{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.372 visninger | Oprettet:

vedr. fodring {{forumTopicSubject}}

hej smiley

Jeg har en 3 års dv, som jeg skal skifte foder på.

Han er ikke i træning nu, men det kommer han om 1 måned, og der skal han bare tilrides, også for han pause ind til det nye år, februar.

hvad tænker i af foder til ham?

Han for mad 2 gange dagligt, og for 10 kilo wrap om natten og frøgræs hele dagen når der nu ikke er græs mere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vedr. fodring
  • #1   22. sep 2016 Jeg har haft min opstaldet et sted, hvor der blev fodret med frøgræshalm, jeg har da aldrig set så mange allergi heste samlet på samme sted, som der. Vel og mærket heste som intet fejlede inden de kom. Ja, der var også heste som godt kunne klare det. Min var heldigvis en af dem, jeg var heldig.

    Prøv at læse nedenstående.

    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1193&urlinfo=J%F3run+Sumberg-Olsen-Er+fr%F8gr%E6s+som+foder+ideelt%3F


  • #2   22. sep 2016 Jeg ville skifte frøgræsset ud med wrap og så give noget fuldfoder som f.eks Horselux Easy eller Equsana Rocky. Noget med lidt sukker og stivelse smiley

    Mvh TT


  • #4   22. sep 2016 Jeg ville os skifte frøgræsset ud med wrap, så der var wrap ad libitum.

  • #5   22. sep 2016 Brogaarden suregrow og så supplere med enten fase 3 eller fase balancer smiley

  • #6   22. sep 2016 Wrap istedet for frøgræs, så ville jeg give ham build up fra brogaarden smiley

  • #7   22. sep 2016 Som flere andre skriver så drop frøgræs, det er fyldt med svampespore. Min egen DV på 3 år fungere helt vildt godt på horselux plus som er et dækkende fuldfoder med lav stivelse og organiske vitaminer og mineraler. Jeg supplere med fiberpiller efter huld, da han ellers bliver meget tynd i vækst perioderne smiley

  • #8   22. sep 2016 Det noget pjat det i skriver med frøgræs. Det kommer helt an på hvad kvalitet det er og det der blir givet har dyrlæger godkendt. Og en DV hest må aldrig få adlibitum af wrap, det er de simpelhent ikke bygget til og det kan i spørge alle foderkomsulenter om og ikke mindst dyrlægerne..

    Simone prøv og snakke med min mor og det krafft foder hun bruger det både en god pris og et super godt foder smiley


  • #9   22. sep 2016 Spørg en professionel foder rådgiver. Brogården og Hippolyt tager ikke noget for en god foderplan.

  • #10   22. sep 2016 Anja - og hvorfor må en Dv ikke få ad libitum wrap? Hvad gør den så speciel ift. Andre racer at den ikke må få det? Er det fordi de er avlet med alt for sarte maver eller hvad?

    Mvh TT


  • #11   22. sep 2016 TT .
    Varmblods heste kan ikke tåle det, og slet ikke bygget til det. 10-12 kilo er max for en stor hest om dagen. Du kan bare selv prøve at spørge dyrlæger eller foderkonsulenter.
    Når du ser foderplaner til heste ser du heller aldrig der står alt det wrap den kan spise ..

    Koldblods heste kan rumme mere, men er stadig ikke sundt..


  • #12   22. sep 2016 Anja A.

    Selvfølgelig må en varmblod få stråfoder ad libitum, hvem dælen har bildt dig ind, at de ikke må det?


  • #13   22. sep 2016 Og koldblods heste kan ikke rumme mere, end varmblod.

    Hvem end der har bildt dig ind, at det ikke er sundt med massere af stråfoder, har ikke særlig meget styr på fodring af heste.


  • #14   22. sep 2016 Vel mine varmblodsheste tåler fint med wrap ad libitum smiley nogen har vidst bildt dig noget vås ind..Men ja..så køber jo du mere foder så tjener de jo på det smiley næsten alle heste har godt af ad libitum. De der er nøjsomme skal selvfølgelig have wrap med lidt foderværdi og gerne i småmasket hønet. Husk at en hest er skabt til at spise 18 timer i døgnet og må ikke gå i mere end maks fire timer uden hø/wrap/græs..

