{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.996 visninger | Oprettet:

Den "farlige hingst" - trænings update {{forumTopicSubject}}

Lidt update på træningen af Apollo.

Der er nu lavet 6 træninger med Apollo og der er sket store fremskridt på hans adfærd. Det er nu muligt, at holde hans fokus på trods af heste på nabo folde. Han går ikke længere på bagben eller hopper på ryggen af handleren.

Der mangler stadig meget, men vi er kommet på rette vej.

http://youtu.be/B1zx95iHyAs


Kommentarer på:  Den "farlige hingst" - trænings update
  • #1   19. feb 2017 hvorfor træner i på folden? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   19. feb 2017 imponerende arbejde!!

  • #3   19. feb 2017 Vi træner alle steder, da hingsten jo skal være god til det hele.
    De første 5 træninger var i round pen, men der er jo andre ting, som bedre trænes på fold.


  • #5   19. feb 2017 Mere info på vores Facebook side. HG har ikke tilladt det i deres forum.

  • #6   19. feb 2017 Efter årevis med hingste-arbejde vil jeg aldrig mene at man træner på folden...Folden er hestens eneste frihed, vi blander os i boksen, på ridebanen, når vi trækker ind, når vi fodre, når vi Strigler...bør hesten ikke have et frirum? smiley

    Hos mig går jeg da ud og nusser og siger hej, men jeg blander mig aldrig i hvad de laver og hvad de gør på folden, det er deres frirum, der skal de have lov at gøre som det passer dem.
    Hvis en hingst bliver voldsom, eller ubehagelig er det ikke fordi den er dum eller 'farlig', det er rent mangel på stimulering! Hingste er noget af det blideste hvis vi lader dem. Men hingste er lavet til at bruge sig, og bruger vi dem ikke bliver de rastløse, og mange faktisk helt matte og triste, de elsker at være i gang.

    Vil ikke mene at dette er nok stimulering, tror langt hellere at han vil lave noget der virkelig udfordre ham især mentalt! smiley
    Men det er jo bare min mening smiley


  • #7   19. feb 2017 En hingst, der går på ryggen af folk, totalt mangler respekt for mennesker og ikke mindst forsøger at knuse "gæster i bokser" Den er "Farlig".
    Heste har en naturlig adfærd på folden og det er derfor yderst fornuftigt, at arbejde med dem også der, da nogle ting især kan trænes på folden -bla. respekt, tillid, indkald og hvis nødvendigt dominans.


  • #9   19. feb 2017 Hvornår får han så lov til bare at være sig selv? Det er vigtigt at hesten har et sted hvor den kan være sig selv, slappe af og bare være hest? smiley

    En hingst er ikke anderledes end nogen anden hest, noget eller nogen har gjort ham sådan. Han er ikke ond, han giver udtryk for at der er noget galt, noget har gjort ham bange og gjort at han føler at han ikke kan slappe af. Mener bestemt ikke at tage friheden fuldstændig fra ham vil hjælpe. Det vil ulme i ham for evigt hvis ikke nogen stimulerer ham, og giver ham den afslapning han så desparat har fortalt at han har brug for smiley

    Men sådan er der jo så mange måder at træne på smiley


  • #10   19. feb 2017 Dominans? I skal være partnere? Træning af heste og især hingste handler ikke om at være dominant men om gensidig tillid og venskab?
    Dominere aldrig mine hingste, de er blide væsener, og de skal også lyttes til smiley


  • #11   19. feb 2017 Hvis man træner i 10-15 minutter på folden, hvad har han så resten af tiden - fri.
    Så jeg har svært ved at se problemet.
    Samtidig ser vi i dag den gladeste udgave af Apollo siden hans ankomst.


  • #12   19. feb 2017 Når en hingst har tillært sig en adfærd som Apollo, hvor avler og køber fuldstændig opgiver ham, så er du nød til at sætte ham sammen med en "leder" og da jeg ikke vil udsætte mine egne hingst for opgaven, så bruger vi forskellige teknikker, hvor vi stille og roligt får pillet hans "storhedsvanvid" af.
    I sådan en træning er dominans nødvendigt, da hans modreaktion vil være forsøg på alt fra oversprings handlinger til udafreagerende adfærd.


  • Megan M
    Megan M Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 16 Følgere: 4 Svar: 27
    #13   19. feb 2017 ser godt ud smiley

  • #14   19. feb 2017 Tror aldrig jeg vil være enig i at træne på folden er en god ting for hesten smiley
    Men igen, der er mange måder at gøre tingene på smiley

    En ting er at det at have en hest er et ansvar, man har ansvar for at give den alt og gøre den glad, bliver hesten trist og mat har man mislykkedes, og svigtet hesten. Så helt fra start af er der nogen der har svigtet ham.
    I mine øjne vil jeg aldrig se ham som ond, tværtimod er han nok mere se ham som svigtet, og som følge af det svigt er han blevet sær, da kærlighed og nærhed mangler. Dominans er ikke noget jeg dyrker, og jeg har endda hingste der er dobbelt størrelse af ham her, og de er blide som lam. Aldrig har vi dyrket dominans. De er mine bedste venner, mine partnere, vi er lige, og tilliden er det der gør at jeg kan og må alt med dem.

    Jeg tror at det at stimulere hingsten her, og give ham den kærlighed og nærhed han mangler ville give resultater, også i det lange løb. smiley
    Også at pille hans storhedsvanvid af? Jeg tror desværre du gør ham mere ondskabsfuld end han er, og det er trist, når han nok bare er utryg og trist.
    Vi skal huske at alt vi udsætter hestene for er uvant, de er ikke lavet til de ting vi bruger dem til. Så bliver de voldsomme og svære at være omkring, kan vi kun kigge på os selv. Vi gør dem til det de er, og desværre bliver nogle heste svære at være omkring, som følge af mennesker der ikke giver dem den kærlighed og den nærhed det kræver at have hest smiley

    Men vi ser forskelligt på tingene, sådan er det altid med træning af dyr. Vi har forskellige måder at gøre tingene på, og forskellige holdninger til hvad der er bedst for hesten smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   19. feb 2017 maja: hingsten er ikke ts's, men et "projekt" som de har fået ind, for at se om de kan nå at rede og rette op på den. smiley



  • #18   19. feb 2017 Hvis hingste med uheldig adfærd skulle trækkes ud af avl, så var der rigtig mange store stutterier, der kunne lukke forretningen.
    Det vigtige er vel, at man får rettet adfærden både af hensyn til de mennesker, der skal håndtere hesten, men bestemt også af hensyn til hesten.


  • #20   19. feb 2017 Nu er dette den eneste video jeg har set, så jeg kan kun tage udgangspunkt i denne.

    Jeg ser en hest der flere gange i sin søgen efter godbidder, presser sig ind i trænerens rum, som jeg synes ser ud til at sige lettere fra, men uden at det bliver respekteret fra hestens side, dette ses flere gange. Det ville jeg ikke have "tolereret", i min optik er det netop der, at man skal stå fast og "kræve" "sit rum".
    Omkring træning på folden er jeg enig i, at jeg synes ikke at man skal gå ud på folden for at træne hesten, men synes at det er fint at gå ud på folden for at gøre de ting man skal have gjort og så reagere/træne hesten ud fra det den "udsætter" træneren for, dvs går den i vejen, opfører sig grimt etc, så må man jo bruge den tid i det øjeblik, som der kræves.

    Jeg har selv haft med en hoppe at gøre som havde aldeles meget uønsket adfærd, som var indlært af teenagere der aldrig burde have håndteret føl uden voksen opsyn. Hun skulle helst holdes i gang i ridningen eller anden træning, for ellers blev hun urolig på folden og strid overfor de andre heste og noget adfærd ville vende tilbage, f.eks at true folk, i form af at kaste med benene, stejle og løbe direkte imod folk, med mindre man havde en longepisk på sig, en alm ridepisk var ikke nok. Det var en hest hvor adfærden var farlig for folk, 650 kg hest ned over sig, er ikke sådan at spøge med.
    Selv når hun var i træning, så var det dog tit at hun prøvede grænser af alligevel, og der var det vigtigt at man stod fast og var konsekvent, ellers blev det til, at hun prøvede endnu mere af, fordi at når hun kunne presse bare lidt igennem, så var "bestemmer-rollen" ikke helt fastsat. Hvilket er grunden til, at jeg ville havde sagt fra over at den presser på for godbidder, når det i mine øjne ser ud til at træneren siger fra, men at hesten presser på igen.

    Når nogen kommer ind på avl, så er der jo den vurdering/prøve, hvor en fremmed passer og rider hesten, jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder lige nu, men den er i mine øjne meget vigtig når jeg vælger hingste. Selvom dette er indlært adfærd, ville jeg aldrig bruge denne som hingst til en hoppe, netop fordi at det er svært at adskille, hvad der er af temperamentet og hvad er af dårlig tillært adfærd. Jeg ville også have valgt at kasterere, især når avler og køber har opgivet, så er det måske ikke en super god kombination at de får ham tilbage igen som hingst. Hvis de allerede har fejlet i det fra starten...


