{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.684 visninger | Oprettet:

Nedsidning & galop - Frieser? {{forumTopicSubject}}

Jeg har part ude ved et hesteudlejningssted, så jeg til tider guide og så hjælper jeg lidt til og får en ridetur ind imellem.
Jeg havde i lang tid gået og kigget på den Frieser der står derude.
Var godt klar over den havde stort rygsving, men jeg kan simpelthen ikke sidde ned på hende. Det er som om man bliver kastet ud af sadlen.
Godt nok har jeg kun redet 2-3 år, men det går fint på de andre jeg rider og så rider jeg også uden sadel på et par af dem, som fx Nordsvensk Skovhest, Haflinger (Den har også et pænt rygsving, Araber/Andalusier-blanding, araber-blanding ovs.

På en af de ture jeg red på hende (frieseren) gik det fint nok. Jeg sad næsten ned, altså hoppede lidt, men det var ikke slemt.
Men når vi rider flere sammen (mere end to) bliver hun meget angst for at blive glemt, så hvis vi rider bag de andre giver hun den fuld gas og ja, så står jeg jo op eller er ved at falde af.

Ikke fordi jeg forventer at jeg kan gøre et eller andet og så - puff! Så kan jeg, men er der nogle, som har nogle tips?
Jeg ved man skal side dybt og tungt og bruge både ryg, lår og måsen.
Ved det kræver træning og atter træning, men nu spørger jeg alligevel.

Tak for svar på forhånd smiley
TW


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nedsidning & galop - Frieser?
  • #1   11. feb 2016 Du skal i hvert fald huske, at du ikke skal sidde og klemme med benene, for så får du den modsatte effekt. Du får presset sig selv op af sadlen smiley

  • #2   11. feb 2016 Måske du skulle prøve at få en til at longere hesten mens du sidder på den, så du kun koncentrere dig om hvordan du sidder og holder ballancen smiley
    På tur rider jeg selv mest letridning hvis det er svært at sidde ned, som du beskriver bliver hestene mere tændte


  • #3   11. feb 2016 Hippie 4ever Alone:
    Ja, det siger jeg også konstant inde i mit hovedet når jeg sidder på hende d:

    Bumledrengen&hyggerytteren:
    Det er sådan at ejeren lejer hestene ud og så går de som skovtursheste, så at blive longeret imens er ikke rigtig en mulighed. Plus frieseren, Tjitske, tit er lejet ud, så det er svært hvis jeg skulle aftale det med nogen på forhånd.


  • #4   11. feb 2016 Åh på den måde smiley

  • #5   11. feb 2016 Godt nok smiley

  • #6   11. feb 2016
    At hesten bruger ryggen, gør det en del lettere :o)

    Jeg rider et skrummel på 178 cm i stang med en tilhørende stor gang, han er bare ikke let og sidde ned på uanset hvad. Folk kan komme med alverdens kreative forslag og kritisere at jeg sidder uroligt - men det rager mig ikke, for hvis de kom op kunne de højest sandsynligt heller ikke sidde stille ;o).

    Gør ikke så meget andet end "bare" og følge med - at begynde og klemme mm. forstyrre hjælperne man ellers skal bruge.


  • #7   11. feb 2016 Krikken:
    Jeg rider en til tider en DV der i sine yngre dage har gået høj dressur og har sprunget meget, så hun har også en stor gang. Hende kan jeg sagtens sidde på uden at være ved at falde af smiley

    Jeg havde det med at klemme før i tiden, men heldigvis noget jeg har vendt mig af med. Det gælder vel bare om at øve?^^


  • #8   11. feb 2016 Præcis. Øve, øve og atter øve smiley

  • #9   11. feb 2016 jeg lærte faktisk at jeg skulle prøve at stritte med mine knæ udad, så jeg var helt sikker på at jeg ikke sad og klemte.

