{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.485 visninger | Oprettet:

Vil ikke gå fremad {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg træner en yngre hoppe på 6 år, der har nogle issues med at gå fremad.
Hun kan være noget af en bitch at trække hen til striglepladsen (stopper simpelthen bare og nægter at gå videre), men også selv under rytter og på tur stopper hun bare op hvis der er steder hun ikke vil hen (ud af gården, over en vej etc.).

Hvis man sidder på hende går hun fint fremad hvis en fra jorden står bag hende og også siger hun skal gå.

Jeg er meget imod at "tæve" hesten for hvilken som helst reaktion, men jeg er dog ikke alene om hesten, og der er andre der nok godt kunne finde på at give hende et rap med en pisk. Hun reagerer ikke på spark eller lyde som hun ellers fint reagerer på.

Hun er generelt en meget fremadgående og lærevillig pony, men jeg har godt nok svært ved at knække den her.

Har I nogen ideer?

På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke gå fremad
  • #1   28. maj 2017 Hopper kan tit være lidt problematiske
    , især hvis de har haft succes med at stoppe op.

    Hvis hesten ikke fejler noget fysisk så træn frem signalet fra jorden først.

    Drej hesten rundt om dig selv og tryk med en finger i siden på hesten. Når den rykker roser du og hvis ikke så skruer du op fir presset og den er ikke lavet af glas i dette tilfælde.

    Brug evt en pisk, evt håndtaget til at trykke.

    Fra ryggen gør du det samme med dine ben og reagerer den ikke så brug pisken ved benet, samme sted som du brugte den fra jorden, altså i scnekel lejet.

    Har selv en hys hoppe som nogle dage er meget problematisk, men det skal nok komme bare være konsekvent


  • #2   28. maj 2017 Jeg vil foreslå, at du får en ven til at give dig et rap med en pisk.
    Bagefter, læg dig på gulvet, under en stol, med siden til, og få en til at sparke, som når man sparker for at drive en hest.

    Du opdager, at et rap med pisken ikke gør ret ondt.
    Men, jeg er opdraget til at det ikke er hensigtsmæssigt at drive hårdere og hårdere med benene - så vænner hesten sig til presset, og bliver døv.
    Jeg havde i den situation nok sagt "hej hest, jeg har hørt at du har lyst til noget andet, men jeg stiller et rimeligt krav, og det skal du leve op til."
    (Jeg går ud fra, at de krav du stiller ikke er urimelige, dvs at det er realistiske krav.)

    Jeg havde brugt en pisk. Simpelthen fordi det måske ser grovere ud, men det er oplevelsen for hesten næppe.
    - "Pisken er et hjælpemiddel, ikke et torturinstrument"


  • #3   28. maj 2017 Jeg har sådan set prøvet med en lignende træning hvor hun får ros når hun gør hvad hun skal, men hun bliver ved, og ved, og ved, og ved.. både fra jorden og fra ryggen.
    Jeg er lidt imod at finde pisken frem da jeg har på fornemmelsen hun vil springe frem så snart hun ser den( som sagt, jeg er ikke den eneste med problemet, og hun går skam frem hvis man slår hende hårdt nok ..... som jeg er KÆMPE modstander af), men det kan godt være jeg skal prøve igen.

    I min træning med heste er jeg altid konsekvent, det er også derfor jeg spørger - hende her rykker sig bare IKKE fra dag til dag og jeg er derfor kommet lidt på bar bund.


  • #4   28. maj 2017 Doktor Who: Jeg kan godt se din pointe, men hesten er så også mere robust end os, og et rap med en pisk kan altså også gøre ondt - plus, jeg tror simpelthen ikke det er fordi hun vil være fræk, og derfor ser jeg det ikke som om hun skal straffes. Hun skal simpelthen bare lære, at hun ikke slipper fra det - men det er dog enormt svært, når man absolut intet kan få hende til..

  • #5   28. maj 2017 Jeg har haft god effekt med simpelthen at bakke hesten når den begyndte med ikke at ville gå forbi noget ? på vendte jeg rundt og bakkede hesten langt langt forbi det den ikke ville gå forbi ? efter ganske få gange blev den træt af det og gik fint frem uanset hvor vi red smiley

  • #6   28. maj 2017 Ea...

    Spark eller sporer kan gøre langt mere ondt - tror jeg. Medmindre at man tæver med pisken, og det tror jeg ikke at du gør.

    Drop tanken om straf.
    - Min faglige baggrund er, at jeg er læge, landmandsdatter og har altid været meget glad for den levende verden. Og bøger!
    Diverse neurofysiologi kan koges ned til, at man ved indlæring gentager det som giver gevinst.
    Der er to måder at få gevinst på.
    Direkte belønning. Man gør noget, det føles godt. (Fx, chokolade smager godt, så det spiser jeg igen.)
    Indirekte belønning. Man gør noget, og er sikker på at det stopper / undgår ubehag. (Fx jeg tager jakke på når det er koldt, jeg vil undgå at fryse.)

    Lige nu protesterer hesten, og hun føler sikkert at hendes adfærd forsinker det hun ikke har lyst til. Så, I hendes hoved er der en belønning for at danse i stedet for at gå frem. =automatisk belønning
    Men et rap med pisken er ikke en straf. Du afbryder bare hendes autobelønning, idet hun spontant reagerer på rappet med et skridt fremad. Og så roser du hende når hun skifter til den ønskede adfærd!
    Brug pisken som en afbryder knap overfor hendes autobelønning....