  • #21   19. feb 2017 Hvad er det man prøver at lære hesten ? Kan ikke helt finde system i kropssprog og godbids tildeling. Og sikke da en smuk hest smiley

  • #24   19. feb 2017 Jeg kommer ALDRIG til og forstå brugen af godbider. Det har meget tit en negativ virkning i sidste ende. Og sys jeg også jeg ser her.

    Derud over burde hesten kastreres. hvad jeg læse har hingsten altid været meget dominat mm. Nogle heste fungere altså bare ikke som hingste da det stresser og presser dem for meget.
    og at gå alene på fold gør det gerne værre.

    Sådan en hingst burde ikke være alvs hingst med sådan et tempereament. Ville ALDRIG avle på sådan noget.


  • #25   19. feb 2017 LOREM - Som jeg skriver er folden det ENESTE frirum hesten har, og derfor syntes jeg det er forkert at gøre det til et træningssted også...Tror du skal læse det jeg skriver igen smiley

  • #26   19. feb 2017 Har i noget "før" video? Ellers er det ret svært helt at se fremskridtene? Ihvertfald for mig. smiley

  • #27   19. feb 2017 Vi har desværre ikke fået video fra ejer eller køber kun deres beskrivelser.
    Da dette kommer til at køre sideløbende med artikler i magasinet Ridr, så skal der nok komme mere uddybende forklaringer.


  • #28   19. feb 2017 Jeg tænkte i måske selv havde optaget noget fra de aller første træninger, det havde været super spændende at se. smiley

  • #30   19. feb 2017 LOREM - Du spørger til hvorfor jeg ikke mener at man bør træne på folden, det mener jeg ikke fordi vi i forvejen styrer hestens liv så meget. Folden bør være fristedet, det er det tætteste hestene har på deres natur, og derfor mener jeg ikke at vi også skal gøre det til et træningssted, det bør være hestens rum. smiley

    Jeg skriver det med menneske følelser, ja. Fordi en hingst er er blidt væsen, og han bør altid blive behandlet sådan. Man bør elske og holde af sin hest? Det er IKKE et middel der er skabt til dig som en cykel, det er et væsen for sig selv, og vi bør forstå og holde af det, skabe et partnerskab.
    Det er da det der gør det fedt at have hest... Ihvertfald i min verden.


    profilbillede
  • #31   19. feb 2017
    Det kan godt være jeg er underlig. Men. Hvorfor lave en " udviklings serie " hvor man ikke har noget før video/noget der viser før adfærden, især ikke når det skal forestille at hingsten er umulig og farlig.



  • #32   19. feb 2017 Har ikke læst det sidste...
    Vel jeg må indrømme at jeg er skuffet, jeg opfatter dette som en "salgs/reklame" video fra Jer. Og hvad ser jeg.. Jeg ser en hest der kommer.. Så stopper den op, men præsser alligevel mennesket så det tager et skridt bagud HVER GANG.. Det er jo godt nok noget rigtig skidt, og en MEGET dårlig indlæring... Hvis mine heste forsøgte/da de forsøgte den på mig blev de resolut bakket, for de skal på INGEN måde flytte rundt på mig! Nummer to der springer mig i øjnene er at hesten står med hovedet i lommen på manden... Puha.. Det vil jeg simpelthen ikke være med til. Hos mig falder der ALDRIG noget af ved sådan en opførsel... Så jeg er desværre rigtig skuffet da I har fremstillet jer som nogle rigtig dygtig heste trænere især til de "vanskelige" heste.. (selvom jeg ikke har bifaldet jeres tidligere tilgange) Men med sådanne begynder fejl så må jeg desværre sige at jeg ikke længere har samme troen på jer... smiley

    Mvh TT


  • #33   19. feb 2017 Jeg må erklære mig uenig sammen med de andre, jeg forstår heller ikke hvorfor ejerne af denne hest ha valgt at lade den forblive hingst trods dens adfærd, det er egocentreret og smadder ærgerligt for hesten at den skal forblive hingst og kæmpe med sine hormoner.

    Og nej, bestemt ikke alle hingste er sådan. jeg har redet og passet hingste der var sødere end mange af de hopper og vallaker jeg har redet.

    Når det er sagt syntes jeg det er flot arbejde at de har taget den ind og fået den meget farlige adfærd væk, netop fordi det ER rigtig farligt at have en hest omkring sig som er ligeglad med personlig rum.
    Men ville gerne ha set før video, kunne da a været spændene, syntes nemlig ikke jeg kan finde det på din fb side heller?


  • #36   20. feb 2017 Hmm, nu har jeg lige set den igen, og må erklære mig enig med TT. smiley
    Det ligner mere hesten danser rundt med dig, end du danser med hesten, og hesten bliver i den grad belønnet for at tigge..

    Nu har jeg selv en sent kastreret pony, som til tider meget gerne vil dominere, det viser sig især ved, at han går ind foran mig og vil bestemme vejen, jeg går ind i ham, ganske simpelthen, og jeg bliver ved med at gå indtil han er nede på plads igen, jeg bestemmer vejen, ikke ham.
    Presser han mig, så flytter jeg mig ikke, om så han går ind i mig, så bliver han én gang bedt om at bakke, lytter han ikke bliver der markeret og lagt kraftigere signal om at han skal bakke, lytter han stadig ikke, så møver jeg ham bagud. Jeg bestemmer hvornår han må komme ind i mit traktor dæk.
    Stikker han snotten i lommerne efter godbidder, så skubber jeg ham væk, dét gider jeg bare ikke. Ligeledes får han heller ikke en godbid, hvis han forventer at få en godbid.


  • #38   20. feb 2017 WiTraver: Rolig nu, du har efterlyst det for første gang, for 17 minutter siden, midt om natten, tålmodighed. smiley

    Hentyder du til mit svar, kan jeg oplyse dig om, at det ikke var skrevet til dig. smiley


  • #42   20. feb 2017 Nu har jeg ikke den KÆMPE erfaring med hingste som du nok søger. Men jeg har haft en del hingste plager i hænderne på stutteriet, og jeg havde den første hingst i hænderne som 11 årig. Han var fire, ikke tilredet og nogle uger senere var han på tur med mig på ryggen smiley Men det man ser på videoen og det der bliver kritiseret, handler om basis opdragelse og respekt for menneskets personlige rum. Og det er i særdeleshed vigtigt når man har med hingste at gøre. Uden at kende den respektive hingst, så er jeg nok tilbøjelig til at være enig med Drumhorse.
    Hvis Ts og ejere af hingsten har haft den samme tilgang som jeg har set, og hørt fra ts igennem utallige indlæg her inde, så er der intet at sige til at hingsten bliver farlig, og udøver farlig adfærd...
    Der er heste (inkl. Min egen) der ikke vil finde sig i at blive "knækket". Forsøger man denne tilgang bliver de farlige. Men går man til de med gensidig respekt og tillid får man en fantastisk ven for livet, lade sig være vallak, hingst eller hoppe..

    Mvh TT


  • #43   20. feb 2017 Witraver - Jeg har erfaring med træning af mange hingste. Grunden til at jeg i denne tråd nævner hoppen og ikke hingstene, er fordi det var hoppen der havde en indlært farlig adfærd. Jeg har også stået med en flaske-hingst som slet ikke havde respekt for mennesker, fordi han havde fået lov til at møve, være bølle osv fra han var lille og blev flasket, men han havde ikke lært st det var ok at løbe efter folk, stejle op af dem osv. Uanset om det er hingst, hoppe eller vallak, så er indlært farlig adfærd, lige farlig. De fleste af de hingste jeg har håndteret har grundlæggende haft den samme adfærd, fra de var små fik de af vide hvad der var ok og hvad der ikke var, hvilket er grunden til, at der ikke var problemer med dem. Min egen hingst gik op og bed af hopper uden problemer, afslappet og uden at skabe sig, han var from som et lam, det nytter jo ikke at nævne det i den e tråd som i bund og grund har mere med adfærd og træning at gøre, end med det faktum at det er en hingst

  • #45   20. feb 2017 Det er skønt med så mange, der har lyst til af debatere Apollo, MEN......

    Når I nu er så gode til at se videoen og virkelig ser alt, hvad der foregår og i nogle tilfælde også, hvad I tror, der foregår, hvorfor bruger I ikke også tid på at læse teksten???

    Hvad kan jeg f.eks. mene med: "Der mangler stadig meget, men vi er kommet på rette vej. "?

    Vi fik en hingst ind, der fuldstændig manglede respekt, tillid og interesse for mennesker. Al hans fokus lå på andre hest og han brugte alle midler til at få sin vilje.
    Hvis I tror, at man kan fjerne disse indlærte problemer ved et tryk på en knap, så får ordet "naiv" en helt ny betydning. Og kunne I virkelig det, så var det virkelig kommet nogle store konkurrenter til Monty, Klaus osv.

    Denne video er lavet, så de der har været interesseret i projektet fra vi efterlyste en hingst og til vi engang har et resultat, der skal tilbage til ejer, køber eller en helt 3. person, kan se, hvad der arbejdes med.

    De personer, der tidligere har haft med Apollo at gør, har valgt ikke af filme det, så vi kan ikke fremvise videos af hans adfærd. Hverken da han klemte køberen på Fyn, så hun blev alvorlig skadet eller da ejeren blev banket i ridehal bunden eller de andre gange, hvor Apollo brugte sin fysik.

