afslappede, det er dæmpende signaler, og disse bruger hunde i situationer hvor de ikke er trygge, eller deres grænser overskrides


  • #17   10. feb 2016 Hun gabte ude på staldgangen efter ridning ikke under. hun stod under af være bundet og uden grime og gabte så en enkelt gang.

  • #19   10. feb 2016 Jeg ville rådføre mig med dyrlægen hvis det var min hest idet du skriver at du er igang med genoptræning smiley men det er jo bare min mening, det kan som sagt tidligere være af mange årsager at hesten gaber men i og med at du genoptræner ville jeg rådføre mig med dyrlægen smiley

  • #20   10. feb 2016 Jeg har af mine undervisere lært, at når hesten har været igennem en træningsseance, så "konsoliderer den", altså den bearbejder de indtryk der har været, responserne på dem, og konsolideringen består i, at sortere indtryk og den erfaring, den lige er blevet rigere,-
    Mine heste gør det undervejs i jordtræning, eller på andre tidspunker, når de virkelig skal på tænke arbejde, ex ved tilkøring og ryttertilvænning.
    - og de gør det uanset om de har bid eller grime på smiley

    For mig, er det et tegn på, at de er mætte af indtryk, og det gør ofte at jeg stopper træningen der hvor konsolideringen sker, fordi der så ikke skal fyldes mere på smiley


    (men de gør det af flere årsager tror jeg, og så i flokken og ved muskelløsninger mm.)


  • #21   10. feb 2016 tænker ikke dyrlægen behøver at konsulteres. hun gabte en gang og vi er i gang med uge 3. genoptræning er egentligt fordi hun har stået siden oktober, grundet jeg har været skadet og hun har hostet. så ikke noget fysisk som sådan.

  • #22   11. feb 2016 Nej okay smiley så er det nok heller ikke pga smerter når hun ikke har været skadet smiley

  • #23   21. sep 2019 Rachael Draaisma har lavet studier. De er værd at læse op på, hvis man vil vide om det er et godt eller er skidt gab:)

Kommentér på:
god tegn når hesten gaber?

Annonce