{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.866 visninger | Oprettet:

Meroth Læderbid {{forumTopicSubject}}

Hej Mennesker.
Jeg overvejer stærkt at prøve Meroth læderbid på min hoppe.
Dels for at prøve noget andet men også fordi hun ekstremt nemt får sår og klemmelus i munden og jeg har virkelig prøvet alt!
Jeg ved godt nogle vil sige, at "bidet er ikke hårdere end hånden der holder det" . Det vil jeg gerne frabede at i siger!
Jeg har fået så mange kommentarer på at jeg rider pænt og har været nomineret til Feif's feathers prize ved NM i år, som gives til en rytter med fjerdlet ridning.

Men jeg ville egentlig bare høre om folks erfaringer og til jer der har prøvet det, hvordan er det størrelsesmæssigt?
Læste et sted at det skal være 1 cm større end hvad man plejer at bruge, min fine lille ismule bruger str. 12 cm (har fået målt hendes mund) så skal jeg bruge en str. 13 cm smiley ?

Håber i kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meroth Læderbid
  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #2   23. nov 2012 Har kun gode erfaringer med bidet. Kan faktisk ikke helt huske om vi købte den lidt større, men producenten siger det er samme størrelse som ved de "normale" bid.

  • #4   23. nov 2012 Ida, nu rider hun jo ikke indenfor DRF, men DI, og vi har jo nogle lidt andre regler. Men jeg mener nu heller ikke de et tilladt til islænderstævner.
    Har ikke selv erfaring med det, men kender flere der har og ud fra det de siger, vil jeg mene at du skal gå efter et rundsyet og ikke et fladt.


  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #5   23. nov 2012 Efter min mening er de runde mere skarp end de flade, da der er mindre kontaktflade.

  • #6   23. nov 2012 Rikke, som sagt har prøvet alt....

    Julie havde tænkt mig at skrive og spørge via. Tølt, tror ikke der er taget stilling til det eftersom ikke ret mange kender til det.
    Men når det så er sagt ved du hvor man kan finde det rundsyede? smiley


  • #7   23. nov 2012 FEIF's bid regler

    "”Forbudt udstyr til sportsarrangementer:
    ? Et almindeligt hovedtøj med bid brugt sammen med et bidløst hovedtøj.
    Dette er imod hensigten med et bidløst hovedtøj.
    ? Glidende ”gag” bid (bid som kan bevæge sig op og ned ad kindstykkerne på et
    hovedtøj). (Afbildet på Feif’s hjemmeside)
    Disse bid er hovedsagelig korrektionsbid og egner sig ikke til fremvisning af heste.
    ? Hannoveransk næsebånd eller bøjlenæsebånd kombineret med alle bid med kæde.
    Denne type bid bør bruges med et andet næsebånd da de ikke passer godt
    sammen. Det giver et grimt indtryk. Den øverste del af stangen kan nemt komme
    til at sidde fast i det hannoveranske næsebånd. Kædens funktion bliver påvirket af
    remmenes stilling i kombination med bøjlenæsebånd.
    ? Hannoveransk næsebånd eller bøjlenæsebånd kombineret med alle bid med øvre
    og/eller nedre stænger.
    Denne type bid bør bruges med et andet næsebånd da de ikke passer godt
    sammen. Det giver et grimt indtryk. Kæden og den nederste del af næsebåndet
    kunne komme meget tæt på hinanden så huden kan blive klemt. Funktionen af
    stængerne er påvirket af remmenes stilling i kombination med bøjlenæsebåndet.” "


    Man må ride med stortset det man vil, bare det er designet til ridning (på islandske heste), ikke er på listen over forbudte remedier, og bruges korrekt.

    Nu er der ingen her der har spurgt DI, men ud fra det jeg læser mig til i FEIF reglerne, burde merothbiddet ikke være noget problem.

    Se side 17 her: (link fjernet)

    og her: (link fjernet)


  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #8   23. nov 2012 Iøvrigt er de runde ikke lavet af Meroth smiley Men er en efterligning af andre producenter smiley

  • #9   23. nov 2012 Jeg ved ikke hvor man kan købe de rundsyede, men for et års tid siden da jeg først hørte om læderbid, der søgte jeg på det og fandt flere private der lavede dem. Kan dog ikke huske hvor længere, ud over at jeg fulgte en tråd på joras om det. Måske du kan søge derinde og finde frem til den? Ellers så kan du jo prøve at lave en ny tråd om det.

  • #10   23. nov 2012 Okay Julie smiley

    Søster mcfluff tak for feif regler smiley
    Har nu spurgt på DI's Facebookside


    Men tror gerne jeg vil høreflere erfaringer før jeg kaster mig ud i noget smiley


  • #11   23. nov 2012 Henrietta fra Ganti rider med Meroth læderbid. Hvis du kender hende?

  • #12   23. nov 2012 Nej det gør jeg desværre ikke smiley

  • #13   24. aug 2014 Jeg laver og sælger dem, og rider også selv med et på alle mine heste. De reagere alle sammen rigtig fint overfor det, og på min stævne hyps springer jeg, tager stubmarsture og almindelige ture med det på.

  • #14   26. aug 2014 Hvor har i købt jeres? Jeg kan kun finde dem i Norge:-S

  • #15   26. aug 2014 Edall - fik du nogensinde svar på om det måtte bruge det til stævner?

    Malin - min er en hjemmelavet, som jeg har købt af en privat via Joras. Den har dog ikke monteret rem, og det føler jeg lidt at jeg mangler (der fulgte en rem med, men den fungerer lidt anderledes, idet den sidder i bidringene). Men fin kval og pris, så jeg klager bestemt ikke.


  • #16   26. aug 2014 Ok, ja, det er næsten umuligt at støve det originale op herhjemme- tror de har patent på det i Norge!? smiley

  • #17   26. aug 2014 Naaahr, det tvivler jeg stærkt på. Men det kan sagtens være at prisen er for opskruet til at de danske forhandlere gad fortsætte med dem (der har nemlig været nogle herhjemme). Biddet er sådan set tysk.

  • #18   29. aug 2014 Ja, så er det nok bare i Norge en forhandler skrev det på sin hjemme side det- men det er da egentlig rigtig nok at det er tysk :-)) men har altså ikke set det i dk- bare private som er gode til at lave deres egne...:)

Kommentér på:
Meroth Læderbid

Annonce