{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.755 visninger | Oprettet:

Træning af unghest {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere
Jeg har i snart 9 år tilredet heste, og derfor har jeg aldrig rigtigt haft "min egen". Jeg har altid fået ros for mine arbejdsmetoder med de unge og rå heste, da jeg sætte hestens behov før det ridemæssige behov.
Jeg har nu været så heldig at få min helt egen hest. En RÅ unghoppe på 4 år. Hun kom i hænder for 5 måneder siden, og det er gået rigtigt stærkt med hendes træning, hun er så lærenem og arbejdsvillig.

Nu er det så jeg har et problem:
Jeg har redet hende i 4 måneder, og vi har taget den meget med ro, og jeg har lagt rigtig meget arbejde i de grundlæggende dressurprincipper. Hun går pænt til bidet i skridt og trav og hun er meget stabil i begge gangarter. Men lige så snart jeg skal have hende i galop, sprinter hun afsted og nærmest tager biddet, uden at tage det. Altså hun bliver tung at holde i hovedet og hun falder på næsen. Jeg føler at jeg ingen vejene kommer med hende, men alligevel bliver hun ved med at rykke sig i traven f.eks. med mere balancen og bedre bæring. Men galoppen, den fungere slet ikke.

Jeg har selv et par ting jeg har mistænkt:
- måske jeg skulle skifte mit almindelige trensebid til et sprenger-muffebid som efter sigende skulle ligge bedre og mere stabilt i munden.
- har forsøgt at træne hendes galop i longe, med indspændning og uden indspændning.

Jeg søger en til at besvare mine spørgsmål angående min unghest, med erfaring indenfor tilridning og træning af rå heste. Derudover vil jeg gerne høre folks mening om sprenger-muffebidet og deres erfaring med dette.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af unghest
  • #1   27. feb 2017 Tænker ikke at det er et bid problem, men et balance/styrke problem hos hesten.
    Selv om at du er dygtig, kan det være en fordel at få undervisning/hjælp til at komme videre.

    Min nu 6 års har haft meget svært ved at lære og galopper. Med hende har det været vigtigt at være på et afgrænset område, i dette tilfælde ridehus, så hun har haft barrieren som "støtte". Inden da var hun trænet fra jorden og kunne springe an på komando. Jeg valgte så at få min berider til at træne galop med hende, og så hjalp jeg fra jorden. Det har virket. og jeg kan nu galloper i ridehuset, uden at de andre flygter smiley

    (Dette er ikke min første unghest, men den eneste jeg har haft lidt problemer med)


  • #2   27. feb 2017 Vi har kun redet i ridehus indtil videre. Pga. Vejret. Og jeg har spurgt den faste underviser hvad hun mener, og hun sagde at den bare skulle have lov at løbe sig selv træt. Hvilket jeg selv synes er et totalt uprofessionelt svar at give, men afprøvede det alligvel, uden held

  • #3   27. feb 2017 når jeg uddannet de rå og unge heste så bruger jeg rigtig meget galop i longe i grimen uden indspændinger af nogen art. jeg lader dem lave galop arbejde 3 dage om ugen i Ca 20 min altid med pauser og på helt stor volte. og så laver jeg halve parader i longen for en lyd.. det vil sige at jeg i sidste ende kan kontrollere hastighed og tempo fra jorden og det kan så kombineres når jeg sidder på dem..
    biddet gør ingen forskel ud over at din hest muligvis føler sig bedre tilpas i munden men den vil stadig hænge og være på forparten så længe gerne den ikke har musklerne... målet med din longe er at hesten kan galopere rundt med næsen helt nede i jorden i samme tempo som samlet galop og i øget galop.. hesten skal selv bestemme hovedets placering.. den vil automatisk løfte hovedet til vandret når den får mere styrke


  • #4   27. feb 2017 Biddet vil i min optik ikke hjælpe anderledes.
    Det jeg forstår herudfra med min biomekaniske baggrund at hesten simpelthen ikke har balance til galoppen. Men her bliver du nødt til at få den til at galopere for at få det.
    Prøv og tænk sådan her :
    Hurtig hest = skal ned i tempo for bæring
    Langsom hest = op i tempo for bæring

    Glem bæringen i galoppen, men tænk i tempo. Ned i tempo og lade hende få løftet brystbenet og åbne sig i brystkassen og lad hende finde rytmen smiley
    En masse anspring, for at hun får vægten lagt bag ud og kippet i bækkenet istedet for at falde på forparten smiley


  • #5   27. feb 2017 Jeg ville finde en anden underviser.

    Det er fair nok at lige lade hesten løbe lidt for at se om den selv kan finde balancen, men løbe sig træt - NEJ.
    Det kan være en fordel at springe an et par gange efter hinanden, altså galop, så godt den nu kan, overgang trav, når der er nogenlunde ro på, så nyt anspring osv. det hjælper dem nogle gange til at finde lidt ro / rytme.

    Nogle dage går min og vente på at vi skal gallopere, hvilket godt kan give nogle lidt voldsomme anspring, så er det overgang og nyt anspring.


  • #6   27. feb 2017 Mange tak for mange rigtigt gode svar! Mht. Anspring så kan hun godt lave lidt rod i hvad der er rigtig og forkert galop... vil i også tage hende ned i trav igen og så bare prøve igen? Eller synes i det er ligemeget?

  • #7   27. feb 2017 Ved forkert anspring, ville jeg lige lade hende tage et par galopspring og så stille og roligt få hende I trav og så nyt anspring (når der er ro på)

  • #8   27. feb 2017 Det mener jeg nemlig også ville være det bedste, men efter min snak med underviseren, tænkte jeg at jeg lige ville spørge nogle flere "hestefolk" til råds

  • #9   27. feb 2017 PS grunden til at jeg ikke vil rette anspringet med det sammer, er for ikke at tage modet fra hesten. Den skal synes "at det er sjovt" at gå til galop.



  • #10   27. feb 2017 Biddet er nok ikke et direkte problem her, men muffe bid er dog altid godt på de unge smiley Så det ville jeg skifte til uanset hvad, for at få mere ro i munden, og give hende en bedre oplevelse af biddet smiley

    Jeg er selv i gang med uddannelsen af min 4års hingst, og galoppen har også drillet lidt hos ham, dog ikke på samme måde som din smiley Men hvad jeg gør med ham, er det samme som jeg har gjort med alle mindre andre heste da de var unge, nemlig overgange! smiley
    Træn anspringene, hvis det er forkert, så galoper 10-20 skridt også ned i trav, og prøv igen, hvis du tar hende ned i trav med det samme, bliver hun i tvivl om du så ikke mente galop, også vil hun måske ikke reagere på signalet næste gang smiley Når hun rammer rigtigt så galopper ikke mere end én lang side og evt. én kortside, også lav en overgang, ned til trav. Også om igen. Så hun får hjørnerne med og dermed balancen bliver forbedret, men lad hende ikke galoppere så længe før du får hende ned smiley
    Det styrker galoppen og får dem til at slappe af, og du får lavet noget reelt arbejde i galoppen i stedet for at det bare er rundt og rundt og rundt... smiley

    mvh Sielja


  • #11   28. feb 2017 Udover de gode råd med mange anspring og korte galopintervaller vil jeg anbefale at du letter dig fra ryggen. Du skal ikke falde frem, for så ryger den endnu mere på snotten, men lette dig lidt fra sadlen så hesten får frihed til at bruge ryggen i galoppen.



Kommentér på:
Træning af unghest

Annonce