    Mvh TT


  • #15   22. sep 2016 Ja horselux plus og roepiller giver jeg også mine.. De får wrap 2 gange dagligt og der er stadig lidt græs på foldene.. De står på halm når de er inde.. smiley

  • #16   22. sep 2016 En hest producere mavesyre hele tiden, i modsætning til os mennesker som kun producere mavesyre når vi lugter, spiser eller ser mad. Derfor har en hest brug for adgang til stråfoder (hø,wrap, langt græs) hele tiden (20 timer i døgnet) for at undgå mavesår. Det er dens natur at spise lidt hele tiden som steppedyr, og det er dens mave indrettet til, derfor giver det ingen mening at sige at DV heste ikke kan tåle wrap ad libitum, det kan de sagtens de er ikke anderledes indrettet end andre heste. Men selvfølgelig skal foderværdien ikke være for høj til de heste der tager hurtigt på eller har tildens til forfangenhed. Ligesom nogle heste ikke for godt tåler for vådt wrap da det kan give tynd mave. Det må man indrette efter den enkelte hest ligesom nogen ikke tåler hø pga. Støvallergi smiley

  • #17   22. sep 2016 De fleste foder producenter ser jo helst at vi hestemennesker bruger alle vores penge på foder istedet for godt wrap eller hø, men langt de fleste heste kan faktisk klare sig på wrap/hø ad libitum og vitaminer/mineraler. Så kan man altid supplere med andet hvis hesten er svær at holde huld på eller trænes hårdt og derfor har brug for ekstra energi.

  • #18   22. sep 2016 I misforstår hvis en hel del af det jeg skriver ..
    Selvf skal heste ha strå foder 20 timer i døgnet osv. Og jeg foder selvf ikke kun med en masse krybbefoder..

    Men husk at heste har mere brug for at ha halm hele dagen at spise i end wrap og hø.. Og igen siger jeg bestemt ikke at de ikke må få wrap/hø.

    Og kan fortælle jer så meget at det er vores landshold dyrlæge HC og Nicolai jarløv der har sagt det med wrap.. Og dem tror jeg bestemt meget mere på end alle andre ...

    Og så der også forskel på jer der bare har lidt halv tykke hygge heste end os som har konkurrence heste som skal præstere noget... ( håber ikke jeg støder nogen på denne udtagelse med hygge heste for det ikke mit formål, da vi alle selvf har heste for hver vores formål smiley )



  • #19   22. sep 2016 En hest har absolut ikke behov for at have halm at tygge i og dem der har fortalt dig dette er direkte uvidne!

    Halm i større mængder kan derimod give kolik og mavesår..



  • #20   22. sep 2016 tyk hyggehest eller løbshest - der er faktisk lavet undersøgelser der viser at begge kan præstere optimalt på strå og tilskud. Det kræver bare at næringsindholdet er rigtigt.

    Men det undrer mig slet ikke at en dyrlæge siger noget andet - der er stadig mange der ikke har sat sig ordentligt ind i tingene.


  • #21   22. sep 2016 Halm danner ikke det samme lag i mavesækken som hø og wrap, derfor skaber det ikke en beskyttende hinde for mavesyren i hestens mavesæk på samme måde som hø/wrap. Halm er fint til beskæftigelse, men kan aldrig på nogen måde erstatte hø eller wrap. Derfor bør foderplanen aldrig baseres på halm (medmindre man gerne vil have en hest med mavesår). Der er rigtig mane danske heste der går rundt med mavesår uden man ved det. Om de er hygge eller konkurrence heste, tygge eller tynde er fuldstændig ligegyldigt, de har alle brug for deres hø/wrap. Prøv at Google det og der kommer tusindvis at artikler op omkring det.

  • #22   22. sep 2016 Mere brug for at have halm at spise... Vi lever vidst stadig i 1980 i konkurrence verdenen hvis det er kutymen..ikke underligt at Nanna Lutherson påviste så mange mavesårs heste indenfor sporten.. smiley stakkels heste.. Hvornår vågner I op?!

    Mvh TT


  • #23   22. sep 2016
    Der er stadig dyrlæger der mener at halm og gulerødder er en fantastisk løsning og kur når man står med en forfangen hest...

    Ligesom der stadig findes dyrlæger der anbefaler foder med 20-30% stivelse til en mavesårs hest og i det hele taget dyrlæger der ikke ved en dyt om foder.

    Ligesom man på Hest og rytter messen skal prøve og spørge nogle af de så kaldte foder konsulenter og gå lidt til dem - de fleste ved ikke et kvæk mere end hobby mennesket. Tit er det bare en kontor mus de har hevet med.

    Dyrlæger er og bliver ikke foderkonsulenter :o).