  • #8   29. maj 2017 Altså, der er jo ingen der beder dig om at piske hesten smiley

    Pisken er et hjælpemiddel, ligesom en spore eller et spark. Pisken bruges kort og præcist (et "slag").

    Det er muligt at hesten vil spring frem, første gang du bruger pisken, så roser du hesten, for den gik jo frem som du ønskede. Næste gang den stopper, så bruger du pisken igen, men bare lidt mindre, til sidst er det kun en berøring med pisken der er nødvendig.
    Du skal selvfølgelig først bruge pisken, hvis den ikke går frem for din schenkel, men du SKAL bruge pisken lige I det øjeblik at den ikke går frem.


  • #9   29. maj 2017 I mange tilfælde gælder det om at få hesten til at flytte bare et enkelt ben, og så drive eller opmuntre med stemmen (måske endda forstærke med godbid?) så snart at der er bevægelse.

    Jeg havde en hoppe der gjorde det samme en overgang, og jeg fandt ud af at hvis hun nægtede at gå frem, så bad jeg hende dreje, og i det øjeblik benet var i bevægelse, så roste jeg og drev hende fremad. I mange tilfælde var det lille skridt (i den forkerte retning) alt der skulle til for at få hende til at gå frem.

    Prøv det i situationer fra jorden først, så du lærer at spotte hvilken bevægelse der får hendes hjerne til at signalere bevægelse :O)


  • #10   29. maj 2017 Jeg red en islænder hoppe, der ikke er ung, men af forskellige årsag ikke har været redet særligt meget = ikke fået ret meget træning. Hun er den sødeste lille hest, men havde på et tidspunkt fået den ide, at hun ikke ville går fremad på tur, gik i stå med 4 ben plantet i jorden. Spark, flyttet hende til side, dreje rund, stemmen intet hjalp. Pisk med på tur en 2-3 gange og et eller to rap når hun gik i står, gjorde at der ingen problemer er i dag, hun går frisk frem ad og stoppe aldrig, og har ikke haft pisk med siden. Ja, det ser voldsomt ud med pisken, med det er kun i kort tid, og det virker. Man skal som regel sparke i længere tid før man får det ønskede resultat og det virker hellere ikke ligeså godt. Ikke sagt at man skal gribe pisken første gang, men det er en godt hjælpemiddel.

  • #11   29. maj 2017 det er ok at give et rap eller flere så den ved hvem der bestemmer og går frem når du vil have det, alt andet er noget sludder, det er jo ren stædighed, den skal vide hvem der bestemmer, og det skal være dig smiley

  • gitte L
    gitte L Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 2 Svar: 2
    #13   29. maj 2017 Også føj herfra Peter ??

  • #14   30. maj 2017 Pisken kan bruges på 2 måder, til at markere her til og ikke længere, også til at gennemtæske hesten. - det første vil være hensigtsmæssig i denne situation, det sidste er absolut ikke.

    Min den nye, kunne også finde på at stoppe, og nægte at gå, også bakkede han og bakkede og bakkede. Efter nogle gange høfligt at have bedt ham få fremad, uden det ønskede resultat. Blev sporen brugt mere effektivt, og problemet løst, det prøvede han et par gange og han har ikke gjort det siden.

    Man han er også meget fintfølende, så der skulle ikke så meget til. Hvor meget der lige præcist skal til, før din hoppe ændre adfærd, ved kun du. Og brug ikke mere "magt" end nødvendigt. - og stor ros når hun så går fremad.


  • #16   30. maj 2017 jeg har en hest jeg stort set kan ride alle vegne, det har sket den har fået en i røven, men ellers er det sjældent den får pisk som straf.
    den er meget lydig og har tillid til mig, men jeg har da sat den på plads så den ved hvem der bestemmer hvad vej vi skal, det har jeg ikke noget problem med, men at begynde at bakke den, eller en anden skal give den en bag i for at få den til at gå frem virker da tosset.
    Vær venlige men bestemte så får i søde og rare heste at ride på.


  • #18   30. maj 2017 Lige så snart man tager en hest ind og tilrider den, så er den jo under en form for tvang, det er da noget slemt sludder du skriver


  • #19   30. maj 2017 Peter - ikke nødvendigvis.. Hvis du ikke er nødt til at bruge magt så er hesten ikke under tvang, tvang er når du tvinger et andet individ til noget den sætter sig i modstand over. Da jeg startede tilridningen på Tindur brugte jeg overhovedet ikke tvang da alt hvad jeg foretog mig var okay med ham smiley

    Mvh TT


  • #20   30. maj 2017 Jeg tror vi skal starte med at definere tvang.

    Er det tvang at binde sin hest ved opsadling, for hvis den ønskede at ride, ville den jo blive hos os, og at binde den vil være unødvendigt- eller er det kun tvang når den får tæsk af pisken?

    Bare for at tage 2 i hver sin ende af skalaen.

    Hvornår går træning over til tvang? hvor præcis er grænsen?


  • #21   30. maj 2017 jeg syntes også det er skudt lidt forbi at sammenligne en hestehjerne og et menneske, en hest har hjerne på størrelse med en valnød, menneskets hjerne skulle gerne være 15-20 gang større, så ved jeg ikke om du er blondine og det kan spille ind? smiley
    Jeg støtter mig da også til min hest når jeg rider i terrænget den er rigtig god til at se ujævnheder og bløde pletter i jorden, men hvis vi kommer til en forhindring så er det da mig der bestemmer vi skal den vej


  • #23   30. maj 2017 Men hvis dine heste er samarbejdsparterne, og i er to om at nå resultatet, hvorfor så overhovedet binde dem?, så ønsker de jo selv at blive redet?

