{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Maria P
Maria P
Tilmeldt:
6. okt 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Tiggeri/utålmodighed hvad gør jeg ved det? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har købt mig en skøn 4 års drengerøv. Han er fantastisk og han har taget den første flytning i hans liv SÅ flot. Nu har jeg haft ham 2 ugers tid og jeg er stødt ind i et lille problem som har været der siden jeg fik ham hjem, men jeg har brug for nogle ideer til hvad pokker jeg kan gøre ved det...
Han "tigger" helt vildt, ikke altid i lige voldsom grad. Står han på staldgangen og jeg stirgler, skal jeg blot lige prikke til ham og så stopper han igen. det har han sådan set været ret hurtig til at lærer. Ofte skal jeg blot lige kigge på ham eller sige hans navn og så stopper han. Problemet kommer når det drejer sig om mad, kommer vi tilbage til stalden og kan han lugte sin mad eller wrap så kortslutter han fuldstændig, benet flyver op og ned, nogle gange så voldsomt at der lugter brændt (han går uden sko). Udover det så kan den unge herre altså smide de stænger så langt frem at han har formået at ramme mig og andre ?? Når han når hertil ved jeg ikke længere hvad jeg skal gøre. Det nytter ikke længere at “irritere” ham ved at prikke, jeg har prøvet at tage fat i hans ben. Men han forsætter når jeg slipper det. Jeg har prøvet at ignorer ham lidt, men det har været nødvendigt at tage fat i ham hvis folk har skulle forbi eller hvis den brændte lugt kom, har jeg ikke turde lade ham fortsætte. Jeg har prøvet at stå ved siden af ham mens min mor har været i boksen og ordne wrap, så jeg kunne stoppe ham med det samme, men han var pænt ligeglad med om jeg bad ham lade vær.
Hvad pokker gør jeg? Jeg har ikke lyst til hverken at råbe eller slå og jeg ønsker virkelig at finde en løsning hvor man kan være omkring ham uden man skal være bange for at blive ramt af et højt forben. Jeg tænker det handler om utålmodighed, han ved jo han (læs: som regel) skal ind og have mad, men han må jo lære at vente. Får han en dag sko på, kunne det jo først komme til at gøre rigtig ondt ??
Jeg har desuden kun brugt godbidder i træningsøjemed, han har ikke fået på staldgangen.

Ideer modtages meget gerne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tiggeri/utålmodighed hvad gør jeg ved det?
  • #1   6. okt 2017 Det bedste ville nok være at ignorere det helt, vente til hans kraftigere reaktion er ovre og han giver op, og SÅ belønne ham ved at give ham hans mad. Men det er usikkert hvor kraftigt han vil reagere og hvor længe han vil blive ved. Du kunne gøre det at når han begynder, så tager du ham væk. Går ned i den anden ende af staldgangen med ham eller noget, men egentlig fjerner muligheden for at han kan få sin mad. Og når du går med ham har han ikke mulighed for at skrabe og slå ud med forbenene.
    Når du har fjernet ham stopper du og er han rolig kan i nærme jer hans boks igen, stille og roligt. Stresser han for meget op, stopper du (altså afbryder at han kommer nærmere, og derfor også på en måde tager muligheden for belønning fra ham). Reagerer hans voldsomt igen her, vender du ham om og går væk igen. Du skal selvfølgelig acceptere en mild stressreaktion i starten - han vil måske gå hurtigere for at komme hen til sin mad eller lignende, men hvis det er under kontrollerede forhold(!!) ville jeg personligt selv acceptere det. I starten handler det bare om at få den uhensigtsmæssige adfærd mindsket hurtigst muligt. Efterfølgende kan du arbejde på at gøre det hele mere flydende og mindre stressende hvis du vil smiley
    Efterhånden burde han så lære at hvis han reagerer voldsomt omkring fodring (og kun her!), så bliver han fjernet fra maden, så det er meget bedre bare at holde alle 4 ben i jorden smiley Og så burde resten egentlig næsten komme af sig selv. Det er selvfølgelig ekstremt vigtigt at der altid er mad i krybben når du har trænet dette, så han altid bliver belønnet for det han har gjort!