    Som skrevet i teksten, så mangler der meget og Apollo´s adfærd skal selvfølgelig ændres, så hans opførsel bliver, som alle de hingste I har beskrevet her.
    Men desværre så tager det lidt tid, når man skal ændre noget.


  • #46   20. feb 2017 Jeg har 5 hingste stående i stalden og jah nogle lidt for unge ende til avls hingste andre avls hingste. Har ud over det trænet og håndteret flere hingste end jeg har tal på.
    Jeg fremviser også flere hingste til show også for andre avlere.
    Såååh vil mene jeg har ret meget forstand på hingste både hingste som har haft adfærds problemer stejlede med rytter. hoppede på ryggen af en med fold og bed og stejlede.


    Og nu Mustang kunne i jo have filmet første trænning så havde man måske kunne følge udviklingen det kan vi ikke nu. kun få ud fra det vi ser nu og du kan sagtens sige hingsten har været værre men svært for os andre og se nå i ikk har lavet en følge op video.. Forstå slet ikke nå det er til sådan et projekt i ikke har taget video af første trænning netop så man kunne se hvad dens problem er.


  • #47   20. feb 2017 Men som i så fint har skrevet i en af jeres annoncer, så er det jo til en artikel? Samt at jeg går ud fra at i har en Fb side i poster det på? Dette ER jo et debat-forum. Jeg som sådan stiller ikke spørgsmålstegn omkring om i har arbejdet med ham, og som sagt har jeg kun denne video at gå ud fra, men fra hvor jeg er i forhold til træning af heste, så skal man være konsekvent. Det nytter jo ikke noget at vise hesten "du bryder mit personlige rum" og så bare acceptere at den er pisse ligeglad. Hvid man giver det signal "du er for tæt på" så skal man sørge for at hesten respektere det eller handle udfra når hesten ikke gør, ellers skal man ikke give det...

  • #49   20. feb 2017 Dingle:
    Jeg giver dig til dels ret, men hvis hesten har problemer med mennesker og derfor skal lære at komme, så er jeg villig til at acceptere en mindre overskridelse at det personlige rum. Men straks første problem er trænet, så retter vi selvfølgelig op på det personlige rum.


  • #51   20. feb 2017 Lisette: Apollo var ikke just fuld håndterbar hos ejeren.

    Køberen har bla. skrevet:
    Nu er det vist på tide, at sandheden om Apollo bliver belyst fra anden side. Han blev flyttet ned til os i Oktober da vi var interesserede i ham, grundet han er barnebarn af egen avl, og at vi desværre måtte sige farvel til vores ældre hingst i sep. Apollo har fra første dag været ret pågående og kunne finde på at stejle op ad os i boksen. Han havde også ekstremt svært ved at håndtere, at der stod hopper i stalden, og vi flyttede ham derfor i hingstestalden, så han ikke blev konfronteret med dem hele tiden. Dette hjalp kun en kortere periode, og vi oplevede gentagne gange, blot en anden hest vrinskede, at han tændte så meget, at han i frustration over ikke at kunne komme til dem sprang på os. Vi har under hele forløbet arbejdet ham, både fra jord og ryg, og kunne konstatere at hans udfald var uforudsigelige og temmelig voldsomme. Det ene øjeblik hørte han efter, for så at vende på et splitsekund. Vi har arbejdet med hingste i mere end 20 år og har altid haft velfungerende hingste, som vi har haft med rundt i landet til adskillige opvisninger gennem årene. Vi bryder os ikke om at blive beskyldt for på nogen måder at mishandlet Apollo - Intet kunne være mere fjernt fra sandheden. Da vi hentede Apollo, stak han af fra ejer og fløj i hovedet på hopperne, og han havde svært ved at få ham til at høre efter,- Vi havde ved et tidligere arrangement observeret Apollo med noget udfarende adfærd, og aftalen blev derfor en prøveperiode for at se om han kunne falde ind i vores eksisterende hestehold. De billeder i lægger op af hesten er fra da han var 3 år gammel, og taget ved et championat. Han opførte sig generelt pænt den weekend, men var da også kun en baby, og ikke nær så hingstet som i dag hvor han er 5 år. Vi har ikke nogen ældre hingste pt.,kun yngre, og han har helt klart forsøgt at være den dominerende hingst her på stedet,-. modsat hvor han er opvokset, og der var en ældre hingst, der ikke accepterede hans interesse for hopper. Grunden til at ejer fik ham hjem igen var, at ved et af hans udfald ramte han mig så voldsomt, at jeg kom alvorligt til skade og derfor ikke kunne tage mig af ham. Vi har haft dyrlæge og andre trænere med ind over hans adfærd og træning. Jeg håber at i vil lægge et mere nuanceret billede op af hestens historie. Og til slut vil jeg sige at han bestemt ikke var "slukket" her - men frustreret og vi anbefalede en kastration, som forhåbentlig ville lette ham for disse. Apollo har ikke noget dårligt temperament - han er en dejlig hest, men har sine udfordringer ved at være hingst.


  • #53   20. feb 2017 TS, nu skriver du, at det personlige rum tager i senere.
    I min verden er det noget af det vigtigste og første en hest skal lære.
    Med det er er beskrevet, både fra jer, avler og køber, lyder det for mig, som en hest der simpelthen ikke har lært at respektere det personlige rum.
    Havde den det, kunne rigtig meget af den adfærd her være undgået, altså er det noget af det første der skal på plads.

    Noget af det første jeg lærte i sin tid var, at en hest er nød til at vide hvor den har mennesker og hvor grænserne går, lærer den ikke det, bliver den usikker, og det vigtigste i den lektie, en usikker hest, er en farlig hest. Og det er uanset køn.
    Jeg har ikke tal på, hvor mange timer jeg har brugt på at skubbe væk.
    Det personlige rum er simpelthen noget af det første og vigtigste en hest skal lære.


  • #54   20. feb 2017 Jeg henstiller igen til Jer om at læse og forstå de tekster der er her og på Facebook.

    Ja, Apollo har "Tidligere" kunne rides af små piger.

    Med alle Jeres forskellige tolkninger af videoen, så er det vel ikke underligt, at ejeren og køberen har forskellige oplevelser med Apollo.

    Der er bare en ting, jeg ikke kan forstå og som klart overgår mine evner.
    Hvordan F..... kan i se så meget på en video optaget på 30 meters afstand. Det svare til at lave en grundig beskrivelse af en helikopter, der flyver forbi. Der kan man også kun se farve, nummer, model og retning, men formålet med flyvningen, antal personer, mængde af brændstof, hastighed, osv, det bliver kun til en gang gætværk. Ligesom det omkring godbidder - har I overhoved styr på, hvor mange han får, hvis han får nogle - hvad har jeg i lommen?? godbidder eller noget, der lugter spændende for Apollo? Og er det godbidder han får hver gang eller sker der anden? f.eks. mule berøring og hvis ja, hvorfor så det??
    Når man træner en hest, så er øjenkontakt ekstrem vigtigt, mulen, næsebor, øjenbryn, muskelspændinger og måske det aller vigtigste formålet med træningen - det er ting, der indgår i det split sekund, hvor man tilpasser sine bevægelser til hestens for konstant af holde kontakten/trykket/presset korrekt i forhold til opgaven.

    Det er altid nemt, at forenkle træning og være utrolig klog, når det ses på en video, men først skal man vide, hvad der foregår og formålet, men det vigtigste af alt er, at man kender hesten, dens problemer og om muligt dens fortid.


  • #55   20. feb 2017 Pimp: Hvordan vil du lære en hest det, hvis den ikke kommer i nærheden af dig først?
    Det er nødvendigt med Apollo først at skabe en interesse hos ham, så han begynder at søge mennesker eller vil du kun se hans røv i boksen og en stresset løbende hest i round pen og på fold.
    Derfor først lidt pres og så ros og aftagende pres, når han gør det ønskede.


  • #56   20. feb 2017 Jamen så må du jo forklare hvad det er du gør, for som videoen bare står der, ligner det en hest der fatter hat af hvad der sker og har fundet ud af, at den kan presse dig.

    Hesten bliver vel trukket til/fra fold og håndteret i andre daglige situationer også?
    Her skal det personlige rum også være på plads, det er ikke kun under træning.
    Går jeg med en hest og jeg føler, at mit personlige rum bliver brudt, så skubber jeg hesten væk, promte, hvilket også belønner sig under træning.
    Og en hest der skal lære tillid, skal altså også vide hvornår den overtræder en grænse.
    For mig er det total dybt godnat først at lære hesten 'jeg er sød nok, kom og kravl ned i min lomme' for bagefter at forvise den fra lommen, hesten har jo lige lært, at den skal være i lommen.
    Point is, det er bedre at lære hesten 'jeg er sød nok, men du skal respektere mig og mit personlige rum'. Det tager tid, ja, men du undgår forvirring over, at du skal pille noget ud af hesten, som du lige har lært den er ok.


  • #57   20. feb 2017 Altså at lærer hesten at komme FOR tæt på, er da helt godnat?
    Ville det ikke være mere forståeligt for hesten at lærer den, at mennesker er flinke men man respektere dem, ligesom de respekterer hesten. Du forvirrede ham mere end nødvendigt, han har været ødelagt psykisk, og nu skal han trækkes rundt, og først få noget af vide, for senere at få af vide 'Nej nej, det du sidst blev rost for, det er helt forkert'???
    Jeg er meget uforstående overfor at man ikke indlære venskab, gensidig respekt og tillid i samme moment?

