{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Sky 7-årig hingst? {{forumTopicSubject}}

Hesten er ikke min, blot én jeg arbejder med når jeg er på ferie i mit sommerhus(rimelig tit).
Oppe ved mit sommerhus arbejder jeg lidt med en (omkring) 7-årig ponyhingst, som er utrolig sky og forsigtig. Den står i en boks dagen lang, og kommer aldrig ud, (jeg ved det er ulovligt, men forklaring følger) fordi man slet ikke kan få fat i den i boksen, og da han jo er hingst så er det heller ej smart hvis den slipper ud af indhegningen(som den jo skal stå alene i), for så har vi føl overalt næste år...
Han er meget mistroisk og stoler slet ikke på mennesker og flyver rundt hvis man laver bare den mindste voldsomme eller pludselige bevægelse. Jeg kunne i lørdags komme hen til boksdøren, åbne den og ae ham lige så stille på mulen og i panden og bagefter tage fat i grimen, hvorefter han laver et lille ryk med hovedet, men jeg holdt stadig fat i ham, og han tog hovedet ned igen. Jeg kunne lægge en arm over nakken på ham og lægge en rebgrime udenpå hans normale grime (som træning med at få en grime på), og skiftede den gamle grime ud med en ny grime jeg havde fundet. Det gik rigtig fint den dag, og han ville gerne snakke lidt, og jeg fik striglet ham på hans venstre side(hals og skulder), men han var ikke så meget for højre side.
Han bliver ikke sådan trænet med af ejerne, de prøver bare at lokke ham med nogle gulerødder(jeg har også brugt gulerødder, men ikke på lokke-metoden), og så tage fat i hans grime lige så snart han kom tæt nok på, og tog gulerødderne.

Ejerne har fået ham billigt sammen med 3 andre hingste(der nu er kastereret og går på en mark) og 3 hopper. De 3 andre (nu) vallakker er rimelig ok, med menneskekontakt osv... Jeg(eller ejere) ved overhovedet ikke noget om hans fortid, men han tyder ikke på at have været i hænder før.
Ejerne er meget åbne overfor at jeg arbejder med ham, og synes det er rigtig dejligt, og de kan godt lide den måde jeg arbejder med dem, at jeg ikke er voldsom og hidsig og sådan noget, og jeg skal være deroppe i en måned, så jeg tænkte at det kunne være spændende at arbejde med ham i den tid, og se om han/vi kunne udvikle os.

Husk på at sket er sket, og det kan være jeg gik for langt med at lægge en rebgrime udenover, men jeg kan ikke gøre det om nu.

Mine spørgsmål er så nu:
-Hvordan kan jeg komme i "kontakt" med hingsten, og få lov til at arbejde med den? (Eventuelt noget med den højre side?)
-Nogle metoder, tips eller tricks jeg kan bruge?
-Andet?

(Der er ikke mulighed for at han kan komme udenfor før han er kastereret, og det kan han ikke blive før han er nogenlunde rolig og man kan få fat i ham. - Den risiko tør ejerne ikke løbe)
Undskyld hvis det blev lidt langt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sky 7-årig hingst?
  • #1   17. jun 2013 Jeg vil tage det meget roligt jeg har selv en sky hest dog blevet MEGET bedere
    Hav nogle godbidder med stå ved hans boks og giv ham en så snart han er tæt nok på jo tættere han kommer begynder du og nusse ham lidt indtil du føler dig sikker og aller vigtigst at bassen er sikker kan du evt tage grime på ham og senere sætte snor (meget vigtigt at han for lov at snuse til den og hvis han trækker sig skal du ikke gøre det men bliv ved med og vise ham den og han for lov at snuse)
    Når du kan få træk tov på ham så nærm dig så meget du kan og nusse ham indtil han finder ud af at du ikke er "farlig" også træn med og trække lidt det tager tid smiley
    Det er bare mit forslag min var dog ikke så sky smiley


  • #2   17. jun 2013 jeg syntes at den måde du bruger nu lyder meget god smiley Og når han til sidst har fået din tillid til at strigle venstre side kan du stille og roligt bevæge dig over mod højre side smiley

  • #3   17. jun 2013 Man kan da sagtens kastrere ham nu? Han bliver jo bedøvet, så kan man jo sagtens "holde ham"..

