{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

næserem på unghest {{forumTopicSubject}}

vil gerne høre andres holdning til at putte næserem på en unghest.
sagen er den, at jeg netop er begyndt at komme på ryggen af min 3 års. og hun har ikke haft bid i munden så mange gange endnu. så jeg har det bedst med hun kan gå og tygge lidt på bidet og lige finde ud af hvad det er. i stedet for at binde kæften sammen på hende. men flere anbefaler mig at sætte næserem på netop for at hun ikke skal gå og tygge.
Men er det mig der er helt galt på den?

hvad er jeres erfaringer? smiley


Kommentarer på:  næserem på unghest
  • #1   25. aug 2016 Jeg benytter mig ikke af næserem med mindre unghesten viser tildens til at ville smide tungen over biddet smiley

    Når det så er sagt, så ville jeg ikke sætte mig op på en unghest og begynde at styre den rundt endnu, før den er blevet mere bekvem med/og accepterer biddet (er holdt op med at tygge så meget). Både for din sikkerhed, og for hestens oplevelses skyld.


  • #2   25. aug 2016 Jeg benyttede mig ikke af næserem det første lange stykke tid - det kan jeg ikke se noget forkert i.

  • #5   25. aug 2016 Et næsebånd gør jo andet end at stramme kæften på dyret.

    Næsebåndet er fx også med at støtte biddet bedre og derved bliver signalerne mere tydelige i hestens mund.

    Jeg foretrækker - på de unge heste - et hannoveransk næsebånd så hesten finder ud af at den kan åbne munden, men ikke åbne munden helt OP så den kan unddrage sig biddet.

    Det kan fx være godt når hesten skal til at lære at gå mere trav, større volter, galop og større volter og andre ting end bare at gå ligeud fx.

    Kan kombineres med et fullcheek bid evt hvor der er lange parrer stænger på.

    Man kan godt ride uden næsebånd, men det er helt an på hesten. Hvor meget støtte har den unge hest brug for.


  • #6   25. aug 2016 Man bør absolut ikke bruge næseremmen før hesten har accepteret biddet helt. Og man bør generelt aldrig bruge næseremmen til at stoppe hesten fra at smaske på biddet. Det svarer til at skære sener over i halen på hesten så den ikke pisker sådan med halen.
    Hesten skal have mulighed for at fortælle at der er noget den er utilfreds med, og hvis smaskeriet ikke stopper, så må du prøve dig frem med nogle andre bid.
    Men når jeg tilrider heste så har jeg kun en nakkerem med bid på og så en grime udenover med tøjlerne i. Indtil hesten har vænnet sig til biddet kan den ikke koncentere sig om også at lære tøjlestyring på biddet, det er for meget på en gang.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   25. aug 2016 Det er en smagssag, jeg havde ikke mulighed for at give Amalfi trense på de første 3 mdr jeg red hende, da hun stadig var salgshest, det var bid i et nakkestykke og grimen indenunder da den heller ikke kunne puttes på hvis den var af, meget spændende og bestemt ikke rart hverken for hende eller for mig, bidet ligger sindsygt ustabilt og det trækkes nemt igennem munden hvis hesten bliver urolig og rytteren ikke er på forkant hele tiden, hvilket ikke er nemt med et meget varm model, der ikke tålte bevægelse fra rytteren, så var hun væk smiley

    Vores ridning blev super god og stabil da jeg omsider fik hende lært at få trensen på, men inden vi nåede dertil var det ikke muligt at få noget over ørerne derfor måtte der luskes en lang rem nede fra halsen og meget som i MEGET forsigtig frem til bag ved ørerne inden vi nåede til trense uden grime under smiley men det var kun en af mange udfordringer vi arbejdede med smiley

    Min nye hoppe der aldrig set udstyr har nogen få gange haft trense på nu og der spændes næsebåndet helt løst så hun sagtens kan åbne munden men hun får en grime udenpå som jeg trækker og longere med, trensen er kun på for at vænne hende til den.



  • #8   25. aug 2016 Et lille tip. Når man rider uden næsebånd bør man sætte en rem igennem bidringene under hagen. Så undgår man at biddet bliver hevet igennem munden.

  • #9   25. aug 2016 tak for alle jeres svar.
    har haft min underviser ude i dag. og vi prøver at arbejde med at forfine signalerne fra jorden af. og gør hende lidt mere lydig. og så skulle hun gerne blive nemmere at arbejde med. Men jeg synes sku hun tager det usædvanlig flot af en 3 års. jeg vil gerne undgå næseremmen lidt endnu. næsebåndet kan strammes et hul mere. den sidder nemlig også løs. så i første omgang bliver den sat ind på plads. og så kommer remmen senere smiley


  • #10   25. aug 2016
    Vær obs på om hesten finder biddet for uroligt og det evt er for langt - det kan gøre de tygger på det :o)


  • #11   25. aug 2016 hun har haft en udelt gummibid i. og det fungerede super fint i longen. Men nu jeg er kommet på hende forsøgte hun hele tiden at tage tungen over. så har skiftet bid. og det er blevet meget bedre. Men hun er stadig lidt urolig. Men okay, hun skal jo også lige vænne sig til det smiley

  • #12   25. aug 2016 Jeg fortrækker uden. Det har jeg det bedst med. Desuden hvis næseremmen er spændt korrekt er den på ingen måder stram ergo er den i mine øjne bare til pynt. Det er rigtig godt for hesten at den kan mærke bidet og mingelere lidt rundt med det indtil fuldt ud accept. Noget andet er at det er godt for alle heste at have muligheden for at kunne gabe under træningen og dermed frigive en masse dejlige stoffer, samt afspænding af kæber og tungeben. Ligger hesten tungen over bidet bør man evt overveje en anden model og generelt tjekke efter om biddet nu passer godt nok, også inde i munden i forhold til udformningen.

