{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.318 visninger | Oprettet:

Hest stikker af i galop {{forumTopicSubject}}

Har virkelig brug for jeres hjælp for er virkelig ved at få grå hår...
Min ellers så skønne pony Flower er begyndt at stikke af med mig når vi galopere. Jeg kan simpelthen ikke stoppe hende.
På bane er der INTET, men ligeså snart vi er i naturen så er bremseknappen slukket. Hun stikker ikke af i skridt eller trav, men i galop løber hun bare.
Det har stået på i godt 2-3 uger.
Skal lige siges at hun ikke har ondt. Jeg kan virkelig ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Vi øver ofte miljøtræning og stopsignaler.
Håber virkelig i kan hjælpe mig, da jeg virkelig bliver irriteret, hvilket ikke er rart for både hest og rytter.
TAK!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest stikker af i galop
  • #1   18. sep 2017
    Hvis stopsignalet fungere fint i skridt og trav, så havde jeg lagt et stærkere bid på for at få stoppet adfærden.

    Så du på det kan få trænet stopsignalet og dermed gradvist gå tilbage på almindeligt bid.


  • #2   18. sep 2017 Har du prøvet at galoppere et par meter, så ned i trav eller skridt, så lidt galop igen og fortsætte sådan? Eller er det slet ikke muligt heller?

  • #4   18. sep 2017 Gør hun det både alene og sammen med andre eller kun en af delene?

  • #5   18. sep 2017 Det sker både på vej ud og hjem. Uanset om der er nogle med eller ej. Hun stopper først når hun har kørt sig selv træt, uanset hvor meget jeg råber og trækker i tøjlen....

  • #8   18. sep 2017 Det er enten hendes instinkt eller tillært adfærd, og jeg tænker at du må sørge for at berolige hende. For nej det hjælper sjældent at rykke i tøjlen, det gør det absolut kun værre for fx. min hest. Så du må starte fra bunden. Tag først kun på skridtture, begynder hun på noget, vend hende om, lav en cirkel, snak til hende, tænk positive tanker. Tag en med der kan være stopklods foran, hun skal lære at der ikke skal løbes. Men det skal læres på den gode måde, for tilsætter du hesten smerte med et stærkere bid eller ryk i tøjlen, så vil du kun give hende ret i at der noget at løbe for, for så slapper du ikke af og du tilfører hesten dårlige energier og signaler der gør at hun får meget svært ved at slappe af på hele turen fordi hun ved at der er noget galt. smiley

    Ting tager tid, og det vil det her formentlig også gøre, men resultatet bliver langt bedre med det gode arbejde i stedet for den hurtige løsning med et stærkt bid smiley


  • #10   18. sep 2017 Tusind tak for jeres gode råd! Vil klart benytte nogle af dem smiley
    Der er Intet fra jorden... smiley


  • #12   18. sep 2017 Hvad med at prøve at lære hesten et andet stop-signal, end stop på tøjlen?

    Jeg bruger fx fløjt på min. - har dog ikk problemer med at hesten stikker af. Men han synes da det sjovt at være i skoven. Men så snart jeg fløjter, stopper han (:


  • #13   18. sep 2017 Tænker også et andet stopsignal - mit stopsignal er fx med sædets bevægelse og at jeg træder mine fødder lidt mere ned i bøjlerne smiley

  • #14   18. sep 2017 Jeg lærte som lille (og det har aldrig slået fejl endnu hvor der har været plads) at når hesten begynder at løbe så driv på den, ikke hiv. Så bliver den overrasket og så kan man tage den ned igen kort efter. Hvis dette ikke hjælper på din hest så ville jeg de næste par gange når den selv ønsker at stoppe, drive den videre til i når grænsen for hvad den kan psykisk og fysisk. Og hvis dette ikke hjælper på adfærden ville jeg for en kortere periode forsøge med et stærkere bid. Jeg ville dog aller først indlære stopsignalet med godbidder og forsøge med positiv forstærkning i form af dette, i stedet for den negative . smiley

    Mvh TT


  • #15   18. sep 2017 Hvad med at prøve at dreje din hest når i er i galop og du vil stoppe? Altså så du rider en volte.

