{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.759 visninger | Oprettet:

Hjælp til tölt!!!! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen. Jeg har virkelig brug for hjælp, da jeg virkelig gerne vil lære min islænder at tölte. Jeg fik afvide jeg bare skulle holde hovedet oppe i traven og så lave halvparade, men min skønne ismule, bliver bare mere og mere irriteret på bidet, så til sidst sætter han i galop og så kan jeg slet ikke få ham til at trave igen. Hvad gør jeg forkert? Og hvordan skal jeg ellers gøre det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til tölt!!!!
  • #2   21. sep 2017 Jeg ville mene at erfaring med islænder er der. Men har uheldigvis bare fået en islænder der bare slog over i tølt ved ingenting. Men hvor finder jeg en erfaret rytter der kan komme ud?:)

  • #3   21. sep 2017 Sikke en flot hest du har. Hvem er han efter?

  • #4   21. sep 2017 Hej Anja. Hans far er Ljúfur frá Vindási og hans mor er sía fra jordsby:)

  • #5   21. sep 2017 Måske du skal have hjælp til det?
    Min vallak er tilredet som 3 1/2 års og gangsat året efter. Har holdt pause indimellem. Han fangede egentlig tølten men så kom problemerne og han smider sig på forparten. Det viser sig at han har rigtig svært ved det og nu har jeg sendt ham i træning. Han har været afsted i 4 uger på søndag og det går fremad men han har svært ved. Det viser sig desværre at det lægger til hans fars afkom at de har svært ved at fange tølten men når den så er der, så går det uden problemer.
    Jeg kunne ikke have gjort det alene men jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget erfaring du har med gangsætning og de unge islændere.


  • #6   21. sep 2017 Min erfaring med islændere den ligger kun hos nogle der er tilredet og har tølten 100% på plads.. så det kunne godt være jeg skulle have ham i noget træning

  • #7   21. sep 2017 Det lyder som om vi er på samme niveau ?? Jeg tror også det ville være en god løsning at få hjælp til det inden det bliver alt for svært for jer. Hvor bor du?

  • #8   21. sep 2017 Ja det tænker jeg også. Altså min hest står i ringe på fyn:)

  • #9   21. sep 2017 Nejnejnej - det er IKKE bare at løfte hovedet og trykke til! Jeg ville stoppe med at tølttræne indtil du har fået professionel hjælp - det kan gøre det meget sværere for hesten, at lære det rigtigt så (:

  • #10   21. sep 2017 Hvorfor vil hesten ikke tølte?

    Tølt er i virkeligheden piaff men med bevægelse. Takten er det sammen. Hvis du bare hiver i tøjlen indtil hesten stoppe og sammentid sparker til den, så vil den højst sandsynlig IKKE gå i piaf, da den ikke ved hvad det betyder, og den har hellere ikke bæringen! Så når du bare hiver hoved op på hesten og forventer at den gå frem for ben, så smider den ryggen i stedet, da du har taget den bæring ved at tage hoved op på den..

    I skal ned og lave noget træning hvor den har sin bæring og bær sig selv og får løftet ryggen.
    Longering i skridt er god at starte på, hvor den lærer at gå ned og slappe af og derfra lave muskler.
    Du kan ikke få en perfekt tølt uden at den har bæringen smiley - Alt er ment som en hjælpende hånd, og der er desværre mange som ikke ved hvordan man får en hest til at tølte.


  • #12   21. sep 2017 Jeg kunne heller ikke forstå jeg skulle have hovedet op, da jeg tænkte, at han overhovedet så ikke vil kunne rykke bagparten under sig

  • #13   21. sep 2017 Du skal IKKE hovedet oppe på hesten, hverken fra skridt eller trav af - og nej det er ikke bare at presse den frem, det får du ingen tølt skridt ud af.

    Jeg ville starte fra skridt af, og lave en masse smidighed, og eftergivende øvelser.
    Så ville jeg så småt begynde at samle hesten op, og "korte" hesten ind, så den samler sig fortil, og får bagparten ind under samtidig - eller lidt ala en halvparade.
    Først nu vil jeg begynde at drive hesten frem med stemme, sæde og hvis nødvendigt mine ben.
    Så skulle hesten gerne gå "powerwalk" - det betyder at den ligesom går en energisk skridt, men hvor den samtidig tager korte og hurtige skridt. Ros den med en skridt pause for lidt løsere tøjler!

    Så snart det er blevet arbejdet grundigt på, og hesten forstår hvad du beder den om, kan man begynde at bede den om at gå denne gang længere og længere.

    Når hesten er klar, vil jeg begynde at bede om lidt mere tempo efter man har sat hesten i "powerwalk". Så skulle den gerne tage få tølt lignende skridt. Når hesten igen er klar, kan du øge tempoet mere og mere, og tilsidst burde ende ud med en tølt.

    Og ja, det kan godt hjælpe hesten med korte tøjler til at starte med, for at gøre det nemmere for hesten at forstå at den skal være kort (og ikke lang - så har den nemt ved at komme i trav)

    Du skal nok regne med at det vil tage et par måneder.

    Og dette er selvfølgelig bare MIN metode/hvad jeg har lært, og jeg ved at mange andre har deres metoder. Jeg ville selv råde til at få en dygtig islænderrytter som har 100% styr på hvad hun/ han laver smiley

    Men husk: bare at hive hestens hovede op, giver en helt forkert indvirkning, og gør det sværere at bære sig selv og sværere at løfte ryggen.

    Håber det kunne hjælpe:)


  • vibe s
    vibe s Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 3 Svar: 5
    #15   24. sep 2017 Hvis man sender sin hest i træning, kan man aldrig vide hvad den bliver udsat for. Især disse trav stærke typer(som det lyder som om han er) kan få en hård medfart... undskyld min ligefremhed. Men selv for prof'er kan de være en hård nød at knække. Og så kan der let blive brugt meget ufine metoder. Så undersøg stedet rigtig godt først. Men jeg kan anbefale https://www.facebook.com/profile.php?id=1333354523&fref=ts

Kommentér på:
Hjælp til tölt!!!!

Annonce