{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.295 visninger | Oprettet:

Hvor ofte rider i jeres ungheste? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg!
Lige et nysgerrighedsemne c:
Såeh, som overskriften siger, hvor ofte (og hvor hårdt) rider i jeres ungheste?
Jeg er (desværre..) nok lidt for blød ved Hope, lige nu rider vi kun hver 2. uge omkring fordi jeg ikke vil have at hun skal blive træt af mig - men også fordi at hver gang vi kommer i gang, så kommer vejret ud og ødelægger alt, eeeller så får hun gjordsår, eeeeller så er der noget med noget andet udstyr smiley Heldigvis er hun en rar hest, så jeg kan bare sætte mig op uden problemer. Har også overvejet at begynde at ride lidt mere seriøst uden sadel, men har ikke rigtig mod til det xD Hope er 4. smiley
Men planen er at når jeg engang får slæbt mig ud og igang igen nu, så skal jeg blive ved og få sat det lidt "op i tempo" så der kan ske noget! smiley

Hvad med jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor ofte rider i jeres ungheste?
  • #1   24. jul 2016 Nu er min ikke så ung mere, men købte hende som 4 års og nytilredet. Ved avler blev hun redet ca. 3 gange om ugen i skridt og trav, og jeg fortsatte med 3-4 gange om ugen og begyndte med lidt galop. Så fik hun en pause og efter pausen startede vi roligt op for efterfølgende at ride ca. 5 gange om ugen da hun blev 5 år.
    Jeg har aldrig redet mere end maks en times dressur incl skridt, og oftest kun 40 minutter, og sådan er det stadig selvom hun nu er 8 smiley
    På tur kan vi godt ride noget længere tid.


  • #2   24. jul 2016 Ballonfisken - hold da op, så er det ligefør Hope er på evig ferie kan jeg høre! skal vidst bare i gang tror jeg.. Jeg har max redet 2 gange i ugen, hvilket ærgre mig da jeg har SÅ mange drømme med hende, men vi kommer aldrig længere .. xD

  • #3   24. jul 2016 De tre gange jeg har redet mine ungheste til selv har jeg arbejdet med den 3 gange i ugen, hvor det enten har været longe eller ridning..
    når jeg red var det i 15-20min i primært skridt med masser af træning for benene og lidt trav

    dette gjorde vi i de første 2 måneder ca. (de var alle 4års)

    når den så var klar til galop satte jeg det op til 25-30min hvor jeg travede noget mere og så fik sat galop på..

    Og så satte jeg dagene op til 4 gange om ugen..

    og indtil den blev 5 år red/longerede jeg max 4gange i ugen og max 30min af gangen (nogen gange sluttede jeg så af på tur)

    og det har fungeret helt fint og ukompliceret


  • #4   24. jul 2016 Min islænder på 5 år rider jeg ca 3-4 gange om ugen på ture i flere gangarter ?? sådan ca...

  • #5   24. jul 2016 Min 4 års rider jeg næsten hver dag i ca 20 min smiley

  • #6   24. jul 2016 Du kan sagtens ride noget mere smiley

  • #7   24. jul 2016 Min fjordhoppe er 3 år og har haft rytter på 4 gange.
    Hun skulle have været redet lidt mere, men frem mod kåring blev hun noget energiforladt og træt...
    Fandt så ud af, at hun er vokset 2,5 cm på knap 2 mdr, så der er vist intet at sige til at hun har været lidt slap smiley
    Nu holder hun ferie og så håber jeg at energien vender tilbage. Vil godt lige have hende grundredet, inden den står på vinterferie.
    Hun vil så blive redet 3-4 gange om ugen, 15-20 min ca.


  • #8   24. jul 2016 Da min var 4 og ny tilredet, blev han redet let 3-4 gange i ugen, for ikke at presse ham for meget, og gå for hurtigt frem smiley

  • #9   24. jul 2016 min tommelregel er:
    3 års, 3 dage om ugen. (tur, spring og dressur/longe med fridage imellem, 20 min plus afskridtning)
    4 års 4 dage om ugen. (tur, spring, dressur og longe med fridage imellem, 30-40 min inkl skridt arbejde, her er også både dressur eller springundervisning - som bliver forkortet til 30 min med opvarming)
    5 års, 5 dage om ugen. (som 4 års med mere tur og galoparbejde derude, fast dressur og springundervisning hver uge og stævner indregnet. 45-60 min inkl opvarming og afskridtning.)
    6 års. 5/6 dage om ugen (samme som 5 års bare mere samlet arbejde)
    7 års. 6 dage om ugen. (alm ridning hvis hesten ikke har haft skadeperioder undervejs indtil de 7 år, som har sat hesten bagud i over 2/3 måneder.

