{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Tilridning af unghest. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Har et spørgsmål ang tilridning af en 4 årig hest. Hvor lang tid skal man regne med at bruge på at tilride en hest der kan alle de basale ting. Såsom stå bundet. Vant til sadel og trense. Longering. Trafiksikker. Han har et super sind og tager alle ting super cool. Ved godt at det skal tages stille og rolig det hele. Ved også godt at der kan være stor forskel på heste hvor hurtigt de lære ting. Men kom med jeres erfaringer omkring tilridning af ungheste.


Kommentarer på:  Tilridning af unghest.
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   18. apr 2017 Hvis vi tager udgangspunkt i a tilridning betyder skridt, trav, galop, stop og drej - så er min erfaring meget lige med H R's. Jeg har oplevet en hest der nærmest var født til at blive redet, og som var ekstremt lærenem, og samtidig rigtig stærk psykisk, så det tog lidt over en uge, så kunne den overgrange fra skridt-trav, trav-galop og omvendt. den kunne dirigeres rundt på banen, og den lavede de bedste parader.

    samtidig har jeg også oplevet heste hvor der nærmest intet skete, og hvor det mere virkede som om at pointen ved ridning slet ikke blev fanget, uanset metoder. det tog så godt og vel 1 år, før den kunne det samme som eksempel nr. 1 smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   18. apr 2017 også kommer det også meget an på hvilken slags rytter du er - er du sådan en forsigtig en, som knap tør lade hesten tage et skridt, og som konstant er nervøs for at gøre noget forkert, overbelaste hesten, eller ødelægge den, jamen så tager det bare længere tid smiley

  • #4   18. apr 2017 Jeg vil sige at noget der virkelig er vigtigt er, om hestens fysik er klar til det. Selvfølgelig er den mentale forberedelse også super vigtig, men det er den fysiske opbygning af hesten som har meget afgørende betydning når den skal til at bære rundt på os smiley jeg har personligt valgt at få en heste fys til at tilse min 3 års, for at få rådgivning i hvad hun er klar til/ikke er klar til og det er jeg så glad for at have gjort, for så kan man netop få svar på hvor hurtigt/langsomt man kan gå frem med sin hest, alt efter hvad ens eget ønske også er smiley

  • #5   18. apr 2017 Det kommer an på hesten. Som AMT siger er det at ride skridt trav og galop så kan man måske gøre det på 2 mnd. Men igen, er hesten ikke klar eller rytteren ikke vil forsere noget og er bange for at gå for hurtigt frem så tager det længere tid smiley da jeg tilred Tindur var jeg bange for at gå for hurtigt frem så det tog længere tid end hvad der måske var nødvendigt. Men hellere bruge længere tid end at forcere noget og få en skadet hest smiley

    Mvh TT


  • #6   18. apr 2017 Det betyder også meget om hesten skal flyttes ud i tilridning eller om det kommer til at foregå i vante omgivelser ?

  • #7   18. apr 2017 Ja hvor nervøs osv hesten er har rigtig stor betydning smiley

    Mvh TT


  • #8   18. apr 2017 Da mine to kom i tilridning, begge som 4 års, kom de hen et sted i nærheden af hvor jeg boede, således at jeg havde haft dem med i stalden og ridehuset, førend de blev sendt i tilridning.

    Begge heste var tilvænnet trense, bid og sadel, samt kunne longeres.

    Begge blev sendt afsted, hvor jeg havde aftalt med stedet, at de ville få penge for to måneders tilridning - men at de skulle sige til, når de mente jeg selv kunne overtage hesten. Den tid der var tilbage af de to måneders tilridning, der ville jeg så komme og ride hesten, mens en fra stalden var i ridehallen og kunne hjælpe, hvis det var nødvendigt.
    Det var en rigtig god ide, for det er noget mere trygt at ride en unghest, mens der er en i ridehallen smiley

    Pinot ses her, hvor det er 14 gang han har rytter på ryggen - 4 gang jeg rider ham :
    https://m.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM
    Jeg har aldrig redet unghest før, så jeg var glad for at have en hjælper i 1,5 måned, førend jeg skulle begynde at ride ham alene.

