{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stiv i nakken
  • #1   26. okt 2016 Få den tjekket af en behandler fx en Kranio sakral terapeut.

  • #2   26. okt 2016 Jeg ville bestemt få en Osteopat ud til at løsne noget da der høres ud som om den er låst smiley

    Mvh TT


  • #3   26. okt 2016 Ja, som guldhesten også skriver, få en fagperson ud. Bedst er en der arbejder både i muskler pg knogler, altså fysiurgisk, kranio sakral terapeut eller massør med ledmobilisering inde over smiley

  • #4   26. okt 2016 Han er rideskolehest så det kan DSV ikke lade sig gøre smiley min ene ridelærer har lavet strækøvelser med ham, som hjalp en lille smule... Tror aldrig han har lært at gå til biddet, han har "kun" gået rideskole i 1,5-2 år

  • #5   26. okt 2016 Kan du ikke snakke med rideskolen om at få hesten tjekket?

  • #6   26. okt 2016 Jo måske, men det er jo meget normalt for rideskole heste at være meget stive i nakken... synes det er så synd for ham, da han er en rigtig fin fjordhest! Ved ikke så meget om hans fortid, men regner stærkt med han var privathest der... Ville gerne finde hans knapper så jeg kan få ham ned til biddet, hvis jeg er heldig gør han det engang imellem, men kan ikke finde ud af om det er fordi jeg gør noget rigtigt, eller han gør det af egen fri vilje..

  • #7   26. okt 2016 Hvis hesten normalt gør som den gør på billedet, så er der altså meget vel noget galt i kroppen på den, og jeg ville aldrig forlange af den, at den skulle "gå til biddet" smiley

    At mange rideskoleheste er stive i nakken, retfærdiggøre det jo ikke smiley


  • #8   26. okt 2016 Det kræver de rette muskler, før den kan bære sig selv og den skal selvfølgelig være fri for låsninger etc. før det sker.






  • #10   27. okt 2016 Lisette: Han har ikke "rideskolepony" personlighed. Han løber ikke efter de andre osv... tror også kun der er 2-4 stykker der rider ham..

  • #11   27. okt 2016 Guldhesten: Tror du evt. Strækøvelser i boksen ville hjælpe lidt?

  • #13   27. okt 2016 Nu er det ikke for at lyde belærende, men synes jeg er den bedste til at ride ham af dem der rider ham... De andre sparker meget til ham, imens de hiver ham i munden... ikke for at lyde belærende ://

  • #14   27. okt 2016 Kristina - jeg vil ikke råde til strækøvelser i boksen, hvis du vil lave udstræksøvelser, så skal du lave dem efter ridning, således at musklerne er varme, og de skal udføres korrekt, for at have nogen effekt.

    Trækker man i muskler der er kolde, risikerer man at lave mere skade end gavnlig effekt smiley

    Hvis musklerne så er fuldstændig spændte og stive, er chancen igen stor for at stækket ikke kan udføres optimalt, og du vil derfor ikke få den ønskede effekt.

    - men god idé at forsøge med det. Hvis du laver dem efter ridning og laver dem korrekt, er det værste der kan ske, at det ikke gør nogen forskel. Jeg vil gerne give dig nogle forskellige udstræksøvelser, med guide i hvordan de udføres, med billeder og grundig forklaring på hvad de gør smiley


  • #15   27. okt 2016 Jeg ville nok vælge at få en anden at ride på. Det er meget meget karakteristisk at rideskoleponyer og heste har diverse problemer med udstyr og kropslige begrænsninger. Du kan jo evt. snakke med din underviser om, at den måske skal tilses, men tror ikke du skal regne med det hjælper. Hvis jeg kan fornemme at der er noget galt, så havde jeg personligt nægtet at ride på hesten. Så måtte de finde en anden til mig, for det vil jeg sgu ikke være med til (-:

  • #16   27. okt 2016 Malene det må du meget gerne! smiley

  • #18   27. okt 2016 jeg tror ikke hesten fejler noget, alt det der med behandler er bare penge ud af lommen, kan du få lov til at prøve med en glidetøjler, ikke for voldsomt, og skulle der komme en dårlig reaktion efter du har redet den med det, kan du søge behandler, mange rideskoleheste går jo på den måde, fordi ikke har lært andet, og måske beskytter de sig selv lidt?

  • #19   27. okt 2016 Peter, jeg tror du had fat i noget! Jeg vil snakke med min ridelærer imorgen! smiley

  • #20   27. okt 2016 Penge ud af lommen? Hold da op, en hest der er stiv i nakken har ofte problemer med låsninger.

    Det hjælper intet at smide en glidetøjle på, det er bare at symptombehandle.