  • #4   17. jun 2013 Det bare et sprgsmål om at gøre ham menneske vandt.. de fleste heste er noget lettere og få lov og snakke med nå man har fået fat i grimen og lader til an asseptere dette.. så få fati grimen på ham på en rolig måde.. evt lok med lidt godbider.. også ellers bare nus med ham så meget han nu eller du gider give lidt godbider og jah vær sød ved ham..
    Han vil så med tiden blive mere og mere fortrolig ved dig.. og du vil langsomt kunne få lov til flere ting..


  • #5   17. jun 2013 Altså de kan jo sådanset anmeldes fordi hesten ikke kommer ud..
    Et eller andet sted lyder de ret ligeglade med deres dyr, når de intet gør for at vænne hesten til menneskekontakt, men bare lader den blive i boksen, fordi det er nemmest.


  • #6   17. jun 2013 Tak alle 4....
    JH det ville jeg også sige, men for at bedøve ham, skal man så ikke have fat i ham, eller er det sådan en "skyder"?
    Ja, det har jeg også tænkt på, og det er også derfor jeg har tænkt mig at hjælpe, så han kan blive kastereret og komme ud hurtigst muligt...


  • #7   17. jun 2013 jo, men dyrlæger er jo vant til lidt af hvert.. Man kan jo nævne at hesten er svær at komme til, så dyrlægen er forberedt på forhånd



  • #8   17. jun 2013 Camilla L:
    Den ene dag havde skiftede jeg grime, og havde træktov på ham og kunne strigle og den anden dag viste han overhovedet ikke interesse og ville overhovedet ikke i kontakt, så jeg følte bare at alt ligesom var "tabt"...


  • #9   17. jun 2013 JH - Enig, men af hvad jeg har hørt fra ejerne, så er deres dyrlæge noget af en kylling (og de vil ikke bruge andre... smiley ) for hun ville heller ikke kasterere de andre før de havde stået i boksen i næsten en måned for at falde til (-de blev nærmest vildere og vildere fordi de jo ikke måtte komme ud....

  • #10   17. jun 2013 Intet er tabt..

    Jeg gjorde det da jeg gik mit føl helt vildt hjem fra wales af at jeg satte mig ned o boksen med en spand med foder i skødet og jah lad hesten bare spise.. gjorde jeg i flere dage.. uden at prøve og røre eller kæle med hende.. efter lidt tid kunne jeg gå ind i boksen også hun stolte sig i et hjørne så glide hånden op mod hoved og og tage i grimen.. det blev gravist bedre.. og begyndte og have hende i ridehus i longe fordi ejg ikke turde lukke hende på fold før jeg var sikker på hun kunnes fanges havde hende i en måneds tid før hun kom ud og efter det kunne hun fanges.

    så intet er tabt bare arbejd vidre..


  • #11   17. jun 2013 Jeg har virkelig svært ved at forestille mig, at en hest der har stået SÅ længe i boks uden mulighed for motion, vil være nok til stede i hovedet til at det giver mening at arbejde med den.
    Ville klart bygge en fold med ordentligt hegn og lukke den ud, eller få den kastreret og på fold inden du begynder arbejdet.


  • #12   17. jun 2013 Tak. Men han bliver meget "oprørt" når man går ind i boksen til ham, og går over i et hjørne og æder halm og finder mig overhovedet ikke interessant.... Han bliver kun nysgerrig når noget foregår udenfor hans boks, og der tør jeg ikke lade ham komme ud hvis der ikke er nogen til at hjælpe mig(der er mange ting han kan løbe ind i osv), men han bliver også stresset og forvirret hvis der er mere end én eller aller højest 2...

  • #13   17. jun 2013 Enig Katrine, nu er det jo så bare at han ikke er min, jeg har ikke mulighed for at bygge eller sætte noget op... og han kan heller ikke komme udenfor uden at se nogle hopper(vi ved jo ikke hvordan han reagerer på dem), og vi ved heller ej om vi kan holde ham hvis han først kommer udenfor...
    Der er en roundpen, men med lavt hegn, som han kunne hoppe over hvis han ville, men den er i det mindste solid... Den ligger bare 100 meter væk og jeg ved ikke om det er for risikabelt at gå derop hvis jeg ikke kan styre ham og han gerne bil ned til andre heste - og jeg ved heller ej om jeg fange ham ude udenfor igen hvis ham kommer løs....

