{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Bøvl i gangart {{forumTopicSubject}}

Halløj
Sagen er den at min Islænder i foråret fik en mild gaffelbåndsskade. Nok forsaget af et styrt vi havde i skoven. Han var ikke halt på nogen måde, men hans tölt dog 'forsvandt'. Han har altid kunne gå en flot hurtigt tölt men den forsvandt ligesom og han havde svært ved det i et højere tempo. Dyrlægere mistænkte spat og de sagde han lignede en spat hest i trav efter bøjeprøven...
Dommen blev en gaffelbåndsskade og han fik 2 måneders ro og jeg genoptrænede 2½ måned. Alt er gået så fint og efter planen. Han valgte selv tölten i genoptræningen. Jeg er her i uge 42 begyndt at træne mere bagpart i tölten igen.
Jeg har dog lagt mærke til at de sidste par gange jeg har redet så kan han holde den hurtige tölt i meget kort tid, også ruller han op i galop eller ned i trav. Han får massør i morgen, men burde jeg være bekymret for en tilbagevendende gaffelbåndsskade?

Det skal nok også lige nævnes at før hans skade rullede han minmalt på højre volte. Dette er dog også blevet meget slemt her på det sidste at min ridelærer har sagt at han nærmest ser halt ud i tölten.
HAn er helt ren i longe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøvl i gangart
  • #1   19. nov 2017 Min tanke uden at jeg ved noget om det, men det første er, om han har kræfter nok til at holde en hurtig tølt endnu, efter pause på 2 mdr og genoptræning?
    Det andet er, om han har slået sig efter jeres styrt, at det måske skyldes han er låst i ryg el lænd, til måske din massør el en kiropraktor kan tjekke ham igennem?

    Følger med her, er spændt på om andre kan hjælpe dig som er mer erfaren end jeg er smiley

    Min ispind og jeg tog et styrt for en måned siden, da hun i skridt hamrede tåen ind i trærod som lå 3-4 cm over jorden dækket af blade og hun mistede balancen og forsøgte at redde sig op tre gange og fjerde gang lagde hun sig ned med forparten og jeg røg udover over hende og landet med hovedet først og slog nakken slemt smiley
    Heldigvis skete der intet med hyppen, men hun spænder op når hun skal i trav og galop ( hun er begyndt at lave pasgalop og føles som at køre på ekset cykel) så tænker jeg vil ha en kiropraktor ud og tjekke hende igennem.

    Er spændt hvad din massør siger forøvrigt og giv gerne en tilbagemelding


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   19. nov 2017 Jeg tror du skal vælge en anden dyrlæge til at vurdere og til at komme med en evt. diagnose.

    hvis en dyrlæge mistænker spat, så vil en dygtig dyrlæge smide hesten i røntgen.

    jeg tror at hesten er låst og skæv et sted i skelettet efter styrtet. tag at få en fysioterapeut eller kiropraktor ud og tjekke (ja, ved at du skal have massør ud i morgen, men det er begrænset hvad en massør egentligt kan).


  • #3   19. nov 2017 Jeg ville til gengæld mistænke opbrud af gaffelbåndsskadet.

    Rent fysiologisk heler en sene på 6-9 måneder - først der har den fået den maksimale heling. Herefter tager det yderligere 6-9 måneder før senen når sin maksimale styrke.

    Dvs skridt på hård bund bør udføres i ca 6 måneder ved en unghest, som har bedst mulighed for heling - en ældre hest skal skridtes i mindst 9 måneder.
    Herefter skal der gennem føres et nøje genoptræningsprogram førend hesten efter 1 år kan forventes tidligst at være tilbage på det niveau den var før skaden.

    Mange dyrlægerne og ryttere går i gang “før tid”, ogkrydser fingre for at “det går” - derfor har seneskader så dårligt et ry mht at har hesten først fået en sådan skade, så er den “færdig”.

    Jeg har selv ført en gaffelbåndsskadet igennem sådan et 1 års forløb, og det er nu 4 år siden, og hesten har siden blevet trænet op til at gå S-dressur - så de kan komme tilbage, men tid og tålmodighed er helt ekstremt vigtig.

    Om ikke andet så ville jeg straks stoppe med at ride hesten, og få den afsted til undersøgelse på et anerkendt hestehospital, hvor de kan tjekke den med lameness locator, og hvor de både kan scanne og tage røntgen.

