{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Pludselig adfærdsændring? {{forumTopicSubject}}

Skal lige høre om der er nogen der har gode råd eller lignende historier.
Verdens sødeste hest, der lige pludselig er blevet en værre rebel ... Kan godt være det bliver lidt langt smiley

Chance er 8 år, vallak og normalt den sødeste hest man kan finde. Ejers 6 årige datter kan trække ham rundt og selv efter et halvt års boksro var der intet med ham. Han er virkelig den nemmeste og dejligste hest.
Han havde for halvandet år hvad der svarer til en flænge i menisken 1. Grad, så ikke slemt, men slemt nok til at han slet ikke hang sammen. En dag satte han bare af og gled under ejer, som derved brækkede en lændehvirvel. Hun satte derfor himmel og jord i bevægelse og fandt altså denne lille flænge. Han er blevet rehabiliteret efter bogen og dyrlæge kommenterede efterfølgende på at han var nok den bedste forbedring han havde set og hvis han ikke vidste denne skade havde været der, så havde han aldrig gættet det.

Hesten var clearet af både dyrlæge (efter scanninger) og fysio i september. Der er blevet lagt grundarbejde i ham til punkt og prikke efterfølgende og han fik rytter på midt-slut januar i år. Ingen problemer overhovedet, han vendte knap et øre første gang jeg var på ryggen af ham.
Han var i 2 ugers ridning i marts, hvor jeg var oppe og ride ham også. Her blev det hele taget i hans tempo og han blev på ingen måde bedt om noget der var udover hans niveau eller formåen. Han kom hjem igen og så havde vi sadelmager ude og få tilpasset sadel (specialsyet til ham - Ava saddles).

Derefter havde han henholdsvis muk og fik klø af en belgier på folden (de har ikke gået sammen siden) og han havde derfor fri. Mit knæ gik i stykker, så han lavede ikke så meget efter. Efter en lang skridt tur hvor han virkelig slæbte benene hen af jorden og en af de andre i stalden lagde mærke til at sadlen faldt til højre + hans bækken var fuldkommen puha, har han holdt fri. Han fik lavet thermal imaging, hvor vi fandt problemer i hans venstre forben (varm sene), samt i højre bag efter spark og oppe i ryggen (det lod alt sammen til at hænge sammen med kompensering i bag) og efterfølgende er han blevet fikset af osteopat, og fået good to go.

I onsdags red jeg ham op ad indkørslen og skridtede ham på den udendørsbane. Han var helt perfekt de første 10 minutter og han bevægede sig så meget bedre end før. På et tidspunkt kommer der to æsler op til hegnet mellem banen og en mark, hvilket han synes var mærkeligt. Giver ham lidt tid til at se på dem og da det lader til han er faldet til ro beder jeg ham om at gå videre. Herefter vender han rundt og stejler 3 gange. Jeg får klipset min airbag vest af og er klar til at hoppe hvis han går op igen, men får ham til at gå lidt videre så han ikke tror han bare kan gå i vejret og så slippe for rytter. Jeg hopper derefter af og trækker rundt med ham. Herefter begynder han at stejle mens jeg trækker rundt med ham, hvor det er så højt og med forbenene ude at jeg giver slip på tøjlerne og bakker af.
Herefter løber han rundt i cirkler hvor han ligesom hopper op ad, og ser virkelig glad ud. Han virkede rigtig legesyg og godt tilpas. Men han finder udgangen og render tilbage til stalden, hvor de så sadler ham af og går ud for at finde mig. Han bliver trukket op på banen igen og trukket rundt indtil han ikke kunne være mere ligeglad og hører efter mit mindste vink. Efterfølgende bliver han trukket rundt foran folden til hans opmærksomhed er 100% mig og ikke de andre heste.

