{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Trailer?! {{forumTopicSubject}}

Hej hg!
Min hest skal i trailer imorgen, og nok med det - Så kan han ikke koncentrere sig om det. Alt andet er meget mere spændene, og han har meget travlt med at kikke rundt og fokus ligger slet ikke på opgaven.

Han kan godt gå i trailer, og er heller ej bange for det. Men han drejer ned af rampen, når jeg forsøger at trække ham op?

Nogle ideer? Imorgen for ham blot et skud beroligende, også plejer det at gå - Meeeen det ikke lige det jeg har lyst til, at benytte resten af hans liv.
Da han er en hest, som skal køres med flere gange i ugen. smiley

Longetov virker ikke, pres virker ikke, godbidder virker ikke, kæde omkring næse virker ikke, end person på siden af traileren virker ikke.. :((

Så giv alle jeres bud, vi har kraftig overvejet at få træner ud. Hesten kan os sendes i trailer, men igen du skal holde hans opmærksomhed - Hvilket vi simpelthen ikke kan. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer?!
  • #1   24. sep 2017 Vi læsser vores heste 3-4 gange om uger og køre over i skov for at ride det bliver til 6-8 ture op og ned af rampen.
    Jeg har haft 2 af din slags og jeg er så toldmodig og har alt den tid i verden der behøves smiley
    Jeg bruger slupper/mash i en spand og går hen til rampen så langt den vil med spand som den kun få en mundfuld af så den ved hvad der er i spand.
    Så står jeg der foran den med min spand drejer den sit hoved tager jeg rolig i snor så den er på plads så den kan se mig og spand.
    Har stået der i 5 kvarter ved den ene og aldrig mere den hopper op hver eneste gang. Men jeg har altid min spand med Mash i.
    Men det kræver tid og ro
    Vh Annette


  • #2   24. sep 2017 Har ikke prøvet med mash - Men kat andet. Han er meget glad for sin mash, så det var en ide. Han går gerne op på rampen, bagbenene skal bare ikke med, åbentbart.. :i

  • #3   24. sep 2017 I den seneste sæson af Ponnyakuten var den problemstilling faktisk med. Hvis den stadig ligger der, så kan den ses på SVT Play (hvis man kan noget med at få svensk IP-adresse).

    Deres løsning var jordarbejde andre steder. Hesten skulle konstant have fokus på sin trækker i alle situationer. Hovedet skal være vendt mod føreren og ikke i alle mulige andre retninger, for så kan den bare gå. Jeg synes faktisk helt generelt de arbejder på en meget venlig og konsekvent måde i Ponnyakuten, når det gælder sådan noget og at flytte hesten rundt fra jorden.


  • #4   24. sep 2017 Du venter bare når den står der med din spand drej den hoved på plads hvis den glor rundt om .
    Sådan ville jeg gøre og vente når den er oppe giver du den lov at æde af spand.
    Vh Annette


  • #5   24. sep 2017 Anette må indrømme jeg ikke rigtig forstår.. Jeg kan ikke bare dreje hovedet på plads, han er pænt stor - og han er også pænt ligeglad med mad/spand. Han spiser ikke i trailer, overhovedet.

  • #6   24. sep 2017 ja så kan det ikke hjælpe kan jeg godt se..den metode
    VH Annette


  • #7   24. sep 2017 Når han alligevel er der hvor han godt vil gå lidt derop, så bare tag en dressurpisk og gå med løst torv ved siden af ham - ligesom i mønstring - og så dap ham på bagdelen med pisken indtil han er oppe. Reagerer han ikke dapper du hårdere indtil han reagerer, og gør det så ligeså stille igen bagefter smiley
    Havde selv en hest der ikke ville læsses det første år jeg havde hende, men pga den metode går hun lige op hver gang, og der er altså ikke noget ondt eller tvang i dette, det er helt normalt mønstringsarbejde og det at få hesten foran benene smiley
    Hvis hesten kigger væk drejer du hovedet ind i traileren igen, konsekvent hver gang.
    Denne metode kan med fordel trænes på jorden uden trailer først for at den lærer at gå med dig på den måde.


  • #8   25. sep 2017 som du selv er inde på så vil det Være rigtig godt men en træner der ved hvad man skal Gøre. nu ved jeg ikke hvor du kommer fra men Torben Andersen er rigtig god. ham har jeg selv brugt . Han bor på sjælland

  • #9   25. sep 2017 det virker som en dårligt opdraget hest, vis den hvem der bestemmer

  • #10   25. sep 2017 Hvis det er en dårlig opdraget hest, så er det os mennesker der har fejlet.
    Den skal lære, hvordan man gør det, vi ønsker.

    En hest kan ikke "gøre som vi bestemmer", hvis den ikke aner, hvad opgaven er.
    Trådstarter skal bare bruge sin tidsmaskine, trailertræne, og så kan hesten det vi ønsker i nutiden.
    Eller kapitulere, overveje bedøvelse nu og træne bagefter - det er måske nødvendigt, hvis tidsmaskinen er blevet væk.

    Det er en ærlig ting at forlægge sin tidsmaskine. Jeg har forlagt min i 2311, og jeg ved ikke om jeg får min tidsmaskine at se igen.


  • #11   25. sep 2017 Jeg er nød til at læsse ham, med bedøvelse. Da vi kører til kiropraktiske behandlinger..

