{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

aggressiv hest ved foder {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

I dag tog staldlederen fat i mig angående min hest. Den er blevet helt farlig at have i løsdriften ligeså snart der er foder, eller mennesker. Den jagter ikke menneskerne, men de andre heste. Det er jo nok fordi den vil have fodret og kontakten (hieraki), men det er dælme da træls, for den er meget voldsom/aggresiv. De andre kan stå og nusse med deres, og så lige pludselig kommer hun løbende og sparker/bider deres hest og er ved at løbe dem ned også. Den kan også, helt uprovokeret, løbe fra den ene ende af løsdriften til den anden for at losse en hest.. Ligeså snart der ikke er mennesker eller foder lader hun dem fint komme tæt på og deler gerne ud af wrappen osv. De står bundet under fodringen, og det er intet. Der venter hun pænt på at blive sluppet. Men inden de er bundet er hun strid.

Min teori/løsning: de andre opstaldere skal "skubbe" hende væk når de er på folden. Altså, så hun ALDRIG får opmærksomhed derude og forhåbentlig stopper med at stræbe efter det. Jeg har ikke motioneret hende på det seneste, så det går jeg i gang med igen, så hun ikke har en masse overskudsenergi. Og ellers tid. Måske magnesium?

Lidt om hesten: 3 år, hoppe, er kommet ind i løsdriften d. 1 November, så er stadig ret ny. Udviste ikke samme adfærd før hun blev flyttet. Det var dog også et mindre sted (4 kontra 12 heste) og det var boks med fold det meste af dagen. Nu går hun sammen med ældre og yngre heste. De har et kæmpe areal at løbe på, når de ikke vil være i løsdriften.

Jeg har ikke været tilstede under fodringen endnu, så det prøver vi lige på lørdag. Så kan jeg også se hvordan hun opfører sig osv. Hun er nem og sød i al omgang. ?

Nogle der har prøvet noget ligende eller har gode råd ? Ellers må jeg erkende at hun bare ikke egner sig til løsdrift. Desværre!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aggressiv hest ved foder
  • #1   8. dec 2016 Hvordan reagerer de andre på din hest? Kunne det være at hun har kommet et par gange tæt på hvor de andre har blevet utrygge og så har det lykkedes hende at få en gevinst ud af det... De sanser jo med det samme hvis nogle er bange..
    Jeg som ejer af andre heste ville væbne mig med en longepisk og når hun kom indenfor min hest sin tryghedszone ville jeg tage longepisken og losse hende en og jage hende lidt væk...
    Undskyld at det er hårdt.. Men hvis hun har blevet så farlig for andre som jeg opfatter det er det den rigtige løsning. Så vil hun holde sig væk når de andre bliver hentet. Jeg ville også bagefter min var sluppet løs igen gå hen til hende og snakke med hende så hun ikke opfatter mig som farlig. Men ikke i situationer hvor jeg skal have fat på mine, først bagefter smiley

    Mvh TT


  • #2   8. dec 2016 Har hestene foder hele tiden på folden ?

  • #3   8. dec 2016 Jeg ville vende den helt om og lærer hende at hun får mad fra mennesker når hun behandler de andre heste pænt.
    Jager hun dem væk så bliver hun også Bedt om at gå væk. Når hun så kommer igen og der står en anden hest ved siden af hende så kan de alle sammen pænt få en godbid. smiley

    Men det kræver jo at man gider ligge arbejdet i det. Men 30 minutter om dagen i en uge burde måske kunne gøre det. Afhænger selvfølgelig af hesten. Nogen lærer langsommere andre hurtigere. Men er det den rigtige metode for din hest burde du i hvert fald se fremskridt efter en uge smiley


  • #4   8. dec 2016 Bettemus - hun løber også mennesker ned hvis hun finder det for godt... Deraf mit svar..jeg plejer ligesom dig at mene ejer skal træne sig ud af problemerne.. Men man kan ikke forvente eller forlange at andre skal træne ens hest.. smiley

    Mvh TT


  • #5   8. dec 2016 TT:
    Jeg mener heller ikke andre skal træne hendes hest. Og har slet ikke kommenteret på dit forslag. Jeg kommer bare med mit eget forslag til TS? smiley


  • #6   8. dec 2016 Ja det ved jeg godt smiley men du ved jo også godt at heste kender sin ejer..og har ofte en anden opførsel imod andre.. Så det hjælper ikke andre at ts træner sin hest hvis den er ligeglad med alle andre end ts.. smiley hun har jo ikke oplevet disse problemer.. smiley

    Mvh TT


  • #7   8. dec 2016 TT:
    Jeg ville altid give træning et forsøg, af og til kan den træning ejer laver godt bruges af andre også smiley