  • #21   27. okt 2016 Noget andet er, hvordan du har lært af din underviser at ''få hesten til biddet'' - en hest skal rides i holdning. Den skal søge frem og ned fortil, få ryggen op og på bygget en god og stærk overlinje. Bagbenene skal være aktive og fremme. Når hesten har den rette balance, så vil man få den udsyn at hesten ''bøjer i halsen''/går til biddet. At hesten går til biddet betyder ikke at den bøjer i nakken, men at den bruger sig korrekt. Næseryggen skal være i lod eller lidt foran lod. Den må aldrig komme bag lod, da den gør at hesten ikke får mulighed for at bruge sig korrekt. smiley

  • #22   27. okt 2016 Alt det der teoretiske ælv kan du ikke bruge til noget på en rideskolehest, sådan er betingelserne jo ikke, den kan godt komme til at søge frem og ned selv om man viser vejen med en glidetøjle

  • #24   27. okt 2016 Sandra: Det er meget muligt, men ved ikke hvordan jeg får ham til at søge ned

  • #25   27. okt 2016 Teoretiske ævl? Pf, det er fakta. En hest med en glidetøjle bliver tvunget ned.
    En rideskole kan SAGTENS lære at søge frem og ned uden alt det tingeltangel som skulle "hjælpe" men som egentlig bare gør ondt værre. Det er bare rideskolerne der er for blinde og hellere vil tage den lette omvej, i stedet for at lære elever og heste at blive redet korrekt fra start af.


  • #26   27. okt 2016 Kristina - Så bør du enten skifte underviser eller begynde at læse :).
    En hest skal have ryggen op og bagparten med, som Sandra er inde på, for at den kan lære at bære sig selv. Her nytter det ikke noget at sidde og pille i tøjlen og forstyrre hestens mund, oftest ender det bare ud i at hesten bliver død i munden for signalet/presset, og det giver heller ikke nogen gavn til ridningen.


  • #27   27. okt 2016 Briarwood: Det lyder meget rigtigt! Det er også for hans eget bedste jeg gerne vil have ham ned, så han løsner lidt op

  • #28   27. okt 2016 du kan da ikke skrive Kristina er inkompetent, hun får det bedst mulige ud af de muligheder hun har, ikke alle har egen hest, heste på en rideskole bliver i sagens natur udsat for folk der ikke kan ride, det er derfor de går der, og hvis Kristina vil lidt videre? så er det en mulighed.


  • #29   27. okt 2016 Jeg har selv redet på en Fjordhest, som var så hård i munden at når jeg havde redet hende, føltes det som om jeg havde været 3 timer i fitness, så ondt havde jeg i armene.
    Det der alle dage har hjulpet mig når jeg har haft heste der enten har løbet eller været stjernekigger, været svære at "få ned" og sådan, har været at give en lang tøjle og bruge hele banen, så hesten lærer at det er okay at strække sig frem til tøjlen og hånden, i stedet for at man sidder og pakker hesten ind fordi "så går den i holdning". Den skal lære det er okay og rart at søge ned, og det lærer den ikke ved at man smider glidetøjler eller andet halløj på den :).


  • #30   27. okt 2016 Lisette har ingen steder skrevet, at det er Kristina som er inkompetent.

  • #32   27. okt 2016 TS, har du part på ham? Hvis du har, og må ride ham selv (altså uden undervisning) nogle gange kan du jo starte med at gå ved siden af ham og se om du kan bøje han og få ham til at tage hovedet ned smiley Og når du rider, så evt. giv ham mere tøjle så han har plads fortil til at tage hovedet ned - selv en smule er bedre end ingenting! Som der også er skrevet er det svært med rideskoleheste som bliver redet af flere forskellige, men måske kan du lære ham at kende forskel på jer.

  • #33   27. okt 2016 Skriv en SMS til 20766789, så sender jeg nogle billeder og forklaringer smiley

    Jeg kan også komme med en længere anatomisk forklaring på hvorfor du IKKE skal tage Peters råd smiley

    Og til dig Peter -
    Jeg har endnu ikke mødt en hest der ingen spændinger, låsninger eller skævheder har.

    Hurtige ca tal, skudt fra hoften:
    --90% af de heste jeg er ude ved har problemer i første halshvirvel
    -80% af de heste jeg er ude ved har nedsat mobilitet i Si-led, mod fuldstændig låst
    -60-70% af de heste jeg er ude ved har skævt bækken
    -85% af de heste jeg er ude ved har stramme/fastklemte skuldre

    - og jeg kunne blive ved

    Jeg har mødt 1 hest der ikke havde reaktion i stresspunktstest i RCL (den lille muskel bag nakken). For at få en reaktion i stresspunktet, skal minimum 30% af musklen være spændt til et punkt hvor den bliver sat ud af funktion


  • #34   27. okt 2016 Frida: nej DSV ikke... rider ham "kun" 2 gange om ugen, men skal begynde at ride alene 1 gang og så undervisning 1 gang..

