{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Distanceridning. {{forumTopicSubject}}

Hejsa girls og evt mænd.. ??

Er der nogen herinde som ved en masse om distanceridning? Mig og min veninde kunne godt tænke os, at ride jagter på et tidspunkt. Vi har så snakket med en super dygtig rytter indenfor jagt. Hun syntes vi skal starte ud med distance, så hestene kan blive tryk ved evt overhaling og en masse andre i et felt. (Specielt min dreng er lidt skør engang imellem) ??

Derfor så har jeg en del spørgsmål, da jeg aldrig har redet distance før. Kunne være fedt hvis der var en eller flere der kunne hjælpe. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Distanceridning.
  • #1   6. maj 2016 Nu hat jeg aldrig selv reddet distance, men jeg vil rigtig gerne en dag og interesserer mig rigtig meget for det. Har siddet og læst hele DRF's håndbog i distanceridning fra start til slut flere gange, så jeg har da lidt viden, kan man sige ^^'

  • #2   6. maj 2016 Jeg red en del distance for 10 år siden - og det var rigtigt sjovt smiley

    På distncerytterforeningens hjemmeside kan man læse en hel masse - hvordan man træner op til at ride distance, hvordan dyrlægekontrol og stævner afvikles ect. Det kan du læse her :
    http://www.distanceridning.dk/

    Du skal være opmærksom på, at man først starter "i felt" i de højere klasser - i de små klasser starter man med 3-5 min. mellemrum. Til gengæld må man gerne ride op til 3 rytter af sted af gangen, så man kan følges ad med veninder smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   6. maj 2016 Hvor mange km skal man starte ud med? smiley og tænker hvis det bare er korte ture, skal man så også træne sårn ekstremt meget op til det? Jeg læste lidt om man bl.a. Sku tæne sin hest med kørerliner og longe. smiley

    Og kan man ikke godt bare ride i sin springsadel til og starte med? Tænker når turene ikke er så lange?
    Hvor korte er de mindste ture egentlig?


  • #4   6. maj 2016 Springsadel kan man sagtens ride i. Det handler bare om at have længere bøjler end når man springer, da ens ben ellers godt kan begynde at sove lidt smiley

  • #5   6. maj 2016 Ja okay. smiley hvad med påklædningen? smiley

  • #6   6. maj 2016 Ja det nemme svar er - læs hvad de skriver inde på distanceerytterforeningens hjemmeside. Der står alt forklaret.

    I distanceridning rider du i alm ridetøj - det eneste "krav" er at du er "sømmelig påklædt", dvs ikke noget med bikini og babbelutter daskene rundt i en lille tynd t-shirt smiley Om de har fået nye regler de sidste 10 år, det må du læse dig frem til.....

    De korteste ture er på 15 km - og så er der klasser på 5-6 km med trækker, men det er næppe der du og din veninde er smiley
    Turene går fra 15-160 km - og en helt alm redet ridehest kan snildt gå 15-25 km uden nogen form for "specialtræning".
    Nu er de små klasser så heller ikke lavet til "rid som død og helvede", de udskrives med idealtid, så man skal fx ride en 15 km klasse på en idealtid der er 10 km/t, dvs man skal være i mål ( for at vinde) på 1 time, 30 min, 00 sekunder - og det er på sekundet man "vinder", jeg er fx kommet ind 23 sekunder efter idealtid, og det gav så en 4 plads smiley

    Du må ride med hvilken som helst sadel du vil - spring, dressur, bomløs ect - du må dog ikke bareback. Jeg er dressurrytter så jeg red i min dressursadel.

    Mvh Charlotte


  • #7   6. maj 2016 Tak Charlotte. smiley

    Ved godt man bare kan læse om det, men syntes bare det er meget bedre og snakke om det. smiley også at du siger en normalt ridelig hest sagtens kan gå en distance på 15-25 km. Det har jeg ikke kunne finde noget om nogle steder nemlig.. smiley

    Så var jeg også inde og søge på, hvor man kan finde løbene henne? Men det kan jeg ikke se nogen steder? smiley og skal man egentlig være medlem af en klub for og starte? smiley


  • #8   6. maj 2016 Alle heste i bare nogenlunde grundform kan gå 25km til distanceridt, især da tempoet er reguleret så makshastigheden bliver udskrevet til ca 12 km/t. Rider man hurtigere end dette bliver man diskvalificeret for at have redet for stærkt.

