{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Unghest som er utilregnelig {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg håber der er nogen der kan og vil hjælpe mig med min unghest jeg nu snart har haft i 3 år:)

Hun har været den værste bandit i starten og har ikke altid accepteret sit bid eller mennesker.

Men så blev hun en okay og en rolig og medgørlig hest i en stund omkring 4 års alderen, hvor hun var i hænder jævnligt og selvfølgelig med vokse pauser.

Men nu er hun så blevet 5 år og har været i hænder lidt on off grunden skole og arbejde. Og eftersom vi ikke havde været så meget i gang klaret hun det faktisk okay godt til springtræning efter en lang pause, men så begyndte hun at blive hidsig og slå med hovedet og spænde i højre side...

Jeg gav hende så en lille pause hvorefter jeg en dag red en tur, hvor hun fuldstændig slog fra og ikke hørte efter overhovedet, det var hver gang vi skulle i trav at hun ligesom bare slog med hovedet og uden man kunne nå at reagere kunne hun enten finde på at sparke, stejle eller bukke ud af det blå. Siden da har jeg ikke redet. Vi har fået tjekkers hendes tænder dog ikke kroppen endnu.

Men er der nogen der kan gøre klog i hvordan man kan opdrage en 5 årige hoppe, der er tilredet og har vist sin gode side i en lang periode, men nok er kommet i teenageralderen, dog vil jeg gerne vide om man bare skal tage det lidt med ro og huske at rose eller virkelig sætte sig i kraft eller hvad kan man gøre med en hest der ikke rigtig har respekt for mennesker og kan finde på hvad som helst ud af det blå uden at kunne aflæse det. Det skal også siges hun er en meget bestemt dame som er hurtig til at lære unoder.

Håber I kan hjælpe og det ikke blev for indviklet smiley


Kommentarer på:  Unghest som er utilregnelig
  • #1   20. feb 2017 Jeg vil da få den tjekket igennem af en kiropraktor og tage et ekstra kig på udstyret.. Heste bliver ikke bare pludselig dumme medmindre der er en reel grund og i og med at du skriver, at hesten spænder op i højre side, så synes jeg, at det skriger langt væk af smerte (det være sig låsning et sted, udstyr, rytterfejl eller andet)..

  • #2   20. feb 2017 Ja, det har vi også tænkt os. Men hun har altid været sådan lidt en gimpe, men jo vi vil helt klart få hende tjekket og evt en hestevisker ud smiley Tak

  • #3   20. feb 2017 Det kan være at hun lige fra helt ung af, har været låst i kroppen..
    Min har altid været sur og haft gjordkrampe helt fra tilridning og indtil jeg begyndte at træne hende som 9 års.. Her skiftede jeg sadlen ud og efter få måneder var gjordkramperne stort set aldrig til stede mere (det sidder kun psykisk i hende nu, men så længe jeg spænder sadlen (hvis andre gør det, kan hun blive nervøs og vise tegn igen) er det yderst sjældent at hun viser de tendenser nu).. Gjordkramper skyldes oftest smerter, som kan komme fra fx låsninger (bare som eksempel)

    Derudover har hun fået en del kiropraktorbehandlinger og hun er en helt anden hest i dag og væsentlig mere imødekommende overfor fremmede end førhen og ikke længere mega sur på andre heste, hun ikke kender osv..


  • #4   20. feb 2017 Mange tak

  • #5   20. feb 2017 Fra 3-5 år sker der rigtig meget med kroppen. Især når i begynder at ride..
    så det er ikke usansynligt at hesten kan være øm/spændt/låst eller blevet skæv som medfører spændninger.

    En anden mulighed er også sadlen. At den simpelthen trænger til et eftersyn.

    Jeg ville starte med en kiropraktor. Og så afhæning af hvad han/hun siger en massør til at få afspændt hesten efterfølgende. smiley

    "Teenageperiode" kommer ikke i så voldsom en grad.. hvis den overhovedet reelt bemærkes smiley


  • #6   20. feb 2017 Okay tak for svar:)

  • #7   20. feb 2017 Hvorfor "sætte sig i kraft" over for noget der tydeligvis kan have fysiske årsager? Hvis det skyldes dette, så handler det jo ikke engang om opdragelse.