    Min unghest har ikke fået voksepause, men redet efter overordnet. Har dog haft ugentlige friuger i ny og næ, hvis jeg synes han har været træt, voksende eller u-koncentreret eller bare rigtig dygtig smiley



  • #10   24. jul 2016 Min unghest på 5 rider jeg 5-6 gange i ugen. Da hun var 4 red jeg 4-5 gange. Jeg tog selvfølgelig forbehold for hendes humør, vokseperioder med videre smiley

  • #11   24. jul 2016 Min 5-års bliver redet ca. hver 2-3. dag pt., men kommer til at gå 5 dage om ugen, når i flytter, da jeg så har mulighed for at få undervisning igen, og om vinteren har jeg mulighed for ridehus smiley

    Men pt. er det ca. hver 2-3. dag, da hun var 4, blev hun redet ca. 4 dage om ugen - grunden til, at hun rides mindre lige nu er, at jeg ikke har haft så meget tid her på det seneste smiley


  • #12   24. jul 2016 2 gange og en fri dag - 3 gange og to fridage i træk smiley

    Lidt svært at forklare men fik fortalt jeg skulle prøve det med mine to unge og se om at jeg kunne mærke forskel smiley

    Men rider efter deres alder så 3 års 3 gange om ugen, 4 års 4 gange om ugen osv smiley


  • #13   24. jul 2016 Når vi gør dem Ryttervandte så rider vi så ofte vi kan. Gerne 4-5 gange om ugen. Her gør vi dem sikre i skridt og trav og rider dem en hel del i skov og trafik. Så får de pause et par måneder også bliver de startet op igen, og gerne gangsat smiley

  • #14   24. jul 2016 Har samme indstilling som Lotte A smiley

    3 år - 3 gange om ugen, afvekslende træning.
    4 år - 4 gange om ugen, afvekslende træning.
    Osv osv osv.
    Indtil 6-7 år hvor den burde være fysisk og psykisk klar til 6-7 gange træning om ugen.
    Men man skal selvfølgelig se på den enkelte hest hvad den kan, og selvfølgelig hvad man forventer af den fremadrettet smiley


  • #15   24. jul 2016 Det gavner dig ikke nødvendigvis at der går så lang tid i mellem. Det er bedre at træne let oftere - for hesten der skal lære noget nyt lærer den også bedre af at træne mere kontinuerligt. Akkurat lige som os mennesker.
    Når du træner skal det jo ikke være hårdt dressur 1 time 6 gange om ugen.


  • #16   24. jul 2016 Jannie, det ved jeg. Jeg føler bare at jeg har et problem med at få det plottet ordenlig ind. Nogle gange kan jeg godt holde hende i gang i 3 dage og så pause lidt osv, men så sker der et eller andet og så går der rod i mit system. Jeg arbejder lidt på at ride her sent om aftenen når det er så varmt, for at skåne hende og jeg mest muligt.

    Jeg er ikke vand til så unge heste, så det er også derfor jeg spørger herinde, for at tage info til mig omkring hvor hårdt det skal gøres smiley


  • #17   24. jul 2016 Tinka på 5 år bliver skridtet hver anden dag, og vi har lige taget lidt hul på trav :).
    Ikke meget mere end 5-10 minutter af gangen pt.


  • #18   24. jul 2016 Da min var 4, red jeg hende 4 gange om ugen.
    Det var let ridning, og ikke ret længe.
    Springene var højest 50-60 cm. smiley

    Et skema kunne se sådan ud:
    Mandag: Dressur.
    Onsdag: longering.
    Fredag: spring.
    Søndag: skridt tur.

    Som 5 års red jeg hende 5 gange om ugen, hvor jeg supplerede med skridt tur og sådan. Så ikke kun baneridning. smiley


  • #19   24. jul 2016 Tindur rides (står desværre nu låst smiley ) 3x ugentligt og kommer aldrig til at blive redet mere da han ikke skal rides mere end hvad jeg har tid til. Han bliver 6 år 28/9. Vi rider/red 2 x hård træning på enten 1+time i skoven 10km hvor 6 km var udelukkende trav og galop intervaller med temposkift og de 4 km var opvarmning/afskridtning. Og 1x skridtur med lidt trav/galop i 1 1/2 time. Ellers red vi dressur på banen 1 time +. 2x ugentligt og 1x træning i skoven med en masse trav og galop smiley
    Dette billede er taget lige før han blev låst. smiley


    profilbillede
  • #20   24. jul 2016 Min 3 års er i gang på 7. uge og har lige haft ridefri i 12 dage, da han trængte til noget ro smiley

    Nu startes han stille op igen, i dag bare med 15 min i skridt og trav.