    Du skal være medlem af en klub under Dansk Rideforbund for at kunne starte, men det behøver ikke være en bestemt eller lokal klub, skal du kun bruge medlemsskabet til distanceridning kan du fx finde den billigste klub i landet og melde dig ind i eller vil du gerne have en klub der arbejder for distancesporten kunne Endurance Riders Denmark være en mulighed.

    Stævnerne kan findes på DRF GO stævnekalender, men der burde også ligge en stævneplan på distancerytterforeningens hjemmeside.


  • #9   7. maj 2016 Mange tak. smiley

    Min veninde spurgte også i dag om hvilket underlag man typisk rider på? Altså forstået sårn, om det fx er meget vej. (Hun tænker om hun skal have sko på hendes baghove også) smiley


  • #10   7. maj 2016 Du kan læse lidt om de forskellige stævner her: http://www.distanceridning.dk/distanceridning/staevner/danske/
    Siden er ikke opdateret med de nyeste stævner, men det kan give dig en ide om de typiske bundforhold og sådan.


  • #11   8. maj 2016 Tusind tak for hjælpen. smiley

  • #12   9. maj 2016 Der er regler for hvor meget vej (asfalteret) der må rides på, så i møder ikke nogen ridt der kun går langs veje. Langt de fleste ridt går gennem blandet terræn af skov og markveje/grusveje. Nogle har strækninger langs med strand også. Og så er der ridt i fx øvelsesterræn hvor det næsten kun er forskellige former for jord og sandspor.

  • #14   9. maj 2016 I princippet er min også lidt skør med overhaling, han har meget fuldblod i sig, og det antænder lidt, når heste kommer bagfra. Men han var rigtig sød til sin førte jagt. Jeg havde rød sløjfe i for en sikkerhedsskyld, så kommer de ikke HELT så tæt på.

    Men kan ikke se, hvordan distance kan forberede til jagt? så synes bare du skal tage ud og starte babyjagt smiley Den plejer være meget stille og rolig.


  • #15   9. maj 2016 Tak allesammen. smiley

    Grunden til jeg har fået af vide distance skulle forberede på jagt var det med en felt og så overhaling. smiley jeg har redet en del jagt på hans mor, inden hun blev pensioneret. Men hun blev også købt som Jagthest og var 110 til, at stole på. Ham jeg har efter hende, er noget helt andet. Han er noget mere vågen, og laver tit bøllestreger. Derfor så stoler jeg ikke på ham på samme måde, som jeg gjorde/gør med hans mor. smiley jeg har aldrig redet en hest op til jagt før, så er lidt tvivlsom omkring det. Men omvendt så savner jeg også jagtridning. smiley


  • #16   9. maj 2016 Tænker altså også lidt at distance er en forkert vej til jagt. Du skal op og ride åbne LB klasser før der bliver massestart, i de lave klasser starter man som regel enkeltvis og rider på idealtider.
    Derudover kan du jo ikke være sikker på at blive overhalet, det kommer an på hastighed og ruter. Og så overhaler distanceryttere altså på en anden måde. Der gøres opmærksom på at man kommer og at man gerne vil passere og det vil oftest foregå i trav (i jagt vil de vel altid komme i galop, mens man selv galopperer)

    Så vil du kun starte distance for at træne ridning i felter og overhalinger med jagt for øje, så spar din tid og penge for jeg tror oprigtigt ikke at du vil få det ud af ridtene som du håber på.


  • #17   9. maj 2016 De jagter jeg, og min mor har startet, er der altså ingen, der har overhalet til?
    Det må man ikke.