    Hvis nogen bandt mig, ville jeg opfatte det som tvang, også selvom jeg står stille, fordi jeg har lært, at det nytter ikke at protestere.

    Vores grænser for tvang er bare forskellige.


  • #24   30. maj 2017 Hestene er godt klar over at uden os mennesker ville de ikke overleve. Så hestene ønsker instinktivt at være vores venner medmindre vi ikke behandler de pænt. Hvis vi behandler de pænt så ønsker de at være sammen med os, men de lærer også hurtigt at de kan gøre lidt som de vil hvis vi ikke sætter grænser.
    Dorthe - tror du virkelig på den definition af tvang som du skriver??! Når du jo indlærer din hest til at blive stående ubundet under opsadling så er det jo også tvang hvis man skal bruge din definition.. For din hest har da på et eller andet tidspunkt forsøgt at gå over til græsset e.l. Imens du sadlet den op..så medmindre den bare fik lov at gå så har du da brugt tvang for at lære den at stå stille.. smiley
    Min definition er som beskrevet i #19.
    Og ja jeg har da også brugt magt på mine heste.

    Mvh TT


  • #25   30. maj 2017 den kan acceptere det fordi den kan ikke andet, det er stadig tvang, sådan var det også med slaverne i amerika smiley


  • #26   30. maj 2017 Selvfølgelig kan de andet..Men hvorfor skulle de dog?! Vi sørger for mad og drikke, vi er nøglen til det gode liv (for de fleste) de kan da også bare kæmpe imod at lade sig tæmme, men det kan ikke svare sig når de ser hvor godt de fleste artsfæller har det. smiley

    Mvh TT


  • #27   30. maj 2017 Ja - TT lige netop.

    Mine heste er aldrig bundet, men derfor går i da ikke, som de vil. De står hvor jeg har bedt med om at stå. Fordi det har jeg lært dem, og de ved at deres liv bare bliver lettere når de gør som jeg siger, og ubehageligt når de ikke gør.

    Men det er jo også tvang. Fordi de har ikke et valg. De SKAL blive stående.

    På samme måde som når jeg beder min hest gå frem, så SKAL han gå frem. Jeg sidder på 500 kg. hest, han er langt stærkere end jeg, så jeg bestemmer, og hvis ikke jeg gør, bliver ridning hurtigt en halv farlig sport.

    Jeg kan så bestemme at inden for disse grænser, kan hesten gøre som den ønsker. Og ja, mine heste har ret stor frihed især på tur, Men det kan kun lade sig gøre, fordi jeg ved, at bare skal lave en halv parade (eller en kvart) så har jeg fuld kontrol.

    Man ja, det er da tvang. det vil jeg på ingen måde nægte, men jeg er meget sjældent nød til at bruge pisk og andre hårdhændede metoder. Det jeg bruger er et "aggressivt/truende" kropssprog f.eks. et hurtig og fast stamp i jorden, helt uden jeg har rørt hesten. Andre gange en bestemt blik, også bliver jeg sur mentalt. Hestene kan jo mærke mit sind, og reagere der på.

    Men jeg bestemmer, og det er ikke til diskussion.

    Men jo jeg lytter, jeg kan mærke min hest sindsstemning, og ved hvordan han har det, hvad ham mener og føler. Og det handler jeg også efter, og tager med i min træning. - dette er essensen af min ridning. kan jeg ikke mærke dette hos en hest, gider jeg ikke ride den. Dette var også grundlaget for mit sidste køb af hest. Vi havde der er bånd. Hvor vi kunne kommunikere på sindet. - men igen jeg bestemmer.


  • #28   30. maj 2017 Så er vi enige... Jeg troede du mente at du ikke benyttet dig af tvang i træningen smiley

    Mvh TT



  • #30   30. maj 2017 Lisette - og så kommer man til den diskussion... Er det så okay af os at bede hesten om at udføre de ting hvor den ikke viser lyst og vilje når der er snak om unødvendige ting? (som jeg personligt jo mener tricks er, imens andre måske synes det er unødvendigt at ride...)

    Mvh TT


  • #31   30. maj 2017 TT - spot on på problemet.

    Da jeg var ved at ende i grøften på Basse, første gang jeg red tur på ham fordi han fik øje på en ko. Vente jeg sporerne og så fik han med at føle ret hårdhændet, så han sprang frem. Det er alle jo enige om, at det alligevel var bedre, end at lande på ryggen i grøften.

    Men på en dressurbane, er det i følge mange ikke ok.

    Hvornår er det ok, at vi mennesker sætter vores vilje igennem.


  • #32   30. maj 2017 Dorthe - lav lige et indlæg så vi kan tage den der smiley vi spammer vidst ts sin tråd smiley

    Mvh TT


  • #34   30. maj 2017 Kristine - det du gør der er jo at gøre hesten bange og aktiverer dens flugtinstinkt.. Det ville jeg bestemt ikke gøre medmindre man ønsker at hesten bliver bange, farer frem og bliver utryg ved sin rytter... Så skal man meget hellere forstærke ens fremad Signal.

    Mvh TT


  • #36   30. maj 2017 Ideen med at gøre noget total uventet i det tilfælde hvor hesten nægter at gå, kan virke.

    Men igen, det skal være situationsbestemt og ikke anbefalingsværdig på en nervøs hest, men på den bund solide, var det forsøget værd.