    Eneste mulighed ser for mig ud at få ham kastereret, men kan vi så fange ham igen når han kommer på fold? (nogle tricks anyone?)


  • #14   17. jun 2013 Jah men du skal jo have tålmodigdighed.. kan være du skal side der i en 10-20 min før han få interesse i dig.. han lærer jo af dette at du intet gør ham selvom du er i boksen..

    Og som sagt tag en spand foder i skødet.. han skal nok komme.. bare lad være med og prøve og ae ham eller andet bare lad ham spise..


  • #15   17. jun 2013 Din træning lyder meget fornuftig.. men du kan også spille rigtig meget på at hesten af natur er super nysgerrige og vende det til din egen fordel med træningen smiley

    Og dejligt du vil gøre noget for den! smiley

    evt opret den her inde? vil utroligt gerne følge dens udvikling smiley


  • #17   17. jun 2013 Jeg arbejder med præcis samme slags heste i nordjylland, som ham du beskriver. Jeg gør præcis som dig. Bare være stille og rolig og så ellers bare røre dem forsigtigt lidt hver gang. Lucas på min profil var ikke van til noget som helst da jeg startede med ham. Han kan strigles over det hele nu og løfte ben.

  • #18   17. jun 2013 Glæder mig til at se dem når jeg kommer derop Birgitte! smiley

  • #19   17. jun 2013 Jeg har selv en unghest i træning der slet ikke havde været i hænder... Jeg gjorde bare det at jeg kun arbejdede med den når der blev fodret..
    Så stilte jeg mig ved krybben, og så var den nødt til at komme til mig for at få mad, da han så var nogenlunde tryk ved det begyndte jeg ligeså stille at nusse ham mens han spiste.... og senere begyndte vi at fodre i spand som jeg sad med mellem benene så var han nødt til at komme helt tæt på for at få mad..
    På den måde fandt den ud af at der kun er mad når jeg er der, og det har taget lang tid ca 1-2 og nu kan jeg gå lige til ham på marken, tage ham i grimen og trække han med, han kan også få sadel på nu... Men jeg skal stadig ikke lave nogen pludselige bevægelser, det kan han ikke lide


  • #20   17. jun 2013 Camilla L: Helt klart værd at prøve!
    Line og Alfred: Det kunne da godt være, har bare ikke rigtig nogle billeder af den, og dem jeg har er jo ikke særlig gode, men til overvejelse ja! Og tak for ros.
    Johanna: Nej desværre, alt foregår udendørs, undtagen sadelrum og sygebokse, ellers går alle hestene og ponyerne på fold døgnet rundt, året rundt.
    Anne: Super dejligt at det lykkes, godt at høre!
    Nina: Det skal du godtnok også! - De er allesammen blevet meget pænere nu, kun Rimos/palominoen/hingsten står inde - og det er så hyggeligt at se på (nu)valakkerne der fiser rundt om hopperne...
    Kristina:Også godt at høre at det virker med din - kommer han hen til dig på marken - eller følger med de andre ind når de kommer ind?


  • #21   17. jun 2013 Du lyder faktisk til at have styr på det. Kropssproget er virkelig vigtig, når han er så sky, som han er. Stå eller evt. sid med siden til ham og vent til han kommer.
    Var for nogle år siden på campingferie, hvor en pony havde fået en knap så god oplevelse. Jeg satte mig på folden, hvor den og en anden gik, i næsten en time. Musik i ørene og en spand med foder og massere af tilsmodigheden var opskriften. Jeg nåede dog ikke ret langt med den, da jeg skulle hjem og den døde faktisk også af tarmslyng nogle uger senere..


  • #22   17. jun 2013 Tak Maja.
    Hvor var det dog frygteligt smiley


  • #23   18. jun 2013 Ja - den var dog gammel og havde en del skavanker. Den blev ikke brugt til noget, og skulle også være foldbums resten af livet, når den kunne transporteres.. Det blev så ikke en realitet, men det var nok også det bedste for den. Det blev opdaget for sent, fordi den holdte væk.
    Den var dog slet ikke nær så sky som den hu har du omtaler, men glad for børn, som jeg jo er/var, var den ikke glad for. Trist. smiley


  • #24   18. jun 2013 Hej Bigutte!

