{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Behandling af psyke efter traume {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Jeg håber på nogen idéer, gode råd, eller erfaringer med lignende smiley

Min hoppe har temmelig meget blod i forvejen, men hun har alligevel været til at arbejde med og dejlig både på stald, fold, og under ridning.

Hun fik så en skade på det ene forben i form af en flænge i knoglen, det betød, at hun har haft 4 måneders fuldstændig boks ro. Hun nåde at få kolik tre gange i den periode, og det er en helt anden hest, jeg har fået ud af boksen efter de 4 måneder.
Dette betød også flere dyrlæge besøg og turer til hestehospitalet.

Hun har efterfølgende været på sommergræs med en masse foldtid, og en ekstrem langsom genoptræning (4 måneder ca.)
Hun har nu været redet fast efter genoptræningen i over 8 måneder. Så alt er fint. smiley

Mit problem/min bekymring opstår ved hende forandrede adfærd:

- Hun vil ikke gå i traileren, hun virker ikke bange for selve traileren, men hun nægter at ville med, hvor hun så bliver meget voldlig og ophidset. Hun har efter boks roen været i traileren flere gange, hvor hun ikke har skulle til dyrlægen men bare flyttes hjem, men hun bliver mere og mere ophidset og mere voldlig for hver gang hun skal i traileren. (hun bliver altid kørt i en stor og lys hestetrailer med masser af plads til hende)

- Hun kan have flere dage, hvor hun er afslappet på staldgang og alt i fint, men så får hun dage, hvor hun bliver ophidset på staldgang. Hvor hun står uroligt, eller sparker ned i gulvet med det ene bagben, selvom ingen gør noget eller rør ved hende. Som om hun bare ophidser sig selv mere og mere.

- Hun kan gå fra flere dagen, hvor hun er afslappet og rides uden problemer, til at hun er ophidset ved den mindste berøring med benene under ridning (jeg bruger ikke sporer eller pisk eller noget).
Hun viser tydeligt, at hun er utilfreds og ikke vil samarbejde med mig de dage og lægger endda an til at stejle eller sparke ned i jorden med det ene bagben.


Hun er tjekket, og der skulle ikke være noget galt med hende, hun har ikke ondt nogen steder.

- Det tyder på, at hun bliver mere ophidset under ridning og i stalden efter, at hun har været en tur med traileren. Men Jeg har nu hentet hende hjem med trailer her d. 1 Juni, og hun er i dag stadig meget ophidset under ridning, og især ridning med andre heste, som ellers ikke er noget problem med hende.

Jeg håber der er nogen herinde, som kan hjælpe mig og hende over dette, da hun betyder meget for mig.

Mvh Hejdi


Kommentarer på:  Behandling af psyke efter traume
  • #1   30. jun 2016 Du siger at hun ikke fejler noget.. Har hun været i røntgen? Der kan jo også hende at der skete noget andet i kroppen end kun en flænge i knoglen.. Jeg ville faktisk kontaktet en hestevisker der kunne fortælle mig hvad der var galt.. Men vær utrolig kritisk da de fleste er fupmagere..
    Nu er jeg socialpædagog og har erfaring med traumer på mennesker. Her er det vigtigt at hverdagen er ens og med få mennesker. Nu er det jo en hest så dem kan man ikke tale med og gå på undersøgelse med når der sker ting.. Men du må have en struktureret hverdag med faste træninger og tidspunkter hvor I laver det samme. Tag feks en dag hvor hun skal få sin aftensmad mad i traileren uden at I skal køre..når det er gjort en lang stund med ro på så luk rampen.. Efter mange gange med ro på her så kør en lille tur imens hun spiser..den skal være lille, max 20 minutter. Giv så mere mad i krybben inde i traileren før hun kommer ud, hun skal have ro på.. Ikke ud at starte stævner e l. Sørg for at træne mest muligt alene, men tag en dag hvor der er andre. Sørg for rutiner, rutiner og rutiner og ikke mindst ro.. smiley lykke til fremover og håber I får løst problemet smiley

    Mvh TT



  • #2   30. jun 2016 Myofascial release skulle gå ind og arbejde med bindevæv, hvor traumer/følelser bliver oplageret smiley
    Desuden findes der urter/urtesammensætning, som kan hjælpe på de indre ubalancer smiley
    Homøopati kan også rense/"slette" traumer smiley

    Jeg har normalt brugt Bjarne Spens fra Hillerød-området smiley Dygtig, og det virker! Prøvet på egen krop, og hest.


Kommentér på:
Behandling af psyke efter traume

Annonce