  • #13   26. aug 2016 Jeg er ikke sikker på at jeg forstår problemet med næsebånd?

    Ja, næsebånd forhindre hesten i at gabe og smaske stort. Gab og smask er kropssprog som der er informationer i, men ser ikke kosmetisk pænt ud. Hvis hesten ikke trives med et bid, håber jeg dog at man erkender det, uanset om man har dækket disse kosmetiske træk af med næsebånd eller ej.
    Det siges at næsebånd forhindrer at bid hives ud af munden. Jeg har aldrig set et bid hevet ud, eller hørt om det fra venner. (Den med snor i bidringene forstår jeg derfor ikke. Risikerer man ikke at forstyrre hvor biddet trykker ved at binde på en måde det ikke er beregnet til? )
    Det argument jeg har hørt for næsebånd er at biddet virker "et halvt nummer skarpere" med næsebånd end uden. Dvs i stedet for at købe nyt bid kan man tage næsebånd af/på.

    Min konklusion :
    Bruges næsebånd ikke mest for traditionens skyld?
    Brug det eller lad være, bare biddet passer.



  • #15   26. aug 2016 rid den med grime på udover trensen og sæt tøjlerne i grime indtil den er mere tryg ved det. Ellers kan du gå i lange liner med den for at vise den hvad det handler om. næsebåndet bestemmer du heldigvis selv hvor stramt skal være og et næsebånd passer hvis du kan trække trensen af hesten når næsebåndet er spændt i yderste hul . så sæt det der i starten

  • #16   26. aug 2016 Doktor WHO
    Jeg har prøvet "at hive" bidet gennem munden på min hest.
    Vi skulle bare ud på en dejlig skridt tur og hygge så jeg pillede næsebåndet af så han kunne spise hvis han havde lyst.
    Vi skal så over en vej - som min hest har været gået over mange gange før. Der kommer tilfældigvis en bil kørende men det plejer ikke at være et problem, men lige den dag blev min hest altså forskrækket og hopper hurtig til siden. Jeg når ikke at følge helt med hvilket vil sige jeg ligger alt min vægt i den ene tøjle, uden at falde af og vupti havde jeg en hest der stod med bidringen i munden i stedet for bidet.
    Han var heldigvis rolig og jeg kunne rette det hele på plads igen men sidenhen har alle ture været redet med næsebånd.

    Så jeg vil til hver en tid komme et løst engelsk næsebånd under tilridning smiley


  • #17   26. aug 2016 Karen Bjørn, jeg vil dog sige at jeg ikke til hver og en tid vil bruge næserem under tilridning, på trods af din historie. En rem eller hamlsnor igennem bidringene vil give samme effekt på biddet, så det ikke kan hives igennem, som ved en situation som din. Derimod vil den som fordel stadig give unghesten mulighed for at åbne munden og tygge det den vil på biddet.

    Næseremmen kan nemlig også irritere en unghest (generelt alle heste) hvis den er for løs så den sidder og kilder under hagen.


  • #18   26. aug 2016 Der kan være undtagelser det er rigtigt og så kan man jo overveje en rem som du siger smiley

    Alle heste er jo (heldigvis smiley ) forskellige så selvfølgelig er der nogen hvor andre metoder skal tages i brug.


  • #19   26. aug 2016 Hvis hesten åbner munden under træningen, altså ud over ved gabe, slikke og smask, og vil uddrage biddet er der højst sandsynligt noget i vejen. Næserem eller ej

  • #21   26. aug 2016 Der skal godt nok mange kræfter til at hive biddet gennem munden.

    Jeg ville bare sætte næseremmen løst. Hvis ikke hesten bryder sig om det, så finder man en anden løsning, evt. Micklem trense, hanoverransk eller andet.

    Det er ikke sværere. :))


  • #23   26. aug 2016 Jeg har redet uden næseremmen mange gange, og aldrig er mit bid røget gennem munden..

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #25   26. aug 2016 Som sværke siger prøv at ride uden næsebåndet eller pandebånd der stabilisere trensen i nakken så er jeg sikker på i vil opleve et usandsynlig levende bid også selvom i har verdens roligste hænder hele tiden hvilket ingen har og slet ikke på en hest i tilridning som man ikke kan forudse hvordan de reagerer på nye ting.

    Jeg er hverken for eller imod næsebåndet, det virker for mig med, men hvis det virker bedre uden for andre, så er det jo det i skal gøre, som jeg i tidligere tråde har skrevet, vi gør alle det vi finder bedst for vores hest, men det betyder ikke at det også virker hos naboen, der er ingen perfekt måde at holde hest på endsige tilride den på, det er ikke enten eller det kan også være både og smiley


  • #26   26. aug 2016 Mine går uden næsebånd da jeg ikke kan se en ide i at have det på. Hvis hesten har behov for at åbne munden er det som regel fordi der er noget der generer. Mine heste skal til enhver tid have lov til at åbne munden hvis presset bliver for stort.

    Jeg har en gang revet biddet gennem munden på min hest. Det var ikke voldsomt, men lidt uheldige omstændigheder. Jeg er dog ret overbevist om at det stadig var sket selvom jeg havde haft et næsebånd på der var spændt efter foreskrifterne.



Kommentér på:
næserem på unghest

Annonce