    Caspian var forberedt på samme måde som pinot, men er en total anderledes hest. Det tog dem en måned bare at få en tilridningsrytter på ryggen af ham smiley Han er enorm hurtig reagerende hest, så stedet havde på ingen måder lyst til at smide mig op, før de mente han var "nogenlunde" fornuftig.
    Da han først fik rytter på så gik det rimelig hurtig - men han var på ingen måder en unghest ligesom Pinot. Og jeg kom først på ryggen af ham i de sidste par dage i tilridningsperioden.
    Her en af de første gange jeg rider ham - formatet på videoen er blevet mærkelig af en eller anden grund smiley Hesten er ikke en gravhund, og jeg er knap så bred over måsen, som på denne video smiley
    https://m.youtube.com/watch?v=H7SypHQrHV8

    Pinot har altid været "længere fremme" end Caspian i uddannelse, simpelthen udfra, at han altid har været nemmere både psykisk og fysisk. Caspian har skullet vokse og ligge muskler på en helt anden måde, end pinot har gjort.

    Mvh Charlotte


  • #9   18. apr 2017 Som de andre siger, meget forskelligt :).

    Jeg har tilredet heste hvor det bare var at sætte sig op og ride. Ingen ben i det.
    Min egen til gengæld, har jeg brugt et år på til juni, og vi er ikke engang nået til galoppen endnu. Hun er SÅ interessant at arbejde med, for det er med at vide hvornår kan jeg tillade mig at presse hende, og hvornår skal jeg "holde min kæft" og lade hende gå. Hun er desuden usikker på sig selv. Hun kan rigtig godt lide at arbejde og stort set alt det arbejde vi laver kan hun lide! Men hun er også typen at vi kan have redet forbi det samme sted 80 gange. Den 81'ende gang hopper hun til siden og vil IKKE derhen igen. Så hun er en lidt spøjs en at arbejde med. - Især fordi hun er den første jeg har haft i hænder, som har nogle HELT andre knapper end de andre heste jeg har haft mellem hænderne :b.


  • #10   18. apr 2017 Tusind tak for jeres deling af erfaring smiley Kan godt se at det er meget forskelligt fra hest til hest. Vil nemlig hellere ikke gå for hurtigt frem med ham. Så hellere bruge noget mere tid på det. Han er jo kun lige fyldt 4 år.

  • #11   19. apr 2017 Jeg plejer sige at vis man gør det på hestens præmisser så kommet det bedste resultat frem for at man "lyn" tilrider.
    Jeg bruger normalt ca 6-8 mdr på tilride hestene her , det stille og roligt .


  • #12   19. apr 2017 Jeg har tilredet 3 heste. De to af dem sammen med mine meget hestekyndige kusine, og den sidste alene. Som alle andre skriver, og som TS også selv giver udtryk for, er det forskelligt fra hest til hest.
    Jeg brugte hestens tre første leveår på de basale ting(strigle, stå bundet, gåturer osv.) da den blev tre begyndte jeg at sætte mig op på den og så brugte jeg egentlig foråret/sommeren/efteråret på lange skridt/trav og lidt galop turer. Først året efter gik jeg igang med den videre uddannelse smiley gjorde meget ud af at han(hesten) lærte at blive ridehest inden vi gik videre mod næste skridt: dressurhest smiley god fornøjelse!


  • #13   19. apr 2017 Vi bruger 1 måned til det basale, og så endnu en måned til at gøre dem "bedre".

  • #14   19. apr 2017 Jeg forberedte min, fra han var 2½ på alle småtingene. Kom på nakken af ham MEGET forsigtigt 2 mdr, ca. 2-3 gange om ugen, da han blev 3 år, (han var meget musklet op og tjekket af både fys, dyrlæge og røngten inden). Vi brugte lang tid på bare at komme op og ned, da jeg ikke gider en unghest, der hopper rundt og ter sig, eller som man skal have hjælp til at komme op og af.

    Så fik han pause 4-5 mdr. Og gik igang igen i november. Efter ca. 1 mdr forsigtig ridning 2-3 gange om ugen, jamen så var han bare så fin. Og han har været SÅ glad og tryg gennem hele forløbet og enormt arbejdsom. Vi longerede ikke inden ridning, da vi gik igang igen for at skåne ham, og han bliver altid trukket for min 10 min, inden jeg sidder op + herefter skridtet under rytter også. Trækker ALTID af, når vi er færdige med at ride.

    For mig er det vigtigt, den ikke er "ung" at håndtere. OK at synes ting er svære, men jeg GIDER IKKE, at den skal hoppe rundt, man skal være utryg, eller at man ikke kan tage tæppe på/af selv. Så min Michellino-musse har fået en del af den slags træning, og det med dét resultat, at han som nu redet ca. 4-5 mdr. efterhånden er super nem at håndtere og kan rides, selvom han har stået stille nogle uger uden problemer eller ballade andet end bare lidt glæde smiley

    Så kend din hest smiley Brug den tid, der skal til, det belønner sig i sidste ende.


Kommentér på:
Tilridning af unghest.

Annonce