    Den kære dyrlæge HC har iøvrigt også udtalt at det er helt fint at en hest er ude to gange om dagen i en skridtmaskine, fordi det kan jo være svært at have penge til at have grooms til at lufte ens hest.
    I samme artikel udtaler hans sig iøvrigt om at en hest der ikke får nok grovfoder men for meget korn ofte er heste i risiko for EMS og andre ting, så man skal huske og give rigeligt med grovfoder.

    Men ja, der er lavet studier der viser at grovfoder ad libitum og vitaminer er fint til væddeløbs heste. Ligesom mange heste, der præstere mere end en LC to gange om året fint går på grovfoder ad libitum eller i løsdrift :o).


  • #24   22. sep 2016 Ej nu må i stoppe og så læse det ordenligt det jeg skriver . Har aldrig udtalt mig om at heste KUN skal ha halm og spise ! For de SKAL jo ha hø/wrap !
    Tror nu at HC som dyrlæge ved en hel del i forhold til jer der f.eks skriver her..
    Og en mavesår hest må ikke stå på andet end halm og skal selvf. ha wrap/hø ved siden. For en mavesår hest skal selvf ALTID ha noget at tykke i..

    Ligesom krybbefoder med en masse stivelse og sukker i ikke er sundt er adlibitum af wrap heller ikke sundt. I skal jo huske vores heste ikke er født til at æde alt det sukker som i gir dem i deres foder og adlibitum af wrap. Men helt ærligt så syns jeg i skal tænke på hvor meget sukker og stivelse i gir jeres heste, for det er ikke sundt...


  • #25   22. sep 2016 En hest med mavesår, skal have hø eller wrap ad libitum. IKKE HALM.

    Din dyrlæge har tydeligvis INGEN forstand på korrekt fodring.



  • #26   22. sep 2016
    :o) Nu du ved en masse om grovfoder Anja - så ved du også at grovfoder fås med analyse og uden den analyse ved du ikke hvad den indeholder - ergo ved du ikke om folk stopper deres hest med sukker.

    Ligesom en mavesårs hest ikke skal have halm, da det er svært fordøjeligt og ikke til at nedbryde den mavesyre der netop forårsager mavesår. Men grovfoder ad libitum istedet.

    Min får nærmest ikke noget sukker og stivelse - der er 6% sukker i mit foder og 3% stivelse ;o). Eftersom hun ikke tåler nogen af delene.
    Wrappen ligger højest sandsynligt på noget gennemsnitligt sukkerindhold, jeg har desværre ikke fået fat i analysen. Men den er ad libitum fordi hun er møg følsom.


  • #27   22. sep 2016 Nu er det jo heldigvis sådan at man kan få lavet analyse på sit stråfoder.

    Min hest bliver ikke fyldt med sukker og stivelse, tvært i mod.


  • #28   22. sep 2016 Hold nu op og læs mine beskeder ordenligt ..

    Og jo ved en masse da jeg selv har haft stald hjemme i 9 år og samt har maskinestation med min kæreste ...

    Og lige for at slå noget fast så er både halm/Hø/ wrap grovfoder, der er bare mere i foderværdi i det ene end det andet .. Så det ville sige igen for 3 gang at jeg siger IKKE at heste kan Nøjes med KUN halm....

    Men noget helt andet er at wrap og hø kan laves på mange måder, men kan fortælle jer at er der meget lidt sukker i jeres hø ellers wrap er det af dårlig kvalitet som man selvf siger da det er meningen wrap skal være et grovfoder der feder og gir noget..



  • #29   22. sep 2016 Ingen heste har behov for halm..
    Halm er tidsfordriv, intet andet.

    Du bør virkelig sætte dig lidt ind i korrekt fodring.


  • #30   22. sep 2016 Jeg er helt inde i det ..
    Og selvf kan den leve uden halm, heste kan leve uden mange ting... Men spørg du heste der stå på halm eller heste der står på f.eks spåner eller what ever så ville alle heste vælge halm.. Og det er der også lavet beviser på hos forskere...



  • #31   22. sep 2016 Det er simpelthen noget pjat og den undesøgelse du snakker om, var på ingen måde valid, da der ikke var taget højde for hø/wrap ad libtum. Men ja, det er da logisk at en hest vælger halm frem for ingenting -.-



  • #32   22. sep 2016 Men jeg kan godt hører at jeg er en meget dårlig heste ejer fordi jeg gir min hest halm + hø +wrap + fuldfoder fra duvil + ekstra muskel foder fra Equsana ..

