{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Dårlig balance og bruger forparten {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg havde en hestemassør ude i går, og hun kunne så fortælle mig at min hest har dårlig balance og går meget/kun på forparten. Hun er kun 6 år og er først nu gået i gang med rigtig seriøs ridning.
Er der nogen der har nogle gode råd/øvelser/programmer som du/I har brugt, der virkede? Så jeg kan få hende til at bruge ryggen korrekt.
Alle erfaringer tages imod med kyshånd smiley
*Det er hende og jeg på billedet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig balance og bruger forparten
  • #1   5. maj 2016 Bom øvelser er altid godt for balancen smiley

  • #2   5. maj 2016 Den ser mig lidt for-holdt ud på det valgte billede

    Få den til at gå afslappet, taktfast og ligeudrettet først. Ingen glidetøjler (eller hva det nu er?)

    Lad den ha hovedet hvor den selv har ballancen til det. En hest i ballance vil gå afballanceret for og bag også.

    Hvad siger din underviser?


  • #3   5. maj 2016 Absolut slet ikke perfekt
    Men her vælger hesten selv sin holdning after 6 måneders ridning

    Næsten ikke fat i tøjlen
    Kun let støtte
    Hesten vælger selv efter hvor ballancen er til


    profilbillede
  • #4   5. maj 2016 Temposkift og overgange er super til at aktivere bagbenene og få ryggen med.. Både på volter og lige spor.

  • #5   5. maj 2016 Af med glidetøjlen - hvis du har behov for at holde dig selv fast i noget, så er en "tanterem" sat fast foran på sadlen et glimrende redskab. Glem alt om hvor hestens hoved "skal være", hver gang du hiver den ind fortil ryger den på forparten og stiver sig over ryggen.

    Spænd stigbøjlerne op, så du ikke sidder og trækker dig op og ud af sadlen.

    God undervisning, hvor der bliver lagt vægt på korrekt unghesteridning, hvor hesten strækker sig frem og ned. ( fint billed af Marie-Louises hest) Og hvor din opstilling bliver korrigeret.

    En hest som går som TS's hest skal formentlig bruge noget tid på at aflærer, at pres i mund = går ind bag lod og dump ned på forparten.
    Så formentlig vil det tage længere tid at lærer den, at turde gå ud til hånd og balancerer i selvbæring, end det fx har tage Marie-Louise, som ikke har haft noget den skulle aflærer først/få tilliden genskabt.

    Tjek i omgangskredsen, hvem som har 4-5 års heste, som går afslappet og fornuftigt, og som udvikler sig i den rigtige retning - der er formentlig en god underviser bagved, som man kan forhører dig om vil undervise andre ekvipager også.

    Mvh Charlotte


  • #6   5. maj 2016 Tusinde tak for alle svarene smiley
    - Jeg er først lige begyndt på hende igen, efter jeg har været væk i 3 måneder. Jeg havde en massør ude på hende, som fortalte at hun var stiv i højre side. Nu kommer der kiropraktor på hende d 12. Maj, sadelmager 11. Maj og derefter får jeg en fysioterapeut ud, som underviser samtidig.
    En anden ting er, at jeg vil arbejde med hende fra jorden, fordi jeg kan læse mig frem til at det er bedst mulig måde at opbygge muskler. Så lyder det fornuftigt med at longere 4 gange om ugen, og evt ride to gange om ugen? Og burde jeg bruge indpænding eller kapsun? smiley


  • #7   5. maj 2016 Her er en video af første longering med kapsun. Kom endelig med ris/ros ??
    - PS, sidder kapsunen korrekt? Har gjort alt for at sætte den som jeg tror er korrekt, men er stadig i tvivl..


    profilbillede
  • #8   5. maj 2016 Jeg syntes godt nok 4 gange longearbejde om ugen er meget...
    Min går 8 dage i træk og så to fridage.. På de 10 dage er en af dagene longearbejde.
    Jeg har ikke fornemmelsen af at man hurtigere opbygger muskler fra jorden, men nu gør jeg heller ikke voldsomt meget i jordarbejde.
    Dog har jeg oplevet en KÆMPE forskel på min egen ved at ride en masse temposkift og overgange en 4-5 uger.. Så kan man mærke der begynder at komme mere styrke og du får aktiveret bagparten SÅ meget.


  • #9   5. maj 2016 Åh, det godt nok svært med opstart af 'unghest'.. Kan virkelig ikke finde hoved og hale i hvad jeg skal gøre.. smiley Jeg er ikke en super erfaren rytter som i nok kan fornemme, så det virkelig en jungel for mig. Jeg må finde mig en underviser der kan fortælle lidt mere om det hele. Eller kender i nogen der holder diverse arrangementer omkring korrekt dressurridning? smiley

  • #10   5. maj 2016 Korrekt dressur er vist efterånden et vidt begreb.. Syntes du skal finde en underviser du selv bryder dig om.
    Hvor i landet bor du??
    Men er din hest ikke 6 år? Så den er jo knap unghest mere...


  • #11   5. maj 2016 Jeg bor i Brønderslev - 30 km fra Aalborg smiley
    Og ja, den er nemlig ikke rigtig unghest mere. Men den har ikke været sådan i gang for alvor endnu, og det er derfor jeg gerne vil komme godt fra start. Så derfor prøver jeg mig frem herinde med de ting jeg i tvivl om..


  • #12   5. maj 2016 Står den BRRK? For de har da en berider tilknyttet..

  • #13   5. maj 2016 Hej Selma.
    Super godt at du har fokus på hesten fysisk med diverse behandlere inde over.
    Jeg ville også få en god underviser på. Jeg skrev en privat besked til dig da du lavede et andet opslag om at du søgte underviser. Hvem har du fundet?