  • #18   14. maj 2016 Jeg har lige et spørgsmål til. smiley
    Min dreng går uden sko, han er 8 år og har aldrig haft sko på. smiley Vi har heller ikke redet så meget tur, men mest i sandkassen. Derfor har han endnu ikke haft brug for det.
    Min tvivl er så om, han skal have fire sko på når vi skal i byen første gang og ride på forskelligt underlag? Normalt er han ikke sårn øm, kun engang imellem over sten på vejen. smiley

    Hvad ville i gøre?


  • #19   14. maj 2016 At blive overhalet er nok det eneste du vil få trænet i distance. Man rider sjældent i stort felt, og for at opleve en smugle felt skal man op i LB hvor der er tale om en fritids klasse.
    Men spørg mig endelig omkring mindre detajler, jeg er tidligere landsholdsrytter inden for disciplinen smiley


  • #20   15. maj 2016 Tusind tak. smiley og flot med titlen! smiley
    Mig og min veninde havde tænkt os at melde os til en distance i blåbjerg her sidst på sommeren. smiley den er blot 16 km.

    Men hvad vil du mene, skal man have fire sko på? Sårn som jeg kan forstå det, er det mest i skoven og nogle går ud langs stranden. (Har ikke undersøgt sååå meget omkring løbet endnu) der er alligevel nogle måneder til. smiley


  • #21   15. maj 2016 Hvis hesten normalt er barfodet og ikke er ømhovet, bør det ikke være nødvendigt med en skoning for 16 km.

  • #22   15. maj 2016 Sko behøver du nok ikke ligge på, men jeg ville nok overveje at anskaffe et par boots. Helt barfodsheste bliver hurtigt overtjekket af dyrlægerne, da de virkelig skal sikre sig hesten ikke får ondt i hovene af turen.
    Blåbjerg er et lidt hårdt terræn selvom der er stand med, så overvej boots til din hest.

    Og tak, det er dog snart ved at være nogen år siden jeg red på det niveau smiley


  • #23   15. maj 2016 Okay. smiley så dropper jeg nok skoene igen.
    Men bliver de også tjekket af dyrlæger, selvom det kun er 16 km?

    Selvom det er nogle år siden på det niveau, så er det smadder flot alligevel. smiley


  • #24   15. maj 2016 Alle heste uanset klasse skal igennem indledende og afsluttende dyrlæge.
    Og så skal de på de længere ruter også gennem et eller flere tjek undervejs med tilhørende tvungne pauser.


  • #25   15. maj 2016 Hvad skal de tjekkes for og tager sårn noget lang tid? smiley altså ikke at det gør noget overhovedet. Bare ren nysgerrighed. smiley

  • #26   15. maj 2016 Hvert tjek tager ikke mange minutter.

    Let gået igennem så trækker du hesten hen til dyrlægen, her lytter dyrlægen på hesten for at tjekke puls og tarmlyde (pulsen skal altid være under 60 slag i minuttet ved tjek). Herefter kigger dyrlægen i øjne og mund for at tjekke bl.a. dehydrering og gennemgår let hele hesten over ryg og ben for at tjekke for ømheder og sår/skrammer. Når det er tjekket skal hesten mønstres, hvor du skal trave hesten lige ned af et spor, vende i skridt og trave lige tilbage igen for at dyrlægen kan se evt. haltheder.
    I afsluttende tjek vil dyrlægerne nogle gange lave dobbelt pulstjek, i det tilfælde måler de pulsen først og vil så sende dig ud og mønstre, herefter tjekkes de andre ting og pulsen tages igen for at tjekke. I det tilfælde skal pulsen helst være den samme eller lavere anden gang end første, stiger den (meget) i andet pulstjek kan det være tegn på problemer.


  • #27   16. maj 2016 Tusind tak sisse. Det var en rigtig god beskrivelse. smiley

  • #28   16. maj 2016 Hesten skal da have gennemført alle vaccinationer igennem alle dens år for at den må stille op ik? smiley

  • #29   16. maj 2016 Jo hesten skal være regelmæssigt vaccineret.
    Men hvis du er interesseret i at starte distance, så vil jeg anbefale dig at læse reglementet igennem da alle regler er forklaret der smiley


Kommentér på:
Distanceridning.

Annonce