    Bare fordi jeg har en konkurrence hest så behandler jeg den sku ordenligt og den får alt det den har brug for, men blir ikke fodret så meget at den er en tyk hest som ikke kan præstere noget ..

    For husk nu lige at min hest selvf. Ikke kan præstere som den gør hvis den ikke fik det den skulle ha ...


  • #33   22. sep 2016 Nu er der jo ingen der siger du ikke behandler din hest ordenligt smiley

    Men faktum er, at halm udelukkende er tidsfordriv, der er absolut ingen næring i, det lægger IKKE en beskyttende hinde på mavesækken og i større mængder kan det give forstoppelse og mavesår.


    Derudover, så er hø/wrap ad libitum IKKE usundt, heller ikke for en konkurrence hest, tvært i mod smiley


  • #34   22. sep 2016 En hest kan præstere i enorme smerter, så jo uden korrekt fodring, kan den sagtens præstere.

  • #35   23. sep 2016 Hvad fanden er det for noget at skrive ?? En hest der ikke fungere kan ikke præstere ordenligt! Du ville altid kunne se på den den ikke er tilpas og derved ikke nå ret langt på den før både dommere osv ville dømme den ned ...

    Og hvis du nu går ind og læser omkring halm er byghalm for heste godt! Men selvf ikke de andre halmarter..


  • #36   23. sep 2016 Nu er det sådan, at heste fra naturens side af, er ret gode til at tilpasse sig. Se på fx de store ridecentre, hestene kommer knap på fold, får kilovis af krybbe foder og minimalt stråfoder og alligevel går se stævner etc.

  • #37   23. sep 2016 Bare fordi en hest ikke går på døgn fold kan den stadig være glad !
    En top hest ville ikke kunne præstere hvis de ikke fungere optimal og er glad ...

    Det jo ikke os alle der er tur ryttere på islændere osv .
    Folk med konkurrence heste der gåe højt har også heste der har det godt og fungere og er glade ...


  • #38   23. sep 2016 Igen, hvor ser du lige at folk påstår andet?

    Vi snakker om strå foder og ligemeget hvordan man vender og drejer det, så er halm i større mængder skadeligt..


  • #39   23. sep 2016 Og det kan jo i bund og grund være fuldstændig ligegyldigt hvilken hest man har eller gren inden for ridesporten man dyrker, det har ingen betydning what so ever, for hvor meget man er inde i korrekt fodring smiley

    Jeg nørder jeg personligt rigtig meget fodring og følger med i diverse undersøgelser, læser bøger, snakker med foderkonsulenter, dyrlæger etc, netop for at være sikke på at min hest, for det bedst muligt.


  • #40   23. sep 2016 Anja - der er intet i vejen med en foderplan som indeholder halm-hø og Warp. Jeg har set mine heste, tage en tot halm og æde den, på trods af der ligger en stor dynge kvalitets hø for næsen af den. De tømmer ikke boksen for halm, men æder gerne en tot hø i ny og næ.

    Men at sige at Wrap ad libitum ikke er godt for alle hesten, savner jeg lidt faglig begrundelse for. Jeg kan sagtens komme med eksempler, hvor der er uhensigtsmæssig, (jeg har bl.a. en af slagsen gående der hjemme), men at sige det gælder for alle DV'er, er jeg ikke enig i, der kunne jeg godt bruge et link til en undersøgelse som påviser det. Og ikke bare at den og den dyrlæge siger der. (har meget lidt tiltro til dyrlæger som fodringseksperter, har virkelig set eksempler på at de ikke helt ved hvad de snakker om)


  • #41   23. sep 2016 Wrap skal fede... Okay.. Hvorfor? En hest skulle jo ikke så gerne blive fed.. Hvis man laver sin wrap så de ikke kan spise ad libitum af den, så laves den forkert ift. Ens heste.. Jeg køber wrap der har så lidt FE som muligt. Og jeg har en aftale med stedet hvor jeg køber min wrap at de laver wrappen så næringsfattigt som mulig så mine heste kan spise ad libitum. Jeg er ikke nærig og tænker økonomi når der gælder min hest sin fodring. Jeg fokuserer på dens helbred. Jeg fodrer med fuldfoder der indeholder under 10% sukker og stivelse.
    Her er min tykke hest(den nøjsomme af dem)der efter 2 mnd på græs og wrap ad libitum ser sådan ud.. Nøj jeg burde jo meldes for vanrøgt da min hest virkelig er KRITISK fed! smiley (ironi forekommer)
    Og ja han er jo også islænder smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #42   23. sep 2016 I misforstår. Siger bare at hest har godt af at stå på halm så de har noget at tykke i når de har spist deres hø/wrap.. Og wrap der ikke feder er dårlig kvalitet. Nu laver vi selv rigtig meget hø og wrap til både heste folk og kvæg folk, og wrap og hø som du også siger er noget der skal fede .
    Jeg undre mig bare At man kan sige herinde at hesten hun spørg til skal ha alt det wrap den kan spise når i ikke kender den ...

