{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Hvad er jeres mål og hvor får I inspiration? {{forumTopicSubject}}

Hej, alle I skønne hestemennesker!

Som hesteejer har jeg ikke kunne undgå at bemærke de forskellige 'miljøer', som os med heste kan befinde os i: Rideskolemiljøet, konkurrencemiljøet, horsemanshipmiljøet, springmiljøet, westernmiljøet, akademisk/klassiskdressurmiljøet, hvor flere af dem selvfølgelig kan overlappe.

Jeg tænker tit på, om de mål og ønsker, som vi har for vores hestetræning og sammenværet med dem er det samme, eller om prioriteterne varierer fra miljø til miljø?

Så derfor vil jeg gerne spørge JER!

Hvad træner I med jeres hest, hvad er jeres mål/fokus og hvilke forbilleder/inspirationskilder har I?

På forhånd mange tak for jeres tid og svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er jeres mål og hvor får I inspiration?
  • #1   20. mar 2017 Jeg er springrytter, og drømmer om military.
    Målet for os er at komme ud og starte bidløst og vise, at det kan man altså sagtens. Både i dressur og spring, senere i terræn - her må man kun starte med bid i de første klasser.
    Fokus er at få hesten til at arbejde korrekt i kroppen og have et godt samarbejde med den.

    Jeg vil måske ikke så meget kalde det forbillede, mere inspirationskilde som du selv skriver, men jeg har en veninde og min underviser, som jeg finder super inspirerende. Det er ret svært for mig at finde andre inspirationskilder, da jeg er meget kritisk med hvordan folk rider og har deres hest.

    Nu snakker du om miljø, jeg har mine heste i en lille privat stald hvor hestene går i løsdrift, og ingen vilde faciliteter. Men hestene trives :).


  • #2   20. mar 2017 Jeg er western-/dressurrytter. Eller det vil sige: Jeg startede med at ride dressur, men begyndte at bruge westernelementer i min ridning. Nu er jeg selvlært westernrytter, men der er selvfølgelig mange ting jeg ikke kan. Jeg rider stadigvæk i min springsadel(dog pt. lammefidus, fordi springsadlen skal tilpasses), fordi jeg ikke liiige har penge til en western, men min trense er en one-ear smiley

    Mit mål er... ja, jeg kunne godt tænke mig at få råd til noget 'rigtig' undervisning engang, og måske endda også på en hest, som er uddannet indenfor western. Eller omskole min nuværende, Aida, til western - med hjælp fra en underviser selvfølgelig. Men lige nu går vi og genoptræner, så det er ikke så specifikt endnu smiley
    - Men jeg har som sådan ikke andet mål lige pt., end at få hesten 'på benene igen', og så ellers få hende til at bruge ryggen korrekt. Lige nu med frem-og-ned!

    Har nok ikke rigtig noget forbillede. Eller måske min veninde Frederikke, som har en pony der hedder Buller/Bartok. Hun har virkelig kæmpet hårdt for at få deres samarbejde til at fungere og det ser jeg op til. Og så til en anden veninde, som hedder Andrea.

    Angående miljø, så befinder jeg mig i en stald, hvor de fleste er dressurryttere. Der er nogen der springer 'hyggespring', men jeg tror ikke, at der er nogen der springer seriøst. Der er også en til to skovtursryttere, og så er der mig med mit western!


    profilbillede
  • #3   20. mar 2017 jeg er springrytter, så jeg har jo en "masse" mål indenfor spring på min skønne ponz. har jo så også en shetter ved siden af som er den skønneste hingst man kunne ønske sig, og han har vist sig at være meget lærenem, så der arbejder jeg en del med hms og tillid. træner også tillid med min springpony, men nok bare ikke lige så meget som med min shetter. ser tit yt for at finde inspiration til træning af begge ponzer, og spørger også tit andre med meget erfaring omkring det.

  • #4   20. mar 2017 Jeg træner egentligt ikke rigtig for tiden, andet end det helt basale.
    Jeg bruger pt min hest, som vandrings buddy, da vi begge hygger os med at gå lange ture i skovene.
    Jeg har tidligere været både springrytter, dressurrytter og islænderrytter, men min interesse for selve ridningen er der ikke rigtig mere, jeg vil hellere bare være sammen med hesten. Dog begynder vi snart på undervisning i akademisk
    dressur fra jorden af, så der blir spændende.