    - det er i hvertfald noget jeg selv ville prøve hvis jeg stod i den samme situation smiley


  • #2   7. okt 2017 ignorer ham indtil han står pænt..
    jeg har før redet heste der stod uroligt. og man kan godt blive sådan lidt "argh så stå dog stille", men har lært det bedste jeg kan gøre er som regel og ignorere dem og bare forsætte mit arbejde indtil de står pænt. dog kan jeg godt finde på hvis de går frem ad og bakke dem tilbage på plads men ellers lader jeg som ingenting.. og det plejer og virke..
    har virket ved flere heste der stod uroligt, gik rundt, skrabte osv, til de kunne stå stille uden at være bundet fast


  • #3   7. okt 2017 Vær konsekvent og giv aldrig mad på staldgangen (ved godt du ikke gjorde før), den eneste ros han skal have er når du giver ham din opmærksomhed når han ikke tigger. Så snart min hest tigger han jeg finde på bare at gå væk, og kommer så igen når hun er holdt op og der får hun så min fulde opmærksomhed.

    Måske du kan sætte ham ud på folden eller noget efter han har stået der, så han ikke kommer direkte ind til maden. Bare lidt tid smiley


  • Maria P
    Maria P Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   7. okt 2017 Det virker bare ikke som om det drejer sig om "opmærksomhed". Det er mere sådan noget "jeg ved der er mad i min boks, luk mig nu ind".
    Som regel foregår der også når jeg er igang med at muge (han står på træpiller), hvor jeg jo altså på en måde allerede ignorer ham ved at han står på staldgangen og jeg render rundt i boksen.
    Desuden er jeg også enormt bange for hvad han får gjort ved sine Hove, da det altså er meget voldsomt...


  • #5   7. okt 2017 kan ikke forstå du ikke vil "råbe" det gør jeg selv ved min når han har sine udbrud og står og bliver ved med at stejle. et "HEY!" og et ryst i tovet er nogle gange rigeligt. hvis det ikke virker plejer jeg at bruge pisken på en overflade (jorden, væg etc.) mens jeg siger hey, så får han en lille chok og stopper med den farlige adfærd. så roser jeg ham så når han er stille smiley

    det er ikke sikkert det virker på din, min er sensitiv overfor tonefald og lyde, men det er vel værd at prøve hvis det de andre foreslår ikke virker smiley


  • #6   7. okt 2017 Jeg har forsøgt i flere år med Tindur. Han gør det når han ikke vil stå bundet mere. Hos ham er der intet ifb med mad. Jeg har forsøgt alle mulige ting igennem årene, (samme ting over længere periode) startet med at ignorere, så at bede ham holde op/være skrap, så råbe/mere skrap. Så klikke træne og intet hjalp til trods for at klik og godbidder bruges med succes i den daglige træning. Jeg begyndte så at daske ham på benet og bede om kommandoen "sæt". Dette fungerer bedst. Det er KUN i de situationer hvor han er meget frustreret hvor jeg skal gentage det.
    Så hos ham hjalp det bedst at være fysisk (er ikke meget for det,men heller et dask på benet end ødelagte hove)
    Jeg råder dig til at finde hvad din responderer bedst på og bruge det. Adfærden skal stoppes smiley

    Mvh TT


  • #7   7. okt 2017
    Ignorer når hesten gør det og ros når den står stille.

    Og at ignorer gælder også at mani kke skal give hesten opmærksomhed ved at råbe af den eller prikke til den - for negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

    Eventuelt et touch af klikkertræning så hesten klikkes når den står stille.


  • #8   7. okt 2017 Helt grundlæggende, så lærer alle levende væsener ved, at hvis man gør noget, og det giver en rar effekt, så gentager man det.
    Det er simpelthen neurofysiologi...

    Des tættere forbindelse (kort tid) der er mellem adfærd og effekt, des hurtigere forbinder man det.