    Man skal gi efter hver ens behov da der er ingen heste der har brug for det samme mængde foder i alle slags ...

    Og jeg siger ikke at dyrlæger er foder konsulenter for er de bestemt ikke, men de kan tilgengæld tjekke hesten indvendigt og f.eks heste som har tildens til tynd mave eller i overvægt kan ikke stå med adlibitum af wrap, det må i da også kunne ind se ...

    Og selvf. Har en hest der er i hård arbejde/ konkurrence et andet behøv end en pony der står på en mark som hygge ...

    Og så skal i huske nogle heste kører bare alt ind af wrap så de næsten falder død om af at spise til sidst hvor andre virkelig kan styre det og ikke spiser mere end de har behov for, derfor syns jeg man skal passe på med bare at sige alle skal ha adlibitum...


  • #43   23. sep 2016 Det er noget der hedder småmasket hønet smiley og hestene får dårlige maver hvis wrappen indeholder for meget sukker. Og hvis du har så god forstand på wrap som du påstår så ved du også at alt dette kommer an på hvilken type græsfrø der er brugt, og på hvilke tidspunkter man vælger at høste! Og nej wrap med lidt foderværdi er ikke dårlig wrap, den er bare ikke kraftig og der skal gives mere for at dække ind. Og derfor kalder nogle den dårlig da de tænker på økonomien i det! Jeg har holdt til på et stutteri i mange år hvor de selv lavet deres wrap. Her var den wrap de mente var god, den de skulle fodre lidt af.. Denne wrap hadet jeg da den var kraftig og mange af deres heste stod med tyndskid selv om der var analyse og udregnet foderplan smiley

    Mvh TT


  • #44   23. sep 2016 ja men hø net er noget fanden har skabt! De er slet ikke bygget til at spise af sådan et og nakken blir hivet skævt når de spiser af hø net..

    Jeg siger også bare at folk herinde ikke bare kan skrive til hende at den skal ha adlibitum af wrap da der er så stor forskel på både wrap og heste ..

    Denne hest hun skriver om får bare dårlig mave af at gå ude på en græs mark men stort set intet græs på, så derfor siger jeg bare at folk skal passe på med at sige at alle heste skal ha adlibitum.


  • #45   23. sep 2016 Anja - sjovt nok har min behandler aldrig haft noget at udsætte på mine hest sin nakke..og sådan ser nuværende høhæk med småmaskede hønet i.. Så det med nakken er intet issue her hos mig.. Men selvfølgelig kan der opstå problemer.. Især hvis man sætter en sulten hest til et småmasket hønet.. Man skal altid give hesten dens normale ration hø ved siden af første gang den bliver introduceret for det og sørge for at den aldrig løber tør så skulle der ikke være nogle problemer smiley

    Mvh TT


  • #46   23. sep 2016 Anja kender du hesten det drejer sig om? Jeg bliver ærligtalt lidt støt over at du antager at alle vi andre render rundt med tygge hygge heste der ikke skal præstere en skid, bare fordi vi fodre med ad libitum hø/wrap. Som du selv skriver så er heste forskellige og de skal have foder efter hvad de skal tåle. Men hvad er så det gode argument for at de skal have lidt wrap med høj foderværdi istedet for meget wrap med lav foderværdi hvis vi snakker heste der nemt tager på? Jeg kan ikke på nogen måde se at hesten ikke hellere skulle undgå mavesår og dårlig mave ved at have længere tyggetid og fordøjelsetid med en stor mængde wrap med lav foderværdi, frem for halm der ikke beskytter imod mavesår og ikke udgør nogen Real form for foderverdi overhovedet.