    Så det ville jeg virkelig lige vente med at afprøve. Du red en tur hvor hun ud af det blå slår med hovedet, stejler, sparker, bukker.. du har ikke redet siden, og kun tænderne er blevet tjekket - du gør det muligvis til et problem det ikke er smiley


  • #8   20. feb 2017 Min førte tanke var også smerte et eller andet sted i kroppen, låsninger, forkert sadel, osv. Få en dygtig behandler til at tjekke kroppen, få en dygtig sadelmager til at tjekke sadlen, og du siger i har fået tjekket tænder? har i fået en prof. Til at lave bidtilpasning? Hvis Forklaringen ikke findes i ovenstående, ville jeg få en dyrlæge til af tage røntgen, det kan være alt fra tætsiddende torntapper til låsninger og spændinger, eller smerter andre steder i kroppen der får hende til at reager så voldsomt. En hest kan ikke være dum, fræk eller en gimpe, den har ikke frontallapper som vi mennesker har i hjernen, derfor er den ikke i stand til at tænke som os, den ville aldrig kunne tilrettelægge en plan der går på at være fræk, dum eller prøve af. Det er simpelthen ikke fysiologisk muligt for den. Den reagere tilgænglig på smerte da overlevelsesinstinktet er stærkt hos sådan en flugtdyr som hesten er.


  • #10   21. feb 2017 Lidt I forlængelse af hvad Mrs Zack skriver.

    Hvor meget er hesten blevet redet? Og hvor regelmæssigt? Får i god kvalificeret undervisning?

    En hest under uddannelse, skal rides regelmæssigt, både med hensyn til indlæring, men også for at få mere styrke. Jeg mener ikke at du skal ride rundt i 1 time hver dag. Jeg rider min 6 års 5-6 dage om ugen, nogle dage bare 20-30min andre dage 45-50min, alt efter hvad vi laver.

    Jeg kan ikke give min 6 år fri, og så bare sætte mig op og forvente at alt er som det plejer, ville da slet ikke tage på tur….

    Hvis den ”låser” i den ene side, kan det lige så godt være et rytterproblem, falder du frem i skulderen? Eller sidder du med uens vægt i bøjlerne? Tjek at dine bøjler er lige. Du kan som rytter påvirke hesten med dine egne skavanker.


  • #11   21. feb 2017 Få den tjekket, så du er sikker på, det ikke skyldes noget fysisk smiley

    Når det så er sagt, så er min erfaring faktisk, at det Værste, man overhovedet kan gøre især med unghest er, at lade dem holde, hvis de giver modstand. Ikke at man skal kæmpe med dem, men laver den bøvl, så skal man ikke give den pause! Så skal den rides. Når så knapperne falder på plads, og bliver mere rolig - så kan man give den pause smiley Men jeg vil nu altid have en unghest i hænder dagligt, så den ikke bare står på fold og bliver vildhest smiley Men det er bare min erfaring.

    Jo mindre, de bliver aktiveret, og jo mere uregelmæssigt, det er = jo mere bøvl får du smiley Simpelthen.

    Man får de der lømmelperioder pga. voksepauser smiley Så bare tag det roligt og så få koblet en dygtig underviser på. Der skal bare arbejdes igennem det smiley

    DOG vigtigt, du ved, at det ikke er ondt i ryggen/dårlig sadel/hvad ved jeg smiley

    Held og lykke! smiley Hilsen en med lige knap 4 års musse, der bestemt også er en varm herre smiley Dog meget, meget sød og arbejdssom.


  • #12   24. feb 2017 Tak for alle svarene! smiley Jeg ville få hende tjekket og derefter ride hende oftere med undervisning og ligende smiley

  • #13   25. feb 2017 jeg har oz sådan en gimpe.
    hun er tjekket fra hoved til røv
    jeg har arbejdet rigtig meget fra jorden af hvor jeg har trænet hende til at blive laang. Og så får hun magnesium.
    jeg har oz haft en til at snakke med hende og hun kendte ikke til grænser.

    hun er blevet meget bedre men kan da stadig se spøgelser og været tåbeligt men slet ikke så slemt mere.


Kommentér på:
Unghest som er utilregnelig

Annonce