    Og så rid så langsomt som muligt i starten, til du kan nedsidningen der og så kan du gradvist sætte tempoet op, som du for styr på din nedsidning. Når du ikke har mulighed for at sætte tempoet ned til det du kan være med, så rid letridning, bare små bump er heller ikke skægt for en hesteryg smiley


  • #10   11. feb 2016 Tine:
    Tak! Jeg tror også jeg vil tage nogle langsomme ture til at starte med.
    Det med at stritte knæene udad lyder ret smart (:


  • #11   11. feb 2016 Jeg red en frieser for første gang i trav for 14 dage siden og kan godt forstå at det er svært. Vi har købt ham som vi så så jeg skal lære det. Altså bare letridning er svært når man er vant til fjordhest /haflinger

  • #12   11. feb 2016 Hvis du får hesten til at sænke halsen vil du opdage det er meget nemmere.
    Nu har jeg selv haft frieser i snart 15 år ?? og hvis hesten går med hovedet oppe er den stiv i ryggen og umulig at sidde på smiley så der skal trænes med at få hesten til at sænke halsen så vil du med det samme kunne mærke forskellen smiley

    Men med en frieser får man intet forærende ?? man skal have god balance


  • #13   11. feb 2016 Bettina:
    Det er rigtig, samme hvis man er vant til en nordsvensk skovhest d:

    Dorthe:
    Hun går faktisk næsten helt af sig selv til bidet, så på den måde er hunutrolig nem (:


  • #14   11. feb 2016
    Der udover, er der også ret meget foreskel på hvordan en hest søger ned.
    Bare fordi hovedet er nede, betyder det ikke nødvendigvis at ryg og bagpart er med. Der er stor foreskel på om skrumlet har en dog eller dårlig dag - det kan mærkes på om jeg kan sidde ned okay.


  • #15   12. feb 2016 smiley nu mente jeg ikke til biddet som sådan for det gør de fleste friesere meget nemt dog nok mest under biddet smiley
    det er halsen der skal ned, de skal faktisk riders som man rider unghest lang og dyb, så vil man opdage de bliver meget nemmere at sidde på .;)


  • #16   12. feb 2016 Det der falder mig i øjnene er at du rider nedsidning mens du er på tur? Det giver ikke rigtigt nogen mening for mig, man beder yderst sjældent hesten om en samling når man rider tur og at sidde ned på en hest som ikke er samlet - tja det er bare forkert i mine øjne.

  • #17   12. feb 2016 Team Grafik:
    Jeg sidder ikke ned på hende hele turen. På nogle få 'strækninger' gør jeg. Max. 2 min sidder jeg ned en gang imellem.
    Og så er jeg kun med på hende, når ejeren selv er ude, så hun kan sige til hvis jeg skal gøre noget anderledes. Det er jo hende der kender hesten bedst (;


  • #18   12. feb 2016 TS: Må stadig sige at det ikke er helt okay at lave nedsidning på en tur. Det er hårdere for hestens ryg at man sidder ned på den, og hvis den samtidig ikke arbejder ordentligt og derved løfter ryggen - så kan nedsidning virkelig skade ryggen.
    Og muligt ejeren kan sige noget, men det er jo ikke sikkert ejerens viden er så stor smiley


  • #19   12. feb 2016 Team Grafik:
    Ejeren har haft egen hest i over 30 år. Lige pt. har hun 15 heste, så jeg tror hun ved hvad hun snakker om.
    Og så må jeg bede dig stoppe kommenterer, for det var ikke en del af spørgsmålet.
    Hesten har det fint og er næsten lige tilset af en dyrlæge, intet galt.


  • #20   12. feb 2016 Jeg rider en ung frieser lige nu, der endnu ikke har lært at løfte ryggen, og sætte bagbenene ind under sig, og for mig er nedsidning helt no go, indtil den får ryggen op! Nogle få gange hvor det har føltes som om han har løftet ryggen har jeg forsøgt at ride nedsidning, for at teste om han gjorde det rigtigt. Nogle gange har jeg siddet helt stille, og kan derfor validere at han har brugt sig selv korrekt, og andre gange så hopper jeg rundt! I begge tilfælde har jeg redet letridning igen umiddelbart efter, men alt efter formen på den hoppe du rider, kan det være grunden til at du ikke kan ride nedsidning.