    Belønning kan komme i flere former:
    - Direkte belønning. Jeg spiser et stykke chokolade. Det smager godt. Næste gang jeg ser chokolade vil jeg gerne spise det.
    Indirekte belønning - den frydefulde oplevelser af, at man har undgået ubehag. Fx det regner, jeg tager regnjakke på før jeg går ud med hunden. Hurra, jeg undgår at blive våd.
    Belønningen kan komme udefra, fx ros fra en kollega, eller indefra, fx stolthed over godt udført arbejde. Adfærd hvor belønning kommer indefra kaldes selvforstærkende. Fx min hund ser meget selvtilfreds ud, når hun gør af pindsvinet i haven, den tilfredsstilllse kommer fra dybet af hendes hundesjæl. Så næste gang pindsvinet grynter gør hun igen - for det FØLES SÅ RIGTIGT!

    Anyway.
    Din hest har lært, at når han vifter med forbenene så får man mad.
    Det er så logisk at selv en hest kan se sammenhængen. Han vifter, og kort efter spiser han!!
    Du skal bryde den logik.
    Hver gang han vifter, må han IKKE få mad førend han har glemt alt om at vifte med benene og ikke har gjort det i fx 1 minut.
    Så bryder du koblingen. Når der ikke er belønning vil han i starten øge adfærden (i et forsøg på at udløse mad), indtil han pludselig holder op med adfærden.

    Kort opsummeret.
    Ignorer ham. Sikr dig at uønsket adfærd ikke belønnes


  • #9   8. okt 2017 Jeg vil sige som de fleste andre, ignorere ham til han stopper.
    Folk som råber eller giver anden form for opmærksomhed forstærker bare hestens adfærd da den gerne vil have opmærksomhed/keder sig

    Man ser virkelig mange som skælder hesten ud når den skraber på staldgangen og 5 år efter gør den det stadig fordi den får opmærksomhed ved at gøre det..

    Jeg har selv kun haft god erfaring med at ignorere uønsket adfærd og rose ønsker adfærd, husk altid ros og opmærksomhed når han står pænt


  • #10   8. okt 2017 LPS- Hvad gør du så når det er forsøgt at ignorere adfærden i månedsvis men det ikke lykkedes og hesten ikke må slide hovene..? (Og man roser når den står pænt)

    Mvh TT


  • #11   8. okt 2017 Du tager noget, og slår dig selv i hovedet.
    Derefter ser du på din egen opførsel.

    Hvad gør du/folk, som forstærker adfærden??

    Eksempel, min hund trækker.
    Jeg har ry for at have rimelig godt styr på min hund. Men af og til bevæger jeg mig fremad mens hun trækker - og det smukke bæst er da overbevist om, at vi kommer fremad, fordi hun gør en stor indsats!
    Belønning af og til forstærker rigtig effektivt. Faktisk bedre end belønning hver gang, for kan man regne med belønning, når man har brug for det, så gør man kun adfærden når man har brug for det som er belønningen...


  • #12   8. okt 2017 Hvis adfærden ignoreres kan man komme ud for at hesten bliver rigtig frustreret og gør MERE for at komme igennem til ejeren. Det KAN i worst case scenario ende med at den kommer til skade. Det er selvfølgelig meget individuelt og alt efter hvor langt i "processen" den er. Bare man har det i baghovedet når man prøver at ignorere den.

  • #13   9. okt 2017 Frida - jeg mener bestemt du er inde på noget der. Især hvis hesten er vant til at blive lyttet til og forstået (forstået = IKKE lig med at man får sin vilje) og hvis man pludselig ikke giver en respons så vil dette nok skabe flere frustrationer.. Men hvis man har en hest som ikke er vant til at blive lyttet til så er nok ignorere den en god ting smiley

    Mvh TT


  • #14   9. okt 2017 Hvordan er en hest vant til at blive lyttet til og forstået eller ikke? Altså i hvilke situationer? Ved min hest fungerer det godt med at ignorere når hun tigger, betyder det så at jeg ellers ikke lytter og forstår min hest?

  • #15   9. okt 2017 Jeg havde en hest, der også blev "farlig" fordi hans forben kunne komme helt ud i strakt tilstand og der er altså lidt kræfter bag. Det kom sig desværre af at andre mennesker fodrede ham, når han stod bundet, for "nææææh se hvor sødt den der kan" smiley

    Jeg trænede det væk, dels ved at træne menneskene omkring ham, så i en periode havde jeg simpelthen altid en stående ved ham, enten mig selv eller andre, der kunne fortælle at han ikke måtte fodres, når han tiggede. Og dels så lærte jeg ham at godbidder kun er noget man får, når man står stille og kigger væk fra personen med maden. Det ledsagede jeg med ordene "stå pænt" og så forskellig varighed i forhold til hvornår godbidden kom, så jeg kunne sige "stå pænt" flere meter væk og så ventede han til guleroden kom derhen uden at blive utålmodig.