Ejer longerer ham torsdag+fredag og jeg kommer i dag for at ride ham igen. Havde kæresten med i tilfælde af at der skulle ske noget lignende.
Longerer inden for at se om han bevæger sig ok og prøve at fremprovokere en reaktion. Der sker intet. Vi er indenfor i ridehallen og der har aldrig været noget her.
Jeg hopper på ham og når at skridte en halv langside. Stopper for at sige noget til min kæreste - da jeg lægger schenklen til ham springer han i luften og jeg sidder måske på i 1 sekund herefter (jeg er åbenbart god til at falde af som supermand!).
Han stopper ikke efter jeg er faldet at, men render over på den anden langside og bukker/hopper direkte op i luften, med ørerne lagt ned af nakken og ser generelt utilpas ud. Jeg skal næsten helt over til ham før han overhovedet sanser mig og stopper.
Trækker op til påstigningssteder og larmer med sadlen + lægger vægt på inden jeg stiger op og han er røvligeglad (min kæreste var til gengæld ved at skide i bukserne ??).

Kommer på igen og forlanger noget samling i det jeg er blevet lidt utryg. Han er rigtig fin og føltes generelt god at være på. Der er tidspunkter hvor jeg virkelig er nødt til at tage fat i ham og sige "vi bliver lige her makker" men hvis jeg skal være ærlig kan jeg ikke helt vurdere om det var fordi den tidligere oplevelse sad i mig, eller han prøvede igen. Efter at have skridtet og været i en parade lidt, er der optræk til noget igen, men der sker ikke noget eftersom jeg får sagt stop inden det bliver færdiggjort.
Afslutter efterfølgende efter at have fået en halv runde trav uden problemer.

Nogle der har prøvet noget lignende?
Han er clearet af næsten al sundhedsfagligt personale der kan findes med speciale i heste og selv da han rent faktisk havde ondt, gik han pænt rundt (ikke meget, vi har været meget opmærksomme på hans signaler og hvordan han har virket). Han har helt klart været mere frigjort i sine bevægelser i dag og virkede meget mere tilpas med at gå fremad under rytter, så det virker bare rigtig underligt og vi er lidt på bar bund om der evt et eller andet vi ikke har fundet, eller han bare virkelig ikke vil tilbage til at være ridehest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig adfærdsændring?
  • #2   20. maj 2017 Min første indskydelse var gjordkramper ud fra at han blev ved, selv efter jeg faldt af.
    Det er kommet hver gang efter han har været i en parade og så skal gå frem.

    Var ekstra opmærksom på sadlen, da der har været problemer med den i forbindelse med at han kompenserede. Den lader dog til at lægge som den skal nu ..


  • #3   20. maj 2017
    Håndtere den pres med schenkeler ok - altså om den er sur, bukker, sparker e.l, om adfærden udløses der?


  • #4   20. maj 2017 Han er ok med schenklerne. Red efterfølgende i dag og han reagerede fint for schenklen, hverken trykkede sig eller virkede utilpas.

    Hver gang der har været den mindste reaktion har det været efter han har været i en parade og så er blevet bedt om at gå frem.


  • #5   20. maj 2017
    Selvom det er træls når han laver en ordentlig omgang badutspring, kunne der måske prøves uden sadel?

    Spurgte ang. ben da min har blødende mavesår, eneste tegn var sur for ben under ridning - og før det har der intet været, andet end lidt sur på gjorden. Fint huld, fin pels og foderet som mavesårs hest ellers.


  • #6   21. maj 2017 Det har jeg faktisk foreslået til ejer i dag, at smide ham i longe med mig på uden sadel og se om der er en reaktion. Hvis der ikke er, så er gjordkramper i hvert fald et rigtig, rigtig godt bud.

    Altså han har altid hø/wrap når de er inde, og de har kæmpe folde med masser at græsse på, så ville ikke tro mavesår var en mulighed. Ejer har dog nævnt om det måske kunne være det, hun synes dog også at gjordkramper lyder som en reel mulighed.


  • #7   21. maj 2017
    Gjordkramper plejer ofte og være et låstbryst ben smiley Det kan også let udelukkes ved fx brug af Equisoft gjord.

    Min har også grovfoder ad libitum og er foderet på lav stivelse, men har mavesår alligevel, blødende som er grad 4 ud af 4.


  • #8   21. maj 2017 Kunne godt være vi skulle få det tjekket også så!! smiley .

