{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

En hel måned uden at ride.. Hvordan?? {{forumTopicSubject}}

Hej igen igen smiley
Nogle gode råd til hvordan jeg skal overleve den næste måned nu når jeg ikke kan ride?? Er ved at gå fuldstændig i spåner over det.. Altså to uger er at holde til.. Men en hel måned smiley Altså jeg kan jo sagtens få tiden til at gå.. Men det at ikke skulle sidde i sadlen er et mareridt.. smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En hel måned uden at ride.. Hvordan??
  • #1   30. nov 2017 Ja, jeg synes jo det er nemt nok smiley Jeg synes det er fedt at ride, men jeg foretrækker nok at træne fra jorden. Den eneste "grund" til at jeg rider (dressur) er egentlig at træne det jeg laver fra jorden, fra ryggen. Så jeg bruger rigtig meget tid på at indlære alting fra jorden først. Måske kan du finde noget du kan træne fra jorden, eller forsøge dig med noget helt nyt? smiley

  • #2   30. nov 2017 Så prøv med at måtte undvære at ride gennem en hel graviditet? :S
    Ej, det gik egentlig ganske fint! Jeg lavede jordarbejde/longertræning (med masser af bomarbejde) når jeg kunne komme til det og dét gavnede min hests balance og overlinje en hel del. Så løssprang jeg også med hestene indimellem eller gik en dejlig hyggelig tur, med græspauser indimellem.
    Jeg fik vasket halen på min palomino, friseret hans lange man og ellers soigneret og hygget om hestene.
    Man kan sagtens nyde sin firbenede ven på andre måder. Tror det væsentlige er at man indstiller sig på at man stadig kan få trænet hesten på andre måder end at ride og at det "rene" samværd med hesten også tæller! smiley
    Billedet af vores bomarbejde fra i foråret, velogmærke INDEN jeg fik vasket den beskidte hale. smiley


    profilbillede
  • #3   30. nov 2017 Jeg har en masse andet samvær end ridning smiley har haft Tindur fra han var 7mnd (nu er han 7år) og Rocky fra han var 11mnd, han er 2 år nu. Også har jeg Baby som jeg ikke kan gøre andet end jordarbejde med.. smiley
    Så, som sagt det er ikke fordi jeg ikke kan få tiden til at gå.. Jeg har det bare svært ved at ikke skulle ride i så lang tid.. smiley

    Mvh TT


  • #4   30. nov 2017

    profilbillede
  • #5   1. dec 2017
    Hitter andre heste og ride ;o)
    Sådan styre jeg min trang. Som nu da min har været lidt uheldig, så har jeg redet andre heste lidt ind imellem.


  • #6   1. dec 2017 Go ide krikken. smiley Der må da være nogen TS kender som har hest, som måske trænger til at blive rørt eller måske noget part halløj. Folks lyst til at ride om vinteren daler enormt, så der er en del heste som ik bliver rørt voldsomt smiley

  • #7   1. dec 2017 Ellers har jeg ik så mange ideer, men en måned går hurtigt (det jo snart jul/nytår) og især når du får udsigt til at han bliver ok igen. Heldigvis må du tænke at han ik står med sene skade, brækket ben osv.
    Måske du kunne kortvarigt ride rideskole heste hvis trængen er sindsyg høj for at ride og du ik har nogen venner/bekendte med heste.


  • #9   1. dec 2017 Tænk på at andre har det værre, og 1 måned er ingenting smiley
    Har ikke redet i nok 2 år nu.. Først fordi at hesten skulle blive klar til tilridning - og så blev den skadet før - og det er den stadig


  • #10   1. dec 2017 Hesten bliver vel ridebar igen??
    Det er altså være at have en som ikke bliver til rideture mere........Efter min mening...
    Syns du har en luksus problem der. du har da et par andre du kan give en ekstra tand i de dag
    Og her i December er der så meget andet du har da et par børn som sikkert gerne vil lave jule halløj mm
    VH Annette


  • #11   1. dec 2017 Hvad er det sket med Tindur?