  • #16   18. sep 2017 Jeg er enig i at en glidetøjle kunne bruges som nødbremse. Det er jo drønfarligt med en hest der løber for fuld skrald.

  • #17   19. sep 2017 Ja lad os da tvinge hesten til det vi vil have den til, i stedet for at kigge dybere... Husk nu hvem der har valgt at hesten skal gå til ridning - ingen grund til at gøre det surt for den.

  • #18   19. sep 2017 Ingen har sagt at årsagen ikke skal findes, men sikkerheden for rytter, hest og omverden må simpelthen komme i første række, alt andet er uansvarligt!


  • #19   19. sep 2017 LM - Mit svar beror sig selvfølgelig på at hesten er tjekket igennem, og de metoder jeg først ville starte med er de bløde metoder. Men det kan simpelthen ikke hjælpe noget at undgå de hårdere metoder hvis træning og bløde metoder ikke hjælper. Mit liv har været i fare flere gange pga løbsk hest og det er et rent held at det har endt godt. Så når man står med en hest der vælger at løbe i tide og utide så skal den adfærd stoppes så hurtigt som muligt!

    Mvh TT


  • #20   19. sep 2017 Hvis det er så farligt og uansvarligt må man da tage ansvar for noget man (sikkert) selv er skyld i, tænker ikke hesten bare har fået den ide alene. Det er muligvis tillært adfærd eller fordi der er noget galt. Så må man tage ansvar og ikke ride på tur indtil problemet er løst. Kan være den ville have godt af en pause fra tur, så den måske glemte den adfærd. Rid den træt derhjemme inden turen og bare skridt af på tur - sorry men der er altså mange andre veje end tvangsvejen, hvis man VIL.
    Det er igen os der har bestemt at de skal gå til ridning, så find nu den bedste løsning i stedet for den sikreste og nemmeste. Det er rytteren der vælger at den hest skal i skoven, ikke hesten selv. Derfor må rytteren tage ansvar og lære hesten det på den bedst mulige måde. For mig ser problemet ikke så stort ud at det er direkte farligt så man skal tvinge hesten til at stoppe. Den kan jo åbenbart godt skridte og trave uden der er noget - så må man jo gøre det til den slapper af i skoven og man føler man kan galoppere.


  • #21   19. sep 2017
    Hvis problemet kun er på tur, så er det svært og løse adfærden når hesten ikke viser den andre steder.

    Hvis dens stopsignal sidder 100% i skridt og trav og det måske også sidder godt i galop, indtil hesten beslutter sig for at skride - så er det lidt svært og træne noget. For i så fald, skal man træne et stopsignal der fungere upåklageligt?

    Jeg red en fjordhest på et tidspunkt som var den roligeste gut ever. Hans stopsignal sad der 100% på banen i alle tre gangarter - man kunne stoppe ham for " prr " - men man kunne også med sæde eller tøjle. Det samme på tur. Kunne fint stoppes i alle gangarter for " prr ".

    MEN, det var kun indtil hesten pludselig skred når man red i galop. Man kunne have redet i 20 minutter, det kunne have været 5 minutter. Man kunne have galoperet 10 minutter, man kunne lige have sat i galop - altså intet mønster.
    Hesten var såååå afslappet, rolig, hovedet nede og kølig. Ingen spænding.

    Det var bare BUM ud af ingenting, så var han skredet - det var livsfarligt for ham, mig og andre. Og hvad skulle jeg ha' trænet? Når stopsignalet fungerede perfekt, indtil han besluttede for for at smutte.
    Og ja, han gjorde det både alene og med andre - så seperationsangst nej.

    Nogle gange, så har heste fået tillært sig en så uheldig adfærd at man er nød til at få sat en stopper for det. Ellers bekræfter man bare hesten i at den kan.

    Heste er et stort og farligt dyr når det kommer til stykket pga. deres størrelse og styrke. Man kan da godt lade være med at ride i skoven/på tur - men det løser jo ikke problemet, så undgår man det bare. Som hvis man har en hest der er træls og gå med og man istedet vælger og lave en løbegang så hesten så kan løbe på fold selv, det løser problemet man har men ikke adfærden - så adfærden er der stadig, symptomet er bare væk fordi man har fjernet situationen den opstår i. Men adfærden vil genopstå, når man igen viser hesten situationen.