    Mht forbilleder, så har jeg ikke rigtig nogle smiley


  • #5   20. mar 2017 Træner:
    Jeg træner tricks og løsarbejde.

    Mål/fokus:
    Fokus og mål er at kunne sætte et fedt show på benene som inspirere og imponere. Da det er show og opvisning jeg brænder for smiley
    Dog skal det også være sjovt for både hest og træner smiley

    Ser op til:
    Jeg ser ikke op til nogen. Har engang set op til nogen de gør i enten jordarbejde eller løsarbejde. Men efter at have mødt dem har jeg så mistet respekten for dem. Så nu ser jeg ikke op til nogen længere. smiley


  • #6   20. mar 2017 bare nysgerrig, men hvorfor har du mistet respekten for dem?

  • #7   20. mar 2017 Jeg er dressurrytter og går rigtig meget op i træning fra jorden og korrekt opdragelse. Min hest er godt nok 11, men uddannelsesmæssigt er hun 4 - og efter at være begyndt at arbejde med hende har det bare fanget mig. Jeg elsker at træne en hest fra bunden, det er lærerigt for mig selv og min hest. Vi får et meget tættere bånd. Planen er at hun skal være min dressurhest og så skal vi ud starte stævner sammen. Lige nu er målet at starte vores første stævne til september, en LD og bare få en god tur og en god procent. Langsigtet er målet at få SPORT prædikat (noget der kan opnås indenfor friesere). Er stor fan af Charlotte Dujardin, hun har virkelig kæmpet og er så dygtig. Er meget inspireret af hende.

    Lige nu har jeg fået lært hende at blive longeret, løftet hove og tilmed på kommando, rykke ved hjælp af stemme (til højre, venstre og bakke), stå stille på gangen, få klippet hovskæg, hale og ørehår. Hun er blevet en meget mere omgængelig og velopdraget hest. Ridning er at søge frem og ned, gå stabilt og i rammen, bruge sig korrekt. Gå afslappet. Hun er en forrygende hest!


  • #8   20. mar 2017 Jordtrænings- og akademisk ridekunst nørd helt op til sokkeholderne.

    Jeg træner ikke hen imod andet end, at ende med en afbalanceret og rolig hest, med det mind-set jeg søger i alle de udfordringer jeg sætter ham i. Jeg vil have en afbalanceret, rolig hest med det mest fantastiske mind-set både med og uden rytter. Det er ikke målet der er vigtigt for mig, men derimod vejen derhen, som er det jeg elsker ved hestearbejdet. Jeg har aldrig et konkret mål med min træning, som at udføre flotte øvelser eller lign., for så synes jeg, jeg mister mit fokuspunkt.


  • #9   20. mar 2017 Julie:
    Deres arbejde med hesten er sådanset fint nok. Men de var simpelthen SÅ snoppede at det halve kunne være nok da jeg oplevede dem. Det var sådan noget med at når de skulle øve noget så skulle alle andre forlade ridehallen. Selvom ens hest stod på stald derinde. Og selvom man havde booked en tid på banen til at øve først så møvrede de sig bare ind og så blev vi smidt ud. Selvom det var vores tid osv. Det var noget af en skuffelse.

    Jeg syntes man skal behandle andre med respekt også selvom de ikke er lige så kendt eller populær som en selv.
    Fint nok hvis de havde akut brug for banen. Men så må man ligesom almindelige mennesker snakke med dem der egentlig har booked banen i stedet for. smiley


  • #10   20. mar 2017 Jeg har en unghest med anlæg til både dressur, terræn, og i høj grad spring, så jeg ryger nok i all around kategorien smiley Jeg træner heste for en avler, så der er jeg også nødt til at omstille mig hele tiden afhængig af om jeg har med en 1 års, eller en 6 års at gøre.
    En af grundene til at jeg købte en 2 års var, at jeg havde et ønske om at bygge en hest korrekt op fra bunden af, både i håndtering og under ridning. Så det er helt klart et mål jeg stræber efter uanset hvor vi ender henne, da jeg virkelig sætter en ære i, at min hest er stærk, sund og glad, og generelt har de bedste forudsætninger for at have et godt liv. Når det så er sagt, har jeg da også et ønske om, at min unghest og jeg en dag kommer til at springe en masse - både ridebane springning og ude i terrænet smiley


  • #11   20. mar 2017 Jeg har hesten hjemme og har haft i mange år jeg har meget glæde af at passe dem selv, sætter meget ind på at de er passet efter min mening godt.
    Og er ude i mange timer hver dag endten med græs eller stråfoder hele tiden.