    Jeg erstattede simpelthen den dårlig opførsel med en ønsket smiley

    At hesten så begyndte at tænke selv og lærte at give mig et blidt puf, for når jeg vente mig og ville se hvorfor jeg skulle puffes, demonstrativt tydeligt kiggede væk med iver i blikket er en anden sag, sådan lidt "jeg kigger væk jeg gør, ja jeg kigger væk, er jeg ikke dygtig?" smiley Han var meget trænbar, så man skulle tænke over hver eneste ting man gjorde, ellers indlærte man noget nyt smiley

    Men jeg ville prøve at træne både mennesker og hesten, og i en periode acceptere at det betyder at der må stå en hele tiden og vise hesten hvad den ønskede adfærd er.

    Jeg tror at både dyr og mennesker bliver frustrerede af et nej uden begrundelse, hvis du prøver 10 forskellige ting for at opnå det du gerne vil (her mad) og kun får et nej, så vedbliver du at prøve på alle måder og her kan heste altså ikke helt skelne mellem uhensigtsmæssig opførsel eller ej. Men siger du til hesten, står du med hovedet væk og helt stille, så kommer maden, så har du vist den hvad den kan gøre for at opnå det gode, men samtidig vil den ikke forsøge de 1000 andre måde, den lige kan komme på smiley


  • #16   9. okt 2017
    Det tænkte jeg også LM & C smiley

    At fordi man har en hest hvor det virker og ignorere, så er den ikke vant til at blive lyttet til - det er sgu lidt et lang skud ;). Det handler om timingen, samt det handler om hvordan man ellers håndtere det og hvad hesten er motiveret for.

    Jeg foretrækker at bruge klikkertræning også i forbindelse med at ignorer hesten, da ikke alle heste ser kun " opmærksomhed " som nok ros. Så derfor fungere det fint at bruge klikkeren til at fortælle hesten " det er rigtigt det du gør ".

    Samme teknik agtigt med et vandspiltov og klikkertræning samt at ignorer. Hesten får ingenting når den bakker eller ikke kommer der hen - det ignorere jeg bare. Men den får klik og godbid når den kommer tættere på vandspiltovet - så lure det fleste hurtigt at man kun får noget ud af og gå hen til det.


  • #17   9. okt 2017 Hold da op hvor I læser det I selv vil... smiley det har jeg aldrig sagt/skrevet... Men når man har en hest der fortæller en noget..tørstig, der klør et sted, jeg bliver utryg o.l og den altid får en respons på dette. Så er det da ikke underligt at han ikke forstår at blive ignoreret når han fortæller noget.. hvordan ville I have det hvis hesten ignoreret jeres signal?? smiley

    Mvh TT


  • #18   9. okt 2017 TT, lige præcis. Hvis den først har lært (bevidst ELLER ubevidst, det giver samme resultat) at når den fx. skubber, så får den *noget*. Et blik eller en reaktion kan være nok. Er denne process gentaget nok gange så det næsten er automatisk for hesten at gøre, kan det være en dårlig idé at ignorere den i håb om at løse problemet, da den muligvis bare vil forstærke adfærden og blive voldsom. Ikke sagt at alle heste gør det, men det KAN ske.

    Personligt ville jeg se om jeg kunne distrahere den til at gøre noget andet, eller som der også bliver skrevet, erstatte adfærden.


  • #19   9. okt 2017 Men hvis min hest fortalte mig de andre ting med en negativ adfærd, som at skrabe, ville jeg heller ikke reagere. Der er jo også forskel på om et barn går pænt hen og stiller sit glas for at fortælle at hun er tørstig, eller om hun banker glasset ned i bordet for at fortælle det.
    I min verden kaldes det opdragelse at hesten ikke bliver responderet på sådan en adfærd, og når det for min hest bare er for at få en godbid eller få opmærksomhed mens jeg henter sadlen, eller komme ind i sin boks, så er det jo ikke livsvigtige mål den har med det. Dermed skal den ikke have lov til at skrabe for det, da det på en måde bare er skaberi. Får den først lov til at starte en diskussion og dermed få opmærksomhed, jamen så var det da også en slags opmærksomhed og dermed en win win.
    Min hest udviser i hvert fald ikke negativ adfærd for at blive kløet eller få noget at drikke, så det vil jeg da godt hjælpe med.