    Samtidig, hvis du er coach for køber burde du måske gå ind og se på hvad køber har gjort ved hesten, der gør at han er blevet sådan. Nogen har ikke været okay omkring ham, nogen har vist ham mistillid og gjort ham skræmt og nedtrygt, så han føler at han ikke kan være tæt på mennesker.
    Hvad når han skal tilbage dertil? Til de mennesker der har gjort ham bange?


  • #58   20. feb 2017 Hesten er endt hos sælgerne igen så skal ikke tilbage til dem som har købt ham og hvis man læser folk der kender ham og har mødt ham har alle sagt hingsten altid har været meget meget hingstet og på.
    og de billeder man viser af den hvor den ser fin ud mm er fra den er 3 år gammel og kun lige begyndt og bliver kønsmoden. har læst lidt med på face.

    Så ud fra det har det intet med dem som har købt ham og gøre men at det er en hingst som ikke hviler i sig selv overhoved. og det er der jo mange som har konkluderes og mange mener dern skal kastreres selv erfarrende hingste holder da hesten simpelthen ikke fungere som hingst.

    SÅ forstår ikke man ikke kastrer lader den få lidt ro og tager trænning op igen. men måder måske en meget mere afballanceret hest end før. og et eller andet sted virker det vist til der ville være for hesten bedste.

    Men ved godt det noget dem som har ham nu bestemmer men må indrømme forstår ikke de ikke har truffet den beslutning allerede da de fik ham retur og de ikke kunne styre ham.


  • #59   20. feb 2017 Inden jeg bliver misforstået vil jeg lige sige, at jeg mener ikke at de har mishandlet ham. Men forkert attitude, dominerende adfærd, voldsomt kropssprog kan være med til at gøre en hingst der har brug for ro og tillid urolig. Det behøver ikke at være andet end at man bare ikke matcher med hesten, der gør hesten utryg. Vi bliver også utrygge omkring en hest som ikke passer til vores temperament, det samme gælder for hestene smiley

  • #60   20. feb 2017 Synes du ikke at det er påfaldende hvor mange der ser det samme i din video? de samme "fejl"?

    Ville det være så forkasteligt lige selv at se den igennem og tænke over, om de "dumme gimper" her på hestegalleri, måske har en lille smule ret i noget af det?

    Vi laver alle fejl, der er altid noget vi kunne gøre bedre... os alle sammen, og det er aldrig rart at få kastet i hovedet, men man bliver kun klogere og bedre af at lytte og analysere om man kan bruge kritikken til noget.

    Hvorfor må han gå så tæt på dig, hvorfor må han ignorere signalet om at han krænker det personlige rum? hvorfor kan han ikke komme over/lære at komme, og få sin belønning, men samtidig lære at han er for tæt på?


  • #61   20. feb 2017 Nu er det jo ikke en video, der er lagt og for at få hjælp eller ideer.

    Som det fremgår af teksten, så er det en update, til de personer, der kunne ha interesse i det.
    Ikke et oplæg til en diskussionsklub med HG utrolig dygtige læsere(ups, det med læsere, skal nok tages med et gran salt).
    Flere har spurgt om de ikke kunne se lidt video og der har de fået. Hvorfor andre så skal være bedrevidende, irettesættende og med en ret livlig fantasi, det skal jeg ikke kunne svare på, men der kunne være et behov for at fortælle om egne evner. Det er bare det forkerte indlæg I bruger energien på, da Apollo bliver trænet efter de teknikker, som vi bruger uanset Jeres kommentarer. Vi er 4 trænere, hestedyrlæge, hestefysioterapeut, beslagsmede og andre behandlere, der samarbejder samt hjælper hinanden og det er OS, der står til regnskab overfor Apollo og ejeren.
    Det er jo utrolig nemt at være klog på nettet, når man aldrig bliver holdt op på sine udtagelser, teorier og viden.


  • #62   20. feb 2017 Du kan jo henvise til din facebook til folk der ville følger med. Men man ved jo der bliver lagt op til debat især nå du ligger det som debat herinde.

  • #64   20. feb 2017 Du har vidst været på HG i så mange år efterhånden, så du brude vide, at 1. det er et debat forum = ønsker du ikke der bliver debatteret, så lad være med at lægge noget op, især sådan et emne. 2. vi "dumme gimper" (elsker det udtryk Dingle smiley ) kæfter op hvis vi er uforstående overfor en hvis trænings type, valg osv osv, hvilket næsten altid giver en debat fordi TS ikke kan tåle, at man sætter spørgsmålstegn. smiley

    Udover det, nu har jeg i mit P.R.E netværk fået snuset mig frem til hvem køberne er, med 99% sikkerhed.
    Og det pisser mig faktisk lidt af, at de er blevet fremstillet på den måde de er, som I også har del i..
    Det er så absolut, yderst kompetente hingste handlere!
    Avler kender jeg ikke så meget til, så dem vil jeg slet ikke udtale mig om, men køber kan jeg kun sige god for, pisse dygtige hestefolk!


  • #65   20. feb 2017 Hingste med sådan en adfærd er desværre ikke nemme at lave aftaler med.
    Aftalen med ejeren bleve lavet dagen før kastration og Apollo kom dagen efter fra anden træner, der efter få dage opgav Apollo.
    Omkring træning, så er det ikke fremgangs måderne, vi fokusere på i artiklerne og det bliver det heller ikke her, da det vil gi utrolige mængder af kommentarer, som for langt de fleste er uden hold i virkeligheder eller rent gætteri.


  • #67   20. feb 2017 "Hingste med sådan en adfærd er desværre ikke nemme at lave aftaler med", nej netop, og derfor er det bare endnu mere vigtigt, at den krikke fra start af lærer, hvor grænsen til det personlige rum går! Undskyld mig, men det er basic heste psykologi...

  • #69   20. feb 2017 Mustang - man kan se så rigeligt på filmen, om du stikker hesten en gulerod, æble, et klap på mulen eller lidt nussen og søde ord, er underordnet smiley

  • #70   20. feb 2017 some old story.. us mustang ligger video opnå som de absolut ikke vil diskutere. men de ligger det så alle kan se det. for de vil have rygklappere og ikke folk der forholder sig kritisk.. i deres hoved er vi alle dårlige ejere medmindre vi deler og rygklapper dem og deres holdninger..

    sådan har det været alle år herinde og vil sikkert fortsætte, jeg ser ihvertfald ikke de er blevet mindre egocentrerede eller navlepillende..
    så for eftertiden når de smider video op skal folk bare sige nøj hvor er i bare de sejeste i verden og det er det.. og skam jer jer der ikke er enige smiley


  • #71   20. feb 2017 Lisette S - Jeg kunne ikke være mere enig! Heste er lige så forskellige som mennesker, man kan ikke skærer alle over en kam, de er individer og nogle er bare langt mere følsomme og har brug for en anden behandling! smiley

  • #72   21. feb 2017 Drumhorse DK:
    Er det ikke lidt modsigende af dig??


    Du finder fejl i træningen, men kunne det ha en årsag?

    F.eks. at Apollo netop skal ha sin træning tilpasset hans problemer og psyke, da han mangler nogle elementære ting, der skal opbygges inden andre ting kan rettes - Bare lige et spørgsmål.


  • #73   21. feb 2017 US - Jeg er enig i det Lisette S skriver, hvordan er det modsigende af mig?
    Ved ikke helt hvad du mener? smiley


  • #74   21. feb 2017 Du retter på træningen uden at kende hingsten og du mener stadig dette:
    "Det betyder ikke at han har et dårligt temperament, men at han er anderledes end de andre hingste og derfor også skal behandles anderledes. Ikke nødvendigvis hårdere eller med flere kæder osv. på, men bare i overensstemmelse med hans individuelle behov for grænser, plads og nærhed samt struktur. "

    Hvordan kan du så rette på træningen, når dine forudsætninger for at tilpasse en træning ikke er tilstede, da din viden omkring Apollo er meget mangelfuld?
    Jeg har hele tiden fasthold:
    "Det er altid nemt, at forenkle træning og være utrolig klog, når det ses på en video, men først skal man vide, hvad der foregår og formålet, men det vigtigste af alt er, at man kender hesten, dens problemer og om muligt dens fortid. "
    Det minder vist en del om Lisettes tekst.


  • #75   21. feb 2017

    Nu har i selv delt meget om hvordan hingsten her har været, og jeg er ikke enig i fremgangsmåden i bruger. Det er muligt at jeg ikke kender ham, men uanset hvad ville jeg ikke forvirre ham som i gør her, og lade ham overtræde grænser for senere at fortælle ham det er forkert.
    Han har været misforstået, og er blevet frustreret over det, og nu fremprovokere du endnu en misforståelse? Jeg ville uanset hvad aldrig træne sådan som du gør her i videoen, og som jeg hele tiden ha sagt, ville jeg SLET ikke træne på folden, da jeg mener at folden er hestens sted smiley
    Så nej, jeg modsiger ikke mig selv.