    Jeg vil lige sige først, at jeg syntes ejer er heldige med at du har lyst til at komme og bruge din tid på deres hingst!

    Når det så er sagt, så burde ejer nok slet ikke have den hingst efter min mening. Jeg syntes det er utrolig egoistisk at de "kun vil" bruge en bestemt dyrlæge, i stedet for at tænke på hestens ve og vel. Hesten burde kastreres og lukke på fold, og jeg kan næsten ikke tro mine egne ører, når jeg hører at en dyrlæge beordrer at den bliver stående i sin boks, til den bliver mere rolig. Jeg er sikker på at selv de mest inkompetente kan forsikre dem om at dette ikke kommer til at ske!! Tværtiomod vil de få en hest hvor der ophober sig mere og mere og mere indebrændt energi. Og jeg må desværre også sige til dig, at der er ingen grund til at du bruger din tid og dine kræfter på at arbejde med den, for jeg syntes næsten det er for meget forlangt at den skal kunne koncentrere sig om træning, når den er spærret inde bag 4 boksvægge døgnets 24 timer, og tydeligvis skal være det lang tid endnu!
    Jeg syntes du skulle lægge dine kræfter i at træne ejer i at have hest. Så kan du evt. Give dem en gulerod når de har forstået hvad det er de udsætter deres dyr for! Jeg bæiver simpelthen så ked af det når jeg læser om folk der behandler deres dyr på denne måde, fordi de ikke ved hvad de har med at gøre, og endnu mere når jeg hører om en dyrlæge der direkte opfordrer til ulovligt hestehold. De skulle skamme sig!!!


  • #25   18. jun 2013 Rebecca: Tak for det, og jeg kan kun give dig ret. Jeg synes også det var en utrolig dårlig ide at de fik flere utilvænnede heste - og så især hingste... Du har helt ret, for den får og har så meget energi... Men hensyn til dyrlægen og kastereringen, så er ejerne ikke sådan lige til at snakke med, for de mener jo at det de gør er det bedste og at de ved bedst, og ja, jeg tør simpelthen ikke sige til dem at de ikke gør det godt nok/sige de skal på lettet røven og sige at dyrlægen skal komme med det samme, jeg kan kun opfordre til at de får gjort noget og sige det i har sagt med at den bare får mere energi osv...

  • #26   18. jun 2013 Maja: Ja, det lyder også sådan på det du skriver nu...
    Håber at der kommer en løsning med"min" hingst her, der ikke er døden...


  • #27   19. jun 2013 Det er meget muligt af du ikke synes, at du kan tillade dig at blande dig mht. det Rebecca skriver - det synes jeg så du kan og jeg er nok ikke den eneste. Jeg synes, at du skal tænke på hesten og dit eget tidsforbrug hos den.. Det kunne ordnes meget lettere ved at finde en dyrlæge, der ville kastarere nu. Det stresser desuden også hesten langt mindre. Hvid du har mod på det, synes jeg at du skal dele dine tanker med dem, men samtidig sige, at du gerne vil fortsætte dit arbejde, hvis de alligevel står fast i deres mening (hvis det er det, du vil) - det skader i hvert tilfælde ikke at prøve. smiley

  • #28   19. jun 2013 Nej, det har du ret i Maja. Jeg vil helt klart lufte tankerne for dem!

  • #29   17. okt 2014 Hej alle der muligvis følger med i dette gamle emne endnu. Her er der lige en lille opdatering.
    Den omtalte hingst her i opslaget er selvfølgelig blevet kasteret for længe siden(ved ikke præcist hvornår) og går på fold med den store flok med alle de andre heste(både hopper og vallakker) og han trives rigtig fint. Han er nysgerrig og kontaktsøgende og kommer gerne hen til én, når man kommer ind på folden. Han opfører sig ikke særlig hingstet i forhold til sin sene kastrering. Han bliver jævnligt nusset om og striglet, og i sommerferien havde han sågar sadel, trense og rytter på uden at protestere.
    Man kan i hvert fald sige at han har udviklet sig til en sød pony!
    Jeg har vedhæftet et gammelt billede, fra den første gang jeg havde rebgrimen på ham.


    profilbillede
Kommentér på:
Sky 7-årig hingst?

Annonce