  • #21   12. feb 2016 Valle: Nu er det faktisk sådan at jeg er distance rytter og har været på landsholdet - så jeg ved netop hvad jeg taler om angående at ikke belaste ryggen unødigt på tur smiley
    Du siger du har svært ved at sidde på den, og det er sikkert fordi den netop ikke har ryggen med. Når en hest ikke bruger ryggen korrekt og har den løftet så er de mulige at sidde på, og i sådanne tilfælde skal man op i letridning indtil hesten har lært at bruge sig korrekt.


  • #22   12. feb 2016 at man har haft hest i 30 år betyder ikke nødvendigivs at man har en stor viden, min nabo havde hest i 60 år og vidste rigtig meget ja, men havde absolut ikke fulgt op på ny viden i mange år.

    Der ud over, mener jeg nu godt at man kan tillade sig at samle en hest på tur og ride lidt nedsidning. Jeg har i mange år intet ridehus haft og kun en smattet bane vinteren over. så om vinteren stod den nærmest kun på turridning i 3 måneder+ og der red vi altså også samlet på tur smiley


  • #23   12. feb 2016 Team Grafik:
    Hun har intet problem med at samle sig ordentlig.
    Hun er redet på til undervisning og jeg har fået vist hvordan jeg gør, så det har absolut intet med det at gøre.
    Det er simpelt bare mig der har svært ved at sidde på hende.

    Jeg er bare en lille smule irriteret jeg indtil videre har fået kritik i alle mine forums. Hvorvidt hun kan samle sig ved du jo i realiteten ikke noget om, så derfor ser jeg ingen ponite i at du peger det ud?

    Tine:
    Der er både underviser på stedet og andre folk med mange års erfaring, som har fulgt op på ny viden.
    Vi er et stort fællesskab der hjælper hinanden


  • #24   13. feb 2016 Nu skriver du selv, at du har redet en DV'er med stor gang uden problemer - og hvis du kan sidde på den, burde du også kunne sidde på en frieser, såfremt den bruger sig korrekt! smiley En frieser med stor gang, er ikke anderledes fra andre heste med stor gang smiley

  • #26   13. feb 2016 Loragi:
    Okay, fik vist ikke sagt det helt korrekt.
    Jeg har hele mit liv kun redet ponyer og rider også en Nordsvensk Skovhest et par gange om ugen, så for mig har en DV en stor gang, eftersom jeg ikke er van til at ride heste.
    Den NS jeg rider er godt nok hest, men han er stiv og langsom. Ikke i nærheden af en stor gang.


  • #27   14. feb 2016 Tine: Der er intet galt i at samle hesten på tur smiley Jeg samler da selv mine på tur, men sætter mig dog ikke ned på dem smiley Men for at man kan tillade sig at ride nedslidning skal hesten være samlet og bruge sig korrekt smiley

    TS: Hvis du ikke kan tåle at få kritik, så skal du vist ikke opholde dig i et debat forum smiley


  • #28   14. feb 2016 Grafik, på den måde, jeg forstod det bare som om, at du syntes det var forkert at samle hesten på tur. Men så er jeg med igen og stopper med at blande mig smiley smiley

  • #29   14. feb 2016 Tine: Hehe, nej det syntes jeg dog ikke det er smiley Kun godt at få ryggen med på hesten, dog ville jeg nok aldrig bruge en stor samlingsgrad, men det er jo også fordi jeg rider mange kilometer xD

  • #30   15. feb 2016 Team Grafik:
    Konstruktivt kan jeg sagtens tåle, men unødvendig kritik er bare irriterende (:


Kommentér på:
Nedsidning & galop - Frieser?

Annonce