  • #14   5. maj 2016 Hej Sanne! Jeg har sendt dig en PB - tror jeg havde åbnet din besked ubevidst! Beklager meget.. Men har svaret nu smiley

  • #15   5. maj 2016 4 dages longering er alt for meget - det er enormt belastende for indvendig benpar at arbejde i longe.
    Jordarbejde er mest arbejde, hvor du går ved siden af hesten, og arbejder med bøjning og stilning via kapsunen. Nu interesserer jeg mig ikke for jordarbejde på den måde, men dem jeg kender der arbejder sådan arbejder mindst lige så seriøst, som jeg som dressurrytter gør på ryggen af hesten - og de får en hel del undervisning i det også.

    Mht korrekt dressurridning, så er det rigtigt at der er mange forskellige måder at træne på, og mange forskellige meninger.
    Min mening er, at man skal se nogle ride, hvor man tænker "det synes jeg ser dejligt, blødt, legende let, blidt ud", uden at det af den grund går over i "smid tøjlen, og lad være med at bede hesten om noget". Hvad det "hedder" er jeg sådan set ligeglad med, bare jeg synes det er tiltalende, logisk og fornuftigt, og det er en underviser jeg forstår og har tillid til.

    Hvis du er part på hesten, så har du nok ikke så megen mulighed for evt at kører efter god undervisning. Så jeg håber nogle af dem som står på opstaldningsstedet har en underviser, som du tænker virker som en "god underviser".

    Mvh Charlotte


  • #16   5. maj 2016 Tusinde tak for de gode svar, Charlotte! Jeg har sendt dig en privat besked, som jeg håber du gider at svare på smiley

  • #17   5. maj 2016 Jeg longere udelukkende med kapsun. Det tager tid for hesten at lære, især nu hvor din er lidt øm. Desuden så drop glidetøjlen, i mine øjne dur den ikke til en fis. Du kan ikke tvinge en hest i holdning.

  • #18   5. maj 2016 Okay, tak for råd! Hvordan skal jeg vænne hende til den? noget bestemt jeg skal gøre? smiley
    - Og ved godt glidetøjlen skal væk. Men hun er en tikkende bombe når vi rider til tider, og bliver hurtigt forstrækket over alting, og så stikker hun afsted. Så tør simpelthen ikke ride uden endnu smiley


  • #19   5. maj 2016 Måske miljøtræning ville være godt, så hun kan blive mere sikker smiley

  • #20   5. maj 2016 Det gør vi også smiley Jeg er begyndt at gå ture med hende i grime og trækketov. Både rundt om gården, ind på de forskellige folde osv. smiley

  • #21   5. maj 2016 Hun skal lære at et tag i longen betyder, at hun skal stække sig frem og ned, derefter give efter som belønning for trykket. Men det tager lidt tid. Desuden er det en god ide at tempoet ikke er for hurtigt - men stille og roligt, så hun kan vende sig til trykker fra kapsunen på næseryggen, hvilket er anderledes end fx en trense

  • #22   5. maj 2016 Det handler lige så meget om, at du får den til at søge frem til tøjlen smiley
    En hest der putter sig bag lod, og som ik er fremme i hånden, er rædselsfuld, hvis den reagerer pludseligt.
    Så har du ik en kinamands chance

    Men er den "i rammen", og redet frem til hånden, hvor den her kan gå afslappet, vil slet ik hoppe på samme måde. Og hvis den gør, er det mere kontrolleret, og du har fine muligheder for at få styr på situationen hurtigt.


  • #23   5. maj 2016 Okay, mange tak for svar! Hvor ofte vil du anbefale, at jeg longere hende i kapsun? Hun er 6 år gammel og lige begyndt at ride ordentligt igen smiley

  • #24   5. maj 2016 Et par gange om ugen af 15-20 min varighed smiley

  • #25   5. maj 2016 Ja okay, det lyder jo rigtig dejligt! Men hvordan når vi til det punkt? Har efterhånden læst mig helt 'dum' herinde! Så mange forskellige vinkler på alting gør måske mere skade end gavn.. Er hvertfald godt forvirret smiley

  • #26   5. maj 2016 Det kan også være svært at finde rundt i, alle mener noget forskelligt. Min vinkel på det, er at vi skal gøre ridningen så behagelig for hesten som muligt. Det er en stor gave, at de lader os ride rundt på ryggen af dem. Derfor har jeg bevidst valg ikke at bruge nogle former for indspænding på min hoppe. Hun har sat de flotteste muskler over det hele. Det har taget tid, men det er gjort på den mest "naturlige måde" . Man skal gøre sine egne erfaringer, og handle ud for det man synes fungere bedst smiley

  • #27   5. maj 2016 .

    profilbillede
  • #28   5. maj 2016
    Der er utroligt mange måder og gøre tingene på. Og de måder er tit en blanding af 117 forskellige måder.

    Så ja, det kan være svært hvis man er ny i tingene og få 117 indput - det kan være en fordel hvis man har sin egen mening og måde og gøre tingene på i forvejen. Men er man usikker, så er det svært med mange måder.

    Så jeg foreslår at du finder dig en du "hæfter dig på" - evt. en underviser, så du kan få hjælp til tingene på en måde. Når du er mere erfaren/sikker kan du få flere indput, eller hvis tingene ikke duer.


  • #29   5. maj 2016 En god underviser betyder rigtig meget Ja! En du er tryg ved og som du føler ser din hest på samme måde som du ser den.

  • #30   5. maj 2016 som sagt, temposkift for halve parader vil gøre rigtig meget for at hun får brugt ryggen noget mere og ikke går så meget på forpart

Kommentér på:
Dårlig balance og bruger forparten

Annonce