{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
635 visninger | Oprettet:

Hvad ville I gøre i en trænings situation som denne? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer
Jeg har desværre haft en ufrivillig pause fra ridningen i ca en måned da sadlen røg i gulvet så jeg skulle have min sadelmager til at gå den igennem. Vi var før dette nået at ride i en måned efter 6 ugers ferie der skulle have været kun 2 uger pga Tindur behøvede Boots. Jeg har den sidste måned longeret ham i stedet.
Så han har mistet mange muskler og nu er vi igang med genoptræning og håber på at få bygget op nogle gode muskler de næste par uger. smiley

Mit problem/udfordring er at jeg jo selvfølgelig starter stille og roligt op. Vi red ca 7 km hvor 3/4 af de er udelukkende skridt. Så tager jeg to runder i skoven (ca 1,5-2km pr runde) hvor vi træner overgange primært trav galop og lidt skridt. Han har dog ALT for meget energi at han arbejder imod begge runder. Han vil bare gerne få galopere af sted. Det var først lige før vi stoppede i starten af tredje runde han begyndte at lytte og ikke arbejde imod...
Havde det ikke været fordi vi genoptræner så havde jeg bare taget flere runder. Planen er at jeg øger næste uge. Men hvad ville i gøre indtil jeg kan øge mængden?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville I gøre i en trænings situation som denne?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   18. mar 2017 jeg havde ladet ham få en god gallop for lange tøjler, så han kan gå noget krudt brændt af.

    så længe hesten ikke har været skadet eller syg, så er det begrænset hvor meget genoptræning der er nødvendigt efter så kort pause. smiley


  • #4   18. mar 2017 bare giv ham plads til vise dig hvor sej og stærk han er.. ??

  • #5   18. mar 2017 Så I er overhovedet ikke bekymret for overbelastnings skader? Og ville I så bare tage fire runder i stedet for to eller hvad? smiley

    Mvh TT


  • #6   18. mar 2017 Jeg ville slet ikke tænke i noget bestemt antal eller tid men bare ride normalt. Altså som jeg lige følte duede. Om det så er 1, 3 eller 6 omgange. Samme med tiden man rider.

    For det meste har folk nok følelse og logik til at mærke hvornår nok er nok.



  • #7   18. mar 2017 din hest tilbyder dig ikke noget han ikke kan klare ?? og nej jeg ville tværtimod mene at hans sener og led vil have rigtig godt af det. du skal jo huske på de er bygget til at kunne stå stille og roligt og så tage en fuld galop på et splitsekund. Men start den første runde med skridt og så hvis han føler for set så lad ham sætte tempoet indtil han ikke har behovet længere.
    jeg brugte det til en tid avlshoppe som havde gået med følgende i 3 pr og som skulle sælges som ridehest og hun havde heller ingen skader. og de første 2 måneder skridtede vi kun og så derefter fik hun selv lov til at bestemme farten.. efter i alt 5 måneder skulle hun have ordnet tænder og lavet alm sundhedstjek og dyrlægen var så imponeret over at der var samme hest . hun lignede en tophest i fuld ridning og kondition samt muskulært og han bruger nu samme fremgangsmåde til at anbefale sine kunder ?? så lyt til hesten smiley


  • #8   18. mar 2017 Ja den er jeg fuldstændig med på. Men for at opbygge muskler og mærke fremgang så er man nødt til at øge intervaller/længde og have noget at gå efter. Er han mindre træt efter 2 runder fredag kontra mandagen før så er det en fremgang..

    Mvh TT


  • #10   18. mar 2017 Vi skridter altid godt varm i ca 20 minutter før vi påbegynder det rigtige arbejde smiley
    Så jeg forstår dig ret AS hvis jeg lader ham krudte af de to runder og så arbejde godt 1-2 runder mere alt efter hvor ivrig han er for at arbejde? smiley

    Mvh TT


  • #11   18. mar 2017 CS. -Den er jeg selvfølgelig med på smiley derfor skoven plus at bakker og ujævnt terræn giver flere og hurtigere muskler en på banen smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   18. mar 2017 TT du tænker alt for meget, du skal ikke være så bange for at gøre "skade" heste er meget stærkere end vi tror, han står i løsdrift du arbejder med ham så giv ham lov at få en fridag med fart på han vil have godt af det smiley

    Alt behøver ikke være så kontrolleret slip dig og tindur fri og tag en skøn tur i hans tempo smiley

    Min pleje trav hoppe har stået stille siden foråret sidste år, hun fik spiserørsforstoppelse da hun kom til os pga dårlige tænder derefter fik hun en gedigen gæringskolik, der var hun ude og løbe i mindst 1 time i frisk trav, sk..de koldt at stå der ejer (dyrlæge) men hun fik orden i maven og der var intet der gik "galt" bagefter og her taler vi måneder uden træning.


  • #13   18. mar 2017 den første runde ville jeg tage i skridt eller som du siger skridte ham varm i 20 min og hvis du føler han er med på den så sæt ham list igang og vælger han at galopere jamen så lad ham gøre det.. og så giv ham galop interval træning.

    altså galoper i roligt tempo 10 min , giv den fuld hammer i 3-5 min og så ned i rolig galop igen 10 min og så en slutspurt og så pause i skridt. så vil han også være langt mere fokuseret på det andet i laver da det overskydende krudt er rendt af og han er nu også rigtig varm i kroppen og dermed også mere smidig..
    jeg bruger utroligt meget galop træning når jeg har ridehest. de nyder at gå i en gangart de har let ved og det er så let at lave kondi på dem ved galoppen smiley


Kommentér på:
Hvad ville I gøre i en trænings situation som denne?

Annonce