    God bedring med hesten - skadet viser det i hvert fald den er, når den ikke kan udfører det du beder den om.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   19. nov 2017 charlotte: også selvom at hesten aldrig har været halt? smiley

    men godt at få opridset ophelingens varighed - det er en vigtig faktor som mange glemmer, eller rettere ikke kender til.

    min erfaring siger mig at de fleste dyrlæger fejlagtigt anbefaler omkring 2 måneders ro - derefter genoptræning - dette uden at de har en fast diagnose, men udelukkende på baggrund d af en formodning smiley


  • #5   19. nov 2017 Hesten kom ind på klinikken til røngten sidste gang. Først scannede de haserne, der var ingen kommenatere udover at de så meget fine ud, så scannede de hele højre bagben og derefter venstre og der var intet at se. De lavede så en ultralyd ved gaffelbåndet hvor der blev fundet lidt væske. Han kom på smertestillende og stod som sagt i 2 måneder, hvor jeg efter 4 uger begyndte at trække små ture med ham (10-15 min maks). Herefter skrtitede jeg i op til 90 minutter i 14 dage (Langsom optrapning til 90 min), så begyndte vi med små travintervaller a 30 sek og trappede langsomt op til 20 minutter på 3 uger.

    Han har selv tilbudt tölten og til at starte med tog vi meget korte sekvenser tölt. I takt med ugerne (Altså efter genoptræningen )er gået har han selv tilbudt den hurtige tölt, og vi har taget nogle små sintervaller med hurtigt tölt

    Massør komemr som sagt i morgen kl 8 og skal nok skrive en update. Hun har kendt hesten i 1½ år nu, og var også med inde over sidste forløb.

    Grunden til at spat blev en mistanke var at han blandt andet er en hest fra 2000 og har været konkurrence hest (Dette år skulel vi have været til DM)


  • #6   19. nov 2017 Det skal nok lige nævnes at styrtet skete ved at vi galloperede på en sti, som vi altid gør. Her lå der så et træ som var væltet indenfor de seneste par dage. Vi kunne ikke nå at undvige det så han løber nedenunder det og jeg ryger af. Han har nok, i det han er løbet under, lavet en overbelastning af gaffelbåndet

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   19. nov 2017 Sasha: så hesten er ikke væltet, men du er røget af? smiley

  • #8   19. nov 2017 Husk en massør ikke kan rette skævheder i skelettet.

    Men ville få den gennemgået af Fys/osteopat.


  • #9   19. nov 2017 Kan senen ha været en bi ting og været undervejs? og egentlig problemet er længere oppe? Ryg-lænd?
    Blot en tanke, men pøj pøj med det og håber du finder ud af hvad der er galt. Det er dybt frusterende at hesten ik selv lige kan sige hvad der er galt smiley


  • #10   19. nov 2017 Ja jeg har desværre oplevet hesten ikke være synlig halt - ingen ting på fold, ingen ting på ridebane, taktfast lyd af hovslag på asfalt når man red.
    Men sat ind på en snæver volte på hård bund urengående - og total gakkede gangart/stokhalt på lille volte på flisebund som er hvælvet - jeg fik et chok over at jeg havde redet på hesten.

    Eneste grund til jeg kørte hesten til undersøgelse var, at han ikke ville suge ud til biddet i den ene side, men ellers gik han alt det han blev bedt om i dressur - han puttede sig bare og spændt i kroppen.
    Og han havde i ugerne op til gået helt ekstremt fantastisk, og virkelig rykket sig smiley Det var derfor jeg undrede mig over, at han lige pludselig bliver mindre god - gav ham fri i en uge, fik massør på - det hjalp bare ikke smiley

    Min dyrlæge undersøgte ham i flere timer før vi fandt skaden - og som han sagde, det vigtigste er tid, tid og atter tid.
    Da hesten var vandt til at gå på fold, skulle han endelig blive ved med det. Og så måtte jeg skridte alt det jeg vil lige fra start af, for at vedligeholde hans muskler.

    Her er et billed beskrivelse af heling af sener ( uspecificeret sene)
    https://www.google.dk/search?q=inflammation+regeneration+remodeling+tendons&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da-dk&client=safari#imgrc=Qehhb_WS9O8g-M:

    Dyrlæge vidste godt at jeg har to rideheste, og har hestene hjemme, så der burde være en god mulighed for at få hesten tilbage som ridehest igen.

    Jeg har forholdt mig til en masse videnskabelige artikler omkring seneheling - og har fundet disse to alm artikler som fortæller fornuftigt på “alm engelsk” hvad det går ud på, når man har en skadet hest :
    https://www.doctorramey.com/rehabilitating-tendon-and-ligament-injuries/
    Og især denne :
    http://www.equinepartnersamerica.com/research/Gillis-RehabTendonsLigamentsAAEP.pdf

    Der er STOR forskel på hvor skaden sidder, og hvordan skaden ser ud mht prognose og om den vurderes som værende - mild, moderat eller svær.

