{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.359 visninger | Oprettet:

Unghest er stjernekigger {{forumTopicSubject}}

Har lige fået den her unghest hjem, der desværre er blevet redet forkert med forløst bid og sadel der sad helt oppe i nakken på dyret. Nu er hun så kommet hjem, men tænker på hvordan jeg skal starte med hende. Hun er 3,5 og er tilredet, men tænker på at starte med noget longe arbejde så vi kan få opbygget de rigtige muskler først. Kom med nogle inputs til hvordan i ville starte og hvad i ville gøre derefter. Er ikke clueless om dette, men ville gerne se hvad i ville gøre? smiley gider dog ikke at dette indlæg bliver ligesom 90% af de jeg har lagt ud, bliver en diskussion mellem én der bruger indspændinger og syv andre der ikke bruger dem. Bare kom med hvad i træner jeres med, og hvordan det har hjulpet smiley alt andet vil blive slettet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest er stjernekigger
  • #1   25. okt 2016 Når hesten er blevet redet forkert, ville jeg først få undersøgt om der er noget der gør ondt på den. efterfølgende ville jeg også bruge longe arbejde, måske med en let form for ind spænding, så den finder ud af det faktisk er rart at gå sådan - også ville jeg bruge et blødt bid til den. smiley

  • #2   25. okt 2016 Hun er tjekket smiley

  • #5   25. okt 2016 Jeg ville nok starte med en masse lange gåture i et godt tempo og gerne i forskelligt terræn og så vil jeg longere en gang imellem evt. med en fast chambon og med tiden noget bomtræning - hvilket sagtens kan gøres på lige strækninger, hvis du går/løber med den smiley

  • #6   25. okt 2016 Ligesom Thomine så arbejde fra jorden i Kapsun i frem og ned, hvor fokusset ligger på den rette drejning og trædning så hesten lærer at bruge sig korrekt. Så ville jeg overføre dette i longen, gerne med bomarbejde en gang imellem, og så op at ride den på samme måde. Husk dog at lade hesten slappe af indimellem i sin komfortzone. (den holdning din hest oftest har når den er fri og afslappet) smiley
    Og som afveksling, ud at gå ture/ride i ujævnt og bakket tærren smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   25. okt 2016 Jeg har brugt denne form for longering i mange år, nu er der søreme lavet en færdig en af slagsen, vi brugte bare lange træktove smiley

    Når de har fundet teknikken så går de og støvsuge bunden, selvfølgelig må den ikke være kortere end at hovedet strækkes fremad ikke indad, min hest kan ikke gå med nogen form for indspændig der er faste men det her finger super godt.

    Hun gør det helt uden snore i dag og har gjort det i flere år men jeg bruger det til ponyen, for at hun får lært at strække sig frem og ned.

    På billedet er den for stram efter min smag.


    profilbillede
  • #8   25. okt 2016 Jeg har også haft god erfaring med longering som vist på billedet o forrige svar. Vi har dog brugt en lang glidetøjle også op over nakken også. dog ville jeg aldrig ligge dette på en hest der ikk er vandt til indspænding

  • nanna K
    nanna K Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 8
    #9   25. okt 2016 Hmm tror jeg ville prøve at longere den med gammeldags chambon. De elastiske...

  • #10   25. okt 2016
    Jeg skal ganske ærligt sige, at jeg elsker den faste chambon - den har en herlig fuktion i og med den forhindre heste i at kigge stjerner men tillader den at strække sig frem og ned - uden og være bag lod :o).

    https://www.facebook.com/krikkenHG/videos/1233010696741906/

    Jeg bruger den på min der gerne vil spænde op, især i galoppen vil hun gerne stikke snotten i vejret og stikke af i med halen i vejret i araber trutterut.

    Jeg har en kapsun på også - så jeg har longen i kapsunen og chambonen i biddet. Det er IKKE og forveksle med en elastik chambon, det er ikke det samme.

    Der udover, ud og gå i naturen i skridt - eller ride :o)


  • #11   25. okt 2016 Min gjorde det samme. Jeg kiggede på marijke de jong's hjemmeside og youtubekanal. God inspiration til brug af Kapsun i longearbejdet. Skridt for skridt forklaringer/råd.

  • #12   25. okt 2016 Jeg kan anbefale Kapriole longering på YouTube af Henrik smiley

    Mvh TT


  • #13   26. okt 2016 Jeg ville træne bomme for at øge hendes balance. Så ville jeg sørge for at få hende tilbage træde godt igennem i skridt og trav så kommer hovedet gerne automatisk ned.

  • Joan L
    Joan L Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 2 Svar: 1
    #14   6. nov 2016 Arbejde fra jorden med lange liner og over bomme,det virker.det tager tid ,men det gør alt jo....som ikke er tvang


Kommentér på:
Unghest er stjernekigger

Annonce