{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Sadelpad - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg blev anbefalet at købe en sadelpad som løfter sadlen bagtil.
Efter denne anbefaling har jeg lagt mærke til, at sadlen vipper en smule - især i lettidnong - hvor den er løftet en smule bagtil og rammer ned på ryggen, når rytteren sætter sig i sadlen.

Så jeg har købt en billig sadelpad, men jeg er i tvivl om, om det gør noget godt.
Måske nogle af jer der har mere forstand på det med sadler end jeg?

Jeg vedhæfter nogle billeder både med og uden sadelpad under.
Ligger sadlen bedre med pad under?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadelpad - hvordan?
  • #1   20. jun 2017

    profilbillede
  • #2   20. jun 2017

    profilbillede
  • #3   20. jun 2017

    profilbillede
  • #4   20. jun 2017

    profilbillede
  • #5   20. jun 2017 En sadelpad er i hvert fald ikke løsningen - sadlen ligger temmeligt meget i forvægt med den under. Når sadlen ligger korrekt, skal det dybeste punkt være midt i sædet. Det er det uden pad'en, men ikke med (pad'en ser i øvrigt ud til at ligge temmeligt skævt på billederne taget bag fra).

    Og så en kommentar, der ikke har meget med sadlen at gøre - du skal altså have lagt underlaget ordentligt -underlaget skal løftes op i kammeret, så det ikke ligger og strammer ned over rygsøjlen. Det kan give både trykninger og gnavsår.

    Ang. sadlen, så få en sadelmager til at kigge på den, hvis den vipper, for det skal den naturligvis ikke. Men den trænger ikke til at blive løftet bagtil. Jeg gætter på det istedet handler om bredden eller formen på bommen, men det er ikke noget der kan vurderes ud fra et billede.


  • #6   20. jun 2017 Tak for din kommentar smiley
    Det er dig ikke min hest, men en jeg har part på.
    Jeg kan ikke gå ud og købe en ny sadel, men jeg kan lave "småjusteringer" som fx sadelpad. Men jeg har ikke meget forstand på det, så derfor spørger jeg til råds.

    Jeg tror måske det ligner, at padden ligger skævt, fordi han hviler på et bagben. Og så er den lidt mere "slatten" i den ene side, men der er ikke vægt fra sadlen så langt ude, så det er uden betydning.

    En sadelmager ville klart være at foretrække, ja... Men nu hvor det ikke er en mulighed, ligger sadlen så acceptabelt uden padden? - Bedre uden pad?

    Tak for råd mht underlaget. Det vil jeg huske


  • #7   20. jun 2017 Oh, retter lige: Den ligger skævt, ja. Kan jeg godt se nu.

  • #8   20. jun 2017 Jeg blev anbefalet at købe den 'hele' pad der løfter bagtil, fordi min sadel havde for små puder bagtil, men ellers lå rigtig godt. Det skulle være den sagde tilpasser, fordi den du har købt låser sadlen fast bag skulderen på hesten, men den vil heller ikke trykfordele hele vejen under sadlen men kun på et meget lille stykke.

  • #9   20. jun 2017 Jeg syntes sadlen ligger i bagvægt på det første billede og meget bedre i balance med pad'en. Så prøv om du kan mærke en forskel.

    I den ideelle verden får man sadelmager, men i nogle tilfælde er det ikke lige muligt, og så må man jo forsøge at gøre det så godt som muligt med de midler man har.



  • #10   20. jun 2017 Et lille surt opstød.. Da jeg havde en part hvor sadlen ikke passet så nægtede jeg at ride hesten... Så longeret jeg og hygget jeg med den i stedet.. Hestene skal da ikke gå og få ondt på vores bekostning. smiley

    Mvh TT


  • #11   20. jun 2017 Øhm.... hvorfor er en sadelmager ikke en mulighed, fordi det er en part? Er det fordi ejeren mener at sadlen er god som den er, og ikke vil have "pillet" ved den?
    Eller handler det om at du ikke vil betale? Hvis det havde været din egen hest, var der vel også kun dig til at betale?