  • #12   1. dec 2017 Dorthe - Ca 2/3 uger efter han kom hjem fra træning (vi taler om juli måned) så gik han pludselig død.. Vi havde en uge her hjemme i ridning der var normal. Jeg tænkte først at det var træthed og varmen, men da det ikke blev bedre fik jeg taget en ormeprøve der påviste bændelorm. Han fik en kur, også hjalp det ikke på hans energi.. Jeg tænkte (også ud fra folks udtalelser her inde) at han måske ikke havde nok energi rigt foder. Så jeg satte ham på et tilskud med mere energi, det hjalp kortvarig. Så tænkte jeg at han måske havde fået bændelorm igen/at vi ikke havde fået taget livet af de. Men nej.. Så derfor kom dyrlægen i mandags og tog en blodprøve. Den påviste for høje lever værdier og hun kunne se at det havde været værre med leveren. Hun sagde at han har en virus infektion og har beordret ro i en måned og at han skal have ekstra vit/min i tillæg til det fuldfoder og de tilskud han allerede får.. Så vi må starte stille op igen i januar og se hvordan det går..

    Mvh TT


  • #13   1. dec 2017 Ja det er en bagatel ift hvad nogle af Jer andre gennemgår! Ingen tvivl der.. Men det er stadig hårdt for mig at ikke skulle ride.. Nu har jeg endnu en undskyldning for at tage til en af mine veninder jeg ikke har set på en stund smiley

    Mvh TT


  • #14   1. dec 2017 Håber han snart er ok igen. jeg kan sagtens følge dig, jeg vil have det på samme måde, hvis jeg ikke kunne ride.

  • #15   1. dec 2017 Mange tak Dorthe. Jeg går bare med en stor skyldfølelse fordi jeg ikke fik taget den blodprøve noget før.. Stakkels hest har haft måneder hvor mor har "presset" ham til at arbejde.. smiley han har gjort rigtigt meget for at tilfredsstille mig.. Stakkels stakkels lille hest smiley

    Mvh TT


  • #16   1. dec 2017 tja, man kan jo altid være bagklog. Men hvad hjælper det??

  • #17   1. dec 2017 tja jeg kan ikke engang huske hvornår jeg sidst red smiley og jeg savner det forfærdeligt meget! Men min lille hest bliver 3 i det nye år, så kan det da være jeg kan få en skridt tur eller 2 engang til sommer smiley

  • #18   1. dec 2017 Dorthe - det ved jeg ikke.. Men det ændrer desværre ikke på min samvittighed.. smiley

    Mvh TT


  • #19   1. dec 2017 Det er 5 måneder siden, jeg sidst red . Savner det da selvfølgelig, men sådan er det bare, når ens hest ikke er ridelig. Tiden flyver afsted smiley

  • #20   1. dec 2017 Prøv at give ham urtefarms DETOX, det skulle være rigtig effektivt hvis de nu har spist et eller andet på folden. Det er et narturligt fodertilskud og indeholder ingen kemikalier eller farlige ingredienser smiley

    Jeg har selv lge måtte "overleve" en måned uden ridning da min hest er i en kæmpe udredning hos dyrlægen, da han højest sandsynlig har slinger (ataksi). Dyrlægen kommer igen på mandag, og det samme gør en osteopat. I den forgangne måned har vi arbejdet meget fra jorden af, proprio-træning, HMS, agility, ja you name it, vi har lavet det smiley


  • #21   1. dec 2017 TT: du har to muligheder her, dunke dig selv oven i hovedet og være ked af det, eller lære af det. hvad vælger du?

  • #22   1. dec 2017 Jeg har ikke redet i 3 måneder pga. skadet hest.
    Men vi har hygget os super meget! Gået ture, striglet, hygget, og bare nydt hinanden smiley


  • #23   1. dec 2017 Fie- fandt du ud af hvad skaden er i ryggen på din hest? Læste lige hans profil

  • #24   1. dec 2017 Den Hellige
    Uha ja har ikke lige fået opdateret hans profil, haha
    men han havde slet ikke en skade.. tidl ejer formodede bare han havde en skade grundet han smed alle af der prøvede at ride ham.... så jeg fik ham scannet fra hoved til halespids... og han var i perfekt stand, der var ikke noget at sætte en finger på. smiley så han har slet ikke haft en skade
    han har lidt med en hovbyld de seneste par måneder men er på god fod igen smiley


  • #25   1. dec 2017 Nå det var godt at høre smiley

  • #26   1. dec 2017 ja efter 3 måneder som ejer, satte jeg mig op på ham for første gang uden problemer - og der har ikke været nogen problemer med ham smiley jeg er den første der har ladet mig være på ham

  • #27   1. dec 2017 Det handler også meget om tillid hvordan de er som heste. Og har han været utryg og de bare siddet og trykket på en masse knapper, så har han følt sig presset til at kyle dem af.

