{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
811 visninger | Oprettet:

Hvad ville I gøre? Træning nu og fremadrettet? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja jeg går og er lidt frustreret over vejret..ja det er jo den årstid.. smiley
Jeg har af personlige årsager ikke råd til skovkort endnu, og i denne måned ej heller råd til ridehus kort.
Jeg har tilgang til en udendørs ridebane der ligger meget åbent. Der er ingen steder at ride medmindre det foregår på vejen, med en hest der ikke er så vild med lastebile og traktorer (store køretøjer)
Hvordan ville I træne når der er minusgrader og banen er hård?
I dag må jeg indstille træningen da der blæser ALT for meget. Førhen da jeg havde han opstaldet trak jeg ham bare ned til ridehuset (300 m dengang, nu 3km smiley ) og trænet. Jeg træner i morgen og på lørdag. Disse dage er der intet problem da der er plus grader..
Men fra næste uge er der minus 3-4 grader.. Tror I det påvirker sandbunden på ridebanen så jeg ikke kan trave/galopere på den?
Hvis ja, hvad/hvordan ville I træne?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville I gøre? Træning nu og fremadrettet?
  • #2   11. jan 2017 Evt noget miljø træning?
    Klikker træning i stalden.

    Eller en hel masse skridt ture uden skoven? smiley


  • #3   11. jan 2017 Vi har stillet ridning i bero her dumt vejr tit
    <vi holder tit stille i vinter mrd. gider ikke ride rundt i regn sne blæst mudder glat føre og en anden ting her udstyr bliver helt ødelagt af sådan en tur ud i det element . Så vi venter til det bliver lidt mere stabilt her
    VH
    Annette


  • #4   11. jan 2017 Trine - jeg kender ejeren af skoven da jeg har haft hans yngste datter i børnehaven. Så nej jeg vil ikke ride uden at have skovkort. Det bliver for pinligt hvis han møder mig og beder om at se det. Desuden kan han også få de ansatte til at tjekke ryttere. Jeg har ej heller aldrig blevet spurgt om kort, og ved at det er et par stykker der rider uden. Men jeg vil ikke tage den chance.

    Jeg håber banen holder sig frostfri så jeg kan få trænet godt. Der er desværre kun nogle ret lange ture (uden skovkort) at ride medmindre jeg skal ride et godt stykke på den vej hvor der kommer en del store køretøjer. Denne vej går lige forbi huset så jeg må allerede nu ride lidt på den, men ikke så meget som hvis jeg skulle ride en runde der ikke er for lang. Har desværre flyttet til et sted der er møg ift. Ridehus og perfekte ift. Træning i Skov m/skovkort. smiley

    Mvh TT


  • #5   11. jan 2017 Hestefrihed - vi har gået ture i trafikken næsten ugentlig siden han var 2 år, og redet ture siden han var 4 1/2, altså de sidste to år. Så det er ikke miljø træning han mangler, men han er bare så bange for de store køretøjer.
    Annette - jaa så er det mig der ikke kan holde ud at ikke træne.. smiley

    Mvh TT


  • #6   11. jan 2017 Jeg har det som dig, dog af anden årsag, inden ridehal eller skov inden får rideafstand. Så når der er frostvejr, så har Basse ferie, jeg vurdere det for usikkert at ride når der er glat og jorden knoldet.

    Ellers er jeg rigtig glad for mit regntøj på denne årstid. smiley


  • #7   11. jan 2017 hvad med at salte ridebanen

  • #8   11. jan 2017 hvis banen er jævn, og ikke spejlglat ville jeg træne skridt, og bøjle øvelser

  • #10   11. jan 2017 Hvad er ridebanebunden lavet af? Jeg har brugt min gamle bane de sidste 4 år, selvom der var frost. Den lå på en bakke og var rigtig godt drænet. Bunden var tykt sand.

    Min nye bane er i grus, småt grus, og den kan også bruges i frost. smiley Jeg longerede da det var frost i sidste uge. smiley Hvis jeg var dig, ville jeg ride/trække op og se banen - måske kan den godt bruges? smiley Det kan jo også være, at du er heldig, at den er blød i den ene ende. smiley


  • #13   11. jan 2017 Hvis bunden er ujævn og stenhård kan du salte den. Hvis det er for dyrt kan du jo nøjes med at salte den ene ende eller bare der du vil ride. Du skal dog være opmærksom på udtørring af hovene hvis du gør det ofte. Skyl og på med olie så sker der intet

  • #14   11. jan 2017 Altså, på engelsk ville man nok sige " dont take this the wrong way ".