    Ellers skal han rides ca 3 gange ugentligt a max. 30-35 min.
    ....og så kan jeg godt finde på at gå en tur i skoven med ham, lave HMS, let longering, løsspringning eller lign. nogle af de andre dage. smiley

    Men altså 3 gange ugentligt, gerne 1-2 gange på tur i skridt og trav, og 1-2 gange på bane i skridt, trav og galop smiley

    Kh Mia


    profilbillede
  • #21   24. jul 2016 Min 6 års bliver redet 5 dage om ugen, 6 dage når jeg har weekendvagt. smiley
    - Det samme da hun var 5 år.

    De 3 og 4 års jeg tilred på tidl. arbejdsplads blev redet/longeret 5 dage om ugen. smiley


  • #23   25. jul 2016 Planer og "regler" er gode, hvis bare man ikke kommer til at hænge fast i dem, og blive frustreret, hvis det ikke går efter en snor lige derud af smiley For det gør det aldrig med ungheste/heste.

    Med de unge heste er det en balancegang mellem at lærer dem rutinerne i at være ridehest, og holde dem glade for at være ridehest.

    At holde dem glade for at være ridehest, er en opgave man har hele livet med sin ridehest. Det er ligegyldigt om de er 4 år eller 15 år, om de skal lærer at galoperer eller gå piaff - du skal som rytter få dem til at synes det er sjovt at træne.
    For at holde dem glade for at være ridehest, skal man tage hensyn til dem dem både psykisk og fysisk.

    Fysisk skal man aldrig ride en hest "flad, øm og mør" - så står man med en hest som er udmattet, og faktisk har brug for 72 timer for at komme af med muskelømhed. Samtidig rider du med højrisiko for at de får skader, når man rider sådan. Til gengæld skal du heller ikke gå over i den anden grøft - de skal fysisk rykkes lidt ud på kanten hver gang du rider, for at blive stærkere lige så stille. Så balancegang.

    Psykisk er det især unghestene der afviger fra gang til gang - blæsevejr kunne fx få min den brune til at blive ufokuseret, hvis porte klaprede, hækken raslede ect. Så var det ligegyldigt hvad jeg mente vi var kommet til i træning, så måtte vi træne efter ro og fokus, og måske ligge galopanspring på hylden den dag.
    Den ældre heste er mere rutinerede og fokuserede, men til gengæld skal man virkelig kende dem mht hvad de fx synes er ros - igen vil min den brune gerne gå middel/fri trav som ros, hellere det end skridt. Og han elsker piaffe/passage træning. Min den sorte vil gerne roses ved at går skridt med lange tøjler, eller ved at galopperer.

    Så tilbage til unghestetræning - jeg ville hellere træne 4 x 30 min, end 3 x 1 time. Jeg ville forholde mig til, om vejrudsigten en uge frem gør, at der er bedre dage til at ride i skoven eller på udendørsbane, og så umiddelbart satse på det.
    Jeg ville starte til undervisning en gang om ugen, for at få hjælp til at se om det går i den rigtige retning, og for at holde mig op på at få trænet jævnligt.
    Hvis hesten på nogen måder lige pludselig opfører sig "dum" eller hvor folk siger den får "unghestenykker", så er min erfaring at det kun sker, hvis man har presset dem for meget, redet for dårligt/giver uklare signaler, eller hesten har en skade. Så hav i baghovedet - hvis du synes den er dum efter en træning, så giv den et par fridage, lav noget andet, vend det med din træner, og overvej tandspidser,sadelgener ect.

    Mht hvor "hårdt" du skal træne dem, så er det ved ungheste mere rutine end hårdt fysisk/psykisk arbejde du skal gå efter.
    Jeg plejede med mine heste, da de var unge, at give dem ro og rutine det første 1/2-1 år. Dvs eg red i den samme ridehal hver dag, og rutiner var at man stod ved opstigningskammel, at man startede med skridt, herefter lidt trav og så noget galop, lidt trav og skridt af. Hestene skal jo lærer et nyt sprog "dressur-signaler", så gør det nemt for den at genkende og lærer signaler. Fx altid galopanspring samme sted, evt med stemmekommando oveni ect.
    Og så husk at rose din hest tit og ofte - ALT er nyt for den, den ved INTET, så bare et den forstår at gå frem for schenklen er en STOR ros værd.
    Det er så også godt for rytteren at ros med stemmen, for når du så er færdig med at ride, så husker du det "gode", og føler I er dygtige og det går frem ad smiley

    Og en god ting at bruge altid i sin træning, også når de er oppe at gå de høje klasser - der er INGEN grund til at ride en øvelse mere end 3 gange ! Bliver du ved, når nu hesten har gjort det godt tre gange i træk, så rider du kun efter at hesten skal lave fejl - og det er jo dumt smiley
    Har hesten stadig efter tre forsøg ikke lavet et godt resultat/øvelse, ja så er det fordi den ikke forstår og det betyder at DU som rytter ikke kan forklarer hesten det korrekt - så er der heller ingen grund til at fortsætte med at lave fejl, så stop og rid noget andet I er gode til, og gerne en øvelse som ligger op til det I har problemer med.

