{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

MS
MS
Tilmeldt:
27. feb 2017
Emner: 3 Svar: 4

Tilride i en bareback sadel {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er ved at købe en hest, der ryttervant, men ikke rigtig tilredet endnu. Da hesten jo sætter mange muskler i denne periode og stadig vokser en lille smule, vil en eventuel sadel jo skulle ompolstres mange gange på kort tid. Jeg har derfor overvejet, om jeg skulle ride i en bareback pad (f.eks. en som denne http://www.barefoot-danmark.dk/produkter/3-ridning-uden-sadel/522-barefoot-ride-on-pad/) det første halve års tid, og først derefter begynde at ride med en rigtig sadel. Er der nogen, der har erfaring med dette? Jeg vil rigtig gerne høre folks erfaringer eller tanker omkring dette, både fordele og ulemper smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilride i en bareback sadel
  • #2   27. feb 2017 Altså... det kan i og for sig godt lade sig gøre, problemet er bare, at en unghest ikke har den mest fantastiske balance og du derfor kan riskikere en del røvture, hvis du ikke ved præcis hvordan du skal bruge din vægt og dit sæde.

    Har fået sådan en tur engang på en unghest, godt nok i en lammefætter, men same-same. I galop mistede jeg balancen og hesten med, og den endte med at vælte og ligge ovenpå mine ben.

    Men nu hvor jeg er ved at genoptræne min store varmblodsdame, rider jeg i lammefætteren igen. Det er fordi sadlerne skal tilpasses og for at undgå at skulle tilpasse dem to-tre gange. Men denne gang med stigebøjler, kun som sikkerhed ingen letridning i dem!

    Så det kan godt lade sig gøre, men på så ung en hest ville jeg ikke springe op og ride uden stigebøjler. Men det er også bare min mening smiley


    profilbillede
  • #4   27. feb 2017 min er tilredet i en lammefætter. Men idagårdavej ville jeg nok vælge en god bomløs i stedet for at have bøjler

  • #6   27. feb 2017 Jeg har valgt at tilride i en bomløs dressur sadel. smiley
    Den eneste forskel på den og en bom sadel er, at den ikke skal tilpasses i tide og utide. smiley


  • #7   27. feb 2017 Min er gjort ryttervant uden sadel :P. Og bliver stadig redet uden for det meste. Vi har dog fået lov til at låne en dressursadel, med træbom, som vi rider undervisning i.

  • #8   27. feb 2017 Jeg tilred min veninde sin pony for det meste med et trykfordelende underlag og en elastik gjord omkring da sadlen gav problemer.
    Min egen tilred jeg i en bomløs sensation G4 smiley
    Er det en meget vågen hest ville jeg bruge en bomløs, er det en rolig hest vil jeg sagtens kunne ride i en lammeskindsadel smiley

    Mvh TT


  • #9   27. feb 2017 Mine er tilredet uden sadel,

  • MS
    MS Tilmeldt:
    feb 2017

    Emner: 3 Svar: 4
    #11   28. feb 2017 Tak for alle jeres svar, det giver noget at tænke over.
    Jeg har ofte før redet helt bareback på heste, så min balance er rimelig god. Så jeg tænker ikke at det bliver et kæmpe problem med at jeg skvatter af, men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, og det er helt klart værd at have med i tankerne.

    Maja B: Jeg har netop også overvejet den del med, at man ikke kan ride letridning og let sæde, og om det mon bliver hårdt for hesten. Jeg håber at det kan undgås ved at lave en masse jordarbejde og skridtarbejde i bakket terræn for at sætte muskler, og så kun korte perioder af trav det første lange stykke tid.


