{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

Pludselig nervøs rytter - pony stopper {{forumTopicSubject}}

Arh ja... hvor jeg dog hader at skulle oprette det her emne..

Til at starte med vil jeg lige sige at jeg ikke har haft mulighed for spring undervisning andet end en enkel gang på mig nye pony.

Men altså... jeg har ALDRIG, og ja jeg mener ALDRIG mærket det at være nervøs på en hest, jeg har altid bare sprunget de helt høje spring uden så meget at tænke over højden, hvilket jeg heller ikke gjorde da jeg i starten af dette år fik Correen.

Men her siden foråret har jeg kun en gang sprunget en bane på 70 uden stop og ellers kan han selv finde på bare at stoppe på små spring som 50 cm og han er altså en rutineret springpony der har været oppe og springe M-klasser.

Jeg har prøvet alt, men jeg ved at det er min skyld - jeg er nervøs og kigger ned. Først troede jeg at grunden var at jeg red i dressur sadel, hvilket bare var midlertidigt, men nu har jeg altså fået en springsadel og det går bare ikke bedre.

Jeg ved at jeg kommer til at kigge ned, men er begyndt at kigge op, rette mig og ride til - alligevel stopper han og jeg har også droppet det at hive for meget fat i ham - jeg vil normalt ride i kort-galop, men nu får han bare lov til at gå sit eget grundtempo. Jeg er rent ud sagt skide frustreret da jeg aldrig har følt sådan før, og egentlig tror jeg ikke jeg er nervøs, men tvivler på afsættet og landingen - jeg har fået min underviser (dressur) til at rette lidt op på mig i spring også - da hun sagtens også kan hjælpe og se hvad jeg gør forkert, men ja igen går det galt.

Så hvad kan jeg gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig nervøs rytter - pony stopper
  • #1   9. jun 2012
    Hvis en anden springer, kan han så sagtens - har den rytter evt. fortalt hvad vedkommende gjorde? :o)


  • #2   9. jun 2012 Spring undervisning. ! smiley

  • #3   9. jun 2012 Er du sikker på at ponyen ikke har ondt? smiley

  • #4   9. jun 2012 Krikken - jeg er den eneste der har sprunget ham i den tid jeg har haft ham, men han har sprunget M-klasser med gamle ejer for 2 år siden - dog er han købt af mig af en heste handler smiley

    Line - jeg ved det godt, og arbejder også på sagen, men vi er nødsat til at have en trailer for at få undervisning, da alle oppe ved mig rider og underviser i dressur, så leder skam bare efter lidt råd og gode fif til min nervøsitet smiley


  • #5   9. jun 2012 Josefine Svendsen - det virker ikke som om han er springtræt, men det kunne jo selvfølgelig være en mulighed - dog får jeg altid af vide at det er min fejl han stopper smiley


    Ida - Han har ikke ondt - er blevet tjekket af dyrlæge og lige fået nye sadel + sadelmager smiley


  • #6   9. jun 2012
    SRL - Det er lang tid siden, det er ikke nu hvor problemet er der smiley
    Ville få en anden op og se om samme problem er der. Hvis det er, så er det ponyen der ikke lige finder spring super ophidsende mere eller måske noget fysisk.
    Er problemet der ikke, så er det dig der er problemet og rytteren vil måske kunne guide dig til hvordan han skal rides.


  • #7   9. jun 2012 Skal se om jeg kan finde en anden rytter, i kan se en video her: http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=284010 - han vil gerne springe smiley

    Er igang med at ligge en video ind af bane - den eneste bane vi har sprunget uden fejl og dette var med en på sidelinjen der kunne holde mig lidt i ørene.

    Jeg kunne forestille mig at jeg er problemet, eller at vi bare ikke passer sammen, jeg ved det.... han er ihvertfald den første pony/hest jeg er nervøs ved også bare på tur. Selv en stor kavp 4års på 180 skræmmer mig ikke, heller ikke under indspringning... så jeg ved det ikke smiley


  • #8   9. jun 2012 Jeg havde samme punkt men det var i overgang til hest, men jeg har endelig fået nervøsiteten væk! Min løsning var at min veninde hoppede op, så red hun min nye hest i en periode(2 måneder nu), Jeg var meget usikker på ham, men nu viser det sig at han ikke har gjort andet end at rykke placeringer med hjem og fører en cup. Hvilket at se alt det for mig har gjort nu vil jeg også i de højder.... Tænk det bare er en bom, start måske helt fra bunden og sæt 10 cm på hver gang!
    Hvor kommer du fra?


  • #9   9. jun 2012 Jeg har bare redet små kryds og lodrette på 30 til 50 cm i alt for mange måneder nu og det frustrerer mig smiley

    Jeg kommer fra nordsjælland - helsingør


  • #10   9. jun 2012 Tænk jeg vil, jeg kan, jeg skal smiley

    Skriv evt. pb så kan jeg prøve at hjælpe smiley


  • #11   9. jun 2012 Ville måske prøve at lave noget andet med ponyen i en periode på 1-2 måneder. Måske er den springtræt, og du er kørt fast i at være nervøs.
    Ville lave en masse andet, som ponyen synes er sjovt smiley

    Derefter kan du begynde at træne bomme på jorden.. En masse positiv og rosende træning, når den gør det godt.
    Derefter små kryds.. Man skal bygge det op langsomt, og så er jeg også sikker på du får mere mod på det igen!

    Derudover - Jeg ved godt det er utroligt svært at lade være med at tænke ''åh hvad nu hvis den stopper'' og sådan nogle ting der kan ske, men det der er problemet, er at når du tænker disse tanker, spænder du ubevidst i din krop. Dette påvirker din hest og den kan mærke den mindste ændring i din krop. Altså, nervøsiteten fra dig, gør din pony usikker.
    Istedet, prøv at trække vejret dybt ned i maven, tag nogle dybe indåndinger og en masse skridtpauser.. smiley Tænkt for dig selv før du springer over, ''Det her bliver fedt!'' og glæd dig til i lander igen, i et vellykket spring.
    Det er det eneste der virker. Jeg VED det er svært, men det er ens tankemønster der skal ændres, og man kan kun selv gøre det smiley


Kommentér på:
Pludselig nervøs rytter - pony stopper

Annonce