  • #22   19. sep 2017 LM- Hvis det lykkedes hesten nogle gange at løbe (hvor det ikke udløses af frygt)uden at rytteren får den stoppet så har hesten hurtigt fundet ud af at den bare kan løbe hvis den ønsker..ja man kan da godt kalde det tillært adfærd, men dette er ikke noget rytteren ønsket den skulle lære eller er direkte skyld i. Og så handler det om at få denne adfærd stoppet på den mest positive og hurtigste måde. smiley ja hun kan da forsøge at kun skridte og trave i en periode, men hvis man ikke får arbejdet med problemet (pga indlært adfærd) så hjælper det heller ikke..

    Mvh TT


  • #24   19. sep 2017 Bare fordi rytteren ikke har ønsket det, kan det da stadig være hendes skyld. Det er nu sjældent noget hesten bare finder på ud af det blå. Den kan jo ikke tænke så langt at den tænker "når vi sætter i galop vil jeg bare stikke af", der er jo en årsag. Enten er den drevet af dens instinkt, den kan være bange, noget flokorienteret eller lign. Men den kan altså ikke finde på sådan noget. Så hvis ikke det er instinktet så tænker jeg tillært adfærd, hvormed det nok er rytteren der rider og opdrager den, så det er nok noget hun ubevidst har gjort at den lærte at gøre.

    Ja vi er enige om at det skal stoppes på den mest positive måde - men er det ved tvang og hårde midler synes du? Det tvivler jeg nemlig på at hesten anser på positivt. Det kan godt være at det ville være eneste udvej for dig, men jeg havde prøvet noget andet, og jeg er næsten 100 % på at hvis man vil have det til at lykkes, så kan man også på en god måde smiley Men det er jo svært at sidde her og sige hvilke tanker hun skal gøre sig osv, det er noget hun bør få undervisning i.


  • #25   19. sep 2017 Ja så er det jo hvad man som hver enkelte definerer som hårde metoder.. for Mine tre første forslag var overhovedet ikke hårde! Men så må du komme med et forslag der fugerer i stedet for at være negativ på andres forslag og erfaringer. smiley

    Mvh TT


  • #26   19. sep 2017
    Hesten kan ved et uheld have fået aktiveret flugtinstinktet, den kan blive overgearet og få noget adrenalinkick der minder om flugtinsinkt - den kan have lært noget - who knows, det er farligt og skal stoppes.

    Jeg har aldrig oplevet, at man kan træne noget et sted og tage det med et andet sted hvor adfærden er. Mange synes fx deres heste er såååå flinke og gå med og rolige, men det er fordi de ikke håndtere hesten i ind/udluk situation hvor tingene er anderledes. Hvor hesten her fx kan være umulig og gå med.

    Hesten oplever ikke noget dårligt ved at man propper en glidetøjle eller et stærkt bid på - den oplever et stærkere pres, der er mere ubehageligt som derfor gør den stopper. Og det pres forsvinder, pga. negativ forstærkning når den stopper. Det er ikke mere ubehageligt end alle de andre gange vi i træning og omgang med heste bruger negativ forstærkning.
    Det er til gengæld mere behageligt, end at have en rytter der hænger i tøjlen for i panik og få hesten stoppet.


  • #27   19. sep 2017 Hayley
    Fair at du har det på den måde, det skal du da have lov til. Jeg har bare prøvet med heste at hvis man vælger den hurtigste vej ud, så er problemet alligevel ikke helt løst. For adlyder den dig så fordi du er bange eller fordi den har lyst?

    Ting med heste tager tid, og jeg har min holdning til hvordan det skal gøres og har da også redet på heste løb afsted, og tvang har bare aldrig vist sig at være løsningen. Kunne da have et nok så stærkt pelham i, men vil den løbe så løber den. Så derfor synes jeg det er bedre at kigge dybere og nå til løsningen på en positiv måde.
    Har ikke sagt hun aldrig skal i skoven mere, men blot tage en pause fra det hvis det er for uoverskueligt lige pt. Det er nogle gange godt at tage en pause fra tingene med heste, ligesom hvis man ligger og øver og øver på den schenkelvigning men det vil bare ikke lykkes, så tager man en pause og så har jeg tit oplevet at efter en uge så sidder den der bare, selvom man egentlig ikke havde øvet det smiley


  • #28   19. sep 2017 TT
    Min kommentar var til at starte med heller ikke møntet på dig, men på den der var lige ovenover, men så begyndte du at ville snakke om det, og så svarede jeg. Jeg ved ikke hvorfor du følte dig truffet smiley
    Jeg har kommet med løsningsforslag længere oppe, det er sådan jeg selv ville løse det.