  • #76   23. feb 2017 Drumhorse:
    Vi må jo lade læserne se om de kan finde den røde tråd i dine indlæg.

    Omkring træning på fold, så er der bare nogle ting, der lettest trænes bestemte steder.
    Og vores opfattelse er faktisk, at al omgang med heste er træning og hvis hesten altid behandles ens, så er det let at være hest. Jeg vil f.eks. ikke nappes, bides, løbes ned eller sparkes og det er uanset om det er i boks, staldgang, fold, ridehus, trailer eller et andet sted, så er reglerne ens.
    Hvis al omgang med hesten er træning, at tænker man anderledes end, hvis det er "hyggetid" og er derfor mere obs. på, hvad der foregår. Tingene bliver så mere ens og derfor lettere for hesten.


  • #77   23. feb 2017 En velstimuleret hingst, med korrekt opdragelse, Kærlighed, nærhed og tillid er god at omgås alle steder, UDEN nogensinde at blive trænet på folden smiley Har gennem tiden trænet en del hingste, aldrig har de været trænet på folden, og aldrig har jeg haft skønnere heste, da hingste bare er noget helt fantastisk hvis de bliver trænet korrekt! smiley
    Du har din mening og trænings metode, og det er fint. Jeg er ikke enig, og sådan er det ofte i hesteverdenen smiley
    Især når man smider det op i et debat forum smiley


  • #78   23. feb 2017 Nu har jeg læst det hele og synes det utroligt at alle skal virke klogere end andre.

    Først i siger at den ikke burde være hingst, at nogle heste ikke egner sig til at være hingste. Undskyld men hvad F.... snakker i om. Heste er ikke født til at blive en vallak, det er noget vi mennesker har fundet på. De født til at kunne avle og ikke få det fjernet, det kan godt være at det gør dem roligere men der findes lige så
    mange vilde og voldsomme vallaker som der findes rolige og søde hingste.

    Andet personlig rum, jeg kunne brække mig, i snakker om det som om det helligt. Tror i måske ik vi skider på deres personlige rum når vi smider en saddel på dem og et flot lille hovedtøj. Og nu siger jeg ikke at jeg ikke selv gør det, men tilgengæld har min pony ret til at træde ind i mit personlige rum som det passer ham.

    I snakker også om i kun har denne video, men alligevel kan i sku se det lille græsstrå i højre hjørne perfekt. Helt ærlig måske prøv at spørge ind til hvad det er for en træning hun vil vise end bare at svine hende til. Og jo det gør i, har ikke set anden end negativitet, ikke en debat men bare at i kaster mudder.

    Jeg synes det ser godt ud og hesten virker glad jeg glæder mig til at se hans fremskridt. Og hvis han har været som du siger vil jeg sige han er noget langt.


  • #80   23. feb 2017 Ida - Alle skal virke klogere end andre!?!

    ALLE ser mere eller mindre ud til at være enige, det er vidst kun ganske få der skiller sig ud (erhrm såsom dig) kunne det så være at alle andre ER klogere? Statistisk set er vi jo et ret stort flertal der er enige, dvs uenige med dig ;-P

    Tænk på hvad vi andre har af erfaring sammenlagt mod dine 17 år og trådstarters 51 år...


  • #81   23. feb 2017 Nu er det jo ikke sikkert at flertal giver ret.
    Der er jo et kæmpe flertal, der ikke kender hingsten, som ikke kender dens problemer, som ikke kender dens trænings "niveau" og som ikke har arbejdet med ham.
    Alt sammen yderst vigtigt for at kunne tilrettelægge træning og ikke mindst tilpasse træningen.


  • #82   23. feb 2017 Jeg er stadig ekstremt undrene over man nå man få sådan en hest ind til sådan et projekt ikke har taget video af den fra første trænning.

    Det burde da være ret vigtig for netop at folk kunne følge dens udviklet lige pt ser jeg ingen udvikling.
    Især ikke nå der er mange forskellige historier omkring hvordan hingsten endelig har været og håndtere.


  • #83   23. feb 2017 Hvor er de mange forskellige historier? Jeg kender kun to og de er ret ens.

  • #84   23. feb 2017 Nogen mener det er sket hos de nye køber. nogle menser hingsten altid har været sådan mm.

    Men ligemeget hvad så svare du ikke på de at nå man starter sådan et forløb som der skal følges med i burde have været en video fra første trænning. for om sagt ses her jo ingen fremskidt ved denne video ? da men ikke har kunne se hvordan hestene virkelig har opført sig.




  • #85   23. feb 2017 Er jeg den eneste der sidder med tanken at det hele virker en anelse uproffessionelt?

    "I ved ikke hvad vi træner, men vi vil heller ikke fortælle eller forklare hvorfor vi gør som vi gør, vi har bare ret"- agtigt

    Vi har hentet en "farlig" hingst, som i selv skriver det, så i kan se hvilke mirakler vi udfører med vores enorme heste og træningsviden, men glemmer at tage video fra ankomsten

    I laver en træningsupdate i et debat-forum, men kan ikke tåle at det debateres, men i har en facebookside og en hjemmeside som i linker til, var dette ikke bare et forsøg på gratis reklame?

    De fleste ser grundlæggende de samme fejl, som de fleste her mener er noget at det første man bør træne, særligt med en "farlig" hest - men det bliver ikke uddybende forklaret hvorfor det ikke var det første i trænede.. Blot af han ikke var klar til dette... undskyld mig, men det er sku' vigtigere at kunne holde en "farlig" hest på sikkerhedsmæssig afstand, end det er at den kommer af sig selv når man kalder 0.o Alt andet er da og skide på sikkerheden og hvem hjælper det? det er hverken modigt eller dygtigt, det er efter min mening hul i hovedet


  • #86   23. feb 2017 Jeg kan godt forstå, at en tidlig video kunne være interessant, men 3 personer havde rigeligt at gøre med bare at få ham på fold, så video var vores mindste problem.
    Adfærds træning i round pen er heller ikke særlig spændende - lineløs longering med start/stop.
    I dag var der endelig en fotograf ude fra Ridr og Apollo optrådte nærmest som en trænet fotomodel, så han nyder tilsyneladende sin nye tilværelse, desværre uden at tage hensyn til jeres ønsker.


  • #87   23. feb 2017 Det kan jeg da godt forstå han gør når det er ham der bestemmer + at han får godbidder for det smiley

  • #88   23. feb 2017 Dingle. Hvordan ved du det? Igen en utrolig barnlig begrundelse.
    Du var her ikke og ved derfor intet omkring hans adfærd.


  • #89   23. feb 2017 Omkring video, så var Apollos problem jo ikke under ejerens eller køberens træning, men på alle mulige andre tidspunkter.
    Jeg har endnu ikke oplevet en hest, som man lige beder om at stoppe sit angreb indtil en er klar til at optage situationen.


  • #90   23. feb 2017 I skriver selv dette i jeres annonce:

    Oktober sidste år har han været i hænder hos hans køber på Fyn.
    Han blev hentet tilbage sidste uge, da de ikke kunne håndtere Apollo. Han var en helt anden hingst. Adfærden var ændret markant, hans karakter var blevet aggressiv. Ingen kontakt, øjnene var på en eller anden måde slukket, matte.
    Uden advarsel springer han på ryggen af mennesker, både i boks og ridehal. Jeg betragter det som dominans, ingen respekt eller tillid til mennesker. Det virker som om han vil bedække.
    Man kan ikke komme på ryggen af ham. Lige så snart han har det femte ben ude, er der ingen kontakt og fokus.
    Der er ingen, der kan håndtere ham inkl. Undertegnet.
    Iflg. anden prof. HMS træner er det en meget farlig hingst, som inden for den nærmeste fremtid risikere at slå mennesker ihjel. Trænerens har arbejdet med Apollo et par gange og kender den rimelig godt.
    Jeg har to valg.
    1. Aflivning
    2. Kastration
    Med Venlig Hilsen
    Morten Nedergaard Andersen
    Stutteri Nedergaard"
    ***

    Der står da vidst så vidt jeg kan læse, at hverken køber eller avler kunne håndtere ham... kan du beslutte dig?

    Derudover ser vi andre i den video dette:

    Træner "kom her"
    Hest kommer over
    træner "du er for tæt på"
    hest "fuck det"
    træner belønner lidt og siger "gå nu væk"
    hets "fuck det"

    Moralen i historien: hest bestemmer og bliver belønnet for det

    Men hvis vi skal diskutere barnlighed, så kan vi jo starte med at tale om din reaktion på andres kritik smiley


  • #91   23. feb 2017 Dingle.
    Hvis du læser mine indlæg, så er det en forklaring på min adfærd omkring Apollo.