  • #8   8. dec 2016 Det forudsætter jo at andre er villige til at træne smiley Men ja jeg ville da også foretrække at træning kunne hjælpe smiley

    Mvh TT


  • #9   8. dec 2016 TT:
    Bestemt ikke nej.
    Jeg har trænet søsters hest til ikke at stjæle de andres mad. Nu kan selv min mor der er mega bange for heste. Holde dem adskildt ved bare at stå med en pisk på den anden side af hegnet smiley
    Og hun har aldrig trænet med hestene. Gør du din træning godt nok, behøver dem der skal bruge det ikke også at træne smiley
    En hver kan også gå ned og bede Bette om en af hendes tricks. De behøver ikke træne hende først smiley


  • #10   8. dec 2016 Nu er det heldigvis kun én der fodre og hun var måske villig til at prøve. Jeg er også for at det skal trænes væk - især fordi min hest er typen der ikke trækker sig. Bliver du ophidset, ophidser den sig mere. Tager du tingene roligt, falder den tilsidst ned. Men nej, jeg oplever ikke problemerne, heller ikke hvis jeg står og snakker med andre heste og beder hende gå væk, men det er nok fordi hun kender mit "personlige rum"?

    Men hvordan ville I gribe det an ? Og det er kun fordi hun ved de trækker sig - den ældste hoppe som ikke gør, har hun respekt for. Hun er især hård ved den ældre blinde og plagene.. Så det er jo fordi hun har vundet kampene så let.. Desværre


  • #11   9. dec 2016 De har wrap 24/7 og det deler hun gerne. Det er kun når de skal fodres og der er andre heste der får opmærksomhed at hun skaber sig smiley

  • #12   9. dec 2016 Bettemus - ja med en pisk... smiley det var en pisk jeg nævnte de andre måske burde væbne sig med smiley
    TS - er glad for at du vil træne det, og håber de andre vil hjælpe så din hest ikke løber de andre ned mere smiley

    Mvh TT


  • #13   9. dec 2016 TT:
    Men jeg har da aldrig slået nogle af hestene. Det var din forslag.. Klap dem en. Det har jeg ikke gjordt. Jeg har bare trænet dem til at reagere på pisken smiley


  • #15   9. dec 2016 Hun er umiddelbart én af dem det er højst . De viger, følger og generelt lader hende komme til smiley
    Men vi må træne det med mad. haha ingen vej udenom.
    Så, hun får foder. Jager hun andre væk, sendes hun selv væk? Eller ?


  • #16   9. dec 2016 Jeg ville aldrig tillade at andre skulle rappe min hest en i røven.

    Jeg ville også forsøge med træning, opbinding af hesten, eller lukke den i boks når der fodres.

    Min den ene blev totalt foderstresset da mine kom i løsdrift, og løb lig gerne ned når jeg kom med spanden. Hun gjorde dog ikke noget ved min pony hun gik på fold med. Så jeg valgte at stille hende i boks, når jrg fodrede og gav hende først mad npr hun stod stille. Det har båret frugt på hende, og hun står nu pænt når det fodres. Man kan godt se hun er spændt, og gerne vil have. Men det er okay, så længe hun ikke slår knuder på sig selv mest hun løber i cirkler om sig selv i boksen.


  • #17   9. dec 2016 Hej.

    Jeg har skrevet dette blog indlæg omkring "dominerende" heste, og heste med den adfærd du beskriver:
    http://www.hestegalleri.dk/blog/den-dominerende-hest-er-usikker/46

    Jeg brugte meget tid på med min hoppe der havde den adfærd, at lære hende at når jeg er på folden, så behøver hun slet ikke bekymre sig om de andre heste, for så sætter jeg rangordenen og roen. Dette trænede vi også i det daglige, så hun var tryg ved at jeg guidede hende. (Fordi den dominerende hest er usikker, se indlæg). Hun var netop en der angreb de andre, især med foder i nærheden, og det har krævet meget tid at lære hende at for det første er mennekser ALDRIG lig med mad - jo vi binder op til fodring, men jeg tager aldrig godbidder osv med ned i løsdriften. Ligeledes at når jeg er i løsdriften, så har jeg styr på "situationen".

    Præcist som jeg kræver af mine heste at den højeste i herakiet og den laveste i herakiet kan blive trukket side om side når je f.eks skal lukke ind, for når jeg er der skal de ikke bekymre sig om hinanden, for "jeg har styr på det" :).



  • #18   10. dec 2016 Har lige læst din blog og kan jo kun nikke genkendende til det. Men hvordan vil du gribe det an ? fx bare i dag når de skal fodres. smiley

Kommentér på:
aggressiv hest ved foder

Annonce