{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frieser til military
  • #1   8. nov 2011 de lette typer kan sikker nok godt bruges til millitary, men overvej hvor højt du vil starte med den.
    jeg starter selv military med min varmblod, du kan evt. se video på min profil... bare husk at tempoet i terrændelen i military er rimelig højt.

    Frieseren kan sagtens lære at springe, alle heste kan springe, ikke alle kan springe lige højt


  • #2   8. nov 2011 Der er ikke andet end og prøve, nogle heste kan sagtens og andre ikke... Friser heste kan sagtens springe...

  • #3   8. nov 2011 Kunne forstille mig at den lette type sagtens kan bruges, de holder jo fint til køresporten hvor det er ligeså krævende for hesten (det er jo en form for military de har)

  • #4   8. nov 2011 Jeg vil også mene at du sagtens kan bruge en frieser til dette, men få dem indspruget mens de er unge, og vælg i den gamle type :o)
    Min " lille " dreng har en enorm selvtillid og brillierede lige med at sætte over et hegn på 140 cm... så de kan godt ;o))


  • #5   8. nov 2011 Der skulle stå vælg IKKE den gamle type ;o)

  • #6   8. nov 2011 Udfordringen med en frieser er, at få den til at bruge sig selv korrekt, i stedet for at skyde underhalsen ud og ryggen ned. Den udfordring ser jeg som lige stor i spring eller dressur.
    En frieser er ikke nødvendigvis en tung hest, da det er en varmblodshest (i modsætning til, hvad mange tror). Men den har lidt uheldigt eksteriør i forhold til moderne ridebrug.


  • #7   8. nov 2011 Hvorfor skulle den dog ikke kunne det, hvis bare du vælger den rette type med en høj brystkasse, så der er plads til lungerne?
    Jeg hepper på dig hele vejen..


  • #8   8. nov 2011 Forøvrigt så har min mand startet marathon-kørestævne med sin Frieser-vallek, Melle.

  • #9   8. nov 2011 Jeg ville være bange for at overbelaste knæ og ryg på den.
    Knæ pga dens øgede vægt og at den ikke er avlet til spring
    Ryg fordi de har tendens til at smide halsen i vejret og hule ryggen, og jeg ville frygte at den blev for nedslidt da springning jo ofte fremprovokerer den holdning.

    Men på hyggeplan er jeg sikker på det godt vil kunne fungere hvis bare dressuren er på plads smiley


  • #11   8. nov 2011 Selvfølgelig kan man bruge den til det, men man skal nok sætte sine mål og forventninger lidt anderledes end hvis man red rundt på en mere typisk military eller springhest. Der er jo en grund til at man, hvis man vil frem i sporten uanset diciplin, vælger en hest som af race eller type egner sig til det.

    Som det er skrevet længere oppe er det vigtige i starten nok, at få den til at bruge sig korrekt hen over springene og så ellers finde sig et individ som er villig og modig når det kommer til opgaven.

    Kan da sige, at jeg har set video på youtube af en rytter der benyttede sin koldblodshest til military. Vist endda helt op på *stjernet niveau. Igen ikke en race man typisk ville bruge og hastighedsrekorder har den næppe slået, men den sprang det den skulle og rytteren var glad for den, og kan en koldblods kan en frieser vel også. Det er bare et spørgsmål om den rette træning og at både hest og rytter har den rette indstilling til opgaven,


  • #12   8. nov 2011 Det kan sikkert går på hobbyplan, jeg tror problemet er hvis du vil ride det på seriøst niveau. Der handler military meget om fart, hvor jeg kunne forestille mig at frieseren spiller meget tid på sine store gangarter smiley
    Held og lykke med projektet.


  • #13   8. nov 2011 vil lige indskyde at jeg til nogle af military stævnerne har set en tinker eller irish cop(kan ikke kende forskel) som gik, og den fulgte okay med... men den rendte så også "kun" en 70 cm...

    håber da på vi ser dig i næste sæson... du er velkommen til at skrive til mig omkring mine træningsmetoder hvis du er intra.


  • #14   8. nov 2011 Selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig og derer der også frisere der går en flot dressur på højt plan, men det er de få der er gode nok til at være med i dressuren og spring.
    Som de andre har sagt er det ikke det friseren er avlet til og måske man starter ud på begynderplan, men så skal man lade sig bremse af hestens manglende formåen hvis det viser sig at den ikke kan være med hvor man gerne selv vil hen.

    Kan se du allerede har en smuk friser og du leder efter en kammerat til ham. Den kammerat behøver jo bestemt ikke være af samme race men da du så også har en drøm om en sort og en hvid skulle du måske kigge mere i retning af noget araber eller PRE, der kan du nok både finde en næsten hvid model + en hest der er bedre bygget til noget military på sigt


  • #15   8. nov 2011
    Egentligt for mig og se - så kan alle racer alt :o)
    Begrænsningen er bare rytteren der sidder oven på - folk vælger ikke heste til dressur og military som nr 1, derfor er der ikke mange af dem.
    Slf. har hestens højde en begrænsning og drøjde kan evt. også.

    Men som udgangspunkt så er det rytteren der bestemmer om hesten skal gå LC eller GP i fx. dressur og spring ( igen, en shetlænder kommer ikke til at springe 150cm fx ) smiley

    Så go for it smiley eneste jeg kan se der er "problem" er som nogle har nævnt frieserens naturlige høje halsføring og gangarter der måske ikke er lette at vænne sig til i turbo tempo smiley


  • #16   8. nov 2011 Kommer an på så meget.

    Hvilket niveau vil man ride på. Men også hvad hest og rytter synes er sjovt smiley


  • #17   8. nov 2011 Hej Jim ..
    prøve og læs dette af hest..
    Der står noget om en der har en fjordhest går military...
    måske kan det hjælpe lidt på dit spørgsmål


  • #18   8. nov 2011 Jeg har selv en frieser, og det er lidt en udfordring i friseren at få den til at bære dig korrekt, da dens naturlige, høje halsføring er ret usund for den.

    Men selvfølgelig vil den kunne bruges til military, det handler bare om at finde den korrekte hest, som kan lide det, og som har et talent for det. Heste er meget forskellige individer, også selvom de er af samme race smiley

    Mvh Sofie


  • #19   8. nov 2011 jeg vil mene det er forskelligt fra hest til hest smiley
    men prøv at se om det er noget den vil kunne lide og holde til smiley


Kommentér på:
Frieser til military

Annonce