  • #47   23. sep 2016

    profilbillede
  • #48   23. sep 2016 Og da han havde i boks smiley

    profilbillede
  • #49   23. sep 2016 Team Tindur dine heste ser ud til at havd det som blommen i et æg smiley og de er da på ingen måde overvægtige

  • #50   23. sep 2016 Tindur stod desværre stille i 6 uger og det tog han lidt på af smiley men det arbejder vi på og det er ikke så slemt smiley og mange tak smiley de er mine vigtigste ejendele så jeg gør alt hvad jeg kan for at de skal have et så sundt og naturligt hesteliv i tråd med at de er/skal være rideheste smiley

    Mvh TT


  • #51   23. sep 2016 Jamen det er selvfølgelig havd der kan ske når de skal stå stille en periode smiley jeg er helt enig, hesten skal have så naturligt et liv som muligt selvom de er ride/konkurrence heste. Det skylder vi dem simpelthen efter alt det de gør for os. Min egen blev for et par måneder flyttet fra et opstaldningssted med 8 timers fold, til et sted med døgnfold og af libitum hø/wrap, og forskellen på hans humør og temperament har simpelthen været helt vildt fantastisk, der er faldet en helt anden ro over ham, og han hygger sig virkelig i sin store blandede flok hvor der er andre vallakker at lave grine leg med. Så kan det godt være at folk mener at deres heste er i og å så glade på boks, men så skulle de prøve at se hvad ser sker med dem når de får mere frihed og mange mange timer ude i en blandet flok (som de ville gøre i naturen)

  • #52   23. sep 2016 Grime leg*

  • #53   23. sep 2016 Latten, den opfattelse kan jeg kun understøtte. For mange år siden: 1994, kom min daværende fjoller til at gå et år i løsdrift, jeg havde en SÅ tilpas og glad hest det år, at jeg lovede ham, at fik jeg muligheden for det igen, så kom han til at gå sådan igen. Dette opfyldte jeg 10 år senere. og han fik sin alderdom på døgnfold året rundt.

    Mine nuværende heste, kendte jeg ikke som "boks-heste", så det er svært at sige om deres humør har ændret sig. Men i år da vi skulle køre hø ind, måtte de en dag på stald, da høindkørslen foregår gennem hestefolden. Hvor var min fjoller da sur, over han skulle stå inde, han gjorde virkelig kraftigt opmærksom på, at det passede ham ikke.


  • #54   23. sep 2016 Selvfølgelig kan DV'er klare at få wrap ad libitum. Der er altså ingen forskel på hesteracer på det punkt smiley
    Jeg går meget op i, at min hest har adgang til ad libitum grovfoder (græs, wrap eller hø). Halm er ikke grovfoder og kan ikke erstatte wrap/hø. Der sker intet ved, at hesten spiser en smule halm, men den skal have konstant adgang til grovfoder.
    Man kan heldigvis fodre ad libitum på flere måder og har man en hest der nemt tager på, så kan man give grovfoderet i et hønet. Det er dog rigtigt, som Anja skriver, at man kan risikere problemer med hestens nakke hvis man har højthængende hønet og derfor anbefales det, at nettet hænges lavt eller at man bruger en høhæk eller andet smiley


  • #55   23. sep 2016 Sandra - lige præcis smiley

    Mvh TT


  • #56   23. sep 2016 Ja kender hesten da den står opstaldet hos min mor ...

    Min siger også at det er forskelligt hvad heste har brug for af forskellige mængder . Min får halm og krybbe foder og 10-12 kilo økologisk ager hø. Og skal bestemt aldrig ha adlibitum..

    Her kan i jo se hvor tynd min hest er fordi den ikke har wrap adlibitum , griner smiley ikke for at lyde mopset eller noget .. Og syns nu han ser pæn ud af at han er på fold 2-3 timer om dagen og har stået skadet siden maj og intet har haft måtte ...


    profilbillede
  • #57   23. sep 2016 Der er ingen der siger hesten, bliver tynd af, ikke at have fri adgang til strå foder smiley
    Men det ændre stadigvæk ikke på, at hesten er skabt til at spise i 18 timer i døgnet og halm er udelukkende tidsfordriv, det har intet med mad at gøre smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #58   23. sep 2016 Alle mine heste både mine egne samt dem jeg har i pasning lever af wrap ad lib i slowfeedernet, det spænder fra shettere til væddeløbsheste, fælles for dem alle på tværs af brug og race er at hestens primære fødekilde er græs, hø, wrap, at sige at wrap er "farligt" er noget forbandet sludder, maskinstation eller ej, vi laver vores eget wrap og alle hestene får det uden problemer, jeg har 2 af dyrlægens væddeløbere i stalden og de fodres præcis som vore foldbumser.