  • #20   9. okt 2017 Hvis man altid skal være der for at kunne reagere på hestens adfærd når den skraber, så kan man jo aldrig gå fra den? Og så får den det jo nøjagtig som den vil. Har man derimod en hest der har lært at den ikke får noget ud af at skrabe, så har man en (i min verden) velopdragen hest, der kan overlades lidt til sig selv mens man ordner andre ting. Det er for mig meget praktisk, og bare fedt at kunne smiley det skaber også en ro for hesten at den ikke skal tænke på alle de ting den kunne opnå ved at skrabe, men bare ved "det kan jeg lige så godt droppe, for der kommer intet ud af det".

  • #21   9. okt 2017 Men hvad vil du gøre hvis hesten er ved at splitte det hele ad fordi den bliver frustreret over manglende opmærksomhed?
    Jeg er helt enig i at man får gode resultater ved at ignorere uhensigtsmæssig adfærd, men nogle gange kan det gøre tingene værre. Og som ALTERNATIV til det siger jeg at man kan distrahere hesten/indlære den en anden handling i stedet smiley Det er ikke alt sammen så sort på hvidt, hesten får ikke nødvendigvis noget ud af at man tager den ud af situationen, i den forstand at den gør det igen og igen for at opnå samme resultat.


  • #22   9. okt 2017 Hvad vil du distrahere den med som ikke gør at den fik noget ud af det?
    Derudover har jeg aldrig oplevet en hest der blev så frustreret over det at den splittede det hele ad, men så ville jeg nok spænde den i noget der kan gå op af sig selv ved blot et ryk, og så stille den så den er uden for rækkevidde af noget eller nogen den kunne ødelægge smiley så kan der ikke ske så meget ved det :). Er det hovene man er bange for, så stil den på en gummimåtte, det gjorde jeg engang med min, så kunne den ikke ødelægge hovene heller smiley
    Problem solved...


  • #23   9. okt 2017 Det var mere et teoretisk eksempel, det sker nogle gange.
    Hvis den kan rykke sig løs, får den vel også lært at hvis den skaber sig så slipper den fri?

    - Jeg er ikke enig i det synspunkt, jeg mener godt at de kan skelne om det er en belønning eller det er noget neutralt som ikke har noget med indlæringen af en adfærd at gøre.
    "Du kunne gøre det at når han begynder, så tager du ham væk. Går ned i den anden ende af staldgangen med ham eller noget, men egentlig fjerner muligheden for at han kan få sin mad. Og når du går med ham har han ikke mulighed for at skrabe og slå ud med forbenene.
    Når du har fjernet ham stopper du og er han rolig kan i nærme jer hans boks igen, stille og roligt. Stresser han for meget op, stopper du (altså afbryder at han kommer nærmere, og derfor også på en måde tager muligheden for belønning fra ham). Reagerer hans voldsomt igen her, vender du ham om og går væk igen." Sådan vil jeg distrahere den uden at den får noget ud af det smiley Selv hvis man argumenterer for at den får opmærksomhed bliver den stadig fjernet fra maden.


  • #24   9. okt 2017 Det er så din måde at opdrage på, og jeg har min som altid har virket :). Vi behøver ikke nå til enighed, for jeg mener helt sikkert at den opnår noget ved det du ville gøre der, da det jo mange gange netop er for opmærksomheden og ikke direkte kun for madens skyld, og der får den opmærksomhed :).

  • #25   9. okt 2017 LM- Tindur fortæller ikke de andre ting med en negativ adfærd. Men han har begyndt at skrabe når han ikke vil stå bundet mere. Han kan jo ikke få sin vilje, så jeg har begyndt at irettesætte ham med et dask på benet og bede om kommandoen "set". Og ros når han gør som jeg beder om. Dette fungerer bedst. Dengang jeg ignoreret ham blev han frustreret over at ikke blive hørt/mødt. Og adfærden var voldsommere. Husk at ikke alle heste er ens. Og når han er vant til at blive lyttet til så bliver man frustreret over at blive ignoreret.