    Men, du har det med at sætte "negative" forudsætninger op for dig selv og træning. Det kan jeg ikke, det kan jeg heller ikke, det der duer ikke, det er ikke en mulighed, det der kan gå galt, det der kan hesten ikke kapere, det der er han bange for, hvad nu hvis jeg genoptræner for hurtigt, det er en dårlig idé at gøre det her fordi osv.

    Ind imellem får man fornemmelsen af at det er ikke hesten der har begrænsninger, er bange og ikke kan - men at det er dig der er problemet og laver negative set ups og tanker.

    Istedet for at tænke " det bliver frost vejr, så kan vi ikke, jeg har ikke nogen penge, så kan vi ikke, hesten har været ude af træning, så kan vi ikke " osv. osv.

    Se på de gode ting, de ting i kan og lad være med at bekymre dig om hvad der sker om to uger - at det måske blive frostvejr og banen så fryser. Så må i jo finde på noget andet - helt uden at tænke i alle begrænsningerne der kunne være.
    Og hvis der er nogle ting i ikke er så gode til, så tag det som en udfordring og ikke en begrænsning. Som noget i kan blive bedre på og kan træne - fordi nu er muligheden der fx fordi banen er frossen.

    Hvis den frosne ridebane og de dårlige ridemuligheder er det der giver dig alle de negative tanker, dårligt set up osv. - så overvej om det er så brilliant og have hesten et sted med de faciliteter.

    Jeg ville ikke selv kunne holde den positive ånd og få træne og gøre alt det gode i den danske vinter og med en ridebane jeg skulle hen til først, eller uden ridehus. Derfor skaber jeg gode omstændigheder først, gode muligheder ved at have pony opstaldet hvor jeg har - så har jeg elimineret vejret og andre ting, der kan skabe dårlige og negative ting.

    Har man ikke den mulighed, så må man kringle sig uden om på anden vis, måske sætte forventningerne ned i en periode, måske finde noget andet og simpelt og træne - fx noget man kan på staldgangen. Altså få forventningerne til og passe sammen med de muligheder man reelt har.

    Det var ikke lige noget der har meget og gøre med din tråd, men nogle tanker generelt på flere tråde.


  • #15   11. jan 2017 Altså når det er glat udenfor og det blæser voldsomt osv. Kan jeg simpelthen ikke tage ud til min pony. Der er 10 km sammenlagt, så det ville være en næsten umulig mission at cykle derud da blæsten konstant tager mig, også er det bare ikke sikkert

    Men ellers kan man jo altid træne tricks i boks/fold og strigle smiley det er også hyggeligt


  • #16   11. jan 2017 når frosten kommer rider jeg en tur i skoven(baghaven 10 ha) eller på banen, det kommer an på om banen er frosen hele vejen igennem eller om det bare er det første lag der er hårdt. Jeg rider også meget på landevej, men det er ikke optimalt når frosten kommer.
    Ellers får heste fri og det nyder de heldigvis også, det er kun rytteren der får dårlig samvittighed.


  • #17   11. jan 2017 Hvis du har mulighed for det så sørg for at få kørt din bane over mens der er tøvejr så den er jævn, så kan du sagtens ride på den selvom den er frossen.
    Dog med måde hvis den er meget hård.
    Men du kan altid træne en masse skridt, parader, sidebevægelser, bagbartsvendinger osv.
    Og når man ikke har mulighed for ridehus så må man nok også bare acceptere at der er nogle dage man ikke kan ride smiley


  • #18   11. jan 2017 Ina - rigtig mange tak for tippet om saltet smiley derfor opretter jeg emner for at modtage gode ideer smiley Det er ikke min bane, kun en jeg låner. Jeg har flere gange sagt og tilbudt mig at køre over den men det vil de ikke høre snak om og så må jeg bare ride som den er smiley måske jeg kunne overveje at salte den, jeg hører lige hvad min veninde siger om det da hun nu også har begyndt at bruge den.. Ift. Hendes hest sine hove. De der ejer banen har ingen heste længere så de siger intet til det smiley
    Krikken - jeg er realistisk og forholder mig til ting der kan ske. Og da jeg kan lide at planlægge, opdager jeg, og kommer i tanke om de udfordringer der kan være. Sådan er vi forskellige.