  • #28   1. dec 2017 Præcis! Så det er sjovt han bare har stået stille i 7 år pga det ... det er som at have en unghest på 4, selvom han faktisk er 11 år smiley

  • #29   1. dec 2017 Jamen så var han jo også en ung uerfaren hest dengang så. Giver god mening smiley min tidligere Tinker hingst var ik færdig tilredet/ryttervant og i den tid jeg havde ham, trænede jeg meget horsemanship og fik uden problemer lov at hoppe ryggen af ham. Men mit helbred gjorde at jeg satte ham til salg og køber havde kontaktet tidligere ejer for at hvilken hest han egentlig var. Tidligere ejer oplyste hende at de ik kunne komme på ryggen af ham og smed dem af så snart de landede i sadlen ( hvilket jeg ik var oplyst smiley ). Så køber var meget i tvivl om køb. Jeg kunne ik andet end at sige at jeg er chokket over at blive taget i r.... og folk ik er ærlige men det er jeg og sagde til hende at hun var hjertens velkommen til at komme igen og hoppe op på ryggen af ham igen ( hun havde været oppe og sidde på ham ved første besøg) men beslutning lå hos hende og hun skulle være klar over at føre træning videre med horsemanship. Hun købte ham, trænede ham fra jorden og er idag ridehest og går til stævner smiley nå det var et kæmpe sidespring i forhold til tråden. Sorry TS smiley

  • #30   1. dec 2017 Har du ikke fået noget til at bekæmpe de høje lever tal? smiley Min døjede også med forhøjede lever tal da han var 4 og der fik jeg at vide at det var meget vigtigt at han fik ro indtil tallene var gode igen så han fik taget opfølgende blodprøver inden jeg måtte gå igang igen smiley Rigtig god bedring med ham - håber han er hurtigt på benene igen smiley

  • #31   1. dec 2017 hvad er symptomerne på høj levertal? smiley

  • #32   1. dec 2017 Jamen det eneste sympton/der var/er galt med Tindur er at han ikke har nogen energi og puster meget efter bare et par runder i galoppen.. smiley

    Dorthe - men det er svært at lære af noget som man ikke kan "se/berøre". Jeg vidste jo noget var galt og tog udelukkelse metoden.. Det ville jo mange gøre(tage trin for trin for at finde årsagen) Men jeg bebrejder stadig mig selv fordi jeg bare ikke tog den.. Det er nemmere med sygdomme man nemt kan diagnosticere som feks sur stråle e.l og så kunne jeg jo have lært af det hvis jeg feks nu ikke vidste symptomer på det.. Jeg vil jo nok en anden gang også bruge udelukkelsesmetoden hvis jeg ikke er sikker på hvad det kan være.. smiley

    Mvh TT


  • #34   1. dec 2017 Man må gerne savne at ride uanset hvor lang eller kort tid det er siden sidst smiley

    Jeg er også “ked” idag fordi det var for glat til at jeg kunne komme ud og prøve min måske nye hest... og det selvom jeg rider undervisning om mandagen og prøvede ham i ridehal i tirsdags smiley

    Så jeg åbner for at alle må savne det også dem der lige er hoppet af hesten smiley


  • #35   1. dec 2017 Hej TT.
    Ja det er vildt hårdt at skulle undvære ridningen og samspillet med hesten fra dens ryg. Men du skal tænke sådan, at du er nødt til at tilsidesætte dine behov, fordi du hellere vil vente, indtil din hest er 110 % rask og frisk igen.
    Hellere vente lidt for lang tid end at sætte dig for hurtigt i sadlen igen og risikere et tilbagefald.

    Og hvis du nu er ligeglad med hvilken hest du rider, men blot har et ønske om at komme op på en hest, så må du låne dig frem ved venner, naboer, rideskole, etc. indtil din egen pru er klar igen.

    Min dejlige hyps står stille og har gjort det siden uge 20, da hun blev forfangen med hovbensdrejning og hovbyld, mens jeg var på ferie. Det er frygteligt at skulle undvære de stille skovture, dressuren, jordtræningen, etc. Min mand har en hest, men jeg er den type, at jeg kun rider på min hest - ikke på andres. Så jeg vælger at vente på, at hun bliver klar igen, selvom jeg savner det forfærdeligt.
    Jeg har så valgt at bruge tiden på at renovere vores gård og tage mig ekstra godt af de andre dyr, mens hun nu står stille. Det har gjort, at jeg følte, at jeg fik brugt tiden fornuftigt og ikke bare sløset den tid væk, som jeg kunne have brugt på min hest. På den måde holder jeg den dårlige samvittighed lidt på afstand.