    Jeg har Altid ville have en hest jeg kan ride alle steder i naturen og det har jeg så. Og det har jeg haft i mange år.
    Vi rider kun der ud i naturen og træner til distance kun efter let plan.
    For et par år siden ville vi gerne ride længer , men der kom noget andet i vejen. Så enigehed om de korte ture på 15-30 km er der
    Vi rider en 30- 40 km om ugen.

    Jeg har respekt og ser op til en mand i Nordjyland han er sku helt overtruffen inden for denne her sag. Så ham bøjer jeg mig dybt i sandet for

    VH Annette


  • #12   20. mar 2017 Bettemus- åhh ja, kender det faktisk godt. har selv prøvet det på et tidspunkt.

  • #13   20. mar 2017 Jeg er dressurrytter, men lige pt. rider jeg (desværre) på rideskole, da jeg lige har solgt min pony og ikke har fundet en ny, da jeg kun er forelsket i min part og hende vil rideskolen ikke sælge smiley

    Mit mål/fokus lige nu er nok egentlig mest at min part og jeg skal opbygge tillid (da jeg først har fået part på hende her d. 1. marts) og så under ridning øver vi rigtig meget kontragalop og versader. Vores mål er at komme op og starte LB (dressur) hvor jeg efterfølgende kan være tilfreds. Ikke at gennemføre til 65% eller sådan noget, jeg vil bare være tilfreds smiley -inden året er omme. Lige umiddelbart ser det ud til at vi til det næste stævne der kommer på rideskolen, i maj, starter vi en LC3 og LB1 og så krydser jeg fingre for at det går godt.
    Mit langsigtede mål er i hvert fald at komme op og starte LA på hende til stævner.

    Min inspiration kommer fra Sofie Kirkegaard. Hun er så dygtig en rytter og jeg håber en dag at kunne blive bare halvt så dygtig som hende.
    Hun er virkelig et forbillede som jeg altid kan tænke på og tænke at jeg vil gerne gøre mig umage med det her og gennemføre det her ridt 100% fremfor "bare at ride" og se hvordan det går. Når jeg tænker på hende, tænker jeg efterfølgende at det er MIG der skal sørge for at den her træning skal være god og at jeg gør mit bedste.
    Jeg bliver så motiveret af at se hende ride og jeg lægger altid mærke til hendes mindste detaljer når hun rider, for at kunne se hvordan hun gør det og hvordan hun får hesten/ponyen til at lave den og den øvelse smiley


  • #14   20. mar 2017 Jeg vil utrolig gerne ride mere akademisk/klassisk dressur end jeg gør i forvejen.
    Jeg er først rigtig begyndt at interessere mig for noget efter jeg købte min (nu solgte) pony.
    Jeg har altid redet efter en afslappet hest fordi det var det min undervisning gik på. Jeg synes også selv at det er en vigtig del, men nu vil jeg også gerne prøve noget mere.
    Jeg kan lide en del ting:
    Jeg er bl.a. hvis jeg selv skal sige det ret god til cordeo/helt uden udstyr, min tidligere ponz var også ret god til det og samtidig elskede hun det, så det var jo oplagt
    Jeg er også helt vild med spring, men jeg tør ikke springe rigtig højt og det interessere mig ikke på samme måde
    Jeg er typen der hurtigt synes at jordarbejde bliver kedeligt, og det synes jeg selv er enormt synd for jeg vil virkelig gerne kunne lide det, men jeg tror bare at jeg hurtigt kommer til at kede mig eller mangle inspiration selvom der er masser at gå igang med

    Så jeg vil gerne begynde på noget klassisk/akademisk dressur når jeg finder en part. Min inspiration henter jeg en del fra YouTube og Instagram smiley
    Jeg er også begyndt at interessere mig for bueskydning til hesteryg, så jeg ønsker mig en bue i konfirmations gave og jeg håber på snart at begynde til bueskydning smiley


