{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
702 visninger | Oprettet:

Min hest er begyndt at stejle? {{forumTopicSubject}}

Hej HGér

Jeg håber i kan hjælp.
Jeg har en fjordhest, som er begyndt at gøre an til at stejle når hun skal stå stille eller lave parade.

Jeg har købt hende for ca. 3 mdr. siden og hun kan ikke finde ud af at stå stille når hun skal lave parade. Nu er hun så begyndt at lave små hop/gøre an til at ville stejle.

Det gør mig meget utryg og problemet skal bare stoppes. Hvad skal jeg gøre?

Jeg er holdt op med at øve parader for ikke at opbygge problemet, men det kan jeg jo ikke blive ved med.

Mit problem ligger nok også i at jeg sådan set bliver bange og stivner lidt når hun gør an til det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest er begyndt at stejle?
  • #1   11. aug 2017 Jeg ville gå tilbage til basis og træne fra jorden, det lyder til at hun er blevet meget forvirret for paraderne og derfor reagere på denne måde.

    Ellers vil jeg foreslå du får en anden rytter på, se hvordan hun reagere med denne rytter som ikke bliver usikker og utryg ved det, reagere hun mindre eller mere, og så vil jeg foreslå at man enten driver meget fremad eller bakker af når gør klar til det, sådan hun bliver bremset i hendes adfærd - træn en masse parade, måske bare ikke længere tid af gangen i starten smiley

    Til sidst så tænker jeg, at hun måske skal tjekkes igennem fysisk, kan være der noget fysisk der gør at det gør ondt ved parader og hun derfor reagere sådan, så ville få en professionel ud og tjekke om eventuelle spændinger smiley


  • #2   11. aug 2017 Hun er tjekket i hoved og røv - tænder er også tjekket smiley

    Men de andre indput kunne godt være en ide smiley


  • #3   11. aug 2017 Jeg ville gå tilbage til basic og træne parader uden kontakt. Altså stoppe hesten for tøjlen og så give helt efter, så snart den står. I starten går den sikkert frem med det samme, men så bare stop den for tøjlen igen og giv slip.
    Når den bliver stående bare lidt giver du besked om frem inden den går og langsomt kan du øge tiden den skal stå stille.



  • #4   11. aug 2017 Når du træner paraden, hvor lang tid før selve paraden forbereder du så på der skal ske noget nyt, og hvordan forbereder du hende?

  • #5   12. aug 2017 Laver du en halv parade inden du standser hesten i en hel parade? smiley

    Det er ret vigtigt, så den er opmærksom på at den skal noget nyt - hvis man bare "trækker" indtil den står stille, bliver det ubehageligt for den.


  • #6   14. aug 2017 syntes jeg forbereder i god tid, men hun bliver meget nemt kørt op.
    Hun er typen man bare skal side på fordi hun er så selv-gående, derfor er det svært for hende at stå stille.

    Man kan vel godt sige hun har lidt damp smiley


  • #7   14. aug 2017 den har ikke lært at stå stille er en øvelse ligesom alt andet. en parade er en øvelse og skal læres på samme vilkår som alt andet. jeg havde trænet det fra jorden først. brugt et verbalt signal som stå eller parade hvad du lige føler for. og når hun kan det fra jorden prøvet at gøre det fra ryggen uden at bruge hverken tøjle eller sæde og så langsomt bygge tøjle og sæde på så din hest langsomt for de to ting sammenkædet at et blidt træk i tøjlen samt et afholdende sæde betyder stå! og så husk at den ikke skal være perfekt. hvis den kan stå 2 sekunder uden at gøre antræk til andet så masser af ros og frem igen ..

  • #8   14. aug 2017 Nu bruger jeg hende jo hovedsageligt til dressur og hun er en lækker fjordhest at ride. Tror måske jeg har forblindet mig lidt og glemt lidt hyggen og træningen fra jorden.
    Tror jeg vil i en periode lave træning fra jorden og give hende tid. smiley



  • #9   14. aug 2017 det lyder som en klog beslutning smiley held og lykke med det smiley

Kommentér på:
Min hest er begyndt at stejle?

Annonce