{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.404 visninger | Oprettet:

Unghoppe sur og tvær under trav {{forumTopicSubject}}

Hej kære Hg, er snart ved at gå ud af mit gode skind på grund af min ellers fantastiske og dejlige unghest Amina fra 2010

vi har siden hun var 4½ døjet med ridningen grundet en dårlig tilpasset sadel der selvfølgelig gjorde ondt på hende og derfor sagde hun fra, den blev rettet nærmest med det samme og Amina fik kiropraktor samt røntgenfotograferet hele ryggen uden anmærkninger. Derefter fik hun ro indtil tidligt forår - Forløbet med sadlen var i efteråret - Hvor vi derefter startede meget stille op igen kun med skridt og enkelte ture i ny og næ, da vi så skulle til at tage hul på traven gik det helt galt. Efter sadel forløbet blev hun ekstrem følsom overfor schenklerne og kunne slet ikke have at jeg rørte hende med dem og gik derfor tilbage til den gamle adfærd med at lægge øre og svinge med hovedet samt bide efter schenklerne - Det endte med at jeg fløj af to gange.

Efter dette startede vi helt forfra med gentilridning og hele molevitten og Amina fik selvfølgelig kiropraktor hvor der kun var småting, såsom et lidt læst bækken der meget hurtigt kunne rettes op. Grundet flytning samt manglende tid, kom vi ikke længere end til en dejlig afslappende skrid, men sensommer samt efteråret i år, tog vi for alvor fat og begyndte at arbejde mere med traven. I starten var hun lidt muggen, men det begyndte hurtigt at blive bedre og det gik faktisk ganske fornuftigt i en lille periode men en dag var hun bare rigtig tvær under ridningen, men selvfølgelig kun i traven.. Hun lagde ørene tilbage samt virkede bare rigtig utilfreds.. Jeg blev hurtigt nervøs for at der skulle være noget galt, så hoppede nærmest med det samme af og prøvede igen få dage efter, desværre med samme reaktion fra Amina.

Tilkaldte derfor kiropraktoren igen, hvor der igen ikke var andet end et lidt låst bækken.. suk.. Nå men efter den periode fik hun fri igen helt ind til nu, hvor jeg stille er begyndt at arbejde med ridningen igen.. I skridt er der overhovedet ingen problemer hun går fint og tilfreds fremad, men ligeså snart jeg sætter i trav bliver hun lidt tvær med samme mønster som sidst, slet ikke i samme kaliber, men nok til at jeg bliver nervøs for evt smerte… Det skal lige siges at hun sagtens kan gå i longe med sadel og hele molevitten uden problemer eller sure miner fra damen, men ligeså snart jeg sætter mig i sadlen og forlanger noget af hende bliver hun tvær.. og jeg ved simpelthen ikke hvad pokker det kan være.. Har efterhånden haft dyrlæge ude og kiropraktor ude en del gange uden noget særligt og sadlen er blevet tjekket af flere end den sadelmager jeg købte den af…

Er det bare mig der er lidt for blød overfor hende, eller hvad? Hun er en meget sensitiv hest og derfor er jeg også ekstra opmærksom overfor hende, da jeg nødig vil have at hun går rundt med smerter.. Men tænker også at jeg har fået hende tjekket så mange gange nu uden noget alvorligt, så om jeg bare skal være lidt mere efter hende og sige til hende at nu er det altså nu? Eller hvad?

Håber i vil komme med nogen gode råd, inden jeg helt opgiver ridningen med den sk*de hest.. :i


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghoppe sur og tvær under trav
  • #1   10. feb 2016 Det skal lige siges at hun var den nemmeste under tilridningen og der var aldrig problemer med hende, men efter sadlen er det bare gået ned af bakke..

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #2   10. feb 2016 Har du prøvet ride tur og trave? Tænker på om hun på en eller anden måde forbinder ridebanen med smerten, hvis det er der, I normalt træner.