  • #29   19. sep 2017 Jeg havde nok sat i galop og selvfølgelig sikret mig at der var god plads. Jeg ville lade den løbe og så snart jeg mærkede at den ville sætte farten ned, ville jeg drive på, så JEG stopper den.

    iøvrigt hjælper det ikke at råbe af den smiley


  • #30   19. sep 2017 Jeg ville simpelthen prøve at finde ud af om der kunne være sket noget for 2-3 uger siden, der udløste det?
    For nogle år tilbage så fik min vallak samme fikse idé efter han blev skræmt meget ude i skoven. Så hver gang det betød galop så skulle vi altså bare VÆK - også selvom det ikke var samme sted han blev skræmt.
    Temmelig ubehageligt. Han er ellers temmelig lydhør og stopper på en sytråd, men den dag kunne jeg intet gøre. Heldigvis var det opad og jeg var ikke alene i skoven, så han stoppede bare direkte bagi i den hest foran ham og så red vi den samme tur en 3-4-5 gange, så han blev kørt godt træt og så begyndte han at høre efter.

    De efterfølgende mange uger havde jeg fuldstændig konsekvent et bid på sammen med min sidepull. Det var en periode, hvor han ikke brød sig om biddet og eftersom han er rimelig lydhør af natur, gav det virkelig en effekt. Jeg red desuden aldrig ud alene men havde en erfaren rytter, som havde prøvet heste med den slags adfærd før - og så faldt det ligesom til ro.

    Den episode, der trickede det var temmelig voldsom og jeg glemmer sent, at jeg var nødt til at ringe hjem og bede nogen komme med en hingstekæde, så jeg kontrolleret kunne få hesten hjem uden den var til fare for sine omgivelser. Han var blevet skræmt over et eller andet og det tog alle mine skills at undgå, at hesten løb væk fra mig. Jeg endte med at bakke hesten næsten 200 meter - nej det var ikke optimalt men alternativet var en hamrende skræmt hest, der løb hjem.

    I dag havde jeg nok gjort det anderledes, men det var dengang og man lærer af sine tåbelige fejl.


  • #32   20. sep 2017 3-ringsbid er altså ikke en god løsning. Dem bliver hesten med tiden "døv" for.

  • Heidi B
    Heidi B Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 10
    #33   21. sep 2017 Min hest begyndte også på et tidspunkt at stikke af med mig i galop. Jeg skiftede til treringsbid og efter ca. 2-3 uger var problemet løst. Han nåede ikke at blive døv for det hårdere bid. Det skal lige siges, at jeg samtidig sørgede for først at slå over i galop, når han var godt træt. Jeg har så lært at være opmærksom på hans signaler/ tegn på at han skal til at slå over i galop og simpelthen stoppet ham før han kommer igang. Ingen problemer mere. Med min islænder oplevede jeg samme problem, lige da jeg fik hende. På hende virkede det at sparke til den og få den til at løbe hurtigere til hun var supertræt. Så blev det ret hurtigt ikke så sjovt at løbe af med mig:-)

  • #34   21. sep 2017 Min datter havde part på en fjordhest, som også stak af med ejeren i galop. En hachamore hjalp med det samme men skal selvfølgelig bruges varsomt.

  • Anette G
    Anette G Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 2
    #35   22. sep 2017 Drop galop i terrænet for en periode, så I får brudt mønstret...
    Jeg er ikke tilhænger af hårdere bid, hjælpetøjler og den slags.


  • #36   22. sep 2017 Tusind tak for jeres råd.
    Jeg tog hackamore på, og straks var hun meget mere rolig og stoppede ved det mindste tryk. smiley Nu skal det bare trænes smiley


  • #37   24. sep 2017 Godt I finder ud af det sammen smiley

Kommentér på:
Hest stikker af i galop

Annonce