  • #38   31. maj 2017 Malene: nu har du selv bragt Klaus Ferdinand Hemptling på banen, så vil jeg som kommentar til dit indlæg citere hans bog "at danse med heste", side 198 og 199.

    " Hingsten fare elskov gal frem mod og reagere ligegyldigt af hvilken grund ikke på mit signal. Den løber bare vider. Hvad gør man så? Enkelt: SLÅR DEN, OG HÅRDT!. "

    Og et afsnit senere:

    "Hvis jeg er nødt til at forsvare mine vitale udfoldelsesmuligheder på denne måde ( og det forekommer ikke sjældent i arbejdet med heste) så bliver jeg ikke bare rasende, men bliver tværtimod omgående meget, meget venlig og klapper hesten nøjagtigt der, hvor jeg lige har slået den.

    Når DE gør det, handler De som et dyr af meget høj rang, og resultatet er fantastisk!. Deres hest er ikke spor forskrækket eller sur, men anerkender nu tillidsfuldt Deres dominans." Citat slut.



  • #39   31. maj 2017 Til Malene vil jeg bare sige? held og lykke med det, men tror ikke det kan bruges til noget, hvis man har et mål med sin ridning i ridesporten, hvad disciplin man så end rider

  • #41   31. maj 2017 Peter - Nej det kan du nok have fuldstændig ret i... Og derfor har ridesporten også et forfærdelig ry... smiley og jeg undres jo over dem der har et så stort et behov for at høre til at de lukker øjne og øre for alt andet end hvad der passer til deres lille verden.. smiley stakkels heste... Men igen.. Ikke alle er sådan jo..

    Mvh TT


  • #42   31. maj 2017 Jeg kender ikke så mange, har jo holdt pause i mange år, men jeg har da ikke hørt så meget dårlig, men jeg synes rent ud sagt at der er en masse romantisk/naivt sludder på disse sider, hver gang en hest ikke lige vil, så kommer der 10 eller flere forslag til behandling og at hesten må være syg.
    Sådan tror jeg ikke virkeligheden er og der er ikke noget galt i at sætte sig igennem og vise hvad vej vi/hesten skal.
    Vi skal da gøre alt det bedste vi kan for de dyr vi nu en gang har indfanget og give dem et godt liv.


  • #43   31. maj 2017 Forskellen fra dengang og til nu, er at der er blevet lagt større fokus på indlæringsteorier m.m., hvilket der ikke var på det tidspunkt, vil jeg gætte på. Der var i hvert fald ikke særlig stort fokus på det da jeg begyndte til ridning for kun 13 år siden. Nej hestens hjerne er ikke særlig stor. Den reagerer ud fra instinkter og pres. Men den kan ikke tage røven på en, for sådan tænker hesten ikke.

  • #45   1. jun 2017 Malene. Jeg har ikke været grundigt, Jeg læste den bog for mange år siden, måske 20, og de ord har bare fæstnet sig i min hjerne, og jeg kunne også huske hvor i bogen de stod. Der skal være 2 ting som skal være i orden når man slår en hest.

    1) den skal på ingen måde være i tvivl om hvorfor den er blevet slået.
    2) den må ikke være i tvivl om at den er blevet slået. (ET hårdt slag, og ikke 29 små)


    Når du skriver, lyder det som om, at vi slår hesten konstant, for at få den til at lystre. Sådan hænger verden jo ikke sammen. Magt demonstration er absolut sidste udvej. når alle andre metoder er afprøvet, og kun hvis den kan leveres i absolut samme øjeblik, som forseelsen, ellers ikke!

    Det hele er situations bestemt.


  • #47   1. jun 2017 Hvilke 117 andre ting, er et lige man skal nå at gøre, når man har 1½ sekund, før man ligger på ryggen i grøften med en hest over sig?

  • #49   1. jun 2017 Fordi hesten er et instinktsyret flugtdyr, og det kan nok så meget træning ikke ændre på.

  • #51   1. jun 2017 Lisette. Når du skrive slå, så får du det til at lyde som om at man slå med alle sine kræfter smiley

    Når jeg bruger pisk, så er det ikke med "slag", men mere en berøring, en understøtning af et givet signal.

    Når jeg kigger på min lille hesteflok, så bliver der også delt slag og trusler ud, hvor efter de går fredeligt og græsser igen.

    Min hest SKAL se mig som lederen, og ikke som en ligeværdig partner.


  • #52   1. jun 2017 Lisette: Nej, den er ikke kun instinktstyret, men den er ret meget, som i ret meget. Og at sige man bare skal overveje hvorfor den pludselig reagere som den gør, også have ageret anderledes inden, er nok for meget forlangt. Ja man kan gøre meget, ved at tænke frem og træning. Men man vil ALDRIG kunne fjerne det instinkt.

    Selv os mennesker, er utrolig instinktstyret, og det på trods af vores store frontal lapper, (nærmere betegnet: orbitofrontal cortex og dorsolateral præfrontal cortex), og disse instinkter styre os, uden vi aner det/ er bevidst om det.


  • #54   1. jun 2017 Ja, din træning fungere så længene hesten er parasympatiske aktiveret, men når den af en eller anden grund ikke er, og det sympatiske nervesystem køre på fulde blæs. Kan du nok så meget træne, der er bare ingen kontant.

