{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

vil ikke hve sadel på {{forumTopicSubject}}

Hej HGér
Min unghest som jeg er gået igang med at tilride gir mig grå hår ...
Efter at have logeret hende og vendt hedne til hovdetøj og sadel, jeg har været oppe at ligge på hende et par gange uden problemer. Hun står pænt når jeg strigler og nusser men er nu begyndt at ville masse mig og spaker ud med højre bagben, når jeg kommer med sadlen (har tjekket ryggen og der er ikke noget) og hvis hun kan komme til det vil hun også gerne bide. Efter lidt "kamp" får jeg da spændt sadlen og vi kan gå i hallen og longer, her er hun så begyndt på at springe og bugge rundt de første par min. og så går hun enligt fint og slapper af indtil jeg vil spænde gjorden efter ,så kommer bagbenet igen - kun højre - og nu kan jeg ikke komme op og ligge på hende som før og hun vil heller ikke stå stille mere....
Når vi kommer i stalden igen er der ingen ting "from som et lam" Vil hun bare ikke rides på kun råhygge og gå på fold ?
Hjælp - hjælp inden jeg får flere grå hår smiley
Undskyld at det måske lyder lidt rodet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil ikke hve sadel på
  • #1   18. aug 2011 Så må du jo sætte farten lidt ned, hvis hesten ikke kan følge med.

    1) Rid den uden sadel i starten. Min unghest foretrækker også at jeg rider uden sadel, så det gør jeg med jævne mellemrum.
    2) Start stille og roligt med at lægge et underlag på hestens ryg. Når den har det ok med det, så prøv at smide et underlag og en elastikgjord på. Derfter måske en longeringsgjord. Så en sadel som ikke er spændt og til aller aller sidst kan du lægge en sadel på og spænde gjorden.


  • #2   18. aug 2011 syntes det lyder til sadlen trykker. sadlen skal jo ligge så den overhoved ikke genere. ikke nemt at finde en sadel til en unghest.

    som en siger start uden sadel.


  • #3   18. aug 2011 startede i vinters uden sadel og gik derefter over til longegjord og kun et par gange i ugen og hun har haft sadlen på en god mådens tid, hvor jeg har kunne hænge i bøjlen og ligge på hende uden promlemer (jeg vejer kun 50 kg) hun hopper også uden sadel, hun er måske ikke selv klar endnu ? hun blev 4 i maj

  • #4   18. aug 2011 du skriver kun at ryggen er tjekket. men har du tjekket om sadlen ligger ordenligt på den?
    måske sadlen trykker den, det ville i hvert fald være mit gæt


  • #5   18. aug 2011 Jeg ville få en kiopraktor ud og kigge på hende...

  • #6   18. aug 2011 da jeg skulle tilride min unghest gjode hun lidt det samme med at bide lidt efter sadlen og sådan og blev sur. . . men mange ungheste kan ikke lig at få spændt gjod fordi det gør ondt på dem fordi de ikke er vand til det. . .
    det jeg gjode var at jeg havde en gjor med elastik i begge sider og spænde den kun 1 hul af gangen og ventede lidt til hesten slappede af og nu kan jeg spænde gjodt uden hun bider efter sadlen osv


  • #7   18. aug 2011 I mine øre kunne det godt lyde lidt som gjor-krampe?


  • #8   19. aug 2011 1) få tjekket sadlen (sadelmager!)
    2) få tjekket ryggen (Equine Touch eller kiopraktor)
    3) Få tjekket musklerne (Equine Touch eller massør)


  • #9   19. aug 2011 Equine Touch kan også behandle gjordkrampe

  • #10   20. aug 2011 det er i flg. min sadelmager næsten umuligt at have en 100% tilpasset sadel til ungheste, men bommen skal passe.

    Brug evt. lammeskind under sadel og ved gjorden, det hjælper ofte på de følsomme..


  • #11   20. aug 2011 et lille tip.. når du er kommet længere med tilridningen, og du lige har lagt sadlen på, så kun spænd den til det er lige nødvendigt. når du skal op så stig op fra et højt sted mens du får én til at holde hesten. når du så sidder på hesten og skal spænde gjorden, og igen efterspænde den over flere gange, er det ikke ligeså "hårdt" eller hvad skal man sige for hesten som når du bare gør det fra jorden af og så kun en enkelt gang...også fordi når du sidder på hesten bruger du din vægt, og det er bedre når du skal spænde gjorden... måske ikke så smart som den opfører sig lige nu, men når du synes du føler dig klar, for synes det har hjulpet med min som har gjordkrampe, og så virker det ikke så voldsomt for din unghest...
    håber du kan bruge det.


  • #12   21. aug 2011 Tak for alle de gode råd

  • #13   23. aug 2011 hej . prøv og se de film med monty roberts , se hvordan han gør . Du kan også prøve at ringe til majbritt carter i viborg , som laver horsemanship, du kan finde hende på nettet. Jeg har selv ringet og snakket med hende. Man kan komme op til hende med sin hest, og du kan jo fortælle hende i tlf hvad det er for nogle problemer du har. Bare et lille forslag til dig og din hest.

Kommentér på:
vil ikke hve sadel på

Annonce