  • #12   28. feb 2017 Maja du kan da sagtens lave letridning uden sadel, det kræver bare nogle gode benmuskler :b.
    Desuden hvis du, inden du hopper op, sørger for at hesten har nogle rygmuskler, så bliver den ikke nær så belastet som hvis den slet ingen havde :).
    Min hoppe har ikke lidt overlast og hun er blevet tjekket efterfølgende også, da det netop også var min bekymring, om hun fik ondt. Om hun er et særtilfælde, det skal jeg ikke kunne svare på. Men ondt har hun ikke på trods af ryttertilvænning uden sadel og ingen letridning, før nu her hvor vi har lånt en sadel :).


  • MS
    MS Tilmeldt:
    feb 2017

    Emner: 3 Svar: 4
    #13   28. feb 2017 Briarwood: Tak for at du deler dine erfaringer. Jeg tænkte også, at med nok muskelopbyggende jordarbejde før man sætter sig op (og undervejs i tilridningen), så skulle det forhåbentlig kunne lade sig gøre uden at overbelaste hesten.

  • #15   28. feb 2017 Mjaeh, korrekt letridning uden sadel er altså ikke SÅ svært, og noget som kræver rigtig meget koncentration.
    Let sæde ville jeg ikke begive mig ud i uden sadel :).
    Muskler og balance kan man altså få bygget fint op fra jorden af inden man sætter sig op, så det behøver ikke at være meget at forlange af hesten. Det kommer an på hvor svært du vil gøre det for dig selv :).

    Nu var det lige så meget for at knytte en kommentar til din om, at letridning uden sadel ikke er umuligt. Jeg har dog ikke selv gjort brug af det overhovedet, min er gjort ryttervant i nedsidning.


  • #16   28. feb 2017 MS - Det var så lidt :).
    Det har i hvert fald fungeret for mig.

    Min havde ikke fået bygget nær så mange muskler op som jeg gerne ville have haft det, men nu var jeg heller ikke på ryggen af hende flere timer af gangen. I starten var det ikke meget mere end 5-10 minutter jeg sad der, nu er vi nået til 15-20 minutter med trav inkl.
    Men hvis man virkelig målrettet går efter at få bygget de korrekte muskler fra start af, så når man rigtig langt inden man sætter sig op :).


  • #17   28. feb 2017 Jeg tilred begge mine i Barefoots ride-on-pad. Absolut ingen problemer. Heller ikke de manglende bøjler. Jeg vil gerne kunne komme af hesten hurtigt, hvis det bliver nødvendigt. Her finder jeg bøjler i vejen og oftest kan de være direkte farlige. Men det kræver at man kan sidde centreret og i balance.

  • #19   28. feb 2017 Jeg er godt klar ovet det kræver muller. Men som sagt, knyttede jeg bare en kommentar on at det altså ikke er umuligt at lave letridning uden, og at jeg ikke har oplevet det give problemer at man ikke rider letridning :).

  • #20   28. feb 2017
    Jeg ville foretrække en sadel, for at have muligheden for at lave letridning - ikke letridning som man kan uden sadel, da det her ikke kan undgås at man kommer til at klemme med lårene fx og det i sig selv skal jo højest sandsynligt senere bruges til et signal.

    Letridning finder jeg bare meget brugbar på en hest uden balance også finder jeg det lettere at hjælpe hesten i letridning, at de hellere vil slappe af og søge frem og ned, end en rytter i nedsidning, når musklerne ikke er der.

    Samt fordelen ved at have nogle bøjler og holde balancen i, hvis hesten skulle blive bange, tabe takten e.l


  • #21   1. mar 2017 jeg ville helst bruge en wintec care sadel hvis det var mig, men også fordi at jeg selv rider i en på min 7 årige pony. og så kan man jo også skifte kofjern.

  • #22   2. mar 2017 Julie - hvilken sadel vil du bruge hvis wintec bommens form ikke passer hesten?

    Mvh TT


  • #23   2. mar 2017 tilrider delvist med bareback Pad.
    dvs at jeg tilvænner hesten sadlen ved siden af og så begynder jeg at ride let med den hen af vejen.
    har det bedst med opstart med bareback da det er nemmere at komme på og af smiley


    profilbillede
  • #24   2. mar 2017 Team Tindur: hvis bommen er for smal eller for bred så skifter jeg kofjern

  • #25   2. mar 2017 At man kan skifte kopfjernet betyder ikke at sadlen kan tilpasses enhver hest.

