{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
527 visninger | Oprettet:

Undervisning med 3 års? for tidligt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er!
Jeg har en dejlig 3 års dreng som jeg selv har gjort ryttervandt. Det er den første hest jeg har været med til at tilvænne til rytter, men det er gået over alt forventning.
Jeg har taget tingene stille og roligt da vi ikke har travlt, men dyret mener jo han er verdens mester så det er næsten som om at han kan tingene i forvejen... Han har indtil videre gået i alle tre gangarter, kan stoppe og dreje og det eneste jeg ellers har fokuseret på var bare balance. Han har ikke på noget tidspunkt blevet bedt om at gå samlet da jeg har ment at det ikke var det vigtigeste pt.
Han er nu lige startet op igen efter 1,5 måneds pause, og planen er lidt at han nu skal til at søge lidt frem til hånden så vi med tiden kan begynde at kræve noget bæring men der kommer så mit spørgsmål til jer!

Hvornår mener i at det er okay at starte undervisning?

Jeg har ingen intentioner om at gøre noget som helst forkert, og vil hellere gøre tingene langsomt end forhastet. Mine ambitioner med ham er dog dressur på noget middelsvær (om nogle år) så vil gerne have at han lærer tingene på den rigtige måde fra start af. Jeg starter selv LA og laver småøvelser til M på min ældre hoppe som desværre ikke gider dressur mere, men jeg ved hvad der kræves af hesten. Desværre har jeg ikke haft muligheden for at være med til at uddanne helt rå heste før, så lige nu er jeg lidt på bar bund ifht kontakt til biddet o.s.v...
Hvad mener i? Kan jeg godt begynde på undervisning? (self. ikke 30 min. intensiv undervisning) eller skal jeg vente til han er ældre?
Tusind tak på forhånd!
P.S Han er allerede vokset en del siden billedet blev taget i februar


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervisning med 3 års? for tidligt?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   29. jun 2016 undervisning så hurtigt som muligt, allerede igår smiley

    det gælder bare om at underviser er inforstået med det tempo du sætter for din hest, og dens udvikling.
    - også er en vigtig faktorer selvfølgelig også at underviser kender til ungheste smiley


  • #2   29. jun 2016 -jeg er ikke professionel, og har aldrig redet en hest til, vil jeg lige starte med at sige!-

    Jeg ville gøre det, hvis jeg følte hesten var klar smiley hvis jeg prøvede og mærkede hesten ikke var klar ville jeg gå tilbage smiley

    Har tilvænnet en hest til sadel og hovedtøj på den metode - og gjort hende trafiksikker igen ved at mærke om hun var klar :-))

    Så mit råd: kast dig ud i det, hvis du føler hesten er parat smiley


  • #3   29. jun 2016 AMT:
    Min underviser er en dygtig berider og har trænet alt fra rå heste til rutineret heste (tror vidst nok det er Grand Prix)
    Men ja, jeg vil selvfølgelig gøre det klart for ham hvad mine ambitioner er, og syntes jeg det går for hurtigt siger jeg også fra! smiley


  • #4   29. jun 2016 Louise R:
    Al min træning af heste generelt er også baseret på deres præmisser, hvilket jeg også har gjort med min dreng. Dette har så ført til at det nok mere har været mig der har holdt igen, end ham, for han har været mere klar til at starte til ridning end jeg har været klar over.
    På baggrund af hvordan han har været under hele rytter tilvænnings fasen, er jeg ikke i tvivl om at han bare skal i gang, men ville bare høre om det måske var for tidligt, da jeg absolut ikke syntes man skal presse en 3 års til noget - men det er måske bare mig der er for pylret? xD


  • #5   29. jun 2016 Afsted med jer til undervisning. Hvis din underviser er så dygtig som han er, vil han også hurtigt kunne se hvad i kan tillade jer at byde hesten. Nogle heste har bare hurtigere indlæringsevne end andre. Og så kan i jo sagtens begynde at bygge hesten stille og roligt op. Når tiden så bliver til en voksepause er hesten måske så allerede begyndt at sætte lidt muskler fordi den er kommet i "bevægelse".
    Og det er jo ikke en skidt ting smiley


  • #6   30. jun 2016 Altså en unghest skal jo ikke trænes for meget. Vi træner vores ungheste ca. 3 gange ugentlig. Så hvis en af de 3 gange var undervisning, ville det være super godt! smiley Så ville i også få noget i kan arbejde med (y)

  • #7   30. jun 2016 undervisning ville da være fint til at komme videre. bare husk at han måske med tiden vil få brug for en "pause" i så ung en alder smiley
    min er selv lige redet til, men hun bliver kun brugt som skovtursven maks 2 gange om ugen fordi jeg ikke synes hun er færdigbygget nok. men alle heste er jo forskellige og du kender jo din hest bedst smiley
    min egen plan med min er fx at give den et par måneder fri til venter, inden jeg begynder op igen når den er 4 og så starter "dressur" smiley

    held og lykke med det, du må sende nogle flere snaps smiley


  • #8   30. jun 2016 Ja bar på med en underviser.

    Min hest Obi er blevet tilredet her over de sidste 3 uger, ham som tilrider kommer på mandag som sidste gang, og allerede på tirsdag, dagen efter, kommer vores underviser første gang.

    Prisen er den samme om vi rider i 20 min eller en time. Det er jo bare altid op til dig, at sige, nu er det nok for i dag, specielt hvis du kan mærke at underviser ikke gør det. Sæt evt et ur med alarm på 25 min. smiley
    Varm evt op og af i skridt, imens underviser er der, så kan i to også snakke (og du kan få nogle gode tips for pengene) men uden der bliver krævet noget af din hest.

    Bare sørg for, på forhånd at have lagt en plan sammen med underviser, og så vær ikke bange for at sige Nej, hvis ikke du er enig. Kun du kender din hest smiley

    og hvor ser den dejlig ud smiley


  • #9   30. jun 2016 Jeg har redet mine to vallakker op fra nytilredet, og ind til videre M/INT1- niveau - og er helt enige med de andre, bare i gang med undervisning smiley

    Føl efter hvad din hest siger til dig - og giv ham kredit for at være sød og arbejdsvillig, så virker han til at sige stop, så stop.

    Som Mia B beskriver, er det rigtig godt at bruge sin undervisningstid til at skridt varm i, og få talt med ens underviser om hvordan det går, er der ting som har været nemt, svært, mærkeligt ect.
    De mange første gange jeg red undervisning, der skridtede jeg varm og snakkede, og i starten blev der kun redet 10-15 min udover skridten. For gør hesten det godt, så skal man ikke fortsætte, men rose den og stoppe. Hvis man bliver ved med at ride den samme øvelse mere end 3 gange i starten, så begynder man bare at ride efter at fejle.

    Og så skal du være opmærksom på, at der er stor forskel på om du vil have en championatshest, eller en fremtidig GP hest.
    Det vigtigste et, efter min mening, at lave en glad og tilfreds ridehest, som via dressuren bliver fysisk og mental holdbar i fremtiden.

    Mvh Charlotte


  • #11   1. jul 2016 Tusind tak for jeres gode råd! Underviser er kontaktet så nu begynder arbejdet smiley

Kommentér på:
Undervisning med 3 års? for tidligt?

Annonce