{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
530 visninger | Oprettet:

Louise N
Louise N
Tilmeldt:
13. maj 2016
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12

Hov rensning {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har to voksne shetlændere som bestemt ikke vil have renset hove, da de aldrig har fået det gjort før, ved tidligere ejer.
De bider og sparker når jeg vil forsøge at rense deres hove....
Er der nogen som har nogle gode råd til hvordan jeg lærer dem det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hov rensning
  • #1   9. dec 2016 Jeg ville starte med at lære dem der er okay at du rører deres ben. Når du strigler eller bare klør dem, så berolige dem mens du kører din hånd over deres ben, ligeså snart du kan mærke på dem de begynder at blive utrygge så fjern hånden prøv igen og inden du når grænsen så fjerner du hånden roser dem og giver dem evt. en godbid. Også byg op derfra. Når du med tiden må røre alle fire ben hele vejen op og ned, så prøv og læn stille og roligt op af skulderen som om du vil tage hoven også snart h*n slipper den fra jorden ros den gi den evt. en godbid også igen byg op derfra. smiley

  • #2   9. dec 2016 jeg ville gøre omvendt af den lyseblå pony, alt efter ponyernes reaktion. hvis det er panik-panik, ville jeg gøre som den lyseblå pony, men er det fordi den har fundet ud af at du giver slip, hvis den sparker/bider, så ville jeg holde "presset" altså blive ved med at holde en hånd på benet, indtil den står stille og derefter rose smiley

  • #3   9. dec 2016 Hvis hesten har problemer med at løfte ben bliver vi ofte nervøse for at den sparker, jeg har derfor lært at bruge en stok som forlænget arm. Lære den at blive rørt med den inden du løfter med den. smiley

    http://www.naturlighest.dk/loefte_ben.html


  • #4   9. dec 2016 Jeg har haft lidt det samme problem med min. Hun kunne dog godt løfte ben med alle andre end mig, og det var simpelthen af to grunde: hun kunne finde på at sparke ud eller ligge sig på knæ, det gjorde mig forskrækket og jeg lod hende slippe. To er at mit mind-set var forkert. Jeg gik altid til det med den indstilling at noget ville gå galt - og det opfanger de hurtigt.

    Start med at lære hesten, at det er okay at blive rørt på benene og resten af kroppen. Når den gør det godt, så ros den og evt. giv den en godbid. Fortsæt med det til den er 100% tryg ved at blive rørt på benene.

    Dernæst tager du om kodeledet og forsøger at løfte - er den løftet i bare 2 sek to roser du, slipper og giver en godbid. Sådan bliver du ved og forlænger gradvist tiden.

    Min har dog nogle ordentlige klodser af nogle ben, så efterhånden som hun blev god, lærte jeg hende at hun selv skal løfte når jeg rører benet og siger 'løft'.

    Men det er med at være konsekvent, tålmodig og rosende - så når man som regel langt smiley

    Det kan desuden være svært for dem at kombinere det at løfte benet og holde balance til at starte med, at stil den op af en mur hvis du har mulighed for det og få en til at holde hovedet på den, så den ikke vender sig om og napper dig i røven.


Kommentér på:
Hov rensning

Annonce