  • #92   23. feb 2017 nr. 49
    problemer med mennesker og derfor skal lære at komme, så er jeg villig til at acceptere en mindre overskridelse at det personlige rum. Men straks første problem er trænet, så retter vi selvfølgelig op på det personlige rum.

    nr. 65
    Omkring træning, så er det ikke fremgangs måderne, vi fokusere på i artiklerne og det bliver det heller ikke her

    Jeg læser dem skam. I vil ikke diskutere træningen, for det er ikke det der skal være fokus på. Samt du er villig til at lade ham overskride grænser for at han lærer at komme. Så er vi tilbage i samme cirkel som vi diskuterede tidligere, med at lære hesten at det er ok at den ikke lytter til signalet, samt at den må gå så tæt, for bagefter at smide ham ud... Vi er igen tilbage til, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at starte med at lære den at komme, og så bagefter lære den at holde afstand. Det er da mere sikkerhedsmæssigt forsbarligt at gå over til kræet som de fleste andre gør når man starter med en ny hest, give den en godbid og sørge for at den holder stand... men det kræver jo noget mere tid og tålmodighed, men nu er vi jo ikke alle efter de hurtigste resultater no matter what it takes... vi skal ikke nå at skrive en artikel


  • #93   23. feb 2017 Det er din holdning.
    Nu så vi ham i dag efter endnu 4 dage hos os og der har kun været en træning, men i dag var der igen sket meget og ikke mindst omkring det personlige rum. Så vores metode virker tilsyneladende også.


  • #94   23. feb 2017 Der er endnu en lille detalje.
    Flere skriver omkring deres hingste og deres gode opførsel, men der er utrolig stor forskel på at træne en hingst fra colt til avlshingst og til hvordan man træner en hingst, der har udviklet en meget ubehagelig adfærd. Det er der ingen andre, der har skrevet om, så vidt jeg husker.


  • #95   23. feb 2017 Hopper du nogensinde ned fra den trone der, og tænker over hvordan du lyder og fremstår?
    Jeg kender teenagere der er bedre til at tage imod kritik end du.
    Og jeg snakker ikke kun her, det er generelt. Hver gang, du er stødt på den mindste smule kritik, er du straks faret i flint og kaster rundt om dig, hvor dårlige hestefolk dine "modstandere" er og hvor super dygtig og fantastisk du selv er, og spørger man om en uddybelse på de ting du foretager dig, er man igen dum og uvidende, og der bliver snakket gevaldigt udenom, dét er til at brække sig over...

    Du har jo totalt lukket af for nye muligheder og viden. Og for pokker da, noget af det fede ved et DEBATforum er jo, at man har rig mulighed for at modtage ny viden og udvikle sig.
    Og helt ærligt, når 10 "dumme" trunter fortæller dig, at det du laver faktisk er forkert i forhold til hvordan heste fungere (igen basic hestepsykologi - og nej, du er ikke verdens mand og ved alt), mon så ikke der er noget om snakken?


  • #96   23. feb 2017 Pimp.
    Læs dog mine indlæg.
    Så vil du finde forklaring på bla. Det personlige rum og ikke mindst argumenter for min påstand om, at der er utrolig vigtigt, at man kender hesten man skal træne.
    Det virker nu, som du mangler argumenter og så kan man jo altid blive sur og komme med beskyldninger.


  • #98   23. feb 2017 Nu er det ofte opvæksten, der kan skabe en problem hingst, så ændre man hans adfærd ser jeg bestemt ikke problemer i, at han forsætter som hingst.

    Du må spørge ejeren omkring hans avl, det kender jeg desværre ikke noget til.


  • #99   23. feb 2017 Lol, hvad vil du have argumenter for? smiley
    Jeg har læst dine indlæg, hver og én. smiley
    Du nævner ganske kort med det personlige rum, og så bliver det ellers fejet væk igen, bum, that's it.. Det lærer ikke os andre, eller giver os mulighed for at forstå, hvorfor du vælger at træne som du gør, og jeg er total ligeglad med "fordi hingsten er farlig og det er os der har set den", jeg vil vide HVAD påvirker det hos hesten (generelt set, ikke individuelt)? HVORFOR skulle dette være så meget bedre, end at bruge en tilgang der har været brugt i flere 1000 år, og som stadig den dag i dag (med alt vores videnskab osv osv osv) er korrekt tilgang til heste, uanset om det er en halvdød hoppe eller en "farlig" hingst.
    Som nu nævnt flere gange, det vi "normale dødelige" ser er, og jeg citere Dingle's rigtig fine forklaring:
    "Træner "kom her"
    Hest kommer over
    træner "du er for tæt på"
    hest "fuck det"
    træner belønner lidt og siger "gå nu væk"
    hest "fuck det"
    "

    Og med det jeg/vi ser, så ærligt talt, så kunne jeg aldrig drømme om at sende en hest i træning hos jer, for ude fra set, ligner det, at der trænes "C", så "A" og til sidst "B"...


    Maja, hingsten har ingen registrerede afkom. smiley


  • #100   23. feb 2017 Du beskylder os for at være "snæversynet", men med din urokkelige sikkerhed på,at du har ret, så kan det ikke tages alvorlig.
    Vi er 4 trænere her og alle heste diskuteres løbende og vi overvære hinandens træninger, så vi løbende kan tilpasse/justere træningen.
    Vi er ikke gift men Monty, Pat, Klaus, Ute eller andre, så vi bruger teknikker fra næsten dem alle. Der er kun et krav- at det virker rigtigt til den pågældende hest ellers skifter vi teknik.
    Du vil få meget svært ved at finde et mere fleksibelt trænings miljø andre steder i DK.
    Vi gør det for hestenes skyld og bla. derfor får Apollo lidt mere "snor" omkring det personlige rum, da vi vandt meget på andre områder.
    Fair nok, at I ikke kan se det på 3 minutters video, men underligt at man så er så låst, at man ikke kan forestille sig, at der kan være en god grund, selv om man ikke selv har oplevet det.
    Ved al træning er der + og - og det vigtige er så, at få flest mulige + sat ind på kontoen.


  • #101   23. feb 2017 Hvor skriver jeg det er en urokkelig mening om jer?
    Jeg skriver, at min opfattelse af dig er, at du ikke er i stand til, at tage imod fra os her på den anden side af skærmen, og sådan har det været i mange år, jeg ændre gerne den opfattelse, meget gerne, men så må du give mig en grund til det.
    Du svare stadig ikke på de spørgsmål der bliver stillet...
    Dejligt træningen bliver tilpasset den enkelte hest med fra her og lidt fra der, men det var ikke det jeg spurgte om.


  • #102   23. feb 2017 Så må du stille dine spørgsmål lidt mere tydeligt, så selv jeg ser dem.

    Hvad er det for en træning, du synes har været så fantastisk i 1000 år.
    Så vidt jeg ved, så har langt hovedparten at de metoder, der har været brugt tidligere, bestemt ikke meget positivt at byde på for hesten.
    Indenfor de sidste ca. 50 år er der så heldigvis sket en ændring i nogle heste miljøer.
    De teknikker vi bruger fra vores amerikanske træner er bla. udviklet i de sidste ca. 15 år i forbindelse med tæmning og træning af BLM Mustangs.


  • #104   24. feb 2017 Der skal nok komme flere videos også nogle med mere forklaring, men vi er desværre nødsaget til at vente på Ridr magasinet, så deres historie ikke er forældet.

  • Hanne T
    Hanne T Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 5
    #105   24. feb 2017 Den type træning der bliver lavet på folden her er helt på sin plads. Det er jo ikke ligefrem spring, dressur eller andet menneskeligt fjolleri, men simpel kommunikation. Det skal sq virke uanset hvor, hvornår og hvad der i øvrigt sker omkring hesten. Min gamle hoppe var en sand guru indenfor det som mange søger- passivt lederskab- men som er så hulans svært at opnå som mennesker. Vi er sjældent hverken præcise, vedholdende, konsekvente eller har nok del og timing. Desuden misforstår vi begrebet og tror det handler om at gøre ingenting...Når min hoppe havde styr på sin flok fik alle lov at være med til at spise, ingen fik tæsk og alle virkede tilfredse. Det så ud som om hun ikke gjorde noget... men hvis man så hende, når en ny hest ankom, så man det store arbejde der blev lagt. Hun var over den nyankomne konstant. Dels for at beskytte og dels for at korrigere. Og hun blev aldrig træt. Eller synes det var synd. Hun ville have ro og orden uanset hvornår, hvad der foregik eller hvor. Jeg mener heller ikke det er fair at lade hesten have en opførsel på folden og en anden opførsel i stalden/ på banen. Så thumps up herfra. Det skal nok blive godt. Og Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag, så hans skepsis over sin nye status skal nok vende smiley

  • #107   24. feb 2017 Hov, jeg beklager, der kom et nul for meget på, der skulle have stået 100.

    Jamen jeg gentager bare mig selv:
    "jeg vil vide HVAD påvirker det hos hesten (generelt set, ikke individuelt)? HVORFOR skulle dette være så meget bedre, end at bruge en tilgang der har været brugt i flere 100 år, og som stadig den dag i dag (med alt vores videnskab osv osv osv) er korrekt tilgang til heste, uanset om det er en halvdød hoppe eller en "farlig" hingst."
    Hvad er det du ikke forstår her?

    Jeg tænker ingen træning/tilgang specifikt, men generelt. Men det hele er jo ikke opdaget i løbet af de sidste 50 år, meget er jo faktisk genopdaget.
    Tag en som Xenophon (og her ryger vi endda over 2000 år tilbage), meget af det diverse "guru'er" i dag har opfundet, det havde han observeret, fundet ud af og nedfældet allerede, for over 2000 år siden.
    Det primære i min egen træning, har rod i de gamle spanske og portugisiske principper. Hver ting har sin rækkefølge (hesten's ABC), der er ingen grund til at forvirre hesten hvis det kan undgåes, vær blid men konsekvent.