    Mvh Charlotte


  • #24   25. jul 2016 Mange tak Charlotte, dit indlæg er guld værd, og vil jeg tage til mig! smiley

  • #25   25. jul 2016 Men Charlotte.. Jeg er enig i det meste du skriver undtagen dette.. Du skriver at man skal lave anspring osv. På det samme sted..således at hesten ved hvad der skal ske.. Det er jo godt.. Men hesten skal jo ikke automatisk sætte over i galop når man kommer til stedet. Den skal jo lære at vente på signalet og ikke selv bare sætte igang smiley Jeg træner Tindur på næsten samme måde hver gang. Dog må han ikke sætte i skridt/trav/galop uden at jeg har bedt ham om det.. Når han gør tages han ned og får først lov når jeg giver signalet.. Derfor er det også vigtigt at træne anspring og gangarter andre steder end det sædvanlige sted smiley

    Mvh TT


  • #26   25. jul 2016 Sidste år red jeg min tip gange i ugen i tyve minutter i skridr og trav. Så blev jeg gravid og så stoppede jeg med at ride hende. Men ud over det longsereze jeg og teak ture to gange i ugen

  • #27   25. jul 2016 Til en unghest som skal lærer noget nyt vil jeg altid gøre det "samme sted" og "samme måde" i starten.
    Herved får hesten chancen for at først blive hjulpet med fx galopanspringet, hvor man vælger det fx på vej ind/ud fra kortsiden alt efter hvad der er nemmest for hesten. Når hesten forstår, ok det er det signalet betyder og jeg skal gøre det her, så begynder den at tilbyde øvelsen selv - i starten vil jeg altid rose en hest, som forsøger at give dig noget svært. Og så vil jeg begynde at varierer stedet, hvor jeg beder den om at spring an, for at det nu er signalet den skal lærer at udfører overalt på banen.

    Hvis man begynder fra start af at forlange, at hesten kan øvelser "fuldt ud" og "overalt", så får man ofte en signalforvirret hest, og en hest som ikke får ros, fordi den ofte vil fejle i starten.

    Et andet eksempel er fx schenkelvigning, hvor det er oplagt at lade den unge hest som endnu ikke har super balance i tra, dreje af et par meter indenfor hovslaget, når man rider ud fra kortsiden - giv signalet for schenkelen - før udvendig tøjle ud mod hovslaget - og unghesten vil naturligt "vige for schenkelen" ud til hovslaget - og ros smiley Unghesten fatter formentlig bjælde de første par gange, men går naturlige ud af volte ud mod hovslaget pga balancen, men vil efterhånden koble schenkel, sæde og tøjlehjælp til det at gå til siden.


    Travers vil gå fra volte tilbage over i travers, og når hesten så evt mister bæringen i starten, så rid over i fx en versade for at få bæring og løft ind igen.

    Så ja hestene skal selvfølgelig ikke lærer cirkustriks - at her gør vi sådan og sådan - men skal lærer at afvente rytterens signaler. Men det kommer jo ved variation af ridning, når hesten har forstået de forskellige signaler.

    Mvh Charlotte


  • #28   25. jul 2016 Har ikke unghest pt men den jeg lånte sidste sommer red jeg ca. 3 gange i ugen med skridt, trav og galop (en af dagene var undervisning) hun var 4 på det tidspunkt smiley

  • #29   26. jul 2016 Jeg rider pt fire 4 års.

    Den ene, min belgier på 4, bliver redet ca 4 gange ugentligt, max 30 min af gangen, medmindre det er tur - vi skridter og traver primært.

    Den anden, min fjordhest på 4, bliver redet alt imellem 0-3 gange ugentligt, men derimod bliver han udover trænet for lange liner og utrolig meget fra jorden, han laver noget næsten hver dag. I ridningen er det primært skridt og trav og max 30 min på bane.

    Den tredje og fjerde, to oldenborg på 4, rider jeg pt 3-4 gange ugentligt, hovedsageligt skridt, men traven er fornyligt blevet indført. Det også ca 30 min.

    Jeg mærker efter og ser hvad de hver især fysisk og mentalt er klar til. smiley


  • #30   30. jul 2016 Jeg har aldrig gået op i hvor mange dage om ugen mine heste rides, jeg rider når det passer mig, jeg tror ikke på regler som 3år = 3 dage om ugen osv.
    Jeg har heller aldrig givet mine Heste vokse pause. Jeg rider når det passer mig og afstemmer træningen efter hestens tilstand


Kommentér på:
Hvor ofte rider i jeres ungheste?

Annonce