{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Skylle ben efter endt træning? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er jeg blevet nysgerrig..
Det siges jo, at skulle være sundt, at nedkøle hestens ben efter træning, da det skal kunne være med til at forebygge diverse skader.

Men nu har jeg lagt mærke til, at ude på min rideskole, er det sjældent at folk gør det i dette vejr. Hvorimod jeg selv gør det, næsten hver gang jeg har redet - hvor tit gør I det, eller gør I det overhovedet, og hvorfor ikke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skylle ben efter endt træning?
  • #1   19. jan 2017 Gør det aldrig. Hesten står i løsdrift og har intet sted at kunne skylle :).

  • #3   19. jan 2017 Jeg skyller ofte ben om sommeren, blandt andet for at få dem kølet ned. Men det er simpelt hen for koldt her om vinteren, og vil ikke byde min hest at stå med våde og kolde ben, hverken ude eller inde, når det er under 15 grader smiley

  • #5   20. jan 2017 Jeg skyller ben, når hesten har været på fold og har mudrede ben. Skyller dog kun ben efter træning om sommeren, eller når det er varmt i vejret. Har ikke lyst til at smide min hest udenfor med våde ben i minusgrader. Kan ikke forestille mig, at det er særlig rart smiley

  • #7   20. jan 2017 Om sommeren får de spulet ben, når de alligevel bliver vasket over efter en træning, hvor de har svedt.

    Men jeg skal vaske udenfor, så jeg gør det kun når det er varmt - og formentlig ikke i lang nok tid til at det ville batte noget mht nedsættelse af evt småskade.

    Er jeg i tvivl om evt småskader, så giver jeg dem isbandager på i 15-20 min - så spare man også på vand, som jo er reelt rent drikkevand vi hælder ud på jorden i 15-20 min x4 ben = vældig store mængder.

    Mvh Charlotte


  • #8   20. jan 2017 Jeg kan ikke forstå at det skulle med med til at reducerer skaderne da det nedsætter blodomløbet, og dermed sænker restitutionen?
    Plus der sandsynligvis kun bliver skyllet under knæet hvor der næsten kun er sener og ligamenter, som i forvejen har dårlig blod og næringstilførsel..

    Under varme forhold f.eks. Hård træning om sommeren kan det måske være en fordel, det skal jeg ikke kunne udtale mig om?

    Ved en akut skade er det noget andet, da stor inflammation skal nedsættes. Men ved makro skader i og nedbrydning i vævet som kommer efter almindelige træning, vil jeg ikke mene at det er en fordel?


  • #9   23. jan 2017 Blodbanen trækker sig sammen, når de bliver udsat for koldt vand, ja. Men dette gør, at blodet bagefter vil strømme igennem med højere tryk, som er godt for blodcirkulationen. smiley

  • #11   23. jan 2017 Ved dissideret skader er det rent faktisk også mængden af hævelse, som er med til at mindske blodgennemstrømningen, og derved hindre fjernelse af affaldsstoffer i området.

    Det er derfor man de første 48 timer efter en skade skal køle det skadede område, for at mindske hævelse. Herefter kan man ikke længere mindske hævelse, og går derefter over til varme bandager ect, for at forsøge at øge blodgennemstrømningen og fjernelse af affaldsstoffer fra det skadet område.

    På mennesker kan man ligefrem finde på at gå ind og fjerne en blodansamling, for at mindske presset på en fx en sene. Også derfor at man bør vente med evt at sprøjte noget ind i en seneskade, til at den oprindelige hævelse har fortaget sig efter 2-3 uger. Ellers gør man bare ondt værre.

    Men til hverdagsbrug har Trine #9 helt ret.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Skylle ben efter endt træning?

Annonce