{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Nervøs for Tricks? {{forumTopicSubject}}

Total Random overskrift. - Sorry, vidste ikke hvad jeg skulle kalde det.

Det er sådan at jeg har trænet tricks med min egen pony i mange år efterhånden og hun kan nærmest det hele. Stejle, ligge, sidde, neje osv.

Nu er turen kommet til min lille trold. Neje er jeg påbegyndt.
Men det er som om jeg er blevet bange for at påbegynde andre ting. Jeg står i stampe og træner de ting han allerede kan som bare skal gøres bedre i stedet for at få påbegyndt noget af det nye som jeg egentlig gerne vil at han kan.

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan få startet på det. Tænker selv jeg måske er mange for at jeg ikke kan lære ham det. Og så føler mig dårlig eller sådan noget.
Jeg har også overvejet om det kan være min nervøsitet for at skulle arbejde tættere på ham da han har lidt problemer med at nappe (han er blevet meget bedre og vi arbejder på dette hver gang)

Jeg håber nogen måske har gode råd til hvordan jeg får skubbet mig selv igang? smiley


Kommentarer på:  Nervøs for Tricks?
  • #1   4. sep 2017 Jeg tror det bunder i at du ikke rigtig stoler på ham endnu. Det tager jo også tid for os at stole på vores heste, og jeg stoler da stadig mindre på Rocky end hvad jeg gør med Tindur. Men tilliden kommer mere og mere med Rocky efterhånden som jeg lærer ham og hans reaktionsmønster at kende smiley

    Mvh TT


  • #2   4. sep 2017 Så du tænker jeg skal vente med tricks til jeg stoler mere på ham?
    - Det er jeg bare ikke sikker på jeg nogensinde kommer til med hans bidderri smiley


  • #3   4. sep 2017 Tænker også, man lige skal snakke samme sprog smiley Heste er meget forskellige, og nogle tager måske lidt længere tid at komme ind på livet af. De reagerer jo forskelligt, så der skal man som træner/rytter være god til at "suge til sig". Hvordan reagerer denne hest, når den bliver presset? Hvordan reagerer den, når den bliver bange? Hvordan er den at lære nye ting? Hurtigere end den anden, langsommere, mere aggressiv/bid eller meget passiv? smiley

    Du skal da bare igang smiley Man skal aldrig være bange for at prøve nyt, for det er den eneste måde, man lære på. Fejl er så gode at lave, for man lære af dem alle smiley Det vigtigste er jo bare at blive ved og tage ved lære af sine fejl, så kan det aldrig gå galt smiley

    Held og lykke, dejlig hest. Har du stadig den plettede også? Den er så fin smiley


  • #4   4. sep 2017 Anna:
    Mange tak. Syntes bare det er så svært. For jeg er virkelig bange for at lave fejl. Hvilket er åndsvagt, som du siger så lære man af det smiley
    Skal nok bare have skubbet mig selv igang smiley

    Yep. Den plettede er min egen hyp. Hun skal ingen steder. smiley

    Tumle her er kun en helpart, men er praktisk talt min egen på alle punkter end økonomi smiley


  • #5   4. sep 2017 Nej du skal da bare træne alt det du har mod på smiley og hen ad vejen kommer du nok til at lære ham og læse ham godt nok således at du ved hvor langt du kan gå, og hvornår du kan forvente et reaktions mønster. smiley

    Mvh TT


  • #6   4. sep 2017 Tak TT. smiley

  • #7   4. sep 2017 Da jeg købte min gamle pony tilbage kom han med adskillelige adfærdsproblemer, mest alvorligt at angribe så snart han stressede det mindste, og det gjorde han hver gang han ikke forstod hvad jeg ville. Det tog mig et år før jeg med sikkerhed kunne have en hel session uden han overvejede at angribe, også selvom jeg (bevidst) pressede ham ud i usikkerhed. Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft part på den, men for nogle tager det bare rigtig lang tid, og nogle gange sker det lige pludseligt, nærmest fra den ene dag til den anden. Det er svært, men lad ikke napperiet forhindre dig i at træne med ham - tænk ud af boksen! smiley

  • #8   5. sep 2017 Tak Frida smiley

    Har haft part på ham i omkring et halvt år. Han er bare virkelig svær at trænge igennem til.