  • #3   10. feb 2016 Prøvede at trave lidt på tur i dag med samme reaktion.. men så mange gange har vi heller været på tur, da hun stadig ikke er så sikker under rytter smiley

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #4   10. feb 2016 Når hun er tjekket så godt igennem lyder det næsten umuligt, at hendes reaktion er grundet smerter, medmindre det selvfølgelig er et helt andet sted end ryggen, den er gal. Jeg tvivler dog, når hun er så ung endnu.

    Hvor længe plejer du at blive ved med at trave, når hun bliver sur? Stopper du hurtigt, eller presser du hende lidt? Hvis det sidste, hvad er hendes reaktion så?


  • #5   10. feb 2016 Har du prøvet at få hende i trav ved brug af stemmen uden schenkelkontakt?

  • #6   10. feb 2016 Det er lige præcis hvad jeg tænker?..

    Altså, hvis jeg bliver ved med at presse tager hun hovedet lidt længere ned og mere til venstre, for det meste og ser ellers bare rigtig sur ud. Hun kan også godt finde på at svinge med hovedet, men ellers er det ikke værre Det er ikke fordi hun går luften.


  • #7   10. feb 2016 Anette - Det er nærmest det eneste jeg gør, nogen gange bliver det dog med schenklen for at vedlige holde at den ikke er farlig, men hun reagere super godt for stemmen, så det er den jeg fortrækker smiley

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #8   10. feb 2016 Ville normalt aldrig sige, at man bare skal ignorere hestens signaler under ridning. Men hvis du selv mener, at hun er helt tjekket igennem, så villle jeg, hvis jeg var dig, nok bare blive ved med at træne traven og presse hende frem, I det omfang hun selvfølgelig kan rumme. Jeg tror, hun bare skal lære, at det ikke længere gør ondt, og det kan godt tage tid.

  • #9   10. feb 2016 Har også selv tænkt tanken, er bare så nervøs for at der er et eller andet, men det kan selvfølgelig også være en adfærd jeg måske ved at uheld er kommet til at indlære, da jeg nærmest er stoppet med at ride når hun udviser adfærden ..

  • #10   10. feb 2016 Hmmm det er altid svært at komme med løsninger eller forslag når man ikke har set det.

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #11   10. feb 2016 Min egen hoppe blev som 4-årig sendt I et intensivt tilridningsforløb I en måned, og da hun kom hjem igen, red tidligere ejer kontinuerligt I en dårligt tilpasset sadel. Jeg købte hende billigt, da hun var begyndt at smide af. Det er først nu her næsten 2 år efter, at jeg kan ride normalt på bane med hende. Efter kiropraktor dengang, startede jeg op med kun at ride på tur, så hun fik gode oplevelser. Så det kan bestemt godt tage lang tid. smiley

  • #12   10. feb 2016 Har et billede af det, måske det vil hjælpe? smiley

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #13   10. feb 2016 Sarah t: Kan godt forstå dig, for jeg havde det lige sådan. Det er svært at presse dem, når man ved, at hesten har haft ondt før. Men har du en hest der er bare en smule intelligent, lærer de hurtigt hvad de skal gøre, for at slippe for presset, selvom det ikke gør ondt længere. Så mit råd er stadig, at du må forsøge at blive ved med at trave. Begynder hun at reagere voldsommere, eksempelvis med bukkespring, så ville jeg tage det som et tegn på, at der stadig er noget, der gør ondt.

  • #14   10. feb 2016 Ja, hold da op det var længe, syntes også bare vi har døjet længe med det nu, men det kan godt være at jeg bare skal blive ved med at prøve også være mere på tur end på bane, så det forhåbentligt bliver lidt sjovere at være ride hest smiley

  • Michelle
    Michelle Tilmeldt:
    aug 2013

    Heste: 1 Emner: 3 Svar: 25
    #15   10. feb 2016 En del af grunden til, at det i mit tilfælde har taget så lang tid, er også fordi jeg har holdt nogle lange pauser I træningen, uden nogen egentlig grund. Jeg tror sagtens vi kunne have været kommet hertil hvor vi er nu, på kortere tid, hvis jeg havde trænet noget oftere.