  • #12   25. sep 2017 Helt enig med Hønen #3 - hesten skal have fokus på sin trækker/rytter, når den er på "arbejde" - og arbejde er både at blive trukket med til/fra fold, gå i trailer, rides på ect.
    En hest har fri, når den er i sin boks eller på fold - der må den glo og glane på alt det den vil, æde, sove, lege og løbe.
    Når den er i hånd - så er den på arbejde, og skal hele tiden tænke på, hvad vil min trækker/rytter nu gerne have jeg gør i denne situation.

    Så det her er et træningsspørgsmål, som vil have betydning for al håndtering og ridning af hesten.

    Hvordan gør man så det - ja man skal ikke lokke eller true - man skal træne hesten udfra hvad der motiverer den til at synes det er sjovt at gøre det rigtige.

    For nogle heste kan en godbid, når man har udført øvelsen korrekt - dvs er gået op i traileren, være en belønning. For andre er det ros. Og for helt tredje heste er det at slippe for videre arbejde den dag.

    Det er helt banal god gammeldags horsemanship, hvor ejer/trækker/rytter forstår heste og deres reaktionsmønstre både generelt og på individuelt plan. Hvor man forstår hvad man selv vil - de fleste ved rent faktisk ikke helt hvad de vil med fx trailerlæsning, andet end at det er ubehageligt og skal overståes - og synes trækkeren det, så er der ingen tvivl om at hesten også synes det.

    Kan det læres - absolut, men det tager tid og tålmodighed som menneske at lærer at opfører sig anderledes end vanlig.
    Til gengæld får man yderst nemme og rolige heste, som elsker at være sammen med ejeren/trækkeren/rytteren, er fokuseret, og vil gøre alt i håndtering og ridning for at tækkes trækkeren/rytteren.

    Da der her kræver mere generelt træning af TS, så ville jeg også anbefale fx Torben Andersen eller en af fx BBH uddannede trænere, da de er skarpe på at give tydelige signaler og have en plan i omgangen med hestene.

    Lige nu og her må TS bedøve hesten for at kører den til behandling - og så må TS i gang med at træne sig selv, og få hjælp til at udvikle sig. Det gode er, at trailerlæsning også vil smitte af på alt andet, især også i ridningen - så det er ren win-win at få noget horsemanship ind under huden for alle parter.

    Mvh Charlotte


  • #13   25. sep 2017 Hesten skal altid holde fokus, og hovedet skal konsekvent drejes ind mod traileren hver eneste gang. Derudover skal hesten holdes indenfor rammen af traileren, skyder den bagparten ud, SKAL signalet om at flytte bagparten fungere, så bagparten kan dirigeres ind i rammen igen.
    Når hesten først er i traileren (inde med forpart), må der ikke lægges for meget pres i tov (nakken), da der er risiko for at hesten slår hovedet op i taget eller andet, hvis den bliver forskrækket.
    Bakker hesten ud, skynder man sig at gå med - så hesten tror, at det er et baksignal. Hav altid godt med tov, det får hesten til at bakke roligere ud. Derefter ind igen.

    Derudover kræves bare tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. Og ingen godbidder, før hesten er HELT oppe!

    Det er sådan jeg har lært det, da jeg havde "prof" ude, efter 2 timers træning fordelt over to dage, gik min hyp ind og ud uden problemer, og gik først ud, når jeg bad ham om det. Og gør det stadig, også nu, hvor vi er kommet til at lukke rampe og jeg forlader traileren. Vi har endnu ikke været ude og køre, da vi tager det meget stille og roligt!

    Han var ligesom du beskriver din. smiley


  • #14   25. sep 2017 Trine, hvem havde du ude?

    Han er nem i alt omgang, men er generelt meget opmærksom på at se rundt omkring. smiley


  • #15   25. sep 2017 Det er og var min også. Og det er han slet ikke mere. Han har aldrig virket bange for traileren, men hun sagde, at ofte så er de faktisk nervøse og stressede over den, selvom det ikke er tydeligt, og de ikke virker bange.
    Og når din hest ikke vil spise i traileren, tyder det meget på, at den er nervøs/bange/stresset i situationen.

    Jeg havde Mariann Olsen ude (fra nordjylland), det koster 1000 kr, også er der læsse garanti. Så giver hun op på din hest, så skal du ingenting betale, og hun kommer alle de gange der skal til. smiley


  • #16   25. sep 2017 Vel jeg fik Tindur op (han var/er bange da trailer = separation fra artsfæller) med en sti af gulerødder og mere lækker mad indeni. Nu har vi været ude at køre uden bedøvelse hvor vi kun kørte en lille runde ? det gik fint.

    Mvh TT


  • #17   25. sep 2017 Min er ligeglad med mad, haha. Utroligt nok, men det tiltrækker ham overhovedet ikke.. :((

  • #18   25. sep 2017 Hvad med hans bedste ven? smiley

    Mvh TT


  • #19   25. sep 2017 Hun har ikke været i en trailer i 4 år, hvis ikke mere..
    -Og hun må slet ikke komme med ud og kører, da hendes vacciner ikke længere er ok og den anden pony i stalden kan ikke stå inde selv da den lider af separationsangst.. ://


  • #20   26. sep 2017 Øvda sikke et rod.. smiley

    Mvh TT


  • #21   26. sep 2017 Det er rigtig synd for den anden pony - ligeså snart ponyen forlader stalden løber den rundt i en cirkel. Også selvom min store hest står inde hos den, ham kan man derimod godt fjerne uden der sker noget.. smiley

    Hun mistede sin mor, meget tidlig i en trafik ulykke. Vi tror det stammer derfra..:(


Kommentér på:
Trailer?!

Annonce