    Låst brystben, er det fysio eller osteopat, kiropraktor eller hvordan?
    Han har lige haft osteopat som rettede sacroiliac og noget i front, men der er et eller andet som ikke er som det skal være i hvert fald.


  • #9   21. maj 2017
    Kiropraktor, fys mm. burde kunne låse det op, hvis de kan rette låsninger og skævheder - men folk kan selvfølgelig over se noget. Ribben kan fx være svære og låse op.

    Men ja, mavesår er en træls ting. Man siger at 80% af alle danske heste har det. Det kan komme af manglende vand, for meget stivelse i foderet, primært halm som grovfoder, for mange timer uden noget og tygge i, stress - både langvarigt og kortvarigt.

    Det træls er man ikke altid ved hvornår det opstod og hvorfor - fx med min der er foderet som mavesårs hest og ikke har kæmpe stresset, så ved jeg ikke om det er 5 år gammelt fra da jeg fik hende også stille og roligt har bygget sig op til at blive udløst af 3 dage på foder med lidt mere stivelse end normalt, eller hvad der har udløst det.


  • #10   21. maj 2017 Vi har kig på Xpand gjorden (har hørt Equisoft er dårlig kvalitet - eller er det den anden vej rundt?), men han har allerede gjord med elastik i begge sider og ejer har set den anbefalet til gjordkrampe heste.

    Hvis det bliver ved kommer der i hvert fald fysio ud igen inden længe. Hun bliver nok kaldt ud igen alligevel bare for at være sikker.

    Han har altid 2-3 hønet hængende inde, hvoraf det ene er ret stort. Han på intet tidspunkt halm - står på spåner og det fodres der ikke rigtig med herovre. Får foder til aften når de kommer ind fra fold - lucerne, turmeric, vitamin/mineral piller, ledtilskud og tilskud til fordøjelsessystemet.
    De har kæmpe store folde med masser af græs til dem alle sammen - har dog lagt mærke til at han er begyndt at æde træer på vej ind fra folden når han kan komme til det ... ved ikke helt om det betyder noget.


  • #11   21. maj 2017 Xspand synes jeg er træls - den fylder meget. Og har man tykke gjordstropper kan de ikke komme ned i den. Equisoft har jeg hørt mest positivt om og synes selv den ligger bedst.

    Men ja, sådan var/er min også foderet, men mavesår alligevel. Det er træls - og dyrt. Så nu håber jeg bare, at det er det kræet fejler og ikke noget andet.


  • #12   21. maj 2017 Tror ejer vil se om vi kan få fat i en af hver og se hvad der virker bedst - på en eller anden måde. Det er mange penge at smide efter en gjord, hvis den ikke er optimal for hesten..

    Jeg krydser fingre for at det er det så - det er virkelig træls når der bare er et eller andet der ikke fungerer og man ikke kan finde ud af hvad det er. Ikke kun fordi udredningerne koster kassen, men det er ikke rart at vide ens kæreste eje ikke er på toppen og man ikke kan få det rettet op med det samme.


  • #13   21. maj 2017 Min havde noget af det samme, badut spring med sadel på, rejehop, sparke efter ben, sur på ben og gjord. Fandt ud af at det var en låst skulder og efterfølgende meget overspændt muskulatur. Desuden er en sadel med korte gjordstropper en god ide, da den ikke laver samme tryk på området. og min er holdt op med at være sur.

  • #14   21. maj 2017 Mht mavesår, så fik min os massere af hø, blev fodret med et minimalt antal stivelse og sukker og så pæn ud i pelsen, var overvægtig, men frisk og legede meget. Han havde meget slemt mavesår og hele hans mavesæk var stort set, et stort krater.

  • #15   21. maj 2017 Han burde virkelig ikke have låst skulder eller lign. Eftersom han er blevet tilset af 2-3 forskellige fagfolk de sidste par måneder.
    Han har kun springsadel, så det er det eneste der bliver redet med smiley .

    Teoretisk set burde han virkelig ikke have mavesår, han udviser heller ingen tegn på det overhovedet udover denne underlige eksplodering. Men ejer har allerede ideen i baghovedet, så han vil sikkert blive tjekket for det også smiley


Kommentér på:
Pludselig adfærdsændring?

Annonce