    Ved ikke, om det giver mening for dig, men brug tiden på noget fornuftigt, sådan at du føler, at den tabte tid med hesten er givet godt ud på et godt formål. Om det så er mere kvalitetstid med familien, at studere hestesygdomme og behandlingsmetoder, en anden hobby/sportsgren, renovere din gård, eller noget helt anden, det er jo sagen uvedkommende. Men lav noget, som giver mening for dig. Så går tiden hurtigere for dig.

    Held og lykke med stakkels Tindur. Håber han snart bliver frisk igen smiley

    Og skulle du komme på mine kanter (Bording), så har min mand en kat. I pony som meget gerne vil rides lidt...thihi.


  • #36   1. dec 2017 Da min islænder stod med en gaffelbåndsskade lånte jeg en masse heste og endte med at ride 5-6 dagligt i de 6 uger han stod
    Jeg vidste ikke selv at min havde en gaffelbåndsskade og tog derfor til stævner på ham hvor det begge gange HIK dårligt smiley ej hvor har jeg dog haft det dårligt over det efterfølgende, men man kan jo kun lære af sine fejl og jeg har desværre en hest som skjuler sin smerte ualmindeligt meget. Det eneste symptom var at han ikke kunne gå en hurtig tölt som han plejede. Ellers var alt fint :))


  • #37   1. dec 2017 Ann - Jeg har overhovedet ikke tanken om at sætte mig op på ham når han er syg! Så det er ikke et problem at lade ham stå, men det er mere den terapi, glæde og tilfredsstillelse ridningen og samspillet fra heste ryggen giver mig, jeg har svært ved at undvære i så lang tid! Han plejer hvert år at få ferie fra 15/16/17 december indtil 2-3 januar. Men de to uger er laaange.. Også havde jeg en lille tanke i år om at halvvejs droppe hans ferie og heller give ham den når det blev uforsvarligt at ride pga føret.. smiley men sådan blev det ikke.. Så jeg må se om min veninde har nogle heste der trænger til motion smiley

    Mvh TT


  • #38   1. dec 2017 TT hvis du normalt ikke rider de sidste par uger af december, så kunne du jo starte en tradition ligesom jeg har gjort med den 24/12 om morgenen at pynte dig selv og hesten med f.eks. rødt tæppe, nissehue og andet julepynt og så trække hesten en tur rundt til alle dine naboer og ønske dem glædelig jul. Tag gerne andre heste/venner med. Det er rigtig hyggeligt og bliver godt modtaget smiley Man kunne jo også gøre det f.eks. på adventsøndage. Ved godt det slet ikke er det samme som at ride, men så får I da begge lidt tid sammen og en god oplevelse uden at han laver noget særligt :-).
    Ellers ved jeg ikke lige hvad jeg skal foreslå dig udover at låne dig frem til en ridetur.


  • #39   1. dec 2017 Ann - Det ville overhovedet ikke være populært hos mine naboer.. smiley især ikke med en så nervøs og urolig dreng som Tindur.. Ville nok ikke komme langt ind i indkørslen heller smiley

    Mvh TT


  • #40   2. dec 2017 Jeg går på efterskole lige pt, og rider, kun sjældent, når jeg er hjemme. Men jeg har også ret meget at se til mens jeg er på skolen, og så går det, men jeg savner det også meget...

  • #41   2. dec 2017 Køb en kæphest

  • #42   2. dec 2017 smiley ja der er jo et kæmpe samspil i den..

    Mvh TT


  • #43   3. dec 2017 Så må man jo gøre det spændende fra jorden af smiley

    Jeg har helt mistet lysten til at ride. Så alt mit er jordtræning.
    Det fedeste ever er klart tricks og løsarbejde.

    Du skal vare overføre den del du elsker ved ridningen til træningen fra jorden af smiley

    Hvis du f.eks elsker indlæring af nye ting. Så påbegynd en masse nyt.

    Hvis det er finpudsning så indlær en ting og puds den helt op så signalet bare ligger spot on.

    Hvis det er samarbejde og kommunikation så kan løsarbejde anbefales. - Her bliver man også meget klogere på hestens personlighed syntes jeg smiley

    Det du træner fra ryggen kan helt sikkert flyttes til jorden på en eller anden måde smiley


  • #44   9. dec 2017 Jeg har ikke redet 1 år nu, er på jagt efter en sadel der passer min pony, en mand med blodprop, 3 børn der skal passes, flyttet i byhuset smiley jeg savner at ride, så jeg håber 2018 giver på en ny sadel til ponyen og så massere af overskud til at ride.

    Så jeg må "nøjes" med at jordtræne


Kommentér på:
En hel måned uden at ride.. Hvordan??

Annonce