    Forskellen er at mine egne 2 kun får tilskudsfoder i krybben, DV en får tilskud + fiberpiller, trav tøserne tilskudsfoder, havre og byg, deres ejer er ernæringsekspert både til human og til dyr så jeg er sikker på at hvis det ikke var forsvarligt ville hun ændre på menuen, ifølge hende er 2-3 kilo byghalm ok for en alm. Stor hest Per dag ikke mere.

    I de 10 + jeg har fodret i net har vi til dato ingen problemer haft med nakke, tænder eller andet, min dyrlæge er nørd i tænder så hvis der var et problem der ville vi helt sikkert få en påtale men de ser helt fine ud.

    Iøvrigt så kan en konkurrencehest /væddeløbere i hård træning godt gå lidt fra foderet og her er det særlig vigtig at de får alt det hø/wrap de kan komme afsted med.


  • #59   28. sep 2016 Puha, jeg bliver helt langhåret af folks velmenende råd om hø/wrap ad libtum...

    En hest er et steppedyr! En steppe er et tørt område hvor vegetationen hovedsageligt består af udpint, afsvedet græs med ca. samme fodervædi som halm!
    Der findes ikke kunstgødet, optimeret græs af de mest udbytterige sorter, som bliver slået på det helt rigtige tidspunkt, for at få flest mulige foderenheder/mængder ud af græsset, og dermed det arbejde som er forbundet med at høste det. Det bliver heller ikke serveret i store bunker, som hestene kan fylde sig med uden at skulle bevæge sig ret mange meter.
    På stepperne er hesten tvunget til at bevæge sig mange kilometer for at finde græs nok. Dermed nipper de små sparsomme totter undervejs og får holdt fordøjelsessystemet igang.
    Det er hvad hestens fordøjelsessystem er beregnet til!
    - Ikke vores kommercielt dyrket hø/wrap med mange foderenheder i, som de kan fylde sig med i rå mængder.

    Der er derfor intet i vejen med at blande hø/wrap med godt byghalm, som har ca. den halve foderværdi af hø. Det giver hesten et vigtigt tilskud af træstof, som ikke altid er dækket af hø/wrap. Desuden giver det beskæftigelse og fylder i maven. Spytproduktionen som fremkommer når hesten tygger er med til at neutralisere mavesyren. Ønsker man at beskytte yderligere mod mavesår, kan man give et tilskud af lucerne, som er det produkt som beskytter bedst (obs på indhold af protein). Men det burde ikke være nødvendigt, med det formål, sålænge hesten ikke står over 4 timer uden strå.

    Husk også på at en hest kan tabe sig ved overfodring, fordi hele fordøjelsessystemet kommer på overarbejde og at den dermed bruger mere energi på at fordøje alt det den får for meget. Lige indtil systemet står af og man står med en meget syg hest.

    Det allerstørste problem rigtig mange steder er kvaliteten af stråfoderet, ikke mængden...


  • #60   28. sep 2016 Men der er desværre langt fra det naturlige steppedyr til de sarte varmblodsheste vi har fremavlet idag. De heste vi har idag har ofte brug for mere energi til at udføre det arbejde vi forlanger af den i ridningen. Jeg er sådan set enig i at man sagtens kan blande halm i hø nettet, og at det som sådan ikke gør nogen skade med halm i små mængder. Men man skal bare ikke bruge halm som erstatning for godt grovfoder (hø/wrap/græs) og så skal man også passe på med mængden. Halm sænker hestens fordøjelse og kan give forstoppelse. Vi har lige haft et grimt tilfælde i vores stald, hvor en hest havde forspist sig i halm, og han var virkelig kritisk syg med tyktarms forstoppelse. Han måtte have dyrelægen ud adskillige gange og var meget tæt på at dø smiley så jeg vil ihvertfald sige at man skal sørge for at hesten ikke kan foræde sig i halm, og at det er i små mængder som hestens mave kan tåle.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #61   28. sep 2016 Når det virker hos os er jeg sådan set ligeglad med om heste engang i en fjern fortid rendte rundt på stepperne det er fortid og nutidens domesticerede hest kan slet ikke sammenlignes smiley

    Jeg vælger at fortsætte og heldigvis er min dyrlæge langtfra enig med steppedyrsfilosofien.

    Den gang blev hesten ikke brugt til dagligt arbejde som de gør nu smiley


  • #62   28. sep 2016 JM:
    Jeg ved ikke om din dyrlæge synes at h*n skal blande sig i din fodring af dine egne heste, men h*ns væddeløbsheste fodres da helt rigtigt.