  • #15   21. mar 2017 Jeg træner frihedsdressur (og tricks) med mine heste, og kunne ENORMT godt tænke mig at ende med en hest som kan bøje sig "lige", samle sig og strække ud, lave div. øvelser osv. på lige fod som en dressurhest, men uden udstyr. Jeg har taget det akademiske med indover her, fordi jeg synes der er en masse gode elementer og øvelser at hente. Her må jeg nok sige mine største inspirationer er Nevzorov, Hempfling, Eva Roemaat og Alizee Froment, i den rækkefølge smiley Jeg kan også godt lide Pignon-familien, men det er mest i forhold til tricks. Det er dem jeg går til når jeg mangler i spiration, i form af youtube videoer, forumindlæg og diskussioner, og diverse sociale medier. Jeg synes det er SÅ fedt at eksperimentere med alle dressurelementerne uden udstyr og lære hvilke knapper man skal trykke på hvornår. Jeg er dog ikke fanatiker og træner også med udstyr. Men det meste af vores banetræning foregår uden, ganske enkelt fordi jeg synes det er mere interessant smiley

    Derudover rider jeg distance på min hest og planlægger at min pony skal tilkøres. Min drøm med sidstnævnte er at kunne vise ligeudrettede tricks og øvelser for vogn! Det har jeg ikke set nogle andre gøre før smiley

    Miljøet har, for mig, ikke spillet så stor rolle. Jeg har været på efterskole med ham hvor der også var nogle andre som trænede tricks, så har vi stået i en dressurstald, en lille familieejet landejendom, sommerfold hos en veninde og på et "rogtigt" opstaldningssted. Jeg har været den eneste som har trænet tricks siden vi kom hjem fra efterskolen, men det har jeg egentlig ikke taget så tungt smiley


  • #16   21. mar 2017 Vel jeg har altid drømt om at komme ud og ride jagter. Jeg har forfulgt den drøm i nogle år, men af en eller anden grund kom der ting i vejen der gjorde at jeg ikke har nået den endnu. smiley så mit mål er selvfølgelig at jeg og Tindur kommer ud at starte nogle jagter med tiden.
    Jeg har haft Tindur fra han var 7mnd. Og har tilredet ham selv. Det har for mig været vigtigt at det hele tiden har været en naturlig måde han har opbygget sig på. Så jeg er akademisk inspireret. Hesten kommer altid først. Jeg ønsker også at komme ud at starte nogle dressur klasser på ham. Men først når jeg føler vi er fuldstændig klare smiley
    Jeg har ikke rigtig nogle der inspirerer mig... Jeg synes selvfølgelig Ute Lehmann er dygtig. Men jeg tager heller ting som jeg føler jeg kan bruge fra forskellige mennesker, som passer til mig og hesten.

    Med Rocky er målet at vi skal ud at stille til skuer, og at han skal kåres som vallak. Dette for at pine mig selv ift. Hvad der kunne have været hvis hans ene testikel ikke var drejet... smiley
    Når han bliver ridehest må jeg se hvad han er god til og hvad der inspirerer os sammen smiley

    Mvh TT


  • #17   21. mar 2017 Hvad træner I med jeres hest, hvad er jeres mål/fokus og hvilke forbilleder/inspirationskilder har I?

    Hvad jeg træner med min hest pt: Afslapning, sammenhver. Vi havde en kort periode hvor det bare gik galt, frodi jeg kom til at presse ham for hårdt. Så vi er ved at finde hinanden igen, og lige så stille opstarte ridning. Før det legede vi med noget samlet galop, og vægt på bagparten i cordeo, samt tulrede rundt i skov o.l. smiley

    Forbilleder: Dem har jeg ikke ret mange af. Alle er mennesker, og alle laver fejl. Men jeg finder inspiration i bla. Horse Vision, Fleur Penter, Destrier knight accademy og One horse life. Noget af det synes jeg er noget forfærdeligt vås, men det er altid meget spændende at se hvad andre laver, og blive inspireret til at arbejde videre.