    Ja, ud på tur, hvis det er muligt. Gerne med en lidt ældre hest, for at skabe tryghed. Min hoppe lærte I hvert fald hurtigt, at det var rigtig sjovt at komme ud på tur smiley


  • #17   10. feb 2016 få tjekkede led og sener i benene , har haft sammen problem og lige nu står min med skæv krydes og en begynde seneskade pga når de har ondt beslagster de , de raske ben

  • #18   10. feb 2016 Er hun blevet tjekket i reproduktionsorganerne ? Det kunne godt lyde som en "hvinsk" hoppe, som typisk kommer grundet reproduktionsorgansproblemer. Det kan være en dårlig anatomisk udformning af skamlæberne (=sluger vind), tilbageløb af urin indvendigt, cyster osv. Det vil alt sammen give en diffus smerte fra mave, lænd til schenkel - det er lidt ligesom når vi har menstruationssmerter. Hopperne har ikke nødvendigvis smerterne alle steder, men kline over lænd, vil ikke strigles på maven eller bliver tvær når der lægges ben til er typiske tegn.

    Hvis hun bare har lidt dårlig anatomisk udformning af skamlæberne, så skal hun bare lokalbedøves bagi og syes sammen. Det tager ingen tid og kan lave kæmpe underværker på hendes adfærd!


  • #19   10. feb 2016 Jeg kan ikke foreslå noget der ikke allerede er foreslået, så jeg vil bare ønske jer held og lykke! Forhåbentlig kommer du snart i gang med at ride på skønheden smiley

  • #20   10. feb 2016
    Mavesår? Det kan også give en mobset hest under rytter.


  • #22   10. feb 2016 Tak for alle budende det er skønt med nogle inputs smiley
    Mht undervisning har jeg ikke penge til det lige nu, og vil hellere ligge penge til siden så jeg evt kan få hende undersøgt smiley

    SilverFlake hun er ikke blevet tjekket for hvinsked det kunne dog være en god ide, men syntes ikke rigtigt symptomerne passer helt til, da hun ikke er særlig følsom eller bliver tvær hvis jeg strigler omkring dette område, eller for den sags skyld presser schenklerne i siden på hende. Vil dog helt sikker tage det op med dyrlægen næstegang han kommer ud smiley

    Mange tak Frida, håber også snart vi bliver klar igen.. Det kunne jo være så skønt :')

    Krikken, mavesår tror jeg næppe, hun har altid haft rigeligt med stråfoder, med mindre det selvfølgelig kan komme af en anden grund?

    Karen - Rider ikke uden sadel da det ikke er noget vi har trænet, men dengang vi red i ride on pad, gik det helt fantastisk indtil jeg så begyndte at ride med den sadel der gav problemer og nu har hun sammen reaktion med en ride on pad.. Har ikke prøvet i longe endnu, men det kunne være værd at prøve smiley


  • #23   10. feb 2016
    Mavesår kan komme af manglende adgang til vand, for lidt grovfoder ( dvs. står for længe uden hø/wrap ) eller primært får halm, for meget stivelse i foderet vs. grovfoder og stress ( som kan komme af mange ting.


  • #25   10. feb 2016 Prøv at få hesten smertedækket 1 uge til 14 dage mens du træner hende. Hvis reaktionen er det samme burde det ikke være smerter, men dårlig/tillært adfærd fordi hun evt tidligere har forbundet arbejde = ubehag. Omvendt stopper/ændre adfærden straks under smertedækningen er der sandsynligvis noget i ikke har opdaget. Jeg brugte denne metode til en træningshest en gang, I samarbejde med ejer, for vi kunne virkelig ikke finde ud af hvad der var i vejen og humøret svingede enormt fra dag til dag, og ville ikke træne hesten hvis den havde smerter. Hesten fik øjeblikkelig en anden adfærd, ergo der har været et smerte område vi ikke kendte til.

