{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Nervøs ny hest {{forumTopicSubject}}

Jeg fik i går en ny pony hjem. Han blev taget rigtig godt imod af de andre heste, og jeg kunne sagtens stå i stalden alene med ham.
Men i dag kunne jeg dårligt få ham ind fra fold, og da jeg kom ind i stalden blev han enormt urolig, og måtte give op at strigle ham, da jeg var ved at blive mast.
Jeg er godt klar over at alt er nyt, og det selvfølgelig tager tid for at han falder til og vender sig til mig og de nye omgivelser.
Men da jeg selv er en temmelig nervøs person, og også har generel angst, har jeg meget svært ved ar håndtere det.
Er lidt bange for at jeg kommer til at blive bange for ham og måske min angst kunne smitte af, og gøre ham endnu mere utryg.
Er det eventuelt noget jeg kan gøre for at hjælpe på situationen? Har ikke lyst til at sætte mig op på ham lige nu, har nemlig også brug for at få noget gensidig tillid imellem os, da jeg nok lige så meget som ham, har brug for en vis tryghed.
Havde ham lidt løst i en roundpen i dag, og brugte kun lyde, men er stadig lidt bange for om han evt. Har følt sig jaget og derfor blevet endnu mere nervøs. Jeg trak rundt med ham i skridt på ridebanen derefter, men der blev han også bange og rendte væk fra mig.
Og må indrømme, at når jeg føler mig ude af kontrol på den måde bliver jeg enormt utryg og ved simpelthen ikke hvad jeg kan lave med ham uden vi risikere at få en dårlig oplevelse.
Han er sådan en sød og venlig pony, og da jeg prøvede ham også iskold at ride på! Vil nødigt risikere at gøre ham mere nervøs fordi jeg selv kan være det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs ny hest
  • #1   30. maj 2016 kan du eventuelt snakke med en af de andre i stalden om at være der sammen med dem de næste par dage. på den måde har du sikkerheden i at der er en sammen med dig i stalden og din nye pony er ikke alene inde i stalden. derefter kan du måske trække med din pony imens den anden person rider. det er rigtig vigtigt at når du kan mærke du bliver nervøs så træk vejret dybt et par gange, og du må gerne gøre det højlydt så det smitter af på ponyen. du kan også have et par godbidder i lommen og rose den når den står stille og når den går pænt sammen med dig...
    jeg syntes du har taget den helt rigtige beslutning med ikke at sætte sig op før hesten og dig har vennet jer lidt til hinanden og til stedet i står opstaldet.


  • #2   30. maj 2016 Prøv at giv det et par dage mere, lad den evt. Bare stå på folden de næste 2 dage. Hvor bor du?

  • #3   30. maj 2016 Holbæk. smiley

  • #4   30. maj 2016 Står du i en stald, hvor der evt. Er nogle du kan bede om hjælp?
    Det er så ærgeligt hvis man går hen og bliver bange for dem


  • #5   30. maj 2016 Tjoo kunne måske godt finde. Det er en lille privat stald, så der er ikke bildt mange. Men en veninde flytter sin hest samme sted hen snart, og hun vil gerne hjælpe smiley

  • #6   30. maj 2016 Nååår ja det kunne jo godt være en god ide, det ville da bare være rigtig ærgeligt hvis du blev nervøs for din nye hest smiley
    Jeg ville nok stadig lige give den nogle dage endnu. Ellers så er jeg næsten dagligt i Holbæk og ville godt kunne give dig en hånd, hvis der er behov for det.


  • #7   30. maj 2016 Kommer hestene på stald om natten?
    Da jeg flyttede min hest i sidste måned, ventede jeg til de var blevet lukket ind, før jeg lavede noget med hende. Så var der ro og andre heste i stalden, så var det ikke lige så skræmmende for hesten at skulle strigles, som når den blev trukket ind alene smiley
    Ellers hør om der ikke er nogen du kan mødes med, og så arbejde med hesten mens de også har deres heste inde smiley det var endnu en ting jeg gjorde, da jeg skulle ride ude for første gang det nye sted. Min hest havde besluttet sig for at ville være rodehest i stedet for dressurhest, men da jeg havde en anden hest med på banen, faldt hun lige så stille til ro smiley bonus er, at man ikke slev følger sig så nervøs, da der er nogen til at "samle" en op, hvis det skulle ske noget, sådan har jeg det i hvert fald smiley


  • #8   31. maj 2016 Altså undskyld mig hvis jeg høres lige lovlig skrap ud...Men.. Hvorfor overhovedet tage en hest der lige have flyttet og forvente at man bare kan træne den...? Den har lige mistet sine bedste venner og de mennesker han stoler på. For nu at komme til et nyt ukendt menneske og nye ukendte heste...og da han er flokdyr er han afhængig af flokken og så bliver han tager væk alene... Intet at sige til den reaktion..
    Hvis du ønsker et godt forhold til din hest så lad han få mindst en uge at falde til ro på og lære dig at kende sammen med andre heste. Så kan du så småt begynde at træne ham smiley

    Jeg fik mine hjem for over fire uger siden hvor den ene var helt ny (Rocky) han var for første gang ude at gå en lille tur i går smiley han fleiner næsten ud bare han bliver alene i stalden... Det gør også min "gamle".
    Så husk at tage hensyn til at han er på et nyt sted smiley

    Mvh TT


  • #9   31. maj 2016 Nej hestene er på døgn fold smiley

    Forventer heller ikke meget af ham vil jeg mene, men ville nu gerne kunne strigle ham..


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   31. maj 2016 Jeg tror desværre det er din angst der spiller ind, ens egen uro forplanter sig ned i hesten, dvs at hvis du føler dig usikker på den så bliver den usikker på dig, hvordan du skal takle jeres udfordringer vil jeg ikke kloge mig på, men for mig lyder det ikke kun som et tilvænningsproblem.

    Måske tiden løser det, måske ikke, men gør det ikke det så må du se om du kan få styr på din angst og usikkerhed, om jeg evt. Har ret vil det hurtigt vise sig hvis en person der ikke er usikker håndtere den og problemet ikke viser sig, så ved du hvor udfordringen ligger, jeg håber meget for jer begge at det "kun" er pga af det nye liv den reagerer smiley


  • #12   9. jun 2016 Det har aldrig været noget problem før, så er slet ikke itvivl om at han nok skal falde til stille og roligt. Han har altid været jordens nemmeste pony, så forstår ikke at det har været et problem? Jeg har aldrig været forsigtig med ham, så måske du bare skal prøve dig frem? Hvis du ikke føler du kan styre ham i grime, så synes jeg du skal tage en trense på ham. Det hjalp mig meget, når han kunne blive lidt for stærk. Lad vær med at gå langt væk fra ham når du trækker med ham, gå tæt på ham og snak med ham. Håber det går godt med ham, savner ham helt vildt smiley

Kommentér på:
Nervøs ny hest

Annonce