{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
751 visninger | Oprettet:

Hest vil ikke stå stille {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Om torsdagen springer jeg på Rocky. Han er sød hest, men med mange kræfter. Når han står på staldgangen bliver han ved med at gå frem i kæderne. Det er meget irriterende og hårdt hele tiden bakse rundt med han, for at få ham til at stå stille.
Hver gang han går frem, får jeg ham til at gå tilbage, men det holder knap 10 sekunder. Og når jeg skal løfte for-hovene for at rense dem, går han også bare et skridt fremad.
Er der andet jeg kan gøre end bare at rykke ham på plads hver gang han går frem?

Hilsen Clara


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest vil ikke stå stille
  • #1   11. feb 2016 Der er nok ikke så meget andet at gøre end konsekvent at rykke ham tilbage til udgangspunktet smiley

  • #2   11. feb 2016 Rider du kun hesten en gang om ugen? For så er det svært at gøre så meget ved det hvis der er andre der giver den lov til at opføre sig sådan.

  • #3   11. feb 2016 Okay, så må jeg jo bare blive ved, men tak for svar;-)

  • #4   11. feb 2016 Kris & pigen - ja det gør jeg, det er også lidt det er problemet. Men min part er for gammel til at springe så meget. Derfor er det på Rocky og jo så kun en gang om ugen;-)

  • #5   11. feb 2016 Vil ikke sige det er umuligt, men det er svært!
    Jeg går meget op i at mine heste ikke skal være bundet når jeg strigler og sadler op. De skal lære at blive stående ved mig og have lyst til at være der.

    Hvad ville der ske hvis du ikke binder den, men bare har et træktov i den? Det handler jo i bund og grund om at hesten skal lære at forstå kommandoen "stå". Nogle heste bryder sig heller ikke om at være bundet op i begge sider, så det kan jo også være derfor den gør det.


  • #6   11. feb 2016 Ja hvis du kun har den en gang om ugen, og det går ud på ridning, ville jeg ikke begynde at træne rette hesten, må være ejer. Er det en du holder af vil bruge tid på hygger med, så ja træning at stå ros når den står og ikke kun på staldgang men alle steder, træn bak på stemme og f.eks ved at pege. Altså man starter med at læg hånden så gør man det mindre og mindre til sidst kan du på stemme og med et tegn bede hesten bak. Som flere forslår drop at binde når i træner. Husk som med klikker træning, når i træner at godbid kun blir givet f.eks ved et klik eller ord. Og den ikke begynder at tigge af det, og gå efter dine lommer.

    Men ja at hesten går lidt frem eller tilbage, er måske også noget man lige skal tage med et smil smiley


  • #7   11. feb 2016 Ignorer den. Hvis den går frem og tilbage når du spænder gjord fx. så bliv ved med at spænd, og du skal ikke "holde pause" og vente på hesten står stille. Bare ignorer den, og spænd gjorden, rens hovene osv mens den går rundt. Så lærer den at den ikke får noget ud af det.

  • #8   12. feb 2016 Lav kæderne kortere, så de kun lige kan nå sammen. Derudover kan man putte et træktov rundt om det ene forben, og så fast ovenpå halsen med den ene hånd, og have tovet, der løfter benet i hånden også.. Står de kun på 3 ben, går de som regel ingen steder. (Har selv brugt denne metode på en hest, der ikke gad stå stille.. 3 dage med tovet om benet, så var det ovre)..
    Men nej, hvis ikke det er en hest, man håndterer dagligt bliver det nok noget rod, og kortere kæder vil nok være det nemmeste.. Så begrænser man da udvandringen på den måde. smiley


  • #9   12. feb 2016 Okay, mange tak for svar alle.

  • #10   12. feb 2016 Jeg vil fortsætte med det du allerede gør. Når hesten går frem beder du den gå tilbage. Vent et øjeblik (mens den stadig står stille og inden den når at gå frem igen) og ros den godt og evt. Giv den en godbid.
    Så den begynder at forbinde det at stå stille med noget godt


  • #11   12. feb 2016 du skal selvfølgelig gentage dette en del gange og langsomt vil du kunne øge tiden fra hesten står stille du roser/giver en godbid.

Kommentér på:
Hest vil ikke stå stille

Annonce