    Jeg syntes tit jeg skal være for hård i min træning. Men skruer jeg ned så har jeg en hest der sidder i armen på mig. Men han er også en sensitiv hest så han tåler heller ikke for meget.
    Syntes det er SÅ svært. For jeg vil jo egentlig mest hygge og have set sjovt. Men træningerne bliver altid meget træningspræget fordi han ikke gider alt det hyggenygge og prøver man så bider han smiley


  • #9   5. sep 2017 Forsøg at se på ham lidt som et barn med diagnose. Jeg tænker han er en hest der har behov for meget faste rutiner og skal vide hvad der skal komme til at ske hele tiden i samværet med mennesker. Jeg anbefaler dig at træne det samme, på samme kedelige måde, i samme rækkefølge, hele tiden med kun små forandringer for at få ham videre. smiley

    Mvh TT


  • #10   5. sep 2017 TT:
    Det tænker jeg ikke vil virke for ham. Han er en hest der meget hurtigt keder sig. Han elsker når der sker noget og vil gerne have noget fart og spænding. Hvis tingene bliver for ens så keder han sig og så øges napperiet. smiley


  • #11   5. sep 2017 Nå okay smiley jeg forstod det på dig som om han blev hurtigt utryg ved forandring og nye ting..ikke som om han kedet sig.. smiley så må du hellere gøre tingene anderledes i hverdagen og ikke øve for længe på kendte ting smiley

    Mvh TT


  • #12   5. sep 2017 Det prøver jeg på. Men når jeg prøver nye ting så bliver han frustreret og bider.
    Van har ligesom to typer af biderri smiley


  • #13   5. sep 2017 Pjat med dig, bare giv den gas og prøv dig frem smiley Sådan er det, ellers kommer man ingen vegne. Min berider, (godt nok til dressurtræning, men same same), siger altid til mig, at det altså ikke skal være så pænt at kigge på hele tiden - man skal løse problemerne, ikke tænke "hvis jeg liiige holder i venstre tøjle hele tiden, så kompensere jeg for ham, og så ser man ikke, den skyder skulderen så meget" smiley Det kan man gøre på banen til stævne, ellers ikke. Dem, der rykker mindst er jo som regel de passive ryttere/trænere smiley

    Men kender det godt. Havde selv en oldebolle før, der altid passede på mig. Så købte jeg en 2 års pinto, kastreret 2 mdr forinden og Michellino-blod. Forskel, ja tak! smiley Han er også voldsomt sensitiv, så nogle træningsmetoder virker IKKE på ham. For ved han, han får et træk i tovet, hvis han gør et og andet, kan han finde på at gøre det alligevel, og så selv FLYVE tilbage af sig selv, fordi han ved, der bør komme et træk, (baby-træk/bevægelse, ikke noget voldsomt trækkeri).

    Der skal man sgu lige omstille sig smiley


  • #14   5. sep 2017 Tak Anna. Det giver mening smiley

  • #15   5. sep 2017 Kan godbidderne have noget at sige? - Så vidt jeg ved bruger du godbidder, også til ham smiley
    Hvis de kan spille en rolle, kan du prøve at finde nogle "low value" godbidder, som han altså ikke vil gå igennem *alt* for, men bruge nogle som fungerer som en belønning, uden at være noget specielt, hvis det giver mening?


  • #16   5. sep 2017 Frida:
    Det er en god ide, men jeg bruger slet ikke godbidder ved ham. Han elsker at arbejde og er ekstrem motiveret generelt og som ekstra belønning klør jeg ham, hvilket han elsker smiley

    Så lige der kan jeg ikke gøre så meget. smiley


  • #17   5. sep 2017 Ah okay, jamen så er den årsag jo også udelukket! smiley
    Har du prøvet noget helt nyt - en ny metode eller noget lignende? Det kan nogle gange godt hjælpe i starten, til man får brudt isen. Ellers må du prøve dig lidt frem - jeg er sikker på at du nok skal nå igennem!


  • #18   5. sep 2017 Hvad tænker du med nyt?
    For jeg har prøvet nyt. F.eks løsarbejde er vi begyndt på. Så vi gør nye ting smiley


  • #19   6. sep 2017 Ja, netop sådan noget! Noget du måske ikke plejer (med ham), eller på en måde du ikke plejer! smiley

  • #20   6. sep 2017 Tak for råd. smiley

Kommentér på:
Nervøs for Tricks?

Annonce