    Miljø: opvokset som traditionel rideskolerytter, der fik øjnene op for horsemanship igennem en privat opstalder derude, der trænede tricks, red i corde osv.
    Min hest er nu opstaldet i et løsdriftsystem, idet han bliver for voldsom og energisk at håndtere på boks. Et enormt åbent sted, hvor der ikke bliver løftet øjenbryn næsten ligemeget hvad jeg laver - bare det ikke strider for meget imod den fælles opfattelse af hestevelfærd. Når jeg eksperimenterer med blank kandar, rider i cordeo, og klæder hesten ud som den helt store krigshest(selvom han bare er en lille fyr på 143), kræver det et åbent sind.
    Han stod i to uger på rideskolen hvor jeg kom fra, og det var bestemt ikke nogen god oplevelse, når man gerne ville ride bidløst smiley


  • #18   21. mar 2017 Hvad træner I med jeres hest, hvad er jeres mål/fokus og hvilke forbilleder/inspirationskilder har I?

    Jeg er primært springrytter, og jeg har en plan om, at jeg skal ud at starte terræn i år. Dette mål rykker sig helt sikkert tæt på, da der er terrænbane på stedet, hvor jeg nu har min hest opstaldet smiley I spring har vi fokus på det tekniske, da hun er ret urutineret. Hun springer sådan set fint, men der mangler lidt fremdrift. I dressuren arbejder vi en del på, at hun holder fokus, så vi rider - blandt andet - en del frem og tilbage i tempo.

    Jeg har som sådan ikke nogen forbilleder.. Jeg bliver inspireret af dem omkring mig, men jeg tænker aldrig: "wow, sådan dér vil jeg gerne ride!". Dette bunder nok også i, at mange af dem, der rider i samme klub som mig, rider meget hårdt.



  • #19   21. mar 2017 Hvad træner I med jeres hest, hvad er jeres mål/fokus og hvilke forbilleder/inspirationskilder har I?

    Jeg er dressurrytter som elsker en god tur i skoven smiley

    Jeg har to heste, og deraf to forskellige mål - som dog overordnet har det samme mål, nemlig to gode dressurheste, som med lethed kan vise de sværeste øvelser i dressur. Og som kan gå i skoven i alle tre gangarter afslappet uden problemer.

    På Pinot er mit fremtidige meget langsigtede mål, at komme til at ride en GP til en showklasse på c-niveau til 60+%.
    På Caspian er det at mit meget langsigtede fremtidige mål, at min berider/underviser skal ride DM på ham.

    Mit mere kortsigtede mål på Pinot er at komme ud og starte nogle flere mb'er, og at få b-rytter status på ham.
    På Caspian er mit kortsigtede mål at komme i gang med changementer.

    Og så skal de bare helt banal styrketrænes, holdes sund og raske - og så skal vi lidt mere i skoven, end vinteren har budt på.

    Jeg samler inspiration mange steder fra, men især min underviser inspirerer mig. Og så kigger jeg en del på youtube, og finder gode fif og ideer derfra.

    Hestene står hjemme, så jeg har min egen lille stald, og egen ridebane, så jeg inspireres ikke så meget af udefrakommende.

    Mvh Charlotte


  • #20   22. mar 2017 Mit overordene mål er at komme ud og starte dressur stævne. Bare komme rundt på banen og helst gennemføre det planlagte program.

    Selvfølgelig arbejder jeg frem i mod at have en afslappet hest, i alle situationer. På det område er der en del at arbejde med…

    Jeg henter min inspiration mange steder, og er ikke ”fastlåset” af en bestemt trosretning. Tager lidt fra alle grene af ridning og fletter det ind i min ridning. Jeg forsøger altid at være lydhør og åben, for hele tiden at kunne udvikle mig som rytter, selv om jeg har været med i rigtig mange år.

    I det ridehus hvor jeg har min daglige gang, rides der på mange niveauer og i mange grene indefor ridning, så der kan jeg blandt andet finde inspiration.

    Min underviser inspirerer mig selvfølge også, og er også med til at sikre at jeg ikke får blandet alt for meget sammen. smiley

    Min hest står i en lille stald med pt. 3 heste, som alle bruges til dressur. Jeg tror at man vælger opstaldning ud fra hvad man vil med sin ridning, hvis jeg gerne ville springe, ville jeg finde et sted hvor der var andre der også sprang.


Kommentér på:
Hvad er jeres mål og hvor får I inspiration?

Annonce