  • #26   2. mar 2017 nej men det gør en forskel. og når det er den wintec sadel så kan du bare fylde mere eller mindre luft i pudderne hvis det er det;)

  • #27   2. mar 2017 Julie: Den vil altså stadigvæk ikke kunne tilpasses, sådan at den vil passe til enhver hest du lægger den på smiley

  • #28   2. mar 2017 Hvor er det dog fantastisk at wintec sadlerne har formået at blive kendt for at kunne tilpasses alle heste. Det er da et ret godt salgsargument! Desværre er det bare ikke korrekt. Ja man kan ændre bredden på jernet og i de nyere kan man også stoppe nogle indlæg ind for at korrigere puderne. Men det ændrer jo ikke på det helt grundlæggende som er bommens facon. Måske er de blevet bedre men tidligere var der meget svaj i bommen, hvilket faktisk udelukker en hel del heste.

    Jeg har tilredet min første Pony i en bom sadel, eller mange blev det til inden hun var færdig. Den næste havde jeg lært lektien så vi startede med lammefætter indtil hun var klar til længere trav intervaller. Der havde jeg brug for lidt støtte så købte en bomløs Baloun, og den har hun lige siden, så det var det helt rigtige for os.


  • #29   2. mar 2017 Julie - det er jo stadigvæk ikke ensbetydende med at sadlen passer. Når det ikke er en bomløs så skal stadigvæk bommens form passe hesten. Udskifteligt kopfjern gør bare at kammer bredden kan justeres. Det har intet med hvordan bommens form er! smiley

    Mvh TT


  • #30   2. mar 2017 jeg siger enlig ikke at den kan tilpasses alle heste, men de ting der kan justeres gør bare at den kan lægge på flere forskellige heste end nogle andre sadler. derfor ville jeg vælge en wintec care hvis det var mig, da den kan justeres rigtig meget og der derfor er større sansynlighed for at den passer og vil blive ved med at passe.

  • #31   2. mar 2017 Og derfor vælger man en bomløs soft sadel da den kan passe alle heste smiley så er der ikke måske passe.. Måske er ikke godt nok når man skal give hesten de første og vigtigste oplevelser med rytter og ridning smiley

    Mvh TT


  • #32   2. mar 2017 nej men jeg vil altid prøve en wintec care før jeg vælger bomløs for den giver bedre støtte for rytter og det er min mening og den kan der altså ikke laves om på.

  • #33   2. mar 2017 Nu har vi vidst også hørt din mening Julie smiley

  • #34   2. mar 2017 ja ja, det hørte i i den første kommentar jeg skrev, men nogle var jo ikke enige. så jeg er klar over at min mening er blevet hørt. er slet ikke i tvivl????

  • #35   2. mar 2017 Nogen bomløse/mdd fleksibel bom kan altså fås med langt mere støtte end en wintec fx :).
    Det er helt i orden at du har din mening, det skal du self have lov til. Men det var bare vigtigt for os at påpege, at en wintec altså ikke er en 'alle-hests-sadel' som wintec selv får det til at lyde som :).


  • #36   2. mar 2017 det ved jeg godt:):) er godt klar over at den ikke vil passe enhver hest, men ved at den vil passe flere end en helt alm sadel uden mulighed for justering;)

  • #37   2. mar 2017
    Egentligt ikke. Fx Wintec Isabell Werth passer fx heste som min med markeret lansemærke og derfra svaj i ryggen elendigt, puderne er for små og bommen er for lige, så uanset hvad ligger den i bagvægt.

    Så nej Wintec passer ikke alle, bare fordi kopjernet er udskifteligt.


  • #38   3. mar 2017 læste du min sidste besked? for dwt tror jeg ijke du gjorde

Kommentér på:
Tilride i en bareback sadel

Annonce