    Jeg er helt enig med Karin, en klar grænse, her til og ikke længere. og der må self. ikke anvendes stærkere magtmidler end situationen tilskriver. Men grænserne skal være helt klare og præcis de samme, hver eneste dag, så har man en trolig nem hest. Det er i hvert fald min erfaring. Så behøver men ikke demonstrere magt hver dag, så kan et lille bestemt blik være nok. Præcis som hestene gør med hinanden på folden.


  • #55   1. jun 2017 Jeg synes der er lidt sammenblanding af tingene?
    Jeg træner dressur 3-4 dage om ugen på min ridebane, så springer jeg 2-6 gange og måske så en landevejstur, det er det optimale for mig.
    Når jeg træner på bane så er det da yderst sjældent jeg bruger pisk som afstraffelse, det samme under springning.
    men hvis jeg rider en tur ( mest i starten ) kunne jeg da komme ud for ting hesten flejnede ud over, den får altid en chance, men hvis helt umulig så får den da en bag i, vi kan jo ikke ende midt ude på vejen mellem bilerne.


  • #57   1. jun 2017 Jeg springer 2-3 dage ikke 2-6 dage

  • #58   1. jun 2017 Hmmm - hvis en heste reagerer med flugt (via sit instinkt) fordi at den virkeligt er bange, så vil den slet ikke registrere et slag fra en pisk.
    Se bare en hest der går i et trådhegn. Den stopper ikke når tråden skærer ind til knoglen men fortsætter med at løbe den vej som dens instinkt fortæller den.

    En hest der helt oppe i det røde felt - der hvor instinktet tager over og sætter den i flugt vil ikke lære noget af et rap med pisken eller lignende.

    Nogle ville så sige, jamen hvad så hvis jeg, ud fra min erfaring og fra hestens reaktioner kan sige at den lige om lidt vil havne i en flugtreaktion, så kan jeg lige give den en med piske for at få den til at ændre fokus...
    Ja måske, men i den situation har du også valget mellem flere andre løsningsmuligheder der ville virke lige så afledende som et slag med pisken..

    Jeg tror i virkeligheden at jeg prøver at sige det samme som lisette i #56 men ville bare gerne sætte mine egne ord på.

    Og så skal vi lige huske at det initierende problem var en hest der ikke ville gå frem - ikke en hest i panik eller en hest der lyder som om den er specielt farlig i sin adfærd..


  • #59   1. jun 2017 Ok - hvad skal man så gøre når ens pony har stået total fast i 3 kvarter, hvor man i den tid har siddet lige så stille og i helt roligt puffet let med schenklerne, og der er absolut sket intet.

    En erfaren rytter kommer op og ponyen går fint, den første rytter kommer op i gen og hesten STÅR bare stille.

    En erfaren rytter trækker ponyen frem ned rytteren, det virker, til den erfaren rytter slipper. Så står ponyen igen.

    Hvad gør man så - helt lev praktisk og konkret? Når nu magt anvendelse i den situation er så uaccceptabel.


  • #60   1. jun 2017 Man stiger af ponyen og begynder at arbejde med den fra jorden. Lærer den bedre at kende, finder ud af hvordan man bedst kommunikerer med den..

    Hvis ponyen står totalt fast i 3 kvarter, så er der noget helt grundlæggende galt i kommunikationen, og så bør man slet ikke ride den..


  • #61   1. jun 2017 En elev rytter - hvad skal hun helt præcis gøre fra jorden?

    Andre kan godt få ponyen til at gå. Og pæn dressur oven i købet.


  • #63   1. jun 2017 Det var IKKE en rideskole pony, det var en jeg havde til mine børn.

    Og når den blev træt af at stå, startede den de vildeste bukkedpring til ungerne fløj af helevede til.

    Jeg kunne ride den lige så fint, helt dum i dressuren var den ikke - men når jeg var et par meter væk, så enten stod den eller bukkede vildt

    På stald og fold var den det sødeste, min søn var 7, han kunne selv hente den ind fra folden, strille, rense hove og lægge hovedtøj på. Problemerne startede først når ungerne sad i sadlen.

    Så Liselette, du mener at man skal give op, over for heste som ikke opføre sig eksemplarisk - det var et interesant råd


  • #64   2. jun 2017 Hvis alle andre, pånær dette ene barn, kunne få hesten til at gå en pæn dressur, så vil jeg stadig hævde at der skulle arbejdes meget for at få hest og pige til at kommunikere. Hvad der skal til er individuelt, der findes ikke en Quick-fix til den slags problemer, og uden at kende pige og pony er det jo ikke til at sige hvad der ville virke.
    En pony der har dårlige oplevelser med i bagagen kan det tage år at vende til en pony der har tillid til sin rytter og endnu længere at lære at stole på ryttere generelt..
    De færreste børn har ikke den tålmodighed, vedholdenhed og erfaring der skal til at løse en sådan opgave.

    Nu bliver jeg lidt nysgerrig på din historie Dorthe.
    Løste det pigen og ponyens problem at lade pige bruge pisk på ponyen?


  • #65   2. jun 2017 Der var 2 børn, begge mine unger, som ikke kunne ride den pony.

    Mine børn gjorde jo præcis som flere har foreskrevet, blev lige så stille ved med at bede ponyen med at gå frem, og ponyen kvitterede med af smide dem af.

    I skal nok få slutningen på den historie, men først vil jeg gerne vide, hvilke af Liselettes 117 andre metoder, mine unger skulle have anvendt.


  • #67   2. jun 2017 Undskyld skrivefejlen.

    Men HVAD skulle mine børn så have gjort?, det du påpeger er, hvad de IKKE skal gøre.