  • #26   11. feb 2016 Jeg tror nu bare hun forbinder trav med smerte, så hun skal derved lærer at det ikke længer gør ondt at blive redet smiley

  • #27   11. feb 2016 Jeg ville prøve at lade en longere hesten med alt udstyr på. Når den er afslappet sætter du dig op og bare sidder der. Du skal ikke bruge ben eller tøjle, men bare være der mens hesten longeres. Hvis det ikke udløser en reaktion kan I fortsætte med at tage kontakt i tøjlerne og se om det er en udløsende faktor.



  • #28   11. feb 2016 Kan man gøre som amanda forslår er det jo optimalt. Har selv en hyber mobil hest, så vi har også rettet bækken tit, og har selv haft lænde problemer, og det med folk siger tager to tre gange. Nej jeg var over ti gange til kiropraktor derefter 10 gange fys og følger løbende op med fys og massage.
    Heste er jo ikke anderledes, hvis de har en låsning, skal den rettes og rettes, og efterfølgende arbejdes for at den ikke kommer retur, især med rytter er lænden udsat. Min underviser osteopath var ikke mild omkring, en gang i trav bagdelen banker hårdt ned i ryggen på hesten, og skævheden kan være tilbage. Mere skal der ikke til, hvis hesten har svag lænd. Så vis hesten skal lære trab med rytter, og går ujævnt osv.

    Let sæde smiley og ja lyt til din hest. Kan sagtens følge din frustration. Og ja man kan tillære dårlig adfærd, men hvorfor skulle hesten sige fra, hvis den har det ok og fint med det den laver. Dejligt at læse du går op i det, død ærgeligt i fik lagt dårlig sadel på. Hvis lænden er rettet af kiropraktor vil jeg sige en god fys/ ostepath massør og træning som styrker den i ryg og lænd. Ind og bære bagfra smiley kan trænes fra jorden. Og ja ingen ryttere op, som bumber den i ryggen.

    God bedring med den. Håber i finder hinanden.


  • #29   12. feb 2016 Hvis ikke hun har ondt, så lyder det meget som om hun gentager en adfærd hun har fået indlært - ubevidst naturligvis smiley Hvad gør du, når hun begynder at lægge ører mm. i traven? Hvis du standser hende hver gang, får hun en pause. Hun vil ret sandsynligt være motiveret for at få en pause, og hvis hun får "pause" hver gang hun viser denne adfærd, så gentager hun den, og på få gange er det blevet en vane smiley Heldigvis kan man gøre noget ved det.. sig til hvis du vil have lidt hjælp smiley


  • #30   13. feb 2016 Mange tak allesammen smiley

    Krikken - Mavesår tror jeg stadig ikke helt på.. Jo hun har været lidt stresses grundet flytning, men ellers har hun nærmest altid fået alt det grovfoder hun kan æde og det er altid noget tilbage efter natten smiley

    Amanda - Lyder som en super god ide! Ved du om man skal have en recept fra dyrlægen, eller om det er noget man bare kan gå ned og købe? smiley

    Mette - Hun stresser på ingen måde over udstyr og bliver heller ikke tvær over at skulle have sadel på, når jeg stiger op står hun for det meste også stille og indpakerer selv, men det lyder som en god ide og helt sikkert noget jeg lige vil overveje, næste gang jeg har en med ude ved hende smiley

    Tina- Mange tak og det er fuldstændig rigtigt men hver gang hun har været behandlet, har jeg spurgt om hun skulle have en efter behandling, når der var gået cirka en måned, eller mindre.. Men de har alle sagt at det behøvede hun ikke, da hun var så nem at løsne.. smiley Tænker at en del bomtræning kunne være rigtig godt for hende, så hun kan blive styrket lidt i ryggen og lænden. smiley

    Det kunne godt overvejes med en god ostepath massør, du kender tilfældigvis ikke nogen omkring viborg? smiley

    Lisette - har også tænkt på at det er noget jeg uheldigvis har kommet til at lære hende.. Før stoppede jeg nærmest med det samme, da jeg var bange for at noget var helt galt, nu prøver jeg at presse hende lidt videre også stoppe når hun går nogenlunde ordentligt smiley - Tusinde tak det kan godt være det bliver aktuelt med noget hjælp, med den bette dame smiley


Kommentér på:
Unghoppe sur og tvær under trav

Annonce