  • #12   20. jun 2017 En sadelmager er selvfølgelig mest optimal, og hvis hestens ejer elsker sin hest, vil han/hun også investere i det at få sådan en ud...

    Der udover så synes jeg faktisk at sadlen ligger bedre med pad'en under - det er jo tydeligt at se, at den lægger i bagvægt uden, og så giver det mening at du har en fornemmelse af den vipper. Hvordan den ligger "temmelig meget" i forvægt med pad'en, kan jeg simpelthen ikke greje...

    Det er jo ikke en holdbar løsning med pad, MEN den kan dog bruges indtil sadelmager kommer (såfremt man har en kommende aftale, og hesten nu ikke viser tegn på smerte).


  • #13   20. jun 2017 Jeg synes faktisk også sadlen ligger en anelse bedre med pad, da den er i bagvægt uden, og i lidt bedre balance med.

    Men ofte når sadlen ligger sig i bagvægt, er det fordi sadlen er for smal fortil ved skulderen, og derfor løftes fortil = sænkes bagtil - og en pad bagpå gør jo ikke sadlen bredere fortil smiley



  • #14   20. jun 2017 En sadelmager er ikke en mulighed da ejer ikke ønsker, at jeg piller for meget ved udstyret, samt har jeg ikke råd til hverken at betale for at få sadelmager ud eller betale for en ny sadel.

    Hesten viser ikke tegn på smerte, men sadlen kan selvfølgelig godt genere alligevel.

    Denne pad som jeg har købt har nok udtjent sin pligt. Men den var billig og jeg vil ikke investere i en rigtig god, dyr pad førend jeg ved, om det virker.

    Jeg skal ride undervisning i dag og tænker at prøve at ride med pad under. Så kan underviser give sit besyv med til, hvordan hun synes, det ser ud.

    Mimre: Hvis det havde været min egen hest, var der kun mig til at betale, ja. Og så havde jeg betalt, hvad det koster. Men nu er det sådan, at det IKKE er min hest. Han skal have det godt alligevel, men jeg har netop en part, fordi jeg ikke har råd til at have min egen.



  • #15   20. jun 2017 Ja jeg vil da godt dele, hvorfor jeg mener, sadlen ligger bedre uden pad. Har forsøgt mig med lidt tegn og fortæl. Først uden pad, hvor det dybeste punkt ganske rigtigt er en smule længere bagude en optimalt, men ikke noget jeg finder kritisk, og jeg synes balancen i sadlen ser ud til at se hæderlig ud (men aner jo intet om, hvordan den ligger om skulderen osv.)

    profilbillede
  • #16   20. jun 2017 Og med pad, hvor jeg mener sadlen tipper alt for langt forover. Det dybeste punkt er stadig ikke langt fra midten, men vil til hver en tid hellere have en en my for langt bagude end tilsvarende for langt fremme. Og ser man på for- og bagsvidsel, så ser det da også helt fjollet ud - sadlen er jo langt fra pænt balanceret at se på.
    Igen aner jeg jo ikke, hvordan den sidder om skulderen, men jeg synes den ser ud til at kunne trykke muskulaturen fortil, når der komme vægt i, som jo vil lægge længere fremme i sadlen (men ser ud til er jo ikke = at den gør det)


    profilbillede
  • #17   20. jun 2017
    Sadelen ligger i ligevægt med pad. Der skal tegnes fra forsvidselen og igennem bagsvidselen - stregen skal gå halv igennem bagsvidselen. Uden paddet er stregen lige henover, dermed ligger sadelen i bagvægt.

    Problemet fikses ikke med et pad dog. Det er en rideskole hest og jeg ved godt at de sjældent går med optimale sadeler - men hav i mente at hvis hesten begynder at bukke, ikke ville gå frem, ikke vil sætte i galop, bliver sur på sadel, urolig ved opsadling eller opstigning, sur på nogen måde og meget andet - kan det skyldes sadelen.


Kommentér på:
Sadelpad - hvordan?

Annonce