  • #108   24. feb 2017 pimp:
    Hvis du bruger de gamle spanske principper, så har du vel også en picadero, da den bruges til rigtig meget.

    Du må skære dig spørgsmål mere ud. Jeg forstår ikke, hvad "Hvad" er.
    Denne video er de sidste 3 minutters træning af ca. 15 minutter i alt.
    Under træningen tager man kontrol over hestens bevægelser og kan derved presse hesten, da den jo har nemt ved at løbe fra "problemet" og derfor kan presses og når den søger handleren, kan man hurtigt fjerne presset. Det er nemt for hesten af forstå og da man har god plads, så opstår der ikke farlige situationer selv om hesten løber stærkt i starten.


  • #109   24. feb 2017 Det har jeg ikke nej, desværre, jeg er opstaldet ude og må nøjes med de faciliteter jeg kan få.

    Hvad lærer hesten ved, at du gør som du gør, altså hvad er den dybere mening med det?
    Hvad gavner det, at hesten lærer tingene i den forkerte rækkefølge? (man skal senere lære hesten, at den skal blive ude af det personlige rum - unødig forvirring)


  • #110   24. feb 2017 Når man tager kontrol over hestens bevægelser, så rammer man noget af det vigtigste ved et flugtdyr. Derfor er det effektivt som opdragelse - altså skubbe en hest ned fra en førerplads. samtidig, så kan man udvide, så udover hestens bevægelser, så kan man også presse den, når den taber "tråden" til handleren og pludselig synes, at hestene på nabo folden er mere spændende - det er især godt for hingste, at de lærer, at den adfærd og de små kalde lyd, som nemt kan komme under træningen af en mindre opdraget hingst, ikke accepteres.
    Især ved hingste med en udafreagerende adfærd, er det mere sikkert både for hest og handler, når det ikke sker på et lille område, da nogle hingste kan skifte fra flugt til angreb, hvis de føler, at presset bliver for stort og det sker langt oftest på de mindre områder.

    Omkring rækkefølgen af træning, så har vi nok de samme ting på sedlen med opgaver, men vi har ikke en fast rækkefølge. Det betyder, at når vi starter træningen, så har vi en ide om, hvad der skal trænes, men det er langt fra sikkert, at det også bliver resultatet. Hvis hesten pludselig laver noget, hvor vi får chancen for at arbejde med noget bedre (altså hvor muligheden for bedre forståelse hos hesten og derfor kortere vej til det rette resultat, er til stede), så udnytter vi den mulighed.


  • #111   26. feb 2017 Ny update.

    Så lige endnu en lille update.
    Apollo har fået hest i nabo boksen og er begyndt et nyt kapitel i sit liv som hingst.

    https://youtu.be/RiIpyjgrj0M


  • #112   26. feb 2017 tjaa ser ikke rigtig nogen forskel. er nu også første gang man ser video af den her slags trænning så helt ærligt så kan man jo ikke rigtig se nogen forskel ? plus i boks. så igen jah tja dette er bare mit første indtryk af hingsten i boks og tages in fra fold.

  • #114   26. feb 2017 Lisette. Er det ikke bedre med live video i stedet???
    Hvad er det du ikke forstå i hestenes adfærd? Er det et problem at Apollo er tryg og uforstyret med en hest i nabo boksen?


  • #115   26. feb 2017 Hvad er det du ønsker med denne tråd?

    Der er tydeligvis ingen herinde der kan se meningen i din trænings-update? I så fald, så er det jo reklame, og det hører jo ikke til i forummet....

    For ikke at spørge om hvad grunden er til at jeres annonce hvor der står at i har fundet hingsten, kontinuerligt fornyes, hvad er grunden til det? den er vel ikke relevant længere?


  • #116   26. feb 2017 Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg syntes faktisk det er fedt at læse om træningen og de fremskridt hesten gør. Men jeg har ikke behov for at pille træningen fra hinanden og diskutere fremgangsmåden. Måske der er mange andre ligesom mig, der gerne læser opdateringer uden at kommentere. Og så er denne tråd vel lige så relevant som så mange andre.



  • #118   27. feb 2017 Men Mette, du er vel i stand til at finde deres hjemmeside eller facebookside?
    Det er jo stadig et debatforum, så en statusopdatering med "ny video med apollo på vores facebookside" havde vel været lige så informativ for dig? og så slipper man for at det bliver pillet fra hinanden og debateret


  • #119   27. feb 2017 Nu har jeg givet mig god tid, og læst alle kommentarerne igennem herinde, og ligesom en anden, må jeg indrømme, at jeg er blevet noget skuffet.
    Da jeg først så at i søgte en "farlig hingst" til træning, tænkte jeg at det ville blive en interessant og spændende ting at kunne følge.

    Men ... allerede ved den første video der blev lagt op, ja så var det ligesom ovre.

    Som flere andre falder det mig i øjnene, at der ikke er blevet optaget noget "før video". Hvis man vil vise et forløb fra en "farlig hingst" til det man nu gerne vil have ud af det i sidste ende, ja så kan man da ikke undvære at vise, hvordan hesten var fra start.
    Du beskriver hvordan han har været - men det er ikke nok.
    For mig at se, virker det som om at i prøver at gøre hingsten mere "farlig", end den egentligt er/var. Det er jo altid nemt at påstå, at hesten var et monster ... men var han nu også det? Var han sådan 24/7? Det ved vi ikke, for vi har ikke noget video der kan bekræfte det.
    Din undskyldning for den manglende video er, at i ikke havde hænder nok til, at en enkelt person kunne holde et kamera. Ja undskyld mig, men er dette ikke netop til en artikel? Hvis i allerede vidste hvordan han ville være, hvorfor så ikke få en enkelt person med ud til "træningen", der kun skulle stå for at optage?
    Nu til dags er det jo også muligt at sætte et kamera fra sig, mens det .. sjovt nok .. stadig optager. Dette havde også været en løsning.

    Dertil mener du ikke, at man på videoen - der ifølge dig er optaget på 30 meters afstand - er i stand til at se, hvad der sker på videoen. At det ikke er til at se hvad du laver med hesten.
    Jamen hvad f*nden er så meningen med videoen?

    At du så samtidig ikke er interesseret i at forklare, hvad det er der er formålet med jeres træning (dit første svar på FB var, at du ikke ville kommenteres yderligere på træningen) ... ja, så ved jeg slet ikke mere hvad alt det her er til for.


  • #121   27. feb 2017 Sjov med så mange kloge mennesker, der nok har læse alle indlæg, men det kniber utrolig med forståelsen af det læste.

    Hvis I kunne huske, hvad denne artikel serie handler om, så er det fortalt, at det skal bruges i Ridr´s nye magasin og i blade, kan der ikke vises video. Disse indlæg er en service til de, der med interesse har fuldt med fra starten.

    Nu beskylder I ejer og køber for at være fulde af løgn – virkelig en fornem holdning.
    Deres historier må jo være utrolig utroværdige siden I har den holdning eller er der bare nogle personer, der elsker at kværulere?
    Køber er blevet klemt gul og blå i boksen og sikke en idiot hun er, da hun ikke samtidig optog det på video.
    Ejeren blev efter at ha hentet Apollo banket i ridehus bunden, så han lyst til at omgå Apollo var fuldstændig væk. Havde det fjols bare tænkt sig om, så var det jo en fantastisk video – sikke billeder det kunne gi liggende.

    Hvis I har den viden omkring hingste, som I påstår, så ved I måske også, at der er forskellige former for problem adfærd – for en sikkerheds skyld så laver jeg lige lidt opdeling.
    Der er f.eks. problemer omkring opdragelsen, der ofte giver en uhåndterbar og i nogle tilfælde nappende hingst.
    En anden gruppe er dem, hvor deres adfærd/angreb kommer som skudt ud af en kanon. Det er ofte udafreagerende adfærd – bid, spark, spark med forben, stejle, ”bedækning” eller lignende voldsom adfærd. Problemet er her, at det kommer pludseligt og uden varsel.
    Det kan sikkert optages på video, men det giver godt nok noget arbejde, da du konstant skal optage.
    Hos os han han kun 2 gange forsøgt, at gå på ryggen af mig, men hver gang har jeg nemt kunne dreje fri af ham og inden yderligere forsøg fra Apollo, har vi fået lagt en dæmper på hans adfærd.

    Omkring afstanden på video et, så har det jo tydeligt givet anledning til en del gætteri, som kunne være undgået, hvis optagelse var taget tættere på, så der var mulighed for at SE, hvad der foregår.

    Vedr. forklaring omkring træning, at er det med fuldt overlæg, at den er mangelfuld, da uanset hvordan det bliver forklaret, så vil genierne på HG altid være bedre, vide alt, kunne alt, kende hesten bedre samt kunne forudse alt og resten kan man så gætte sig til.

    Der er en grund til, at vi aldrig kommentere på andres træning eller på trænings spørgsmål, der sendes til os. For at kunne lave en seriøs træning eller komme med brugbare råd, der kan gavne hesten, så skal man kende hesten og ha arbejdet med den. Jeg har desværre ikke disse fantastiske heste geniers evner og det er virkelig en skam, da verden ville blive så meget nemmere smiley


  • #122   27. feb 2017 Ok, men hvis vi alle sammen er så kloge at det er svært for dig at holde ud at vi kommenterer, så spørger jeg igen, hvorfor så lægge det i et debatforum?