    Nu er der stor forskel på hesteracer og deres brug og stofskifte.
    En væddeløbshest som har et foderbehov på 10-15 FE vil ikke have noget problem med vores kommercielt fremstillede hø/wrap. Den vil mange gange have behov for yderligere tilskud for at holde formen.
    Men en shetlandspony som af natur er meget nøjsom og som regel ikke udsættes for den store belastning, har kun et foderbehov på 1-1,5 FE hvilket svarer til 2-3 kg. tørt hø. Det kan de som regel ikke administrere når de får fri adgang til foderet og det kan derfor være nødvendigt at dosere mængden mere nøje.
    En gennemsnits varmblodshest i konkurrencetræning på højere niveau, har et foderbehov på 6-7 FE, hvilket svarer til 12-14 kg tørt hø. Så er den dækket ind med foder men ikke nødvendigvis med mineral, vitamin og energi! Det bliver i de fleste tilfælde nødvendigt at tilsætte noget mere protein og stivelse for at opretholde det rette energi niveau, men så må man regulere stråfoderet til den rette FE for ikke at overfodre sin hest.

    Og så må man ikke overse at hesten måske går på græsfold hvor den indtager en hel del græs, som også tæller i regnskabet!

    At lade en fjordhest til hyggeridning spise 20-25 kg hø er efter min mening helt ude af proportion (det svarer til 10-12 FE) og direkte skadeligt.
    Hvis jeg skulle lade vores ponyer spise ad libitum, i håb om at de selv lærer at regulere det efter en sæson, så ville jeg hurtigt stå uden ponyer, for de vil ganske enkelt æde sig ihjel (læs: blive forfangne, få ems ol.) længe inden de finder ud at regulere indtaget selv...




  • #64   28. sep 2016 Men nu kan man jo godt fodre 'ad libitum' samtidig med at man regulere hvor meget hesten får. Nemlig ved at fodre med hønet. Det vigtigste for mig er, at hesten altid har adgang til grovfoder. Det er ikke ensbetydende med, at den skal have det i uanede mængder.

  • #65   28. sep 2016 Ad libitum betyder: spis alt hvad du kan/orker/gider smiley

  • #66   28. sep 2016 Jeg ved skam godt hvad ad libitum betyder. Derfor kan man stadig godt sørge for, at hesten altid har adgang til grovfoder samtidig med, at man modererer mængden. Det ene udelukker ikke det andet.

  • #68   28. sep 2016 Ad libitum er i min verden at der altid er adgang til stråfoder smiley

  • #70   28. sep 2016 Selvfølgelig bliver mængden en anden, men hesten har stadig altid adgang til stråfoder. Det er helt essentielt for mig smiley

  • #71   28. sep 2016 De er jo stadigvæk ad libitum, den kan spise lige så meget den vil, det bare svære for den smiley

  • #73   28. sep 2016 Guldhesten:

    Når man færdes på nettet og skriver indlæg i fora mv. må man bruge ordenes rette betydning for at blive forstået ret. Det nytter ikke at bruge sin egen fortolkning af ordene, for så bliver man ikke forstået ret og ens svar får måske en utilsigtet betydning, ligesom de svar man modtager ikke kan relatere til eget spørgsmål.
    Ad libitum= "efter behag; så meget man ønsker" iflg den danske ordbog
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ad%20libitum


  • #74   28. sep 2016 Den kan jo stadig spise så meget den ønsker, det er bare i et net.

  • #76   28. sep 2016 Psssst studier har vist at slowfeeder ikke sænker den mængde hesten spiser særligt meget vs uden net.

  • #77   28. sep 2016 Jeg kunne nu snildt få spist alt slik i den pose lige meget hvor lille åbningen var smiley

    Interessant Krikken. Har du evt undersøgelsen liggende? Så vil jeg gerne læse den smiley


  • #78   28. sep 2016
    http://www.equinews.com/article/slow-feeder-hay-nets-horses-selecting-size

    Den er her - som kommer frem til nogle spændende ting, jeg har ikke opstøvet den orginale undersøgelse dog men mener jeg er stødt på den på et tidspunkt.

    Min egen har i slowfeeder, fordi idioten ellers sviner udover det hele - hun får dermed mere og spise i slowfeeder end uden, fordi hun uden ville trampe det hele rundt i boksen for så at nægte og røre det.


  • #79   28. sep 2016 Tak for linket smiley

  • #80   28. sep 2016 Det er jo ganske logisk det artiklen siger smiley og ikke noget jeg ikke har tænkt på smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
vedr. fodring

Annonce