  • #36   27. okt 2016 Malene - Hvis du gider må du hjertens gerne sende forklaringen på hvorfor ikke at gøre som Peter råder til, man kan jo altid blive klogere! Samt hvis du vil, også meget gerne billeder og forklaringer på øvelser. - Døjer med en hyp, som åbenbart har let til låsninger etc. så alt jeg kan indsamle som kan hjælpe hende, samler jeg ind :3.

  • #37   27. okt 2016 Så kam du måske starte med at gå ved siden af ham og øve de ting mens du skridter varm, hvis det er en mulighed smiley

  • #38   27. okt 2016 Jeg kan også ligge billeder og forklaringerne ind her, istedet for på sms, hvis TS er okay med det? smiley

  • #39   27. okt 2016 Frida: Ja! Det lyder som en super ide! smiley


  • #40   27. okt 2016 Malene: Det må du hjertens gerne (:

  • #41   27. okt 2016 Jeg kunne jo skrive en masse, tror behandlere og kiropraktorer kan finde skævheder og ømheder på de fleste heste og mennesker, sådan er tilværelsen nu en gang.
    Jeg rider selv en hest der fint søger frem og ned uden glidetøjle og redet i mange år. Men jeg har da brugt den nogle få gange, blandt andet på landevej for at have lidt kontrol over dyret.
    Det er ikke forbudt at sætte en hjælpetøjle på en overgang for at vise vejen.


  • #42   27. okt 2016 Jeg har allerede lavet et indlæg vedrørende udstræk af halsen på min fb side, så i kan lige få dem her;

    https://www.facebook.com/mhesteterapi/posts/1771626193094435

    Og hvis i har nogle spørgsmål eller er i tvivl, så skriver i bare, så vil jeg hellere end gerne uddybe smiley


  • #44   27. okt 2016 Jeg er snart 67 år og har en velfungerende krop, men den er da slidt, det er vel meget naturligt?
    Jeg har haft hest i ca. 30 år med ophold i ridningen, rider igen nu efter pause på ca. 30 år, købt en hest som andre havde problemer med, den er blevet rigtig god, springer 1-120 spring og rider LA4 dressur og gennemført et par military klasser, hesten er 6 år, et eller andet må jeg da kunne, har tidligere redet middelsvær military.


  • #45   27. okt 2016 Peter - hvis hesten kun er 6 og kan alt det du lister op, så er du helt forkert på den. Det er MEGET - alt for meget.

  • #46   27. okt 2016 Jeg lyver ikke smiley jeg ved ikke hvad det er der er for meget? rider 4-5 dage om ugen, når først tingene er på plads slider det ikke så meget.

  • #47   27. okt 2016 Hvor i alverden siger jeg, at du lyver!? Læs nu for pokker hvad der bliver skrevet! Ejmen altså! Jo, det slider på en hest i SÅ ung en alder, at du bruger den så meget og på det niveau du gør. Skru ned for dine forventninger og træninger og lad hesten vokse ordentligt færdig og blive klar til det du beder den om.

  • #48   27. okt 2016 Du skriver" og hvis hesten kan det du skriver" det er da fordi du er i tvivl ik`

  • #49   27. okt 2016 Nej, det er det ikke....

  • #51   27. okt 2016 En 6 års hest der går LA4 og LA spring er da slet ikke meget..
    Normalt går 6-års hestene M-klasser så kan da ikke se at Peter gør noget forkert ved hans hest.


  • #52   27. okt 2016 Ikke glidetøjler! Det er sørme et redskab som man skal være ekstrem dygtig for at mester, og faktisk når man er dygtig nok - så er den ikke nødvendig.
    Og man skal slet ikke begynde på en glidetøjle på en stiv og låst hest, det kan virkelig skade mere end det gavner.
    Husk på at samlingen skal komme BAG FRA og ikke pga man fiksere hestens hoved med en glidetøjle.

    TS: At din hest er stiv er 99,9% sikkert fordi den er rideskolehest, der er ikke mange rideskole heste som bliver redet rigtigt og får derfor ikke trænet de korrekte muskler. Dette gør dem stive og låste.
    Skal hesten rettes op skal den tages ud af rideskoleundervisningen, og så igennem et længere forløb hvor den først og fremmest skal have løsnet sine låsninger af enten ostopat, fysiotherppout eller kiropraktor. Derefter skal den så rides af en rytter som kan lære hesten at bruge sig korrekt, dette tager meget lang tid. Når hesten endelig har været dette igennem, så kan den komme tilbage i undervisningen, men den skal stadig jævneligt rides af en dygtig rytter således at musklerne holdes ved lige.
    Desværre er der ikke mange rideskoler som har råd til at gøre dette.


