{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Versader i galop
  • #1   8. nov 2017 Jeg tror det kommer af at så vil galoppen gå modsat den side som galoppen går, i trevers springer hesten jo til samme side som hesten går i galoppen.
    Er det til at forstå ??????????? smiley


  • #2   8. nov 2017 Ja, det vil forgå i en slags kontra.



  • #3   8. nov 2017 Man kan sagtens ride versadebøjning i galoppen som smidiggørende øvelse... Ride i retvendt galop langs langsiden og flytte forparten ind og runde hesten igennem kroppen smiley

    Man skal bare være obs på om man formår at få hesten rettet lige i kroppen igen smiley


  • #4   8. nov 2017 det er ikke noget man ser og det der langs langsiden tror jeg ikke er godt, hvis det var en reel øvelse ville den jo nok indgå i et program og det mener jeg ikke den gør????????

  • #5   8. nov 2017 det kan man sagtens - og det gøres som gymnasticerende øvelse- og nej det er ikke noget der indgår i nogen dressurprogrammer.
    Det er ikke noget man gør med en helt ung hest - det kræver nogen balance hos hesten.
    Og til Peter L: fordi en øvelse ikke indgår i dressurprogrammer kan man godt bruge den i gymnasticering og styrkelse af hesten - man rider jo feks. heller ikke hesten bøjet/stillet ud af volten i programmer - men kan bruge det i den daglige træning - ligesom flere andre sidevægelser og lign. "Travers" i skridt bruges heller ikke i programmer. Renvers ser du heller ikke - og tja ku blive ved....

    mvh Ponymor


  • #6   8. nov 2017 Nej, den indgår ikke i en øvelse i det dressur program - dem nu indgår alle øvelser man kan lave med sin hest, så den bliver mere smidig jo ikke i det dressur program. - så den rettesnor er måske ikke helt brugbar.

    Jeg ville også lave den langs langsiden, som med versader i skridt og trav. Men har aldrig gjort det, eller set det. derfor spørger jeg. (da jeg nærmest kun rider med mig selv, der hjemme, er det begrænset hvad jeg oplevere af dygtigere ryttere, som jeg kan lure fif af ved smiley )

    Jeg bruger jo det at bøje hesten ind af i halsen i galop langs langsiden, da det styrker smidigheden, men den er jo heller ikke i et program. så det lige at "smide" forbene en anelse ind, måske vil kunne hjælpe på lige udretningen i galoppen, hvor hesten har tendens til at "smide" bagparten ind for hovslaget i forhold til forbenene placering. Da det "tvinger" hesten til at holde bagbenene på sporet. - bare en tanke.


  • #7   8. nov 2017 lige præcis til det du skriver der, kan det bruges - dog skal du nok nøjes med at ride skulderen ind og virkelig passe på at hesten ikke bare bøjer i halsen. Du kan også ride skulderen en smule ind og så stille hesten en smule ud af volten. Dette gøres momentvis og så rider man hesten ligeud igen - og gentager hvis det ikke hjælper.
    OBS og det er faktisk ikke så let i galop!
    Er det begge veje? - for typisk er det kun på én volte hesten gør det = de fleste heste har en stærk og en mindre stærk side.
    Og uanset hvad, er det en rigtig god ide - bare indimellem - at få hjælp af en dygtig underviser - rider man alene, får man næsten altid nogen dårlige vaner smiley


  • #8   8. nov 2017 Tak Distrikt mester smiley

    Jeg får undervisning i sommer halvåret, (vores rideklub er kun en sommer rideskole, da alt foregår udendørs) og jeg er en af "toprytterne" i klubben med mit niveau sidst i LA klasserne, så der er mangel af dygtigere ryttere til at aflure. (men ride læreren er ret dygtig smiley ) så i vinterhalvåret, træner jeg bare selv. Og det går faktisk godt, så har jeg mere tid til at tage det med ro, med fokus på at bygge hesten op, hvor jeg om sommeren har fokus på at øge niveauet. Det synes jeg er en dejlig afveksling.

    Ja, jeg er ganske udmærket godt klar over at det er en svær øvelse, men det skrammer mig ikke, det er jo der udfordringen ligger. smiley

    Ja, den ene af mine gør det på begge volter, den anden er pænt ligeudrettet i sig selv, (han er så nem smiley ) - ved ham var mere tænkt som en styrkelse af galoppen. Da han godt kunne bruge lidt mere styrke.