    Det eneste du har skrevet, er at man skal blive ved med at bede ponyen om at gå frem, i sådan en situation, og i dette tilfælde er resultatet, at ungerne bliver kylet ad helvede til.

    Hvad gør man så?


  • #69   2. jun 2017 Jeg ville stadig have børnene ned på jorden ved siden af pony - og ikke kun for at strigle og trække til og fra fold.

    Jeg vil have børnene til at stille pony simple opgaver uden brug af tvang og i starten altid med supervision fra en voksen som kan spotte hvis tålmodigheden brister.

    Simple opgaver kan være at få pony til at bakke, flytte henholdvist forpart og bagpart væk, gå frem på kommando, stoppe på kommando (altså ikke ved at man hiver i hesten, men når "træner" stopper og giver lyd eller tegn til stop. Indparkering til skammel..

    Øvelser som lyder simple, men som kan være vanskelige at få til at sidde "lige i skabet" når udgangspunktet er en pony der måske har dårlige oplevelser med i bagagen..

    Under denne træning skulle der gerne blive skabt et bedre tillidsforhold mellem pony og barn, og barnet skal opnå større forståelse for hestens kropssprog og reaktioner og omvendt..

    Mange børn vil finde arbejdet kedeligt - de som ikke gør lærer noget der kan være dem til stor fordel resten af deres liv - og ikke kun omkring heste..


  • #70   2. jun 2017 Men hvordan forklarer I at denne adfærd ikke viste sig ved andre børn/større børn, men KUN de to? Hvis det var noget fysisk så ville ponyen reagere lige meget hvad... (medmindre de andre var rigtig ond ved den, og det tror jeg ikke Dorthe ville acceptere)

    Mvh TT


  • #74   2. jun 2017 Liselette: vil du uddybe " De dygtigere ryttere har jo sikkert udvist et andet pres og ikke accepteret noget "pjat" med ponyen og derfor har den holdt det inde og undgået straf. " - er det ikke at udføre magt og tvang?

  • #76   2. jun 2017 Ellers kan jeg oplyse, at jeg valgte at sende den pågældende pony tilbage til ejer, det var en jeg lige fik i hånden med ordene, "mangler dine børn ikke lige en sød børnepony at ride på", og wupti så have jeg en pony mere.

    Nu rider min søn på vores de "store" gule, som alle 3 går meget koncentreret for ikke at "tabe" sønnike, de passer sådan på ham, så dejligt at se.

    og ja, Malene, du har ret, mine unger og i sær min på det tidspunkt 7 årige særlig sensitive søn, kunne ikke sætte sig som leder. Det opdagede ponyen, og tog magten, også bliver ridning farlig.

    og nej, han fik ikke en pisk til at tæske ponyen med, at bruge magt (ligegyldigt i hvilken grad), når man ikke har den fysiske udstråling og psykiske viljestærkhed, til at følge den op med, er det jo skruen uden ende.



  • #78   2. jun 2017 Delvis enig. Men hestene tester os ikke! De er bare motiveret af nogle ting og kan mærke at en person ikke er stærk nok psykisk til at stå imod.
    Jeg har en rigtig dejlig veninde. Hun er ikke stærk psykisk eller konsekvent nok. Så hun har ofte nogle udfordringer med sine heste. Så vil hun gerne have at jeg ser og prøver, og hver gang står jeg med en dygtig hest der gør som den får besked på uden brug af vold og magt.. Hestene er som du siger, utrolig følsomme og mærker det mindste.. Og det er her vi skal være knivskarpe, og et skridt foran, og ikke sætte barren højere end hvad vi selv kan magte den pågældende dag smiley

    Mvh TT


  • #79   2. jun 2017 Lige nøjagtigt, når hestene kan mærke at personen ikke kan sætte deres vilje igennem, og rytteren ikke tager lederskabet og leder, så tør de jo ikke lægge deres liv i vores hænder. også er det de tester rytteren af, om denne er værdig til at passe nok på den.

    Også kan det gå galt, som i tilfælde med den pony vi havde lånt.


  • #80   2. jun 2017 Men hestene ser ikke på os som leder, det eneste de mærker er hvor trygge vi er med det vi laver.. Er vi trygge, tør de gå ud i verden med os og føler sig trygge, er vi utrygge så signalerer vi at det er noget at være bange for også bliver de utrygge og tør ikke stole på os. smiley det hele handler om de følelser vi udstråler...

    Mvh TT


  • #82   2. jun 2017 Bukkespring enig! Gro fast.. Ikke nødvendigvis.. Tindur kan sagtens gro fast i laaang tid fordi han er bange (selvom jeg udstråler ro/er fuldstændig rolig) men giver jeg ham tid og ro, samt fortæller at dette har jeg fuldstændig styr på. Så kommer vi til sidst videre smiley

    Mvh TT


  • #85   2. jun 2017 I det omtalte tilfælde, havde den pony ikke ondt, den var ikke skæv, den havde ikke haft en dårlig barndom.

    Den have slet og ret opdaget, at den kunne slippe for at komme ud at ride, ved at nægte at gå og smide ungerne af.

    Lige så snart der kom en anden rytter, som bad den gå frem, nå den tænkte på at stoppe, helt uden at tæske og hamre den med sporerne, en et fast bestemt tryk, så var ponyen helt godt gående.


  • #86   2. jun 2017 Dorthe - ja den pony havde fået en tillært adfærd... Det ses ofte..
    Derfor arbejder de dygtige ud fra udelukkelses metoden.. Først fysisk, (evt psykisk) og så evt piller tillært adfærd af på en GOD og hensigtsmæssig måde smiley og så skal det godt nok arbejdes med personen der har givet den tillærte adfærd.. Hvis ikke er man lige hvidt!