    Jeg går med livrem og seler i det her, hellere 3 ekstra måneder i fred og ro med skridtture eller let trav intervaller når man når dertil, end at måtte aflive en hest, fordi man kom til at have “travlt”.
    Under alle omstændigheder så vil nogle heste jo lige meget hvor god behandling de har fået/får IKKE komme sig.

    Mvh Charlotte



  • #11   19. nov 2017 AMT: jeg kan godt se at "styrtet" måske var et forkert ord, men nej. Han blev nødt til at dukke sig/gå i knæ eller hvad man nu siger, for at komme under træet. Inden han løb under træet prøvede han at undvige men fik i stedet ramt træet hvorefter han så løber under og jeg elegant falder bagover

    Cecilie: Det er jeg opmærksom på. Min dyrlæge er kiroprakter og tjekkede ham sidste gang i lænden/kryds. Men jeg tager en snak med både min ridelærer, massør og gårdejer i morgen.

    Han er slet ikke halt. Heller ikke på meget små volter. Sidste gang var han først halt efter bøjeprøven


  • #12   19. nov 2017 Hmmm den oprindelige skade lød som en mild en, hvis der kun var lidt hævelse af senen, fremfor en dissideret skade.

    Men han viser jo tydeligt at etellerandet generer ham, når han ikke kan tolte med dig, som han ellers gerne vil.

    Mvh Charlotte


  • #13   19. nov 2017 Det var en meget meget mild skade. Man kunne næsten ikke se en forskel på de to gaffelbånd, men det var alligevel nok til at han slog ud i bøjeprøven.
    Dyrlægerne mistænkte jo som sagt spat i højre bagben efter bøjeprøverne, og sagde til mig at de varnæsten sikre på det. Da røngten så kom frem og var clean så måtte de jo i gang med noget andet og han fik lagt blokader og 3 timer senere havde vi diagnosen

    Han er først begyndt at gå 'underligt' her efter jeg er begyndt at træne bagparten mere ind under ham, så jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg tænker. Hvad nu hvis det rent faktisk er spat? (Måske er jeg også bare en bekymret hesteejer som begynder at tænke i alt for lange baner nu?)


  • #14   19. nov 2017 Husk på hvordan han gik tidligere med dig og hvordan han går med dig nu-du synes selv han går underligt og din underviser, så følg din mavefornemmelse end din hjerne som søger undskyldninger for at være panoid på den gode måde smiley

  • #15   20. nov 2017 Jeg fandt forresten lige et billede af det omtalte træ vi red ind i.

    Men må jeg høre hvad jeres tanker er mht til det med at han ruller på højre volte?? Det har han altid gjort men det er blevet meget bedre med en masse træning. Efter hans pause er det dog blevet meget værre. Han går jo i galop med venstre forben


    profilbillede
  • #16   20. nov 2017 Uf han er godt nok en smuk dreng smiley min hyp på 22 ruller værst på sin højre side, som er hendes dårlige side, i starten var det begge sider fordi hun havde ingen balance efter to års pause, så det var svært for hende på volte, men det er blevet meget bedre frem til nu. Underviseren sagde der skulle trænes en masse volter og slangegange i skridt trav, en masse løsgørende øvelser.
    Jeg skal ha en kiropraktor på hende og tjekke hende igennem om hun er låst nogen steder, for hun er begyndt at lave pas galop efter vi snublede....
    Jeg faldt igår over denne side, hvordan man få hesten til at strække sin ryg via refleksøvelser

    http://www.equi-librium.dk/index.php/ct-menu-item-13/ct-menu-item-17


  • #17   20. nov 2017 Så har massøren været her. Hun startede med at se ham i skridt og kunne konkludere at han ikke gik lige.
    Min massør er i gang med at videruddanne sig selv og er derfor i gang med noget ostepati (eller hvordan ddt nu staves)
    Hun kigger på venstre forben (som er det han ruller på) og højre bagben (som er det han var skadet på) og får rettet dette op og han går nu lige.
    Han var rimelig spændt på forparten.
    Da jeg tager på ferie i næste uge får han 9 dages ro der også må jeg se hvordan det går


  • #18   20. nov 2017 Lyder godt men bliver spændende om du kan mærke en forbedring efter pause smiley
    Men skriv gerne en opfølgning smiley


Kommentér på:
Bøvl i gangart

Annonce