    Så jeg ville starte som med alt andet, men nogle få skridt,


  • #9   8. nov 2017 du kan også på stor cirkelvolte stille forpart ind og bagpart ind - stadig momentvis alt efter hvor stærk hesten er og ride ligeud før hesten "falder fra hinanden" smiley

  • #10   8. nov 2017 Ok tak - lidt som jeg gør i trav, når jeg små småt begynder at introducere traversen. Den vil jeg tage med. smiley



  • #11   8. nov 2017
    Bruger versader både i trav og galop - min underviser introducerede det i galop.

    Pony synes det er svært, men det er god forberedelse til fx travers.


  • #12   8. nov 2017 Min ene, som jeg har haft i et halvt år, har efterhånden godt styr på både versade og travers i skridt og trav.

    Men da galoppen, er den gangart, jeg har sværest ved at arbejde med, er det også den som "halter". Det lykkes mig altid til sidst, på en eller anden måde, men jeg har slet ikke den samme fornemmelse for hvad jeg skal gøre, som jeg har med at ride en god bærring og smidighed ind i traven.


  • #13   8. nov 2017 Jeg har fået meget god undervisning i mit snart lange hesteliv, det er ikke en øvelse jeg er stødt på nogen steder, har redet LA og middelsvær

  • #14   8. nov 2017 Det er en super god øvelse, og kan bruges rigtig mange steder.

    Jeg rider den ofte som opvarmning i galoppen langs langsiden, og ganske få trin på volte.

    Herefter bruger jeg den primært som afslutning på travers - enten når du når ud til barrieren, eller når du når til X og så rider versade resten af vejen i galop.

    Jeg rider også galop-schenkelvigning - kan stadig huske første gang min berider bad mig om det smiley Jeg kunne overhoved ikke koordinerer min krop de første par gange. Men den er rigtig god løsgørende.

    En anden rigtig god ting er at huske, at selvom det kan være godt st træne visse sekvenser og linieføringer, så er det vigtigste at holde hesten vågen ved at bede om forskellige øvelse, bøje, stille, omstille og tempoveksel en masse.

    Mvh charlotte



  • #15   8. nov 2017 Versade og schenkelvigning i galop er absolut NO GO! og opfundet af en eller anden som har ønsket at skabe problemer for hesten med henblik på at komme til at tjene flere penge...
    Hestens benflytning passer ikke med den modsatstillede sidebevægelse og giver derfor meget let seneskader idet den lægger al for stor belastning på de udvendige ligamenter. Desuden blokerer man den frie indundergriben af indvendige bagben når man bøjer hesten til indvendige side. Så selvfølgelig har hesten svært ved det og kommer kun igennem disse øvelser fordi den kompenserer uhensigtsmæssigt, nøjagtig ligesom alle andre uhensigtsmæssige moderne påfund. Der findes mange andre øvelser som er fortrinlige til forbedring af galoppen.
    Hvorfor træne den i galop som er så risikabel, når hesten kan trænes uden risiko i både trav og skridt?
    Der er en grund til at de øvelser aldrig har været en del af dressurprogrammerne!
    Jeg har aldrig brugt dem og kommer heller aldrig til det, men ingen af mine heste (eller mine elevers) har manglet smidighed af den grund og galoppen er altid blevet markant forbedret.


  • #16   8. nov 2017 jeg kan godt se travers galoppen men fra versade synes jeg ikke om den smiley


  • #17   8. nov 2017 I galoptravers er hesten rundet omkring indvendige schenkel med tyngdepunketet indad og bøjningen kommer som følge af en øget samlingsgrad og sidebevægelse til samme siden som galoppen. Hesten skal være jævnt bøjet gennem hvirvelsøjlen fra ører til halespids og må aldrig være forbøjet i halsen - ikke modsat; at hesten skal bøjes for at lave en travers!
    Her passer galoppens benflytning med sidebevægelsen og når hesten bærer korrekt er der heller ikke samme risiko for ligamentskader.


  • #18   8. nov 2017 Ja versader i galop er en super øvelse. Det er især godt til forberedelse til galop piruetter.

    Versader i galop giver smidighed og gør hesten lydhør i forhold til at kunne flytte vægten, ligesom i trav og skridt.

    Galop versader bruges, ligesom afkortning af galop og travers i galop, som skrevet, meget til at forberede piruette arbejdet.


  • #19   9. nov 2017 sagtens.

    bruges ofte til både smidigørelse af hesten, forbedringer i brug af indvendig bagben, og en dejlig skulder ind øvelse


Kommentér på:
Versader i galop

Annonce