    Mvh TT


  • #87   2. jun 2017 Men man kan da ikke komme uden om at hesten, i dette tilfælde du beskriver, ikke ØNSKER at have de børn på ryggen. At den ikke trives med det, eller at den forventer at noget som den ikke bryder sig om skal ske når de sidder på den.
    Og så kan det godt være at du opfatter det som at hesten ikke har haft en dårlig barndom, men hvis den har lært at det kan betale sig at smide rytteren af, så har den dog oplevet at det ikke var behageligt at have rytteren på..

    Og så kan du sagtens have ret i at hesten også har lært at mere sikre (og måske også stærkere) ryttere end dine børn ikke falder af og derfor opgiver den kampen, eller at disse ryttere er bedre til at sende de korrekte signaler til hesten, signaler som den kan forstå og derved reagere på ved at gå en fornuftig dressur?


  • #88   2. jun 2017 Woow mit emne gik vidst lidt amok - undskyld, jeg ikke lige har vendt tilbage.

    Det er noget hun har gjort rigtig længe, og det hjælper ikke at dreje hende til siden eller lignende, hun stopper ligeså hurtigt igen som hun starter.
    Jeg er udmærket klar over hvordan man benytter sig af negativ forstærkning, og i det her tilfælde.. lad os sige, hun er stoppet med at ville reagere på det..

    Vi har prøvet med godbidder, både at lokke og det ene og det andet (som sagt gør hun det også fra jorden) - hvilket ikke får hende overbevist heller.

    Måske er en pisk en ide. Jeg vil dog gerne selv have lov til at bestemme, om det er ok eller ej at bruge en pisk til en situation, hvor hesten tydeligvis har noget den vil sige. Det synes jeg ikke bare man skal ignorere.

    Jeg må indrømme jeg stoppede med at læse jeres kommentarer da det blev en diskussion mellem hinanden.

    Tak for svar dog.


  • #90   2. jun 2017 Lisette - læs lige hvad jeg skriver - jeg har på intet tidspunkt skrevet, der blev anvendt pisk og spore på den pony!!!! -

  • #92   2. jun 2017 Lisette - overhovedet ikke enig. Hvis en pony pludselig en dag ser græsset og har græs som sin motivation, den skynder sig over og rytteren falder af, så går der ikke lang tid før den opfatter at hey, rytteren faldt af, jeg fik mit græs!
    Endnu et eksempel var for nogle uger siden, Tindur er meget glad for en hest han går på fold med, folden ligger på den ene kortside af ridebanen. Tindur havde den dag heller lyst til at være sammen med sin ven end at træne. Jeg starter med at varme op i skridt, så i trav og så skal vi til at galopere. Tindurs ven stiller sig ved hegnet og da vi kommer galoperede imod kortsiden og skal dreje stopper Tindur brat op og drejer sig imod modsatte hjørne så jeg ryger af. Tindur kigger på mig og man kan se at han tænker "nå det var sådan jeg skulle gøre" Jeg tager ham og fortsætter træningen og så gør han nøjagtig det samme, jeg røg igen af selvom jeg følte jeg havde forberedt mig.. Jeg tog den endnu engang, og fjerde gang lykkedes det mig at få ham rundt og videre, dette fordi jeg tog pisken og satte op som en "spærre" ved siden af hans hovede da vi kom til hjørnet. Efter det kunne han godt.. Men det var SÅ tydeligt at han forstod han havde knækket koden så han kunne stå sammen med sin ven i stedet for at arbejde smiley

    Mvh TT


  • #94   2. jun 2017 Lisette : Jeg har redet den pony iført strømpesokker og den gjorde som jeg bad den om. (jeg var iført træsko, en dag jeg havde min søn med ud at ride på den og den igen nægtede at bevæge sig med dem på ryggen.)

    Ja, lige nøjagtigt, jeg har en anden psykisk gennemslagskraft end min sensitive søn.

    Så fordi, jeg har en stærkere psykisk udstråling end min meget sensitive dreng, så har hesten fysiske skavanker, som gør at den ikke gør, som han beder den om. smiley

    og det kan du se, uden overhovedet at have set ponyen, eller aner et kvæk om ponyen var undersøgt eller ej. - jeg er ret imponeret over dine evner. (undskyld sarkasmen smiley )

    Heste er bare forskellige, Den nye jeg har skal jeg dårlig nok hviske til, før den udfører alt jeg beder den om. Den var et kvarter om at lære at så uden at være bundet. - han lever præcis op til de forskrifter som du skrive om heste. utrolig elskelig, og jeg bestemmer, helt uden nogen form for diskussion. Han afventer alt fra mig, før han gør noget, kommer når jeg kalder fra dag et, (jeg har haft ham i en uge, og han har gået som græsslåmaskine de sidste 6 år)

    også har jeg et stort skrummel af en fjordhest (Klausen), tung, ekstrem muskuløs 152 høj, (minder lidt om en kød-kvæg i udseende rent muskelmæssig) ekstrem godmodig. Sådan har han været fra dag 1, har kendt han siden han har været 1 år gammel. Ungerne på rideskolen elsker ham, og det er lykken, hvis de må ride ham.