  • #53   27. okt 2016 Oppe på rideskolen var der en dame, som var træt af at hendes hest var så stiv, hun fortalte mig om alle de forskellige behandlinger den havde fået, og hvilke hun havde plandlagt. Det hjalp lige fedt.

    Jeg spurgte, hvorfor hun ikke red sig ud af det. Det endte med at jeg red hesten lidt og derefter underviste hende lidt om hvordan jeg smidigjorde mine heste.

    Et par uger sendere mødte jeg hende igen, det havde hjulpet SÅ meget, det jeg havde sagt, hun var rigtig glad. Hun havde ikke viden / kundskaberne til at ride hendes hest smidig - på det hjælper nok så mange behandlinger ikke.

    Pointe: en gang imellem kan den rigtig ridning / undervisning være løsningen i stedet for en masse behandlinger.

    Jeg siger ikke, man IKKE skal behandle men man kan altså komme lagt med korrekt ridning og smidig og løsgørerne øvelser.


  • #54   27. okt 2016 Få undervisning af en der er super dygtig, eller prøv evt at lade vedkommende ride hesten, måske har han/hun mere styr på det end dig smiley

    Stræk den godt igennem når du varmer op (her mener jeg ikke at du skal ride med slaske tøjler, og hesten skal gå med næsen i sandet. Men at du skal runde den godt), rid en masse volter både store og små, også husk endelig at få fremmad drift på den smiley


  • #55   28. okt 2016 #51:
    Hvis alle andre hopper ud fra en bro, vil du så også gøre det? smiley
    Bare fordi det er kommet på mode, om man vil, at hesten skal være klar og færdig til middelsvær som 6-årige, gør det det ikke mere korrekt. En 6-årig hest er på ingen måde færdig i kroppen til at kunne ride på middelsvær niveau, dens sener, led og muskler er ikke klar til den belastning. Hvis det skal være korrekt, topper hesten først når den er omkring 12 år. Lige nu topper den moderne dressurhest når den er 7-8 år, og bliver hurtigt slidt ned... Det gør de fordi ryttere, hesteejere og avler tjener mange flere penge på at hesten hurtigere topper, det kræver nemlig langt mindre tid, og tid er penge. Det gør det dog ikke mere korrekt, og den ridning du ser til de store stævner er desværre rigtig ofte meget uhensigtsmæssigt.


  • #56   28. okt 2016 Hej Kristina, der er et par ting du kan prøve selv:
    1) De klassiske gulerods øvelser, vigtigt her er dog at du ikke prøver at få ham til at bøje mere end han kan og det er ikke meningen at han skal bøje nakken helt rundt til den næsten ikke kan mere.

    - Lav en hvor du strækker ham lidt frem og ned mod jorden, så langt som han vil og prøv at holde ham der i 30 sekunder. Så kan du gradvist forlange mere af ham over nogle dage.
    - Når du runder ham til siden, så skal du med guleroden opmuntre ham til at strække sig i en blød bue til siden og bagud.
    - Hvis han går med meget løftet hals når du rider kan du fint lave den hvor du også strækker ind mellem forbenene.

    2) Hvis du har en plastikbørste eller en af de der massage børster, så gnub ham (hvor du trykker en smule til, men ikke så han reagerer) i cirkler langs hele halsen), maks 5. minutter på det samme punkt af gangen.

    Hvis du gør det et par gange om ugen så kan du nå rigtig langt selv - medmindre hvirvlerne i hans hals er låste self.

    Om end, så det som andre har nævnt en rigtig god ide at få ham tjekket ud af en fys eller kiropraktor. Det er meget normalt at der opstår låsninger i hestens hals.

    Håber det kan bruges.


  • #57   28. okt 2016 Løsgørende løsgørende løsgørende! Jeg plejer altid at ride løsgørende de første 10 min (efter at have skridtet varm) og de sidste 5 min (inden jeg skridter af)! Derefter kan man så begynde at lave en masse sideøvelser for at løsne yderligere op. Det syntes jeg i hvertfald hjælper sindsygt meget!

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #58   29. okt 2016 Er det bare mig der tænker , det er en skolehest, der altså begrænset muligheder for at den 2 gange om ugen kan rides frem og ned efter alle de rette biomekaniske mm principper, imens den resten af tiden tøffer rundt med andre skoleryttere smiley

    Som rideskolepart er der sikkert også nogen retningslinier som bestemmes af rideskolen, det er jo deres hest når
    dagen er gået så uanset er det ikke en mulighed at hente alverdens behandlere ind, ligemeget det helt sikkert ville være en god ting.

    At lave strækøvelser er til at lære så det kan du sagtens gøre efter ridning det vil hesten helt sikkert nyde smiley


Kommentér på:
Stiv i nakken

Annonce