    Hvorfor ikke bare en statusopdatering der henleder til jeres facebookside, hvor i kan blokere og slette "de kloge hg hoveder", hvis spørgssmål i har svært ved at komme med et konkret svar på?


  • #123   27. feb 2017 Dingle:
    Dit svar står i mit sidste indlæg.


  • #124   27. feb 2017 Nej, der er nemlig IKKE et svar på mit spørgsmål... Måske du skulle læse det igen... Jeg spørger hvorfor en statusopdatering med henvisning/link til jeres fb-side ikke er godt nok? der har i jo også disse opdateringer

  • #125   27. feb 2017 Du har ikke disse heste geniers evner så du kan kommentere på andres indlæg?? smiley smiley
    Du har da mere end en gang kommenteret på indlæg her inde! Så kravle ned fra din høje hest og lad være med at tro du er bedre end os på det punkt!

    Mvh TT


  • #126   27. feb 2017 Det er nemlig det Tindur... Ved de fleste svar bliver vi nedgjort fordi vi kommer med kritik, samt spørgsmål, så jeg forstår virkelig ikke at man lægger det i debatforummet, "hvis man ikke kan lide lugten i bageriet", frem for som statusopdatering med link

  • #127   27. feb 2017 Team Tindur:
    Ja, men ikke rettet på folks træning eller kommet med trænings forslag.

    Jeg har bla. kommenteret på foder sammensætning eller køb af foder i Tyskland.


  • #128   27. feb 2017 Dingle:
    Ja i kommer med kritik, men igen, så kræver enhver saglig debat viden og den kan man ikke få at 3 minutters video af en hest, hvor ejer/købers historier ikke læses og forstås samt jeres viden omkring hesten er ikke eksisterende.

    Derfor kan det ikke blive en saglig kritik - kun mudderkast og en utrolig tom debat, der kun kan forvirre de unge læsere herinde.


  • #129   27. feb 2017 Øhmm ikke korrekt! Jeg ved med sikkerhed at du har kommet med råd omkring træning i nogle af mine indlæg... smiley

    Mvh TT


  • #130   27. feb 2017 Men det er vel dig der giver anledning til det når du lægger noget mangelfuldt op?

  • #131   27. feb 2017 Team Tindur:
    Nå. Og du mener, det er en godt argument til debatten, at du mener det?

    Hvad med at argumentere omkring din viden på området og især din viden omkring Apollo. Det vil flytte noget i debatten.


  • #132   27. feb 2017 Derudover er vi jo flere der netop skriver i starten af vores svar, at vi jo kun kan tage udgangspunkt i netop den video du har lagt op...

  • #134   27. feb 2017 Jeg har aldrig sagt at jeg kender hingsten! Jeg tager kun udgangspunkt i den video I har valgt at lægge op i et debat forum som reklame, noget der ikke er lov i forum.
    Jeg ser en video hvor handler gentagne gange lader hesten overskride det personlige rum, og det er overhovedet ikke hensigtsmæssigt.. Jeg gider ikke at gentage mig selv mere, eller gentage det de andre jeg har liket sine kommentarer da det ikke er mig der har oprettet en reklame der pludselig måtte forsvares når den ønskede respons udeblev.

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #136   27. feb 2017 Punkt 1 det er ikke tilladt at henvise til egen hjemmeside eller Facebook i hverken forum eller status beskeder.

    Hvis der er noget brugerne ikke forstår så er det altid afsender (TS) der ikke formidler budskabet godt nok.

    Jeg tror personligt ikke der er mere kød på denne tråd, det er jo ikke andet end mudderkast, og ja TS det læner sig tæt op af en reklame for din virksomhed hvilket ikke er tilladt i forummet, hvilket du er helt klar over.


  • #137   27. feb 2017 Jm - kan jeg ikke lokke dig til at fortælle mig hvor det står? Mere fordi jeg slet ikke har set det i brugerbetingelserne, og jeg må da med skam indrømme, at jeg har linket til facebookgrupper i statusopdateringer, for at prøve at samle folk om at tage ekstra billeder til stævner, så dem uden "kameramand" også fik billeder

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
  • #139   27. feb 2017 Jeg kan bare stadig ikke finde det i brugerbetingelserne? Dette er en 2½ år gammel tråd, den kan man da ikke forvente at folk bare sådan snubler over? Hvilket punkt i brugerbetingelserne står det under?

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #140   27. feb 2017 Og stadig gældende, det er fra ADMIN så det er en beslutning der er taget derfra jeg formidler blot budskabet.

  • #141   27. feb 2017 Det er også fair nok, at du bare formidler budskabet videre, men er du så ikke sød at prikke til admin om at få det skrevet på brugerbetingelserne, således at reglerne er tydelige for alle?

    Jeg har det da ikke godt med at have overtrådt en regel, på trods af at den er "druknet"


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #142   27. feb 2017 Den er genoptrykt smiley

  • #143   27. feb 2017 Som skrevet tidligere, så er der en grund til den manglende beskrivelse af træning og hvorfor I ikke får den store mulighed for at kommentere på træningen.

    Når vi arbejder med heste, så skal der være én vinder – hesten. Det er ikke ejeren eller træneren, der skal vises frem, så man kan prale af sine bedrifter eller sin fantastiske hest. Nej, der skal være sådan, at hesten har haft et godt trænings forløb og der er opnået et fint resultat.

    En person har skrevet lidt omkring ændringen i Apollos øjne – stort set resten har haft deres fokus andre steder og det viser bare, at der er langt mellem, den såkaldte HMS i Danmark og den (efter min mening) ægte varer.
    Hvis alle ”trænerne”, der har skrevet i dette indlæg virkelig forsøgte at efterleve den ægte HMS, så vidste de, at en nervøs, stresset eller bange hest kun kan påvirkes af frygt eller smerte. Det er ingen sag, at få en stresset hest til at gøre ting, men det er væsentlig svære, at få den til at forstå opgaven, da dens fokus er alle andre steder.
    Det er bla. derfor vi næsten altid opstalder hesten i 1-2 uge inden træningen påbegyndes, så den får tid til at lærer sine boks naboer, fold venner og ikke mindst os at kende. Når hesten er faldet til, så kan vi begynde – uden pisk, spore, glidetøjle, hingstebid/kæde osv.
    Apollo var desværre lidt anderledes, da han ikke var så håndterbar, som det kunne ønskes. Derfor var noget træning nødvendigt, så han kan komme på fold og tilbage igen. Hans rigtige træning skal først til at begynde.

    Der er helt sikkert meget stor forskel på, hvordan vi træner heste og ikke mindst på, hvordan vi håndtere og respektere hesten.
    Alle heste fortjener den rigtige træning og ikke bare ”sådan gør man” eller ”det her virker”. Tilpasning af træning med ændring løbende, så skal man altid læse og forstå hesten for at finde den optimale løsning.
    Det forsøger vi hver dag under hver eneste træning og så kan I kalde hykleri eller alt mulig andet, men det kan så kun skyldes jeres behov for berømmelse og ikke fordi hesten har behov for det – tværtimod.


  • #144   27. feb 2017 Lisette S:

    Så er der den ønskede video vedr. indluk/boks nabo.
    Skriv endelig hvis du mangler noget før de kommer ind eller efter indluk.
    Naboen til Apollo er Musicman (vallak)

    https://youtu.be/7jR40GWcXM8


  • #145   27. feb 2017 Jah det i hvertfald ikke afslappet hest man ser.
    Stresser meget op over det mindste som sker i stalden.

    Bare et spørgsmål. har i overvejer ikke og give hestene mad i krybben inden den kommer ind ? for den virker som om den kun fokusere på det istedet for at den lige skal spændes fri. ?
    Undrede mig bare. Jeg ville aldrig selv lade en hest som ikke kan vente få mad i krybben da det kan gøre det værre.


  • #149   4. aug 2017 For os der var nysgerrige i at følge med i træningen af hesten og dens endelige liv, er der så nogen update på hvad der er sket med hesten nu? smiley

  • #150   18. aug 2017 Jeg kunne altså også godt tænke mig en update på denne tråd? Hvis TS har tid nu der er gang i en anden tråd?

  • #151   18. aug 2017 Update kommer, når Nordjyske Medier´s Ridr Magasin er klar.
    De hører bestemt ikke til de hurtigste.


  • #152   18. aug 2017 Karen Bjørn; hvilken anden tråd? Er der en Update der? På forhånd tak smiley

  • #153   18. aug 2017 Er også spændt på Update smiley

  • #154   18. aug 2017 Tænkte det var oplagt at få TS til at svare nu der var en anden tråd igang fra ham smiley

  • #155   18. aug 2017 Svarer igen.

    Update kommer, når Nordjyske Medier´s Ridr Magasin er klar.
    De hører bestemt ikke til de hurtigste.


  • #156   9. nov 2023 Hejsa er der stadig nogen på denne linie ?
    Jeg ejer Apollo Idag, og han er det sødeste og den mest kære vallak man kunne tænke sig


Kommentér på:
Den "farlige hingst" - trænings update

Annonce