    Mvh TT


  • #26   9. okt 2017 TT
    Det er bare det med at "han er vant til at blive lyttet til.." - det er min hest skam også, så tvivler på at det er derfor det ikke virker for jer.
    Men altså har man en hest hvor man skal reagere hver gang den gør det, for ellers bliver det slemt, så kan man jo så heller aldrig forlade den hest, og den opnår jo også noget opmærksomhed ved det hver gang, for en diskussion eller lign. er jo også bedre end ingenting.
    Men fair nok, man gør jo mange ting forskelligt smiley


  • #27   9. okt 2017 LM - jeg kan sagtens gå fra ham. Han skraber ikke når jeg ikke er der og står bare og spiser. Men hvis jeg er omkring ham så gør han når han vil slippes løs. Det er først efter lidt tid han begynder med at skrabe, og det er tydeligt hvad han siger. smiley

    Mvh TT


  • #28   9. okt 2017 Tror også at min hest ville stå pænt hvis den havde mad når jeg gik fra den smiley

  • #29   9. okt 2017 Min hest får altid noget hø at spise før vi rider ud, så er jeg sikker på at maven ikke er tom så mavesyren skvulper rundt og giver mavesår smiley det har han fået i alle år smiley men det hjælper ikke på at han fortæller at nu gider jeg ikke stå her mere... smiley

    Mvh TT


  • #30   9. okt 2017 Det gør min hest nu også, det foregår bare inde i boksen smiley

  • #31   9. okt 2017 Ja jeg har ingen boks smiley

    Mvh TT


  • #32   9. okt 2017
    Heste er hvad vi former dem til.

    Jeg gider ikke en hest der er ved at pande mig en eller skubbe mig omkuld fordi den gerne vil kløs, så må den lære og vente og være rolig omkring den adfærd istedet for at være ved at kyle mig ned af staldgangen. Ligesom jeg ikke gider en hest der står uroligt på staldgangen og larmer højlydt, så må den lære og lade være.

    Vi opdrager alle sammen på heste - den adfærd de har, har en betydning men nu er de i menneskers hænder så derfor er det også på vores vilkår.
    Heste lære forskelligt - nogen bedst af negativ forstærkning, nogen bedst af positiv forstærkning - derfor bruger man det der virker, eller kombinere det.

    Jeg gider ikke og hører på hesten der sparker løs på boksen fordi den har lært, at hvis den bliver ved længe nok så kommer der nogen og giver den opmærksomhed eller mad - den lære ikke og lade være af at man råber " STOP ! " eller går hen og vifter den væk, eller giver den foder, den får lige nøjagtigt det ud af det den vil have hvis man gør det.

    Opdragelse er forskelligt så nej jeg fattede ikke den med at " hvis hesten er vant til at blive lyttet til og man så ignorer den " - det giver for mig ingen mening.

    Jeg skal nok lytte til hvad hesten har og sige, men den skal også omgås mig og jeg skal også kunne være der - andre mennesker og heste også, derfor bestemmer jeg at der er nogen adfærd jeg ikke vil se.

    At bide en i hånden eller lommen fordi den vil have godbidder gider jeg heller ikke - skal jeg så lytte til den og give den godbidder fordi den vil have dem? Jeg gør ikke. De lære pænt, de heste der gør det at man skal stikke snuden i den anden retning istedet for at sluge min hånd eller bide mig i hånden.


  • Maria P
    Maria P Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #33   10. okt 2017 Hej alle sammen - mange tak for de mange input og ideer. Der er jo tusindvis af måder at opdrage på og det er jo meget forskelligt hvad der virker på de forskellige heste.
    Jeg tog alles ideer til mig og vurderede hvad jeg mente min hest ville fungere bedst med.
    Jeg er nu gået igang med at træne det og jeg kan heldigvis se det hjælper, så forhåbentlig er vi snart udover det problem smiley


Kommentér på:
Tiggeri/utålmodighed hvad gør jeg ved det?

Annonce