{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Undervisere her inde! Spørgsmål.. {{forumTopicSubject}}

Hej Jer der er professionelle undervisere.
Jeg har et spørgsmål til Jer som jeg ønsker at I svarer ærligt på smiley
Hvis I nu underviser en person, og denne person kommer med et træningsforslag/tilgang/måde til at træne på for at styrke ekvipagen, da denne har modtaget dette råd fra en ekspert på området.
Feks. Så har B problemer med changementer, B får så råd til hvordan han kan træne dette(på skrift) af Hoffman. B tager dette med og viser dig sin underviser. Hvordan ville du have det med dette? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervisere her inde! Spørgsmål..
  • #1   20. nov 2017 Jeg er ikke rideunderviser. Men underviser/formidler som del af mit job.

    Men jeg ville kigge på to ting:
    Vurderer jeg, at teknikken adresserer det relevante problem?
    Mener jeg, at teknikken kan forventes at fungere for elev og underviser?

    Der er nogle læringstekniske fif, som bare ikke virker for alle. Måske fordi fiffet er rettet imod et andet underlæggende problem, end det som er svært her.
    Så der er ikke garanti for, at jeg vil anvende det fif en anden underviser har foreslået.
    - og så kræver det en del at sætte sig ind i nye metoder
    - men elever kan anvende enhver metode, når jeg har sagt mit.

    Men hvis man underviser regelmæssigt, så opdager man at man lærer enormt meget ved at undervise, fordi undervisning processen tvinger dig til at forholde dig til egen faglighed.
    Og jeg anvender skamløst ethvert forslag, der er bedre end mine egne metoder.

    Underviseren bliver sikkert nysgerrig - og foreslår du anvender den metode som fagpersonen mener er bedst for dig.


  • #2   20. nov 2017 Hmmmm tjaaaa jeg underviser jo heller ikke - men modtager undervisning af berider, og vi har faktisk talt en del om, hvorfor hun og jeg gør det så godt sammen.

    Min berider siger det bla skyldes, at jeg stoler på hende og hendes tilgang til det at uddanne en hest.
    Da jeg startede ved hende for 7 år siden kunne jeg lige ride en LA1-2, og havde aldrig haft ungheste før - så jeg kunne jo reelt ikke “diskuterer” rigtigheden i det hun bad mig om.
    Og denne her aksept af hvad hun sagde/siger, samt en dedikation til at træne udfra hendes principper gør at det fungerer optimalt.

    Til gengæld har jeg altid kunnet spørge om “hvorfor”, og har altid fået uddybende svar. Og de svar har været faglige og forståelige.
    Og min berider er meget åben for at hører på hvad jeg siger, hvis det fx drejer sig om management af hestene, eller den ene gang hun har anbefalet mig en glidetøjle, hvor jeg sagde nej.

    Selvom jeg af natur er nysgerrig, og fx har været både på BBH og til ARR, og jeg læser herinde på nettet om hvordan andre gør - så har jeg meget stor respekt for min beriders viden, og skal virkelig have set noget jeg synes virker meget fornuftigt, før jeg evt spørger ind til hende om hvad hun menerom hint eller dint.

    Jeg ved at hun har bedt folk om at stoppe med undervisning ved hende, hvis de tydeligvis prøver hos alle mulige andre undervisere samtidig - for det forvirre hesten, hvis rytteren hele tiden skal lave om på ting for at rette ind efter underviserne.
    Til gengæld anbefaler hun gerne, at man fx rider kursus ved andre, men at man da skal overveje hvad man vil have ud af det ifht til den plan/form for undervisning hun udfører.

    Så jeg tror hun ville glo, hvis jeg kom med noget skriftligt fra fx BBH - men fx snakker vi da gerne om Hoffmanns bog, da hun jo er uddannet derfra, og derfor kan referer til det fra virkelighedens verden.

    Så lidt tilbage til, at jeg ville nok sjældent overveje at tage noget med skriftligt - det gør det jo nødvendigvis ikke mere “sandt”. Og det virker meget mere “hårdt” ifht til at snakke om det.

    Gensidig respekt gør nok at man kan diskuterer tingene på et plan, hvor man ikke ender ud i “h*n siger at....”, og det virker påstands agtigt.
    Fx har jeg hestene på fold 8-16 timer dagligt, når de kommer ned til min berider i træning, så kommer de kun ud 2-4 timer. Lene aksepterer at jeg holder hest på min måde, men jeg aksepterer også hendes måde at holde hest på - især fordi vi begge kan se at hestene jo trives hos os begge to, der er bare forskellige rutiner og det er hestene vant til.

    Mvh Charlotte


  • #5   20. nov 2017 Jeg ville synes det er et fint perspektiv. som underviser handler det jo om at se sagen fra alle vinkler og vælge den bedste ud fra den enkelte equipages styrker og svagheder. et godt råd fra en anden dygtig underviser er i mine øjne et gratis op-point. Det er ikke sikkert jeg vil være enig i hvad der nu end står, men jeg vil altid tage opfordringen op og højest sandsynlig prøve den af hvis rytteren ønsker det. Gode råd skal man ikke bare smide væk.. Så er man en skidt underviser smiley

  • #6   21. nov 2017 Jeg underviser ikke, men kom en medarbejder og fortalte hvordan de gjorde på en anden arbejdsplads, ville jeg gå ud fra, at siden de bragte det op, måtte det jo betyde noget for dem. Jeg ville spørge ind til det, og vurdere om det var gavnligt hos os. Det samme her; synes dog det ville være mærkeligt at tage det med på skrift, fremfor bare at tale om det smiley

Kommentér på:
Undervisere her inde! Spørgsmål..

Annonce