    Mvh TT


  • #19   11. jan 2017 Hvis de ikke selv bruger banen er det da underligt du ikke kan få lov at køre den over så den bliver bedre at ride på..
    Men ja salt kan også hjælpe på det smiley


  • #20   11. jan 2017 Altså jeg rider på uggerhanlesportsrideklub "USR" og den bleve lavet helt om fordi Andreas helgstrand havde købt den, så i et år red jeg ude. Vi tog godt med tøj på og, hvis der var frossent bund skridtet vi bare, og lavede øvelser i skridt. Nu har vi så bare fået to store haler så det er jo dejligt smiley smiley

  • #21   11. jan 2017 Skift ordet træning ud med "leg og livsglæde".

    Du må godt tage en useriøs dag, hvis du har brug for det??


  • #22   11. jan 2017 Det gør jeg også når jeg har lyst. Men jeg kan som sagt godt lide at have en plan som jeg følger hvis det er hensigtsmæssigt for Tindur. smiley og jeg er glad når jeg føler vi har haft en god træning og nået dagens mål smiley

    Mvh TT


  • #23   11. jan 2017 Jeg elsker også mine planer, MEN på denne tid af året sætter vejrguderne deres mening kraftigt igennem og jeg må indordne mig, selvom det passer mig jævnt dårligt.

    Vi andre har også brug for en længere restitutions periode ind i mellem, det kan på den længere bane været giver godt ud. ( har jeg erfaret som løber), så når der er frostvejr er det den periode Basse får sine længere pauser, og efterfølgende føler jeg han er mere motiveret for træningen.

    Jeg er stadig træt af frosten, men det hjælper at tænke på at det er til gavn for Basses restitution både fysisk og psykisk.


  • #24   11. jan 2017 Hvis man har et kontrolgen så stort at man er afhængig af at kunne planlægge sin træning flere uger frem, så spænder man voldsomt ben for sig selv ved at have hesten et sted hvor der ikke er ridehus.

    Enten må affinde dig med at træning er noget der sker de dage hvor vejret tillader dig, eller også må du finde en måde så du kan komme i ridehus og passe jeres træning.

    Jeg har heste hjemme, og jo det er træls når banen står under vand eller er bundfrossen, men det er prisen for at have hestene hjemme. Så må træningen bare være på lavt blus de dage vejret driller.



  • #25   22. jan 2017 Nu har jeg selv en hest med meget ømme hove, der næsten intet kan lave når banen og skovbunde er hård (heller ikke når hun har boots på). Jeg vælger derfor på denne årstid at fokusere på at forfine øvelser og få strækket hende godt ud. Jeg fokusere rigtig meget på diverse strækøvelser, da hun kan gå hen og blive meget stiv når nu hun ikke for bevæget sig lige så meget når alting er hårdt og samtidig går meget stift, når hun så går. Dette gør at jeg ikke har en stiv hest når jorden igen er klar til brug. Udover det træner jeg meget med bolde, paraply, pressening, plastikposer, ja alt jeg lige kan finde på, så jeg er jeg er sikker på jeg har en hest der er tryg ved alting, og samtidig for tænkt lidt, når jeg smider ting rundt om hende, eller ber hende om at samle tingene op for mig. Så forfiner jeg hendes indparkering. Dette er super fedt, da hun fx på daværende tidspunkt kommer hen til mig når jeg stiller mig på noget højt, og så indparkerer hun så jeg kan hoppe, hvis jeg skulle have lyst. Det synes jeg selv er super nyttigt, hvis man fx skulle falde af i skoven, eller komme ud i en situation hvor man blev nødt til at stige af, så har man jo en hest der indparkere, hvis man fx stiller sig på en sten. Samtidig laver jeg små øvelser man kan bruge i de øvelser man ellers laver. Jeg øver hende i at aflæse mig, så når jeg fx lægger vægten bagud, skal hun lægge vægten på bagparten, og lægger jeg vægten fremme og til højre, skal hun lægge vægten på højre forben. Denne øvelse gør næsten alle andre øvelser nemmere, da du hele tiden kan flytte på din hests vægt. Altså generelt bare små øvelser der gør de øvelser man laver når jordbunden er god igen nemmere. Håber det hjælper lidt smiley

Kommentér på:
Hvad ville I gøre? Træning nu og fremadrettet?

Annonce