    Men giver jeg ham et halvt års fri, af anden årsag end ham, så er han bestemt ikke en børnehest. så gør ham som det passer ham. Vil det så sige, at han pludselig har fået alverdens skavanker, som gør at han nu ikke bare tøffer rundt med ungerne, men går egne veje - som så helt på mirakuløsvis, forsvinder når han har været redet af en voksen i en uges tid? - hvorefter ungerne igen kan ride ham.


  • #95   2. jun 2017 Hesten har brug for.. Her var det tydeligt at han havde en anden motivation end mig.. Han ville være med kammeraten.. Vi skal overhovedet ikke tro at hestene ALTID vil vælge os til, lige meget hvad/hvordan vi tilbyder. De har nogle gange også lyst til at være foruden os lige meget hvordan vi træner og motiverer de.. Jeg ser mig selv som heldig. Så længe hestene vælger mig (ikke går, viser tegn på at ikke ønsker at arbejde/lege med mig)over 50% af gangene så betyder det at jeg gør det rimeligt godt. Det er da meget hyggeligere og mere naturligt for en hest at gå med flokken og spise græs end at løbe rundt med mig på ryggen smiley

    Mvh TT


  • #96   2. jun 2017 Efter hvad jeg har hørt? skulle ordkløveren stå rigtig godt i år smiley
    Alt det der vrøvl, den skal have en i røven og så fremad, slut med det smiley


  • #97   2. jun 2017 Peter - mind mig på at jeg aldrig sælger dig en hest!

    Mvh TT


  • #100   2. jun 2017 Ja og ifølge den er det instink styret! Min behandler sagde noget meget godt her om dagen.. Og nogen må meget gerne modbevise det hvis de kan!
    Hun sagde. At siden hestens hjerne ikke fungerer som vores, så bevæger hesten sig altid naturligt medmindre den er låst/har smerter. Den lægger ikke fysiske uvaner til sig som os mennesker. Jeg f.eks sidder på en bestemt måde der er skadeligt. For at jeg skal sidde korrekt så skal jeg være bevidst om at sidde korrekt og jeg skal vænne min krop af med den dårlige vane.
    Hesten derimod starter med at bevæge sig naturligt med det samme problemet er løst.(vi taler selvfølgelig her om den frie hest på folden, ikke om en der arbejdes med)

    Mvh TT


  • #102   2. jun 2017 Hvis jeg skulle ud og købe hest skulle det være en rigtig hest smiley sådan til diverse sport, ikke bare transportmiddel, så det bliver ikke aktuelt smiley
    Jeg har jo en fin hest, som har stor tillid til mig, gør som jeg beder den om, ikke nogen problemer her, men jeg gør jo også det hele forkert smiley


  • #103   2. jun 2017
    min pointe: der var INTET og som jeg har skrevet flere gange INTET fysisk i vejen med den pony. også selvom du bliver ved med at foreslå det.

    Det er psykisk med den pony, som er opstået på den måde som TT beskrev højere oppe. Den har lært at den kan slippe ved at vippe ungerne af. - at det skulle være fysisk betinget, har jeg ret svært ved at se.

    Men ok vi er uenige her. og jeg har ikke ponyen mere. Lad os lukke den.





  • #105   2. jun 2017 Hvorfor skulle jeg dog beholde en pony mine børn var skrækslagne for, det giver da ingen mening.

    Når nu hestene er SÅ motiveret for at blive redet, så elskelige, så fredelige og selv vælger os mennesker til at bestemme - hvorfor er det så nødvendig at binde dem i forbindelse med opsadling?

    Altså ikke som mine som har lært det som en færdighed, men helt frivilligt og med begejstring ( som en hund der skal ud og gå, jeg ved godt de to dyr ikke er ens, men som et billede på min pointe)

    Hvis hestene er som du har beskrevet, ville de jo ikke forlade os, når vi har hentet dem ind. (Mine barndoms hunde forlod ikke min side, hvis der var en gåtur i sigte)

    Bare en tanke


  • #107   2. jun 2017 Som jeg skrev har min undring absolut intet med indlæring at gøre, men en adfærd hesten burde have helt naturligt, hvis din beskrivelse af hestens præferencer holder stik.

  • #110   3. jun 2017 Malene en meget fin beskrivelse af heste psyke du skrev der, jeg kan kun være enig - det er lige præcis de tanker som liger til grund for min omgang med heste

    Og grunden til jeg udvikler et kropssprog som både jeg og hesten forstå, så jeg kan "vise" vej. Ellers styre jeg mine heste på mit sind, som du også beskriver, er de virkelig dygtige til at aflæse os ryttere.

    Dissideret magt - bruges i sikkerhedsspørgsmål.

    Og ja enig, en ret god debat, som også har sat tanker i hovedet på mig. Jeg rider dressur med pisk, det har jeg gjort 30 år. Jeg bruger den sjælden, kun hvis jeg ønsker lidt mere bagbart i en øvelse, så lægger jeg den på bagparten.

    Men sidste undervisning havde jeg glemt den, Basse gik upåklageligt. Ingen forskel, udover at jeg manglede den i min hånd - "min sutteklud" vanens magt er stor.



  • Ann S
    Ann S Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 18 Følgere: 17 Svar: 3
    #111   4. jun 2017 Hesten fejler ikke noget, men det er dig der skal have noget undervisning inden Du fortsætter. Må jeg foreslå følgende bøger:
    Hestetræning (arbejd fra jorden) af Lesley Bayley
    Rytterens hjælpere (kommunikation mellem hest og rytter) af Clarissa L. Busch
    Mvh Ann


Kommentér på:
Vil ikke gå fremad

Annonce